چگونه استارتاپ خود را ثبت کنیم؟

چگونه استارتاپ خود را ثبت کنیم؟

استارت اپ (به انگلیسی: startup یا start-up) در فارسی به شرکت نوپا ترجمه شده است و اولین کار برای راه اندازی آن ثبت استارتاپ است. استیو بلَنک (Steve Blank)  که به خاطر متدولوژی توسعه مشتری مشهور است، یکی از بهترین تعریف استارت اپ را ارائه کرده: استارتاپ سازمانی موقتی است که برای جست‌وجوی یک مدل‌ […]

استارت اپ (به انگلیسی: startup یا start-up) در فارسی به شرکت نوپا ترجمه شده است و اولین کار برای راه اندازی آن ثبت استارتاپ است.

استیو بلَنک (Steve Blank)  که به خاطر متدولوژی توسعه مشتری مشهور است، یکی از بهترین تعریف استارت اپ را ارائه کرده:

استارتاپ سازمانی موقتی است که برای جست‌وجوی یک مدل‌ کسب‌ و کار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر شکل گرفته‌است.

تمایز استارتاپ نسبت به دیگر شرکت‌ها چیست؟

اصطلاح استارت اپ، این‌روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد علاقه‌مند بسیاری برای انجام این کار، وارد بازار کسب و کار‌های استارتاپی می‌شوند.

ویژگی اصلی یک استارت آپ توانایی رشد است. وجه تمایز استارتاپ ها از مشاغل سنتی، محدود نبودن جغرافیاست.

انواع استارت آپ ها بیشتر فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام بعد از آن تلگرام، توییتر و لینکدین دارند و در این بین، ۵% سهم پیام‌رسان‌های داخلی است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۸۰% انواع استارت آپ های ایرانی در سال‌های 94 الی 96 راه‌اندازی شده اند. تقریبا ۴۹% از کسب‌وکارها به بازار کار ورود پیدا می‌کنند و تنها نزدیک به ۲۳.۴ درصد این کسب‌وکارها، به تداوم رشد و درآمد، در طی سال‌های فعالیت خود می‌رسند.

شرکت‌های استارتاپی ممکن است از نوع شرکت سهامی خاص و یا شرکت مسئولیت محدود باشد. در حالتی که شرکت شما یک شرکت استارتاپی باشد، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال آدرس شرکت می‌تواند منزل خودتان باشد و می‌توانید از محل اقامت و سکونت‌تان به عنوان مرکز اداره شرکت استفاده کنید.

با ثبت شرکت استارتاپی خود میتوانید بدون نگرانی و با داشتن حمایت قانونی فعالیت کنید.

همچنین ثبت استارتاپ باعث جلب اعتماد افراد خواهد شد و قانع کردن افراد برای سرمایه‌گذاری بسیار ساده­تر خواهد بود، چرا که اشخاص به یک شرکت ثبت شده بیشتر از یک استارتاپ ثبت نشده اعتماد می‌کنند و برای معاملات تجاری هم مسیر هموارتری نیز پیش‌رو خواهید داشت.

برای داشتن حساب بانکی تجاری نیز باید استارت اپ خود را ثبت کنید تا بتوانید امور مالی وتجاری استارتاپ خود را به راحتی مدیریت کنید.

از سایر مزایای ثبت استارتاپ می‌توان به تقسیم مسئولیت بین شرکا نیز اشاره کرد. همچنین وقتی یک استارت‌آپ بخواهد محصولات و خدمات خود را به یک شرکت یا ارگان دولتی ارائه کند یا با این شرکت‌ها وارد معامله شود، لازم است که حتما ثبت شده باشد.

ثبت استارتاپ از ثبت ایده اجرائی آن شروع می شود. در ابتدا ایده خود را به ثبت برسانید و برای ثبت ایده فکری (مالکیت فکری یا معنوی) باید به پایگاه اداره مالکیت فکری و معنوی مراجعه نمائیدکه خدمات تخصصی به شما ارائه کنند.

ثبت استارتاپ بصورت یک شرکت انجام می شود. برای ثبت استارتاپ خود ابتدا تعیین کنید که چند نفر شریک هستید، و بنا به تعداد شرکاء یا بنا به برنامه ریزی و هدف خود، نوع شرکت را مشخص نمائید. ثبت استارتاپ از طریق هر نوع شرکتی امکان پذیر است؛  در ایران متداول ترین شرکت ها از نوع مسئولیت محدود یا سهامی خاص است.

مدارکی که برای ثبت شرکت استارتاپ نیاز دارید

1.شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت استارتاپ.

2.گواهی عدم سوء پیشینه کیفری.

3.اقرارنامه با امضای اعضا.

4.اگر ثبت توسط وکیل انجام می‌شود باید وکالتنامه هم ارائه شود.

5.مجوز فعالیت در حوزه‌ای که به جواز نیاز دارد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت سهامی خاص

1.متقاضی باید دو سری از اظهارنامه شرکت را تهیه و ارائه کند.

2.همانند مورد قبلی اساسنامه نیز به دو سری کپی نیاز دارد که باید تهیه شود.

3.از مدارک هویتی تمام اعضای شرکت باید کپی تهیه و با اصل آن برابر کرد.

در صورتی که اموال جزو سرمایه های شرکت به حساب می آید باید اصل سند مالکیت ارائه شود.

4.از صورت جلسه موسسین باید دو سری کپی تهیه و ارائه کرد.

5.در صورتی که اداره ثبت شرکت ها تشخیص دهد که باید مجوزی ارائه شود حتما باید نسبت به تحویل آن اقدام کرد.

6.در صورتی که سرمایه شرکت منقول یا غیرمنقول باشد بایستی تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ارائه شود.

7.از صورتجلسه هیات مدیره که توسط مدیران منتخب امضا شده است باید دو سری کپی تهیه شود.

8.دریافت فیشی از بانکی که شرکت در آن حساب دارد مبنی بر اینکه ۳۵ درصد از سرمایه شرکت پرداخت شده است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت استارتاپ در قالب شرکت مسئولیت محدود

1.متقاضی باید از مدارک هویتی تمامی اعضای شرکت کپی ارائه کند، البته باید با اصل آن برابر شده باشد.

2.از تقاضانامه ثبت شرکت در دو نسخه کپی نیاز خواهد بود.

3.یکی دیگر از مدارک مورد نیاز اساسنامه است. متقاضی بایستی از شرکتنامه رسمی در دو نسخه کپی تهیه و ارائه دهد.

4.در صورتی که به مجوز نیاز باشد حتما باید از مراجع ذی صلاح برای دریافت آن اقدام و سپس آن را ارائه کرد.

5.از صورتجلسه هیات مدیره به همراه مجمع عمومی موسسین در دو نسخه کپی نیاز خواهد بود.

مراحل ثبت استارتاپ

۱- از آنجایی که مسئولیت و حق رأی سهامداران با توجه به سرمایه‌ی اولیه‌شان تعیین می‌شود پیدا کردن شریک مناسب اولین قدم برای ثبت شرکت استارتاپ است.

۲- قدم دوم ثبت نام در سامانه‌ی ثبت شرکت­هاست.ثبت استارتاپ را زمانی انجام دهید که دانش خود را نسبت به این استارتاپ  تکمیل نموده اید سپس باید فرم آن را با دقت کامل پر کنید. اگر اطلاعات و مدارکتان کامل باشد و قابلیت صدور آگهی داشته باشد، منجر به آگهی خواهد شد.

بعد از گذشت مدت‌زمان مشخص شده و بررسی مدارک، ۳ حالت پیش می‌آید:

۱- رد شدن پرونده: گاهی مدارک ارسال شده دارای ایراداتی است که قابل برطرف کردن نیست، در این صورت شرکت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و در این دسته قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی شما باید دوباره مراحل ثبت شرکت استارتاپی را تکرار و اقدام به اخذ کد رهگیری جدید کنید.

۲- ناقص بودن پرونده: این حالت زمانی پیش می آید که مدارک شما دارای نقص باشد؛ اما این نقص‌ها قابل برطرف شدن هستند. شما باید طبق ابلاغیه‌ای که برایتان ارسال می‌شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید.

۳- صدور آگهی.

استارتاپ‌ها با شیوه‌های سنتی تجارت تفاوت دارند، از این لحاظ برای معامله و ارتباط با سایر افراد و شرکت‌ها، نیازمند قوانین جدیدی هستند. اگر شما به عنوان یک کسب و کار جدید شروع به فعالیت کنید ولی قوانین این حوزه را که شامل:

  • رعایت حقوق مصرف کنندگان،
  • قوانین تجارت الکترونیک،
  • حقوق مالکیت فکری،
  • حقوق رقابت و حریم خصوصی،
  • و حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای است را آن‌گونه که مقرر شده است، رعایت نکنید، ممکن است علاوه بر فیلتر شدن سامانه، صدور حکم قضایی و منع استارت‌آپ را نیز برای شما به همراه داشته باشد.

ثبت استارتاپ خود را به وینداد بسپارید

متخصصان ثبتی ما می‌توانند راهنمایی‌های لازم برای ثبت استارتاپ را به شما بدهند و در نهایت صفر تا صد کار را برای ثبت رسمی آن را بر عهده بگیرند. پس همین حالا درخواست ثبت شرکت خود را در سامانه ثبت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
جواد علایی
جواد علایی
1 سال پیش

شرکت داریم با App که خود طی چندسال تکمیل شده خدماتی به فروشندگان و خریداران می‌دهیم
برای ثبت آن با کمک شما چقدر هزینه دارد

سمانه اسماعیلی
سمانه اسماعیلی
در پاسخ به  جواد علایی
1 سال پیش

سلام روزتون به خیر ثبت شرکت انواع مختلف و شرایط متفاوتی داره که هزینه هاش فرق دارن برای کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 46 78 42 28 – 021
تا همکاران من جزئیات رو در اختیارتون بذارن.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت