انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

هر کدام از شرکت‌های تجاری برای این که تصمیمات مهم شرکت را اجرایی و عملی کنند؛ نیاز به تشکیل مجامعی دارند. این مجامع بر اساس قانون تجارت و با رعایت تشریفات خاصی تشکیل می‌شوند و هر کدام وظایف  صلاحیت‌های خاصی دارند و در خصوص امور متفاوتی تصمیم‌گیری می‌کنند. مجامع عمومی در قانون تجارت متشکل از سهامداران هستند که در این مقاله به‌طور کامل در رابطه با انواع مجامع عمومی شرکت، نحوه تشکیل و همچنین صلاحیت‌ها و وظایف هر یک توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع مجامع عمومی شرکت 

معمولا مجامع عمومی در شرکت‌های تجاری برای مواردی مهمی مانند تصمیم گیری در خصوص تغییرات مهم در شرکت، تشکیل می‌شوند. در مجامع عمومی شرکت‌ ها، صاحبان سهام شرکت حضور دارند و برای تشکیل نیاز به دعوت رسمی است که وظیفه دعوت به عهده هیات مدیره یا مدیرعامل شرکت قرار می‌گیرد. حد نصاب آراء در انواع مجامع عمومی شرکتها در قانون تجارت بیان شده که در اساسنامه شرکت‌ها این نصاب می‌تواند کمی متفاوت باشد. 

به طور کلی در هر کدام از شرکت‌های سهامی سه مجمع وجود دارد: 

  • مجمع عمومی موسس شرکت 
  • مجمع عمومی عادی (و مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده)
  • مجمع عمومی فوق العاده 

نحوه تشکیل مجامع عمومی شرکت چیست؟

بعد از پاسخ به این پرسش که مجمع عمومی چیست؟ باید با انواع مجامع و نحوه تشکیل آن‌ها آشنا شوید. چرا که صلاحیت و تشریفات تشکیل هر کدام از مجامع عمومی شرکت‌ها متفاوت است و پس از تشکیل هر مجمع، در رابطه با موضوعات مورد نظر تصمیم‌گیری شده و نتیجه آن در قالب یک صورتجلسه تنظیم خواهد شد. برای داشتن اعتبار قانونی تصمیمات پس از تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت باید آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید.

به طور کلی نحوه تشکیل مجامع به شکل زیر است: 

  • مجمع عمومی موسس 

هنگامی که شرکت تاسیس می‌شود مجمع عمومی موسس جهت تصمیم‌گیری در امور اولیه شرکت تشکیل خواهد شد. در این مجمع اولین سهامداران و موسسین حضور دارند و در خصوص شرکت در شرف تاسیس تصمیم‌گیری خواهند کرد. نصاب تشکیل این مجامع، حضور نصف سهامداران شرکت است و موسسین شرکت تا دو نوبت می‌توانند در صورت به حد نصاب نرسیدن از سهامداران شرکت دعوت کنند. 

  • مجمع عمومی عادی سالیانه شرکتها 

این مجمع که با عنوان مجمع عمومی عادی هم شناخته می‌شود، به گزارش مدیران و صورت‌های مالی شرکت رسیدگی می‌کند و از آن به عنوان مجمع عمومی سالیانه شرکت هم یاد می‌شود. 

این مجمع معمولا حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت تشکیل می‌شود و باید حداقل بیش از نصف سهامداران شرکت در جلسه حضور داشته باشند. دعوت از اعضای مجمع عمومی عادی باید به صورت رسمی و از طریق انتشار آگهی در روزنامه انجام شود که مربوط به تشریفات برگزاری مجمع عمومی عادی شرکت است.

  • مجمع عمومی فوق العاده

برخی از تصمیمات مهم شرکت به موجب اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت قرار می‌گیرد. این مجمع نیز باید بر اساس تشریفات قانونی تشکیل شود و نصاب تشکیل آن به این صورت است که باید بیش از نصف افرادی که حق رای دارند در آن حضور داشته باشند و تصمیمات با رای دو سوم از  افراد حاضر در جلسه معتبر است. 

صلاحیت و اختیارات انواع مجامع عمومی شرکت 

هر کدام از مجمع عمومی شرکت‌ها دارای وظایفی هستند و صلاحیت مشخص شده در قانون تجارت یا اساسنامه را دارند. در ادامه با اختیارات هر کدام از این مجامع بیشتر آشنا خواهید شد. 

مجمع عمومی موسس 

از مهمترین وظایف و اختیارات این مجمع تصویب اساسنامه شرکت است. گزارش موسسین شرکت و همچنین پذیره نویسی سهام داران، انتخاب و تصویب اولین مدیران، انتخاب نوع روزنامه کثیرالانتشار از صلاحیت‌های مجمع عمومی موسس شرکت به‌شمار می‌رود. 

اختیارات مجمع عمومی عادی 

از وظایف مجمع عمومی عادی در شرکت‌های سهامی انتخاب مدیران شرکت و همچنین تصویب ترازنامه و حساب‌های مربوط به سود و زیان سال مالی، تقسیم سود بین سهامداران، تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای انتشار آگهی شرکت تا مجمع عمومی عادی سال مالی بعد و رسیدگی به امور شرکت (جز در مواردی که بر عهده مجمع عمومی فوق‌العاده قرار گرفته) به‌شمار می‌رود. 

وظایف مجمع عمومی فوق العاده در شرکت 

هنگامی که شرکت قصد داشته باشد تغییرات مهمی در اساسنامه ایجاد کند باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهد. از مهمترین وظایف این مجمع تغییر در اساسنامه شرکت، انحلال شرکت و تغییر سرمایه شرکت (کاهش یا افزایش)، تغییر آدرس، تغییر نام و غیره است. 

جمع‌بندی 

هر کدام از شرکت‌های تجاری بر اساس قانون تجارت باید برای تصمیم گیری‌های شرکت، مجامعی را تشکیل بدهند. این مجامع شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده است. تشکیل این مجامع با رعایت تشریفاتی انجام می‌شود که در قانون تجارت بیان شده و به موجب اساسنامه باید آن را پیش ببرید. به این معنا که باید از این مجامع دعوت شود و حد نصاب مورد نیاز برای تشکیل این مجامع رعایت گردد. 

هر یک از مجامع در شرکت‌های تجاری وظایفی دارند که در اساسنامه شرکت این وظایف با جزئیات بیان می‌شود. تصمیم گیری‌های هر کدام از مجامع در قالب صورت جلسه تنظیم می‌شود که باید بر اساس قانون تنظیم شود و باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. برای این منظور می‌توانید از کارشناسان ثبتی وینداد راهنمایی بخواهید. مجموعه وینداد با حضور کارشناسان با تجربه تنظیم و ثبت انواع صورتجلسه تغییرات شرکت را با هزینه مقرون انجام می‌دهد.

سوالات متداول 

مجمع عمومی فوق‌العاده صلاحیت تصمیم گیری در چه مواردی دارد؟

 تغییر در مبلغ سرمایه، انحلال شرکت قبل از موعد آن و تغییرات در اساسنامه شرکت همگی در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت هستند. 

مجمع عمومی فوق‌العاده چه تفاوتی با مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده دارد؟

مجمع عمومی فوق‌العاده فقط زمانی تشکیل می‌شود که شرکت نیاز به یک تصمیم گیری مهم و تغییر مهم در اساسنامه دارد. در صورتی که مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده همان مجمع عمومی عادی است که در صورت نیاز و اضطرار در زمانی غیر از آن چه که اساسنامه مشخص کرده، تشکیل جلسه می‌دهد و مصوبه‌ای را تنظیم می‌کند که فقط در صلاحیت مجمع عمومی عادی است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر ثریا احمدی

ثریا احمدی

ثریا احمدی یکی از نویسندگان خوب وینداد است که کارشناسی حقوق را در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده و اطلاعات تخصصی در شاخه‌های مختلف به‌ویژه امور ثبتی و قراردادی دارد و به همین واسطه مقالات کاربردی را در مجله حقوقی وینداد منتشر کرده که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

ترازنامه مالی شرکت چیست؟
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

ترازنامه مالی شرکت چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازنامه مالی شرکت، یک گزارش مالی است که وضعیت مالی شرکت را در یک مقطع زمانی خاص نشان می‌دهد. این ترازنامه شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است و موسسین شرکت کمک می‌کند تا سلامت مالی شرکت را ارزیابی کنند.

گواهینامه حق تقدم سهام
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

گواهینامه حق تقدم سهام چیست؟

تمامی شرکت‌ها مجوزی با نام گواهینامه حق تقدم سهام دارند که آن را در اختیار اشخاص خاصی قرار می‌دهند. در زمان فروش سهام شرکت، اولویت خرید با افرادی است که این گواهی را در اختیار دارند.

آگهی دعوت از مجامع شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

آگهی دعوت مجمع شرکت چیست و کجا منتشر می‌شود؟

برای دعوت به مجمع عمومی یک شرکت لازم است اعضای آن مجمع از تشکیل آن اطلاع پیدا کنند. هر چند که به نظر می‌رسد روزنامه دیگر نمی‌تواند در میان این میزان رسانه نقشی رسانه کثیرالانتشار را ایفا کند، اما همچنان قانون انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی در روزنامه کثیرالانتشار را لازم می‌داند.

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت + تمدید هیئت مدیره

اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شرکت‌های سهامی توسط هیئت مدیره نشان‌دهنده اهمیت و نقش اساسی این نهاد در فرایند اداره شرکت‌هاست. سهامداران حق دارند که در این خصوص نظر خود را بیان کرده و افراد قابل اعتماد خود را به عنوان اعضای هیئت مدیره تعیین کنند. در نتیجه، مجمع عمومی وظیفه انجام این مهم را بر عهده داشته و پس از گذشت حداکثر دو سال نیز موظف به تغییر اعضای هیئت مدیره یا در اصطلاح تمدید هیئت مدیره است.