انواع-شرکت-بازرگانی

آشنایی با انواع شرکت بازرگانی و نحوه ثبت آن‌ها

شرکت‌های بازرگانی یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی هستند که در ایران تاسیس می‌شوند. شرکت‌هایی که می‌توانند در قالب‌های مختلف شرکت‌های تجاری مثل سهامی خاص و با مسئولیت محدود به ثبت برسند. اما کدام یک از انواع شرکت بازرگانی بهتر است؟ شما چقدر با این شرکت‌ها آشنایی دارید؟ آیا شما هم مثل بیشتر افراد تصور می‌کنید که […]

شرکت‌های بازرگانی یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی هستند که در ایران تاسیس می‌شوند. شرکت‌هایی که می‌توانند در قالب‌های مختلف شرکت‌های تجاری مثل سهامی خاص و با مسئولیت محدود به ثبت برسند. اما کدام یک از انواع شرکت بازرگانی بهتر است؟ شما چقدر با این شرکت‌ها آشنایی دارید؟ آیا شما هم مثل بیشتر افراد تصور می‌کنید که شرکت‌های بازرگانی فقط واردات و صادرات کالا انجام می‌دهند؟ از سوی دیگر چگونه می‌توان یک شرکت بازرگانی به ثبت رساند؟ انواع آن چیست و در نهایت آیا امکان تبدیل یک شرکت ثبت شده به شرکت بازرگانی وجود دارد؟ در این مقاله این نوع شرکت‌ها و انواع آن را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد. سپس فرآیند ثبت و مجوزهای لازم آن را بررسی خواهیم کرد.

شرکت بازرگانی چیست؟

شرکت بازرگانی، یک شخصیت حقوقی است که طبق قانون تجارت به ثبت رسیده و در امور مرتبط با فعالیت‌های بازرگانی فعالیت می‌کند. در واقع آنچه باعث می‌شود که یک شرکت، «بازرگانی» باشد، موضوع فعالیت آن است. این شرکت‌ها فعالیت‌هایی مثل خرید و فروش، صادرات و واردات، توزیع کالاهای مجاز بازرگانی، اخذ و اعطای نمایندگی، شرکت در نمایشگاه‌ها و سمینارهای داخلی و خارجی و غیره انجام می‌دهند.

یک مزیت مهم ثبت شرکت بازرگانی این است که شما به‌جای فعالیت در قالب شخص حقیقی و به‌عنوان یک تاجر با تاسیس شرکت می‌توانید فعالیت گسترده‌تری داشته و از مزایای قانونی آن مثل تسهیلات بانکی و غیره نیز بهره‌مند شوید. 

انواع شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی می‌توانند با توجه به موضوع خود در محدوده مشخص شده فعالیت کنند. اما تفاوت این شرکت‌ها با یکدیگر چیست؟ در واقع انواع شرکت بازرگانی چیست؟

برای شناخت انواع شرکت بازرگانی باید در گام اول انواع شرکت‌های تجاری را معرفی کرد. در واقع نه تنها برای ثبت شرکت بازرگانی بلکه هر نوع شرکت دیگری ابتدا باید یکی از قالب‌های معرفی شده در قانون تجارت را انتخاب کنید.

در بین انواع ۷ گانه شرکت‌های تجاری معرفی شده در قانون، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود بسیار رایج هستند و می‌توان برای موضوعات مختلف از جمله بازرگانی آن‌ها را به ثبت رساند.

پس در ادامه هر یک از انواع شرکت بازرگانی و نحوه ثبت آن‌ها را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

یکی از انواع شرکت‌هایی که می‌توانید برای شرکت بازرگانی انتخاب کنید، شرکت سهامی خاص است. شرکت‌هایی که حداقل به ۳ شریک و ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه نیاز دارند. البته این میزان سرمایه ثبتی در قانون بیان شده و بهتر است شرکت‌ها سرمایه‌ای متناسب با نوع فعالیت خود در نظر بگیرند.

شرکت سهامی خاص به‌ویژه در امور بازرگانی مزایای زیادی دارد که می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

  • امکان دریافت تسهیلات بانکی
  • امکان شرکت در مناقصات و مزایده‌ها
  • امکان افزایش سرمایه در قالب واگذار کردن سهم
  • وجود ضوابط مشخص و دقیق قانونی
  • داشتن تشریفات مشخص برای اداره شرکت
  • امکان ورود و خروج ساده اعضا
  • امکان توسعه شرکت پس از مدتی فعالیت با افزایش سرمایه

ثبت شرکت بازرگانی مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود که به شرکت‌های خانوادگی نیز شناخته می‌شوند برای فعالیت‌های محدودتر مناسب هستند. این نوع شرکت‌ها تشریفات ساده‌ای دارند ولی ورود و خروج اعضای جدید در آن چندان ساده نیست. در نتیجه اگر قصد توسعه شرکت خود را در آینده داشته باشید، شرکت مسئولیت محدود، چندان مناسب نیست.

برای ثبت شرکت بامسئولیت محدود حداقل به ۲ عضو و ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه نیاز دارید.

مجوزهای لازم برای انواع شرکت بازرگانی

مجوزهای انواع شرکت بازرگانی را می‌توان شامل دو دسته دانست:

مجوزهای ثبت شرکت: این دسته از مجوزها مربوط به موضوع فعالیت هر شرکت است. در صورتی که موضوع شرکت شما نیاز به اخذ مجوز از نهاد خاصی داشته باشد، باید پیش از شروع فرآیند ثبت شرکت آن را دریافت کرده و در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که اصطلاح «بازرگانی» صرفا مربوط به عنوان موضوع شرکت شماست و موضوع شرکت باید به‌صورت جزئی و دقیق مشخص شود. برای مثال شرکت بازرگانی می‌تواند در زمینه واردات و صادرات کالا، ترخیص کالا از گمرک، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اخذ نمایندگی و غیره فعالیت کند. این موضوع مشخص کننده محدوده فعالیت‌های شرکت است و مدیران فقط باید در همان محدوده فعالیت کنند. 

مجوزهای فعالیت: پس از ثبت شرکت و برای شروع فعالیت‌های تجاری به‌ویژه واردات و صادرات، شرکت شما باید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی دریافت کند. 

نحوه ثبت انواع شرکت بازرگانی

برای ثبت هر یک از انواع شرکت بازرگانی اعم از سهامی خاص یا بامسئولیت محدود، باید فرآیند ثبت را از طریق اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهید. در این فرآیند باید مدارک و شرایط لازم برای ثبت شرکت بازرگانی و هر یک از شرکت‌ها مثل نام، موضوع، آدرس محل شرکت، اساسنامه، اظهارنامه و سایر موارد را ارائه دهید.

در صورتی که اطلاع کافی از شرایط و مدارک ثبت شرکت ندارید، می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان ثبتی از آن اطلاع پیدا کنید.

در گام بعدی باید مدارک لازم را در سامانه بارگذاری کنید تا به مرحله پیش‌نویس آگهی برسید. در نهایت پس از ثبت شرکت و صدور شماره ثبت، باید آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود.

مجموعه وینداد با ارائه خدمات ثبتی و حقوقی توسط کارشناسان متخصص شما را در صفرتاصد فرآیند ثبت شرکت همراهی خواهد کرد. برای دریافت خدمات می‌توانید با کارشناسان در ارتباط باشید.

آیا امکان تبدیل شرکت بازرگانی به شرکت دیگر وجود دارد؟

در صورتی که یک شرکت بازرگانی داشته باشید و بخواهید آن را به شرکت دیگری تبدیل کنید، در این وضعیت فقط باید موضوع شرکت خود را تغییر دهید که نیاز به تغییر اساسنامه شرکت بازرگانی خواهد داشت.

به‌همین منظور پس از دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده و به حد نصاب رسیدن آن، در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد. در صورتی که اعضای حاضر با نصاب قانونی به آن رای مثبت بدهند، تغییر موضوع در صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود. این صورتجلسه باید طی تشریفاتی در اداره ثبت شرکت‌ها به‌ثبت برسد و در نهایت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی شود. 

ثبت صورتجلسه یکی از تغییرات شرکت به‌شمار می‌رود که مجموعه وینداد به‌عنوان یک خدمت ثبتی آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

انواع شرکت بازرگانی از نظر نوع شرکت مورد نظر قرار می‌گیرد که می‌تواند در قالب شرکت سهامی خاص یا با مسئولیت محدود باشد. در واقع این شرکت‌ها رایج‌ترین قالب‌هایی هستند که برای موضوعات مختلف از جمله شرکت بازرگانی به ثبت می‌رسند.

اگر موضوع فعالیت شرکت بازرگانی نیاز به مجوز داشته باشد، پیش از ثبت باید آن را دریافت کنید، ضمن اینکه برای فعالیت خود نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارید.

سوالات متداول

انواع شرکت‌های بازرگانی، چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود از جمله رایج‌ترین انواع شرکت بازرگانی هستند.

آیا شرکت بازرگانی نیاز به دریافت مجوز دارد؟

به‌صورت معمول خیر مگر اینکه موضوع فعالیت آن از جمله موضوعات نیازمند اخذ مجوز باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت