بیمه کسب‌وکار خانگی چگونه است؟ مالیات آن چه شرایطی دارد؟

بیمه کسب‌وکار خانگی چگونه است؟ مالیات آن چه شرایطی دارد؟

بیمه کسب‌وکار خانگی یکی از موضوعاتی است که برای بسیاری از شاغلین این دسته از حرفه بسیار مهم تلقی می‌شود. کسب‌وکار خانگی، یکی از راهکارهای مهم و اساسی در ایجاد اشتغال به شمار می‌رود. این نوع کسب‌وکار­ها دارای مزایای فراوانی هستند که می­توان به ایجاد توازن و تعادل میان خانواده و اشتغال زنان، حذف هزینه­‌های […]

بیمه کسب‌وکار خانگی یکی از موضوعاتی است که برای بسیاری از شاغلین این دسته از حرفه بسیار مهم تلقی می‌شود. کسب‌وکار خانگی، یکی از راهکارهای مهم و اساسی در ایجاد اشتغال به شمار می‌رود. این نوع کسب‌وکار­ها دارای مزایای فراوانی هستند که می­توان به ایجاد توازن و تعادل میان خانواده و اشتغال زنان، حذف هزینه­‌های خرید، رهن و اجاره کارگاه جهت فعالیت، به کارگیری نیروی کار خانوادگی اشاره کرد. بنابراین؛ با توجه به کارآمدی این نوع مشاغل، کسب‌و‌کار خانگی روز به روز در تمام دنیا و همچنین ایران در حال رشد و پیشرفتی روز­افزون است.

تعریف کسب وکار خانگی و انواع آن

کسب‌و‌کار خانگی به دسته­‌ای از فعالیت‌­ها گفته می‌­شود که توسط اعضای خانواده در یک فضای مسکونی انجام می­‌شود. این نوع فعالیت­‌های اقتصادی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان و سایرین صورت می‌­گیرد و باعث عرضه کالا به بازار می­‌شود. مشاغل خانگی در حوزه‌­های مختلف و متنوعی مانند صنایع دستی، قالیبافی، کشاورزی، دامپروری، خدمات، تولیدی، شیلات و… صورت می­‌شود.

فعالیت در کسب‌و‌کار خانگی

فعالیت در زمینه مشاغل خانگی به سه صورت انجام می­‌شود که به شرح زیر است:

  • متقاضی تحت پوشش: فعالیتی که به صورت کارمزدی برای کارفرمایی در خارج از منزل صورت می­‌گیرد.
  • متقاضی مستقل: فعالیتی که از آغاز تا زمان عرضه آن به بازار توسط خود شخص انجام می­‌شود.
  • پشتیبان: فعالیتی که به شکل مشارکتی با بنگاه‌­های رده‌­های بالاتر یا تعاونی‌­ها انجام می­‌شود.

ثبت نام و اخذ مجوز برای کسب‌و‌کار خانگی

در حال حاضر با تکمیل و راه اندازی سامانه ثبت‌­نام، این اقدام فقط به صورت اینترنتی انجام می­‌شود. برای انجام ثبت­‌نام، متقاضیان می­‌توانند فرم ثبت‌­نام را از سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرده و بعد از تکمیل، آن را ارسال کنند.

تمام افراد متقاضی برای انجام کسب‌و‌کار خانگی نیاز به مجوز فعالیت دارند. متقاضیان باید شرایط عمومی و اختصاصی مشخص شده در فرم مربوط به ثبت نام را دارا باشند و با تکمیل فرم و ارائه آن به دستگاه اجرایی مربوطه، اقدام کنند.

لازم است به ذکر است که وینداد یک موسسه حقوقی نیست، بلکه در جهت ارائه مشاوره‌ها و امور قراردادی پلتفرم اینترنت را برای راحتی و پیگیری هر چه سریع‌تر توسط هر دو طرف دعاوی انتخاب کرده است. از سری فعالیت‌هایی که تیم حقوقی وینداد عبارتند از:

مالیات کسب‌و‌کار خانگی به چه صورت است؟

طرح حمایت از کسب‌وکارهای خانگی ، برای کسب و کارهایی است که در منزل شخص انجام می‌­شود و هیچ­‌گونه مزاحمتی برای همسایگان ندارد و همچنین برای عرضه کالای تولید شده، آن را به خارج منزل انتقال می‌­دهند.

بر اساس قانون حمایت از کسب‌و‌کار خانگی، این کارگاه‌­ها از پرداخت عوارض مالیاتی معاف هستند. بر همین اساس دولت هم در زمینه‌های مالیات کسب‌و‌کار خانگی ، تامین وام اشتغال، تامین بیمه خویش‌فرما و تعرفه‌های آب و گاز و برق، از کارگاه‌­ها و کسب‌و‌کار خانگی حمایت می‌­کند.

بیمه کسب‌وکار خانگی چگونه است؟

شاغلین کسب‌و‌کار خانگی و اعضا خانواده آنها که در فضای مسکونی به کسب‌و‌کار خانگی اشتغال دارند، در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری قرار نداشته باشند، مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می‌گیرند.

در صورتی که برای بیمه کسب‌وکار خانگی خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

شرایط سنی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کسب‌وکار خانگی

حداکثر سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه کسب‌و‌کار خانگی برای مردان و زنان به ترتیب ۵٠ و ۴۵ سال است که در غیر این صورت متقاضی می‌بایست ٢ برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تأمین اجتماعی باشد.

بدیهی است افرادی که سن آنان در هنگام ارائه تقاضا کمتر از سنین مذکور باشد، درخواست آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر قابل قبول خواهد بود.

نرخ پرداخت حق بیمه کسب‌وکار خانگی

متقاضی بیمه کسب‌وکار خانگی می­‌تواند با انتخاب یکی از نرخ­‌های زیر از حمایت­‌های بیمه­‌ای مربوطه بهره‌­مند شود:

  • نرخ ١۴% (١٢% سهم بیمه شده + ٢% سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی
  • نرخ ١۶% (١۴% سهم بیمه شده + ٢% سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی
  • نرخ ٢٠% (١٨% سهم بیمه شده + ٢ % سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی.

با دریافت مشاوره حقوقی کارشناسان وینداد، از یک مشاوره حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه کسب‌وکار خانگی

در صورتی که شاغلین کسب‌وکار خانگی سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی نداشته باشند، می‌­توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان عقد قرارداد انتخاب کنند.

در صورتی که متقاضی به مدت ٣۶٠ روز یا بیشتر دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، میانگین مبنای پرداخت حق بیمه او در آخرین ٣۶٠ روز به عنوان مبنای پرداخت حق بیمه، ملاک عمل قرار می‌­گیرد.

خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی شاغلین کسب‌وکار خانگی

بر اساس تبصره ٢ ماده ٩ دستورالعمل اجرائی قانون سامان­دهی و حمایت از مشاغل خانگی، بهره­‌گیری از خدمات درمانی شاغلین کسب‌وکار خانگی در قالب بیمه پایه ایرانیان ارائه م‌ی­شود. به­­ این ترتیب مشمولین واجد شرایط با برخورداری از معافیت پرداخت حق بیمه سهم درمان، می‌توانند از خدمات درمانی بیمه همگانی کشور بهره­‌مند شوند.

در صورتی که افراد معرفی شده با پرداخت حق سرانه درمان مقرر متقاضی بهره‌­مندی از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی باشند، ارائه حمایت درمانی به آنان مانند دیگر بیمه شدگان مشاغل آزاد میسر خواهد بود. به این ترتیب مشمولین می­‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان برای خود و هر یک از افراد تحت تکفل قانونی، دفترچه درمانی دریافت کنند.

متقاضیان بیمه کسب‌وکار خانگی با دریافت دفترچه درمانی می‌­توانند از کلیه امکانات مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و داروئی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند. میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان برای خدمات پزشکی سرپائی ٣٠ % و برای خدمات درمانی بستری ١٠% است.

در مورد بیمه و مالیات کسب‌وکار خانگی سوال دارید؟

بیمه و مالیات در هر حرفه‌ای که باشید از مهم‌ترین موضوعات می‌باشد. به طوری که هنگام عقد قراردادهای کار، بیمه یکی از بندهای الزامی در متن قرارداد در نظر گرفته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام فعالیت در هر زمینه‌ای، اطلاعات خود را در زمینه بیمه و مالیات آن حرفه افزایش دهید.
اگر در زمینه بیمه کسب‌وکار خانگی و مالیات آن تجربه دارید می‌توانید نظر خود را با ما و دیگر کابران به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید سوالات خود را پرسیده تا کارشناسان حقوقی ما در سریع‌ترین زمان پاسخ آن را بدهند.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

6 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علیرضا تفرشی
علیرضا تفرشی
3 سال پیش

سلام، اگر در مشاغل خانگی مستقل ثبت نام کنیم، آیا برای فروش محصولمان باید فاکتور صادر کنیم؟ و آیا ارزش افزوده به آن اضافه می شود؟ و اینکه نحوه محاسبه مالیات بر کالای فروش رفته به چه گونه است؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علیرضا تفرشی
3 سال پیش

با سلام،
کالاها و خدمات معاف از مالیات برارزش افزوده در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده است. در صورتی که مشمول ماده فوق قرار بگیرید، معاف خواهید بود.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

الهه رستمی
الهه رستمی
3 سال پیش

سلام
ممنون از مطلب بسیار خوبی که فراهم کرده اید.
سوالی که من دارم این هست که معافیت عوارض مالیاتی برای کسب و کارهای خانگی، شامل مالیات بر ارزش افوده هم می شود؟
با تشکر

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  الهه رستمی
3 سال پیش

با سلام
کالاها و خدمات معاف از مالیات برارزش اقزوده در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده است. در صورتی که مشمول ماده فوق قرار بگیرید، معاف خواهید بود.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

علیرضا تفرشی
علیرضا تفرشی
در پاسخ به  کارشاس حقوقی وینداد
3 سال پیش

سلام، اگر در مشاغل خانگی مستقل ثبت نام کنیم، آیا برای فروش محصولمان باید فاکتور صادر کنیم؟ و آیا ارزش افزوده به آن اضافه می شود؟ و اینکه نحوه محاسبه مالیات بر کالای فروش رفته به چه گونه است؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علیرضا تفرشی
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه