ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟ + نکات بازاریابی ایمیلی

امروزه روش‌های بازاریابی و جذب مشتری، گسترده‌تر و متنوع‌تر از گذشته شده است. بازاریابی محیطی، تلفنی، پیامکی و ایمیلی، رایج‌ترین روش‌های بازاریابی هستند. بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از روش‌های موثر و کارآمد در زمینه جلب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود. در این مطلب از مجله حقوقی […]

امروزه روش‌های بازاریابی و جذب مشتری، گسترده‌تر و متنوع‌تر از گذشته شده است. بازاریابی محیطی، تلفنی، پیامکی و ایمیلی، رایج‌ترین روش‌های بازاریابی هستند. بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از روش‌های موثر و کارآمد در زمینه جلب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ موضوع متداول و مهم ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ به چه معناست؟

احتمالا اگر سری به صندوق ایمیل‌های دریافتی خود بزنید، چند ایمیل با محتوای تبلیغاتی از کسب‌وکارهای مختلف در آن وجود دارد.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، یکی از راه‌های ارتباط با مشتریان قدیمی و یا جذب مشتریان جدید است که از طریق ارسال ایمیل‌های منظم و هدفمند انجام می‌شود.

امروزه استفاده از ایمیل مارکتینگ در ایران و جهان رواج زیادی دارد و کسب‌وکارهای مختلفی از طریق بازاریابی ایمیلی با متشران خود ارتباط برقرار می‌کنند.

در ادامه به محتوای متداول ایمیل مارکتینگ اشاره می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ چه محتوایی دارد؟

معمولا ایمیل‌هایی که یک کسب‌وکار برای مشتریان قبلی یا جدید خود ارسال می‌کند در دو دسته قرار می‌گیرند:

۱. ایمیل‌های تراکنشی

این ایمیل‌ها با هدف اطلاع‌رسانی از انجام تراکنش‌های اینترنتی مشتری، بازیابی ایمیل یا رمز عبور، پاسخ به سوالات کاربر، ارسال فاکتور انجام معاملات مشتری و… ارسال می‌شوند. عموما ایمیل‌های تراکنشی ارزش بازاریابی و جذب مشتری به طور مستقیم ندارند و به شکل خودکار به کاربران در مواقع لازم ارسال می‌شوند.

۲. ایمیل‌های بازاریابی

دسته دوم ایمیل‌های ارسالی همان ایمیل‌هایی هستند که با هدف ایمیل مارکتینگ به کاربران ارسال می‌شوند.

رایج‌ترین نوع این ایمیل‌ها، خبرنامه‌ها هستند که به شکل منظم روزانه، هفتگی، ماهانه و… به کاربران ارسال می‌شوند.

به طور کلی محتوای ایمیل‌های بازاریابی شامل موارد زیر می‌شود:

– اطلاع‌رسانی به مشتریان در خصوص تغییرات خط‌مشی و سیاست‌های کسب‌وکار

– اطلاع‌رسانی آخرین اخبار مرتبط با حوزه کار کسب‌وکار

– اطلاع‌رسانی پیشنهادها و تخفیف‌های فصلی و موردی

– اطلاع‌رسانی محصولات و خدمات جدید

– نظرسنجی از مشتری درباره کیفیت کالا و خدمات

– تبریک ایام خاص سال مانند روز تولد مشتری

و…

اهمیت بازاریابی ایمیلی چیست؟

شاید در نگاه اول ایمیل مارکتینگ به نسبت سایر روش‌های بازاریابی مانند بازاریابی پیامکی، کم‌اهمیت‌تر جلوه کند اما باید گفت که امروزه در سراسر جهان استفاده از ایمیل به شدت رواج دارد، به حدی که می‌توان ادعا کرد اکثر کاربران تلفن‌های هوشمند و اینترنت، حساب ایمیل نیز دارند.

به همین خاطر، کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از بازاریابی ایمیلی، لینک‌های کاربردی مختلفی مانند پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌ها را مستقیما به کاربر برسانند.

امکانی که در پیامک‌ها به دلیل محدودیت تعداد کلمات و لینک‌دهی و هزینه‌بر بودن این موضوع، دیده نمی‌شود.

در ادامه به مهم‌ترین مزایای ایمیل مارکتینگ، به نسبت سایر روش‌‌های بازاریابی اشاره می‌کنیم.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ مزایای متعددی برای کسب‌وکارها به دنبال دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

هزینه پایین

به نسبت سایر روش‌ها، مانند تبلیغات محیطی، تقویت سئو و… ایمیل مارکتینگ، روشی بسیار ارزان به حساب می‌آید.

کافی است یک کسب‌وکار لیستی از ایمیل‌های مشتریان خود را داشته باشد تا با صرف زمان کم و هزینه ناچیز، محتوای تبلیغاتی خود را به وسیله ایمیل منتشر کند.

به نظر می‌رسد تنها هزینه نسبتا قابل توجه ایمیل مارکتینگ خرید یک سرویس ارسال ایمیل انبوه است که در قیاس با هزینه سایر روش‌ها بسیار به‌صرفه خواهد بود.

سرعت بالا

ایمیل مارکتینگ می‌تواند در سریع‌ترین زمان انجام شود. ارسال ایمیل‌های انبوه در کسری از ثانیه سبب می‌شود مزیت سرعت در این سبک از بازاریابی، در جهان پر شتاب کسب‌وکارها و جذب مشتری، به شدت مهم جلوه کند.

گردآوری ساده

هر کسب‌وکاری می‌تواند به راحتی هنگام ثبت نام کاربران و یا بوسیله پیشنهادهای دیجیتالی حین مشاهده وبسایت خود (عضویت در خبرنامه و اطلاع از آخرین اخبار و تخفیف‌ها و…)، ایمیل مخاطبان را گردآوری کند.

با این حال باید توجه کرد محرمانگی اطلاعات و حفاظت از حریم خصوصی کاربران نیز اهمیت بسیار زیادی از حیث حقوق کسب‌وکار و جلب اعتماد مشتریان دارد.

همچنین اکیدا پیشنهاد می‌شود، گردآوری ایمیل‌ها مستقیما توسط کسب‌وکار انجام شود و از خرید بانک ایمیل‌های آماده، به دلیل مسائل حقوقی و فنی، خودداری کنید.

پیگیری اثر بازاریابی

سرویس‌های بازاریابی ایمیلی امروزه به قابلیت‌های مختلفی مجهز شده‌اند که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد پس از ارسال ایمیل، اثرگذاری ایمیل را نیز دنبال کنند.

به طور مثال توسط امکانات مزبور، می‌توان متوجه شد که آیا مخاطبی که ایمیل را دریافت کرده آن را باز کرده و یا صرفا با دیدن ایمیل، آن را آرشیو کرده است.

چنین اطلاعاتی می‌تواند برای دستچین کردن دایره مخاطبان بسیار پرفایده باشد.

انعطاف محتوا

بازاریابی ایمیلی قابلیت پوشش‌دهی انواع محتوا را دارد. این مزیت به این معناست که بوسیله ایمیل می‌توان انواع محتوا، شامل متن، تصویر، ویدیو، فایل صوتی، لینک و… را به مشتریان ارسال کرد. حال آنکه با روش‌های مشابه دیگر مانند ارسال پیامک یا تبلیغات محیطی، نمی‌توان چنین انعطافی را داشت.

منظور از تحلیل داده‌ها در ایمیل مارکتینگ چیست؟

یکی از نکات بسیار مهم در ایمیل مارکتینگ، این است که کسب‌وکار شما نتایج به دست آمده از بازاریابی ایمیل خود را تحلیل و بررسی کند.

غالبا تحلیل نتایج و داده‌ها توسط سیستم‌ها و سرویس‌های ارسال انبوه ایمیل انجام می‌شود اما می‌توان با رصد دقیق نتایج به دست آمده نیز، تحلیل انجام داد.

تحلیل داده‌ها در این مورد، به معنای تحلیل نتایجی است که از برخی شاخص‌ها به دست آمده است:

میزان گشایش ایمیل‌ها

این معیار نشان‌دهنده میزان باز شدن ایمیل‌های ارسالی شما به نسبت تمام ایمیل‌هایی است که فرستاده‌اید.

معیار میزان کلیک

یکی دیگر از معیارهای تحلیل داده در ایمیل مارکتینگ، بررسی میزان کلیک لینک‌های ایمیل‌های ارسالی است.

معیار عضویت و لغو عضویت

غالب خبرنامه‌های اینترنتی گزینه‌ای برای عضویت و لغو عضویت دارند. این نرخ نشان‌دهنده افزایش یا کاهش اعضای خبرنامه شماست.

معیار هدف نهایی

معیار هدف نهایی به معنای آن است که هدف نهایی ایمیل ارسالی انجام شده باشد. مثلا اگر در ایمیل مخاطب به خرید محصول یا دانلود فایل ترغیب شده است و آن را انجام داده است، هدف نهایی عملی شده است.

تک تک این معیارها می‌تواند ابزاری برای تحلیل دقیق موفقیت و عدم موفقیت کسب‌وکار شما در بازاریابی ایمیلی باشد و سبب رویش و ریزش استراتژی‌های مختلف مارکتینگ در توسعه تجارت باشد.

ویژگی‌های ایمیل کارآمد در بازاریابی ایمیلی چیست؟

حال که با ایمیل مارکتینگ و مزایای آن آشنا شده‌ایم، به سراغ نکاتی می‌رویم که یک ایمیل ایده‌آل را می‌سازند:

جامعه هدف داشته باشید

ایمیل مارکتینگ به شکل انبوه و بدون توجه به جامعه هدف، تنها اتلاف هزینه به حساب می‌آید. داشتن جامعه هدف، به معنای داشتن مخاطبان به خصوص و متناسب با اهداف تجاری شماست.

شناخت جامعه هدف می‌تواند از طریق پرسش از کاربران در فرم‌های عضویت باشد و با تدوین سوالاتی در راستای شناسایی علایق و سلایق آنها صورت بگیرد.

محتوای جدید خلق کنید

برای آنکه بازاریابی ایمیلی شما موثر واقع شود، بایستی محتوای ایمیل جذاب و نو باشد. استفاده از محتویات گوگل یا وبسایت کسب‌وکار خودتان به شکل مستقیم، مخاطبان را به قدر کافی تشویق به مطالعه متن ایمیل نمی‌کند.

به همین خاطر باید سعی کنید تا محتوای خاصی خلق کنید که امضای کسب‌وکار شما را پای خود داشته باشد. به طور مثال ساخت اسلاید یا کلیپ‌های اطلاع رسانی و آموزشی با فرمت و شکل مخصوص به برند شما، می‌تواند مخاطب را تا حد زیادی به مطالعه ایمیل ترغیب کند.

فراموش نکنید که یک کاربر ممکن است در هفته، ده‌ها ایمیل تبلیغاتی دریافت کند و چندان توجهی به این دسته ایمیل‌های یک شکل و مشابه نکند.

مخاطب را درگیر کنید

درگیر کردن مخاطب به معنای تقاضای مشارکت از اوست. به این معنا که تلاش کنید در ایمیل تبلیغاتی خود، از مخاطب دعوت به مشارکت بیشتر کنید.

به طور مثال قرار دادن جوایز و دعوت به مسابقه و شرکت در قرعه‌کشی با کلیک بر لینک یا پر کردن فرم خاص و یا اشتراک‌گذاری تصاویر با محصولات شما، می‌تواند مخاطبان را تا حد زیادی به تعامل با کسب‌وکار شما وادار کند.

پیوستگی ارسال را حفظ کنید

موفقیت در ایمیل مارکتینگ تا حد زیادی به پیوستگی و نظم ارسال ایمیل بستگی دارد. به همین خاطر سعی کنید در تاریخ‌های خاص یا در ایامی خاص از هفته، با مخاطبانتان در ارتباط باشید.

ارسال ایمیل‌های گاه و بی‌گاه می‌تواند مخاطبان شما را کلافه کند و سبب دفع مشتری از کسب‌وکار شما شود.

تحلیل و ارزیابی را جدی بگیرید

به جز موارد گفته شده، لازم است تا کسب‌وکار از نتایج ایمیل مارکتینگ خود باخبر باشد. سرویس‌های ایمیل انبوه غالبا با ارائه پنل‌های مختلف، امکانات تحلیل و ارزیابی استراتژی‌های کسب‌وکار را فراهم می‌کنند.

فراموش نکنید که استفاده از بازاریابی ایمیلی، بدون تحلیل و ارزیابی مستمر، نتیجه برجسته‌ای برای کسب‌وکار شما به بار نخواهد آورد.

اسپم شدن در ایمیل مارکتینگ به چه معناست؟

اسپم شدن فرآیندی است که یک سرویس‌دهنده ایمیل (مانند جی‌میل) با استفاده از هوش مصنوعی، بتواند ایمیل‌های ناخواسته، حاوی ویروس و بدافزار، تهدید‌آمیز و… را تشخیص داده و در پوشه‌ای به نام اسپم بایگانی کند.

همچنین ممکن است کاربران با مشاهده ایمیل شما، آن را به عنوان اسپم علامت‌گذاری کنند.

گاهی ممکن است بنا به دلایل فنی، ایمیل‌های کسب‌وکار شما اسپم تشخیص داده شود و در واقع هزینه شما برای جذب مخاطب به هدر برود.

انجام اقدامات زیر می‌تواند احتمال اسپم شدن بازاریابی ایمیلی را به حداقل برساند:

– از بانک‌های ایمیل انبوه و ناشناس استفاده نکنید.

– کاربران را بدون اجازه آنها در خبرنامه کسب‌وکار خود اضافه نکنید.

– امکان لغو عضویت را برای ایمیل‌های ارسالی فراهم کنید.

– از اطلاعات گمراه‌کننده یا بی‌محتوا و بی‌ارزش در متن ایمیل استفاده نکنید.

– در متن ایمیل آدرس و نام فرستنده (کسب‌وکار خود) را ذکر کنید.

درباره ایمیل مارکتینگ نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد سعی شد تا مفهوم ایمیل مارکتینگ و نکات مهم حول محور آن بررسی شود. ایمیل مارکتینگ اگر با رعایت اصول فنی، تجاری و حقوقی انجام شود یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی به حساب می‌آید.

در نهایت اگر درباره روش‌های بازاریابی نیاز به مشاوره حقوقی دارید و یا نیاز به تنظیم قرارداد ارسال ایمیل یا پیامک انبوه دارید، می‌توانید به تیم حقوقی استارتاپ وینداد اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط