تأمین امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی چه ضرورتی دارد؟

تأمین امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی چه ضرورتی دارد؟

تأمین امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی از ابتدای شروع فعالیت هر فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. تمام کسانی که در پروسه کسب‌ و کارهای اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و خرید اینترنتی و یا ارائه خدمات آنلاین فعال هستند بابت امنیت این حوزه نگران‌اند و این نگرانی موضوعی است که هم از جانب صاحبان کسب‌ و‌ کارها […]

تأمین امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی از ابتدای شروع فعالیت هر فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. تمام کسانی که در پروسه کسب‌ و کارهای اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و خرید اینترنتی و یا ارائه خدمات آنلاین فعال هستند بابت امنیت این حوزه نگران‌اند و این نگرانی موضوعی است که هم از جانب صاحبان کسب‌ و‌ کارها و هم از جانب مشتریان و خریداران احساس می‌شود.
از طرفی افراد زیادی هستند که به دلیل مزایا و جذابیت‌های فعالیت در کسب‌ و کارهای اینترنتی وارد این حوزه می‌شوند اما هر چه بیشتر و جدی‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهند با برخی چالش‌ها و معایب آن نیز بیشتر آشنا می‌شوند. در این مطلب به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌ و کارهای اینترنتی یعنی مسئله امنیت و حفظ آن خواهیم پرداخت.

کسب‌ و کار اینترنتی چیست؟

به مجموعه کارهایی که در بستر اینترنت انجام می‌شود و کسب درآمد و سود را به دنبال دارند کسب و کار اینترنتی می‌گویند. به طور مثال: شما در گذشته برای خرید تلفن همراه به صورت حضوری به  فروشگاه می‌رفتید و بعد از بررسی‌ها، تلفن همراه مورد نیاز خود را می‌خریدید اما در حال حاضر شما نه تنها تلفن همراه که هر کالا و خدمات دیگری را می‌توانید از فضای اینترنت خریداری کنید.
تعامل و پاسخگویی به مشتریان تنها یکی از چندین معیار مد نظر برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق است و شاخص‌هایی مثل امنیت وب‌سایت، کیفیت ارائه محصول، تجربه مشتری، سیستم یکپارچه فروش، وب سایت بهینه و کارآمد، رعایت کامل مسائل حریم خصوصی و … همه از عوامل تأثیرگذار در این زمینه هستند.

 

امروزه بسیاری از کسب و کارها و موسساتی که خدمات ارائه می‌دهند می‌توانند تبدیل به کسب و کار اینترنتی شوند.

اگر به فکر بالا بردن امنیت کسب و کار اینترنتی خود هستید نمونه قراردادهای مرتبط با کسب و کارتان را از بانک قراردادهای وینداد دریافت نمایید.

اهمیت امنیت کسب و کارهای اینترنتی در چیست؟

یکی از مسائل و مهمات دنیای کسب و کار و رقابت، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. بعد از آن مهم‌ترین مسئله امنیت کسب و کارهای اینترنتی خرید کردن مشتریان است. اطلاعات شخصی، اطلاعات مالی و جزئیات مربوط به کارت‌های پرداخت، حساب و… بسیار حساس هستند و درز هریک از این اطلاعات به هر نحوی منجر به صدمات زیادی می شود.. یکی از ساده‌ترین کارهایی که صاحب کسب و کار اینترنتی باید به آن دقت کند ارائه راهنمایی‌های لازم مانند توصیه بروزرسانی مرورگر، استفاده از صفحه کلید مخصوص برای وارد کردن اطلاعات و… در پروسه خرید آنلاین است. میزان رضایت خریدار، امنیت پرداخت و… بسیار مهم هستند. رفتار خریدار و اشتباهات او می‌تواند موجب کم شدن امنیت فروشگاه اینترنتی و اعتبار آن شود.

خریداران محصولات و خدمات در مورد مقوله امنیت بسیار دقیق و محتاط هستند. مطالعات نشان می‌دهد حداقل یک چهارم از خریداران قبل از خرید، به بررسی امنیت و تحقیق در مورد فروشگاه می‌پردازند.

پس جلب اعتماد مشتری و مصرف‌کننده از خدمات که شامل بازدید وبسایت، بررسی اطلاعات محصولات تا نمادهای مخصوص فروشگاه‌های آنلاین و… می‌شود بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت عدم اطمینان از امنیت کسب و کار اینترنتی مشتری از مراحل خرید آنلاین صرف نظر می‌کند.

موارد مهم در بالا بردن امنیت کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

درصد بالا و قابل توجهی از جرایم اینترنتی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد با هدف رسیدن به پول و منافع مالی صورت می‌گیرد. همچنین از نگاه صاحبان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی، نفوذ ناپذیری سایت، حفاظت از اطلاعات خصوصی مشتریان و جلوگیری از دزدی و خرابکاری اهمیت دارد. از سویی از نظر مشتریان  و مصرف‌کنندگان خدمات کسب و کارهای اینترنتی، اطمینان از به سرقت نرفتن اطلاعات خصوصی و بانکی و امن بودن سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

 برای جلوگیری از ایجاد مشکلات، نفوذناپذیر بودن سایت (امنیت سایبری) و احراز هویت کاربران دو مورد مهم برای بالا بردن امنیت کسب و کارهای اینترنتی است.

۳ نکته مهم در بالا بردن امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی

گفتبم که با توجه به گسترش فضای کسب و کارهای اینترنتی و خرید و فروش‌های آنلاین، امنیت فروشگاه اینترنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما چند توصیه برای بهتر شدن امنیت کسب و کار اینترنتی شما داریم:

۱- گواهی SSL اولین قدم در حفظ امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی

اولین قدم که برای تأمین امنیت کسب‌ و ‌کار اینترنتی خود نیاز دارید، تلاش برای تامین امنیت سایت خود با یک گواهی SSL می‌باشد. SSL ارتباط بین وب‌سایت فروشگاه اینترنتی شما و مشتریان شما را رمزگذاری می‌کند تا نگرانی شما و مخاطبان‌تان را نسبت به ثبت اطلاعات از بین ببرد. از آنجایی که سرقت هویت در فضای اینترنت زیاد است، باید امنیت سایت خود را جدی بگیرید و بعد از اخذ گواهی SSL ، اقدام به کسب مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی خود کنید.

۲- به ایمیل‌های دریافتی وایمیل‌های مشکوک توجه کنید!

برخی ایمیل‌ها ممکن است حاوی درخواست‌هایی برای سرقت اطلاعات یا لینک‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک باشد. بهتر است هنگام باز کردن ایمیل‌های ناشناس خیلی محتاط عمل کنید، ایمیل‌های مشکوک را بدون باز کردن حتما حذف کنید تا امنیت اطلاعات سایتتان محفوظ بماند.

۳- افراد برنامه‌نویس و مدیران حرفه‌ای را برای سایت استخدام کنید

مهم‌ترین گام برای داشتن یک سایت امن این است که تا جایی که امکان دارد سایت فروشگاه اینترنتی‌تان توسط افرادی طراحی، برنامه‌نویسی و مدیریت شود که در این کار حرفه‌ای هستند. پیشنهاد ما این است در ابتدای کار حتما با برنامه‌نویسان و مدیران سایت قرارداد پیمانکاری منعقد کنید. همچنین می‌توانید برای اینکه اطلاعات تجاری و حساس مربوط به کسب و کارتان محفوظ بماند قرارداد محرمانگی و یا عدم افشای اطلاعات را با کارمندان سایت تنظیم نمایید. با داشتن این قراردادها اولین قدم حرفه‌ای برای شروع کسب وکار اینترنتی را برمی‌دارید.

چند توصیه کلیدی برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

۱- از فروشگاه‌ها و کسب و کارهای اینترنتی معتبر خرید کنید

اولین توصیه‌ای که باید در هنگام خرید آنلاین دقت کنید، این است که باید از سایت‌های اینترنتی شناخته شده خرید نمایید.
باید بدانید این روزها می‌توان یک دامنه سایت اینترنتی، قالب سایت، فضای میزبانی وب سایت و کانال رسمی در تلگرام و اینستاگرام را در عرض چند دقیقه و با صرف هزینه‌ای بسیار پایین خریداری کرد. در نتیجه شاهد رشد بی‌رویه کسب و کارهای اینترنتی در فضای اینترنت هستیم. اما تعداد کمی از این وب‌سایت‌ها معتبر بوده و بهترین شرایط خرید را برای کاربران فراهم می‌کنند. برای پیدا کردن وب‌سایت‌های معتبر بهترین کار توجه به تعداد محصولات، طبقه‌بندی درست آنها، سابقه کاری و وجود اطلاعات تماس کامل و معتبر است.

فراموش نکنید که همه افراد از فروشگاه‌های امن و معتبری مثل دیجی‌کالا و اسنپ‌مارکت خرید نمی‌کنند. پس مطمئن شوید که از یک آدرس آنلاین واقعی خرید می‌کنید.

۲- به نماد الکترونیکی کسب و کار اینترنتی توجه کنید!

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین داده می‌شود بهترین راه برای تشخیص و شناسایی یک وب‌سایت معتبر از وب‌سایت‌های نا‌امن و کلاهبردار است. تمامی فروشگاه های آنلاین می‌توانند با ثبت نام اینترنتی در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی www.enamad.ir درخواست ثبت اطلاعات و اختصاص نماد اعتماد را داشته باشند. بنابراین در اولین اقدام باید به انتهای سایت فروشگاه اینترنتی مراجعه نمایید و در صورت مشاهده اینماد، می‌توانید با خیالی راحت خرید اینترنتی را انجام دهید.

کسب و کارهای اینترنتی مورد تایید می‌بایست نماد اعتماد الکترونیکی را (که به صورت یک e آبی رنگ به همراه یک یا چند نقطه طلایی رنگ است) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند.

۳- هنگام خرید از وجود پیشوند URL سایت پرداخت هزینه مطمئن شوید

هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی به صورت آنلاین شما ناگزیر از استفاده از طریق کارت اعتباری بانکی‌تان هستید. توصیه ما این است که در هنگام پرداخت هزینه به صورت آنلاین باید توجه داشته باشید که URL وب سایت باید Https باشد. در غیر این صورت مطمئن شوید که سایت پذیرنده برای پرداخت هزینه امن نیست و امکان سوءاستفاده از اطلاعات کارت شما نیز به دست خواهد آمد که نتیجه آن افتادن در چرخه پردردسر شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد.

سخن آخر

امنیت کسب‌ و کارهای اینترنتی هم برای فروشگاه اینترنتی و هم برای خریدار، موضوع مهمی است. همانگونه که فروشگاه‌ها قصد حفظ اعتبار نام تجاری خود را دارند و می‌خواهند اعتماد مصرف‌کنندگان را جذب کنند، خریداران هم می‌خواهند بدانند که پولشان جای امنی است و خیالشان از بابت آن راحت باشد.
اگر هدف شما هم از ورود به بازار کسب و کارهای اینترنتی، راه‌اندازی یک کسب و کار موفق و رسیدن به سود بیشتر است همین الان از راهنمایی‌های کارشناسان حقوقی ما در زمینه امور قراردادها بهره‌مند شوید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط