5 ضرورت مهم در تدوین شرایط، قوانین و مقررات استفاده از سایت چیست؟

یکی از پیشرفت‌های بشریت در طول تاریخ گسترش ارتباطات و قرار گرفتن در عصری به نام ارتباطات بعد از گذر از عصرهای مختلف می‌باشد. در این میان بشریت به نکات و مسائل گوناگون و در عین حال جدیدی دچار می‌شود که نیاز است در مورد آن‌ها اطلاعاتی کسب کرده تا بتواند این قبیل موضوعات را […]

یکی از پیشرفت‌های بشریت در طول تاریخ گسترش ارتباطات و قرار گرفتن در عصری به نام ارتباطات بعد از گذر از عصرهای مختلف می‌باشد. در این میان بشریت به نکات و مسائل گوناگون و در عین حال جدیدی دچار می‌شود که نیاز است در مورد آن‌ها اطلاعاتی کسب کرده تا بتواند این قبیل موضوعات را حل و فصل نماید. گستردگی ارتباطات و قرار گرفتن داده‌ها و اطلاعات کاربران در فضای مجازی نیازمند بررسی دقیق این حوزه و تدوین شرایط، قوانین و مقررات استفاده از سایت ها است تا همان‌گونه که بشریت به واسطه تدوین این قوانین توانستند در کنار یکدیگر زندگی کنند، به واسطه ایجاد قوانینی در عرصه مجازی نیز بتوانند تعاملات خود را به صورت موفق ادامه داده و تجارت خود را در ارتباط با مشتریان بیشتر گسترده‌تر سازند که این مهم در درجه اول از طریق ایجاد اعتماد با شفاف سازی حقوق و تعهدات طرفین اتفاق می افتد.

در این نوشتار ما در صدد هستیم بعد از اشاره به ضرورت‌های تدوین قوانین و شرایط برای وب‌سایت‌ها، نمونه قوانین و مقررات سایت مورد نیاز برای وب‌سایت‌ها را قرار می‌دهیم تا شما مخاطبین به راحتی به این نمونه دسترسی پیدا کرده و از آن نهایت استفاده را ببرید.

شرایط و قوانین استفاده از وب‌سایت در واقع مجموعه ای از قواعد و مقررات است که کاربران و بازدیدکنندگان یک سایت قبل از دسترسی به کالاها و خدمات آن سایت می بایست با این شرایط و قوانین موافقت نمایند.

ضرورت‌های داشتن قوانین و شرایط مشخص برای وب‌سایت عبارت است از:

1- جلوگیری از سواستفاده از وبسایت

همان طور که در بالا اشاره شد، در این قوانین و مقررات دستورالعمل ها نحوه استفاده از وب‌سایت را قرار می‌دهیم و به آن ها اشاره می‌کنیم. سیاست‌های حریم خصوصی نیز کاربران را از قبل نسبت به اطلاعاتی که از آن‌ها درخواست می‌کنیم و ضرورت کسب این اطلاعات آگاه می‌کند.

برای روشن تر شدن مفهوم عدم اجازه برای سو استفاده لازم است به مثالی اشاره کنیم. به عنوان مثال در قوانین یک وب‌سایت درج می‌شود که در صورتی که به سایر کاربران بی احترامی شود، این نظر حذف خواهد شد. این امر می تواند مانع از رخ دادن هر گونه بی احترامی شود.

2- اعلام مالکیت تمام بر وب‌سایت

در این قوانین می‌توان تمامی کاربران و بازدیدکنندگان را نسبت به مالکیت وب‌سایت و تمامی محتواهای درج شده در آن آگاه کرد. در این صورت عواقب کپی برداری و عدم حفظ حقوق مالکیت معنوی به شکل دقیق‌تری قابل پیگیری است. حقوق مالکیت معنوی یا فکری یک سایت یکی از مهمترین مقوله‌های کسب و کارهای مجازی و نوپا و استارتاپ‌ها می باشد. حفظ این حق می تواند وب‌سایت مورد نظر را به صورت انحصاری در سطح خاصی نگه دارد.

3- اعمال قدرت در مورد نقض کنندگان قوانین

در فضای مجازی هم نظیر دنیای واقعی ممکن است شرایطی رخ بدهد که در آن سو استفاده از حقی صورت بگیرد. فازع از اینکه وجود قوانین روشن و دقیق می‌تواند تا حد زیادی رخ دادن این قبیل سو استفاده ها را به حداقل ممکن برساند، وجود این قوانین می تواند در صورت رخ دادن این سو استفاده ها از ادامه حیات حساب کاربری ناقضین قوانین جلوگیری کرده و این حساب را برای همیشه مسدود نماید تا این سواستفاده ادامه دار نشود و برای استفاده از خدمات سایت نوعی ممنوعیت برای این قبیل کاربران ایجاد می‌شود.

4- محدود کردن مسئولیت‌های موسس سایت

قوانین و شرایط وب‌سایت با شفاف کردن وظایف و تعهدات دو طرف یعنی کاربران و موسسین وب‌سایت سعی در روشن کردن و محدود کردن این تعهدات دارد. بدین معنا که از همان ابتدا برای کاربران و استفاده کنندگان از سایت روشن می‌کند که تا چه حد مسئولیت دارد و عموما این مسئولیت محدود است. کسب و کارهای نوپا برای شروع و قدرت گیری نمی توانند از همان ابتدا زیر بار مسئولیت های سنگین بروند.

5- تعیین قواعد و قوانین حاکم

در این دستورالعمل ها عموما در مورد اختلافاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید و یا در مورد مضامینی که بر قرارداد حاکم است، قانون حاکم تعیین می شود و اگر زمان مورد نظر فرابرسد در این صورت همان قانون اجرا خواهد شد. این امر بدین معنا است که تعیین می شود در هر زمانی چه قانونی بر روابط طرفین حاکم است.

نکته حائز اهمیت آن است که در قوانین و مقررات تعیین شده می بایست تمام مواردی را که لازم است در میان طرفین جاری شود، ذکر کرد و در صورتی که زمانی یکی از این قوانین یا برخی از موارد آن نیاز به حذف شدن و یا اصلاح داشت در این صورت اصلاح شده این قواعد و قوانین باید اطلاع رسانی شده و کاربران از این تغییرات اطلاع یابند تا با رجوع مجدد به آن از موارد حذف شده و اضافه شده اطلاع یابند. مواردی که در این شرایط و ضوابط ذکر نشود، از تعهدات طرفین خارج بوده و الزام کاربر به مواردی که قید نشده است صحیح نمی باشد. رعایت این امر نشانه احترام به حقوق مشتریان است.

دانلود نمونه قوانین و مقررات استفاده از سایت

در ادامه یکی از نمونه قوانین و مقررات سایت را که حاصل تجربیات تیم حقوقی وینداد می باشد، در اختیار شما قرار می‌دهیم. این قوانین برای کسب‌وکار‌های آنلاین بویژه وب‌سایت های فروشگاهی و خدماتی کاربرد دارد.

دانلود نمونه شرایط و قوانین وبسایت

چنانچه در مورد هر یک از بندهای آن نیاز به مشورت داشتید از کارشناسان وینداد مشاوره دریافت نمایید.

4/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

9 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد
محمد
1 سال پیش

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم مشکلی نداره برای وبسایت خودم از نمونه قوانین و مقرراتی که برای دانلود گذاشتین استفاده کنم یعنی دقیقا همون رو کپی کنم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله در صورتی که منطبق با نوع فعالیت شما باشد و کلیه ریسک های کسب و کار شما را در بر داشته باشد، می توانید از آن استفاده کنید.
مجموعه حقوقی وینداد

سعید
سعید
3 سال پیش

ممنونم بابت زحمتی که کشیدید واقعا مفید وپرکاربرد بود

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سعید
3 سال پیش

خوشحالیم که مطالب مفید و کاربردی بوده است

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سعید
3 سال پیش

خواهش میکنم، خوشحالیم که مفید واقع شده

زینب
زینب
3 سال پیش

ممنون از این مطلب مفید وکاربردی

بیژن
بیژن
3 سال پیش

عالی بود خیلی کمکم کرد

امیر
امیر
3 سال پیش

ممنون، این پست خیلی کمکم کرد (:

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
3 سال پیش

سپاس از لطف شما مخاطب گرامی

موفق باشید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط