شناسه ملی شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد. برای مثال اگر قصد معامله یا خرید سهام از شرکتی را دارید، شناسه ملی اطلاعات شرکت، میزان سرمایه، دارندگان حق امضا و دیگر جزئیات مربوط به آن را در اختیار […]

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد. برای مثال اگر قصد معامله یا خرید سهام از شرکتی را دارید، شناسه ملی اطلاعات شرکت، میزان سرمایه، دارندگان حق امضا و دیگر جزئیات مربوط به آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله اطلاعات لازم در رابطه با شناسه ملی، نحوه استعلام و همچنین کاربرد آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شناسه ملی چیست؟ 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای ثبت شرکت باید به آن توجه داشته باشید این است که در مرحله نهایی ثبت شرکت، شناسه‌ای به شما داده می‌شود که شناسه ملی نام دارد. بگذارید این طور بگوییم که در واقع شناسه ملی اشخاص حقوقی (یعنی سازمان‌ها، شرکت‌ها و سایر موسسات) معادل کد ملی است که به اشخاص حقیقی (افراد) داده می‌شود. بنابراین اشخاص حقیقی شناسه ملی ندارند و این نکته که شناسه ملی شرکت را مخصوص به بنیانگذار یا مدیرعامل شرکت می‌دانند یک اشتباه رایج است.

این شناسه یک شماره ۱۱ رقمی است که چهار رقم سمت چپ، چهار رقم کد شهرستانی است که در آن شرکت را ثبت کردید. بعد ۶ رقمی است که مخصوص شرکت است و رقم آخر هم رقم کنترل محسوب می‌شود.

داشتن شناسه ملی برای انجام این فعالیت‌ها لازم است:

  • گرفتن وام و اعتبار
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی
  • انجام کارهای مالیاتی 
  • اضافه شدن به به نظام ملی شناسه کالا
  • خرید سهام شرکتی
  • امکان شناسایی بهتر شرکت و مالک اصلی

شناسه ملی شرکت از زمان ثبت شرکت تا انحلال شرکت و حتی بعد از آن هم تغییر نمی‌کند. 

نحوه دریافت کد ملی شرکت

هنگامی که کلیه مراحل درخواست ثبت شرکت را انجام دادید و مدارک و نام شرکت شما مورد پذیرش قرار گرفت، باید فرم درخواست شناسه ملی را نیز به همراه بقیه مدارک برای مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. این فرم را می‌توانید از طریق سامانه ثبت شرکت ها تکمیل و در قسمت میز خدمت ارسال کنید.

استعلام شناسه ملی 

حالا نحوه استعلام شناسه ملی یک شرکت چگونه است؟ در پاسخ به این سوال سه روش اصلی وجود دارد:

۱- سامانه جامع پایگاه اطلاعات کشور

۲- سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

۳- مراجعه به روزنامه رسمی قوه قضاییه

روش راحت و قابل دسترس برای استعلام شناسه ملی شرکت ها، استفاده از سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور است. در این سایت شما می‌توانید شماره ثبت یا نام شخصیت حقوقی مورد نظر خود را وارد کنید سپس اطلاعات عمومی شرکت را (مثل سازمان ثبت کننده، نوع شرکت و مهم تر از همه، شناسه ملی آن) مشاهده نمایید.

روش دیگر استعلام شناسه ملی شرکت‌ها، مراجعه به سایت جامع ثبت شرکت‌ها است. در این سایت شما باید استان محل ثبت شرکت، واحد ثبتی، نوع شرکت و شماره ثبت آن را وارد کنید و بعد شناسه ملی شرکت مورد نظر خود را دریافت نمایید.

روش دیگری نیز برای استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی وجود دارد. با توجه به اینکه تمامی شرکت‌ها باید بعد از انجام مراحل ثبت خود، آگهی ثبت شرکت خودشان را در روزنامه رسمی کشور منتشر کنند. بنابراین با مراجعه به سایت روزنامه رسمی می‌توانید آگهی ثبت شرکت مورد نظر خود را جستجو کنید و در خط اول آگهی شناسه ملی شرکت را مشاهده کنید. 

تفاوت شناسه ملی و شماره ثبت 

هر شرکتی پس از ثبت قانونی علاوه بر شناسه ملی که عددی یازده‌رقمی است، یک شماره شش‌رقمی به نام شماره ثبت نیز دریافت می‌کند. این شماره هم برای استعلام و شناسایی شرکت استفاده می‌شود اما به دلیل وجود شعبات مختلف ثبتی در کشور ممکن است تکراری باشد و منحصرا به شرکت مورد نظر اختصاص نداشته باشد. به‌علاوه اگر آدرس شرکت تغییر کند شماره ثبت شرکت نیز تغییر می‌کند. 

اما شناسه ملی شرکت هرگز تغییر نمی‌­کند و حتی پس از اینکه شرکت منحل شود نیز همچنان معتبر است و به شرکت دیگری اختصاص نخواهد یافت. 

جمع‌بندی 

شناسه ملی شرکت‌ها در حکم کد ملی اشخاص حقیقی است و برای هر شرکت به‌صورت مجزا صادر می‌شود. با این شناسه امکان استعلام اطلاعات شرکت‌ها از قبیل نوع شرکت، موضوع فعالیت، آدرس، نام، شماره ثبت و غیره وجود دارد. این شناسه بلافاصله پس از ثبت از سوی اداره ثبت شرکت‌ها صادر می‌شود.

برای استعلام شناسه ملی می‌توانید از طریق سامانه جامع پایگاه اطلاعات کشور، سامانه اداره ثبت شرکت‌ها یا روزنامه رسمی اقدام کنید.

برای ثبت شرکت تجاری نیز می‌توانید فرآیند آن را شخصا یا توسط وکیل انجام دهید که در روش اول نیاز به تجربه و تخصص دارید و در روش دوم هزینه زیادی برای شما دارد. در عین حال می‌توانید فرآیند کامل ثبت شرکت را توسط کارشناسان ثبتی وینداد پیش ببرید که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود و از مشکلاتی مانند نقص پرونده و طولانی شدن فرآیند ثبتی جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

شناسه ملی چیست؟

شناسه ملی شرکت‌ها در حکم کد ملی اشخاص حقیقی است و برای هر شرکت به‌صورت مجزا صادر می‌شود.

روش های استعلام شناسه ملی کدام است؟

برای استعلام شناسه ملی می‌توانید از طریق سامانه جامع پایگاه اطلاعات کشور، سامانه اداره ثبت شرکت‌ها یا روزنامه رسمی اقدام کنید.

شناسه ملی و شماره ثبت شرکت چه تفاوتی دارند؟

شناسه ملی شرکت‌ها یک کد منحصربه‌فرد برای هر شرکت است اما شماره ثبت می‌تواند تکراری باشد. همچنین در صورت تغییر آدرس شرکت شماره ثبت شرکت تغییر می‌کند اما شناسه ملی ثابت است.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت