ثبت-تغییرات-شرکت-بازرگانی

آشنایی با نحوه ثبت تغییرات شرکت بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی پس از اینکه ثبت شدند و فعالیت خود را شروع کردند، ممکن است در برخی زمینه‌ها نیاز به اعمال تغییراتی داشته باشند. اما با توجه به اینکه تمامی اطلاعات شرکت و همچنین نحوه اداره و مدیریت آن در اساسنامه ذکر شده است، نحوه اعمال این گونه تغییرات چگونه است؟ آیا از نظر قانونی […]

شرکت‌های بازرگانی پس از اینکه ثبت شدند و فعالیت خود را شروع کردند، ممکن است در برخی زمینه‌ها نیاز به اعمال تغییراتی داشته باشند. اما با توجه به اینکه تمامی اطلاعات شرکت و همچنین نحوه اداره و مدیریت آن در اساسنامه ذکر شده است، نحوه اعمال این گونه تغییرات چگونه است؟ آیا از نظر قانونی می‌توان تغییراتی در اساسنامه اعمال کرد یا غیرقانونی تلقی می‌شود؟ در این مقاله نحوه تغییرات شرکت، مراحل و شرایط آن و همچنین نحوه ثبت تغییرات شرکت بازرگانی را بیان خواهیم کرد.

منظور از ثبت تغییرات شرکت بازرگانی چیست؟

اگر شرکت‌های بازرگانی بخواهند در طول فعالیت خود تغییراتی را در شرکت اعمال کنند، حتما باید بر اساس ضوابط قانونی باشد. با این توضیح که شرکت‌های بازرگانی و همچنین سایر شرکت‌ها می‌توانند در موارد زیر تغییرات شرکت را اعمال کنند:

  • تغییر نام شرکت
  • تغییر کامل موضوع یا تغییر جزئی (مثل اضافه کردن موضوعی به موضوعات قبلی)
  • تغییر  آدرس و کدپستی شرکت
  • تغییر در مدیران یا بازرسان شرکت
  • تغییر در اعضای هیئت مدیره
  • تغییر در سرمایه شرکت (که می‌تواند افزایش یا کاهش سرمایه باشد)
  • تغییر مدت زمان شرکت
  • یا هر گونه تغییر در بندهای اساسنامه

نحوه اعمال تغییرات در شرکت

تغییرات شرکت را می‌توان شامل دو بخش اصلی دانست:

اول مراحل اعمال تغییرات در شرکت

دوم – مراحل ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکت‌ها

در این بخش ابتدا ضوابط اعمال تغییرات در شرکت را بررسی می‌کنیم. اولین گام برای ثبت شرکت بازرگانی،‌ تصمیم‌گیری و توافق در رابطه با آن موضوع در شرکت است. تشریفات اعمال تغییرات نیز به‌طور کامل در اساسنامه ذکر شده است. با این توصیف انواع شرکت‌های بازرگانی ابتدا باید از مجمع عمومی که صلاحیت رسیدگی به این موضوعات را دارد، دعوت کنند. پس از اینکه جلسه به حد نصاب قانونی رسید، جلسه تشکیل می‌شود و در مورد تغییر مورد نظر تصمیم‌گیری می‌شود. اگر اکثریت حاضر در جلسه به آن رای مثبت بدهند؛ موضوع، نوع مجمع، تاریخ و اطلاعات اعضای حاضر در جلسه در صورتجلسه‌ای درج می‌شود. این صورتجلسه برای اعتبار قانونی باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

ذکر این نکته ضروری است که با تشکیل مجمع، امکان تصمیم‌گیری در رابطه با چند موضوع مختلف وجود دارد ولی باید هر یک از صورتجلسات به‌صورت مجزا تنظیم شده و به ثبت برسند. برای مثال امکان رسیدگی به تغییر موضوع شرکت و تغییر مدیران به‌صورت هم‌زمان وجود دارد که دو صورتجلسه مختلف یعنی صورتجلسه تغییر موضوع شرکت و صورتجلسه تغییر مدیران تنظیم خواهند شد.

چگونگی ثبت تغییرات شرکت بازرگانی

مرحله دوم ثبت تغییرات شرکت بازرگانی، مربوط به فرآیندی است که در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود تا تغییرات اعمال شده جنبه قانونی داشته باشند. در صورتی که تغییرات شرکت را به ثبت نرسانید، این تغییرات هیچ‌گونه ارزش و اعتباری ندارند.

ثبت تغییرات شرکت بازرگانی به‌صورت آنلاین و در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شوند اما انجام مراحل آن نیاز به دقت و توجه کافی دارند که تا انتهای فرآیند، مشکلاتی مثل رد صورتجلسه یا نقص مدارک نداشته باشید.

در هر مرحله باید ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک را به‌صورت کامل انجام دهید. در طول فرآیند ثبت با اصطلاحاتی مثل خوشه و گروه در ثبت تغییرات شرکت بازرگانی مواجه می‌شوید که خوشه مربوط به شرکت‌هایی است که دارای مجوز از سازمان یا ارگان خاصی هستند. اگر شرکت شما از این دسته است باید خوشه مربوطه را انتخاب کنید. در غیر این صورت باید گزینه «سایر» و گروه «عمومی» را تیک بزنید. با ثبت خوشه و گروه می‌توانید ادامه مراحل را انجام دهید.

در نهایت نیز آگهی تغییرات باید در روزنامه رسمی منتشر شود تا فرآیند ثبت تغییرات شرکت بازرگانی کامل شود.

خدمات ثبت تغییرات شرکت با وینداد

ثبت تغییرات شرکت بازرگانی و همچنین سایر شرکت‌ها باید با دقت کامل انجام شوند تا علاوه‌بر اینکه اعتبار قانونی داشته باشند، متحمل صرف هزینه و زمان زیادی نشوید. 

با این توصیف می‌توانید از مشاوره با کارشناسان ثبتی و حقوقی متخصص استفاده کنید تا به فرآیند ثبت صورتجلسه تغییرات سرعت بیشتری بخشیده و دقت انجام فرآیند را افزایش دهید. مجموعه ثبتی و حقوقی وینداد با حضور کارشناسان ثبتی متخصص و وکلای با تجربه خدمات ثبتی و حقوقی خود را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دریافت هرگونه مشاوره می‌توانید با کارشناسان وینداد در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

ثبت تغییرات شرکت بازرگانی یکی از فرآیندهای قانونی است که تمامی شرکت‌ها باید از آن اطلاع کافی داشته باشند. در این فرآیند هر گونه تغییری که موجب تغییر اساسنامه شود مثل تغییر نام، آدرس، موضوع یا مدیران شرکت و غیره باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

مراحل ثبت تغییرات شرکت بازرگانی را نیز می‌توان شامل دو بخش اصلی دانست:

اول: تشریفات قانونی برای تصمیم‌گیری در شرکت و تنظیم صورتجلسه تغییرات،

دوم: ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکت‌ها.

این فرآیند باید با دقت و تجربه کافی انجام شود تا شرکت را با ایراد رد یا نقص مدارک مواجه نکند. چرا که موجب طولانی شدن فرآیند و صرف هزینه بیشتر خواهد شد.

سوالات متداول

آیا همه تغییرات شرکت بازرگانی نیاز به ثبت دارند؟

تغییراتی که باعث تغییر در اساسنامه شرکت شوند باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند.

تغییرات شرکت بازرگانی چگونه ثبت می‌شود؟

پس از تنظیم صورتجلسه در شرکت باید آن را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت