قوانین ثبت شرکت چیست؟ چه نکاتی را باید حتما بدانیم؟

قوانین ثبت شرکت چیست؟ چه نکاتی را باید حتما بدانیم؟

افرادی که قصد دارند شرکتی تأسیس کنند باید از قوانین ثبت شرکت به‌خوبی آگاه باشند. زیرا ثبت شرکت، سبب رسمی شدن فعالیت شخص حقوقی می‌شود. تا پیش از آنکه شرکت به ثبت برسد، فعالیت آن وجهه قانونی نخواهد داشت و معاملات شخص حقوقی فاقد اثر و اعتبار است. ثبت شرکت مراحل و قوانینی دارد و […]

افرادی که قصد دارند شرکتی تأسیس کنند باید از قوانین ثبت شرکت به‌خوبی آگاه باشند. زیرا ثبت شرکت، سبب رسمی شدن فعالیت شخص حقوقی می‌شود.
تا پیش از آنکه شرکت به ثبت برسد، فعالیت آن وجهه قانونی نخواهد داشت و معاملات شخص حقوقی فاقد اثر و اعتبار است. ثبت شرکت مراحل و قوانینی دارد و مؤسسین شرکت تجاری، باید با آگاهی از این قوانین، نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایند.
ثبت شرکت مزایای قانونی بسیاری داشته و چنانچه ثبت شرکت با تبعیت از قوانین ثبت شرکت‌ها انجام شود، شرکا و سهامداران می‌توانند فعالیت قانونی خود را آغاز نمایند. در این مقاله، قصد داریم تا ضمن بررسی مزایا و مراحل ثبت شرکت‌های تجاری، شما را با قوانین مربوطه نیز آشنا نماییم.

قوانین ثبت شرکت در ایران

مطابق با قانون راجع به ثبت شرکت‌ها، در صورتی که شرکتی بخواهد تابعیت ایرانی داشته باشد، باید در ایران تشکیل شود و مرکز اصلی فعالیت این شرکت نیز در ایران باشد. شرکا و مؤسسین شرکتی که مطابق با این ماده از قانون ایرانی محسوب می‌شود، باید در مدت زمان مقرر قانونی اقدام به ثبت شرکت مطابق با قانون ثبت شرکت‌ها نمایند. در غیر این صورت، باید جزای نقدی مقرر را بپردازند.

قوانین ثبت شرکت خارجی در ایران

فارغ از شرکت‌های ایرانی، قانون ایران تنها زمانی به یک شرکت خارجی اجازه انجام فعالیت‌های تجاری از طریق شعبه یا نمایندگی در ایران را می‌دهد که این شرکت:

  • اولاً در کشور متبوع خود قانونی شناخته شده باشد
  • دوماً، در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد.

درنتیجه، شرکتی که از طریق شعبه یا نمایندگی اقدام به فعالیت تجاری در ایران کرده است، باید ظرف چهار ماه تقاضای ثبت شرکت در ایران را تقدیم مرجع ذی‌صلاح نماید.
اگر این مدت زمان کافی نباشد، این زمان تا شش ماه نیز افزایش خواهد یافت. در صورتی که نماینده شرکت خارجی بدون ثبت شرکت اقدام به فعالیت تجاری در ایران نماید، به جزای نقدی محکوم خواهد شد.
بنابراین، از توضیحات فوق به این نتیجه خواهیم رسید که شرکت‌های تجاری اعم از ایرانی و خارجی تنها زمانی می‌توانند فعالیت تجاری قانونی داشته باشند که مطابق با قوانین ثبت شرکت به ثبت رسیده باشند.

برای شروع ثبت شرکت چه مواردی را باید آماده کنیم؟

برای ثبت شرکت، باید به‌طور کلی مدارک لازم برای ثبت شرکت را آماده و سپس، در صورتی که شرایط ثبت شرکت مهیا بود، اقدام به انجام مراحل ثبت شرکت نماییم. مدارک عمومی ثبت شرکت در ارتباط با ثبت تمامی انواع شرکت‌ها یکسان و مشترک است. به‌عبارتی دیگر، مدارک عمومی آن دسته از مدارکی هستند که همراه داشتن آن‌ها در جهت ثبت انواع شرکت اعم از سهامی، مسئولیت محدود، تعاونی و غیره، الزامی است. مدارک اختصاصی اما آن دسته از مدارکی است که مطابق با نوع شرکتی که اشخاص قصد ثبت آن را دارند، متفاوت و مختص به ثبت همان شرکت خواهد بود.

مدارک عمومی ثبت شرکت

موارد زیر شامل مدارک عمومی ثبت شرکت هستند:

  • اوراق هویتی یعنی کارت ملی و شناسنامه کلیه اعضا و شرکای شرکت و بازرس شرکت.
  • اوراق عمومی شرکت مانند اساسنامه و یا شرکت‌نامه شرکت.

تصویر اسکن‌شده این مدارک باید در سامانه ثبت شرکت، بارگذاری شود.

مدارک اختصاصی ثبت شرکت

مدارک اختصاصی ثبت شرکت‌ها همانطور که گفتیم در ارتباط با هر شرکت متفاوت است بستگی به قوانین ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص یا قوانین ثبت موسسه تجاری دارد.
این مدارک اختصاصی به‌طور کلی مجوزهایی هستند که اشخاص در راستای تأسیس برخی از شرکت‌ها مانند شرکت‌های تعاونی و یا در شرایطی که موضوع شرکت مواردی مانند انجام فعالیت‌های تبلیغاتی است، باید أخذ کنند و همراه خود داشته باشند.

مراحل و شرایط ثبت شرکت در ایران به چه صورت است؟

بعد از دانستن نکات، مزایا و معایب ثبت شرکت باید مراحل ثبت شرکت را به ترتیب زیر طی کنید تا بتوانید فعالیت قانونی شرکت خود را آغاز نمایید.

تعیین نوع شرکت

در اولین قدم از ثبت شرکت، مؤسسین شرکت باید نوع شرکت مورد نظر را انتخاب نمایند. نوع شرکت منظور قالبی از شرکت‌های قانون تجارت است که افراد باید مناسب‌ترین آن را براساس نوع فعالیتی که در نظر دارند انجام دهند، انتخاب نمایند. برای مثال، اگر مؤسسین شرکت تصمیم داشته باشند بخشی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به عموم مردم تأمین نمایند، باید کسب‌وکار خود را در قالب شرکت سهامی عام آغاز نمایند و اگر هدف از تشکیل شرکت، شرکت در مناقصات باشد، باید قالب شرکت سهامی خاص انتخاب شود و از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص مطلع باشند.

انتخاب نام شرکت

مرحله بعد، انتخاب نام شرکت است. نام شرکت باید با دقت زیاد و مطابق با قوانین ثبت شرکت انتخاب شود. براساس قانون ثبت شرکت‌ها، نام شرکت تجاری باید حداقل سه بخش و ریشه فارسی داشته باشد.

تعیین مشخصات شرکت

پس از انتخاب نوع شرکت و نام شرکت، در قدم سوم، مؤسسین شرکت باید مشخصات شرکت را تعیین نمایند. مشخصات شرکت عبارت است از موضوع شرکت، محل اداره و مرکز شرکت و سایر جزئیات مربوطه. مهم‌ترین امر در این زمینه، تعیین موضوع فعالیت شرکت است که باید با مشورت مشاوران و کارشناسان حقوقی انجام پذیرد. اهمیت تعیین دقیق موضوع شرکت از این نظر حائز اهمیت است که شرکت تنها حق دارد در محدوده موضوع تعیین‌شده به فعالیت بپردازد. هر فعالیتی خارج از این محدوده، غیرقانونی است و فاقد اعتبار قانونی خواهد بود.

اقدام به ثبت شرکت در سامانه

پس از تعیین موضوع شرکت، نوبت به ثبت شرکت در سامانه آنلاین ثبت شرکت‌ها خواهد رسید. در این مرحله و پس از مشخص کردن تمام جزئیات شرکت، شرکای شرکت باید وارد سامانه ثبت آنلاین شوند و اطلاعات لازم را وارد کنند و شرکت را ثبت نمایند.

تنظیم اوراق اصلی

پس از آنکه شرکت در سامانه آنلاین ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، شرکای شرکت باید اوراق اصلی شرکت مانند اساسنامه شرکت، شرکت‌نامه و اظهارنامه را تنظیم نمایند. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت است و باید به‌صورت دقیق و براساس قوانین ثبت شرکت در ایران انجام شود.
اگر در این مرحله شرکای شرکت دچار اشتباه و خطایی شوند، ممکن است روند ثبت شرکت با مشکلات بزرگی مواجه شود. به همین دلیل، لازم است تا حتماً در این مورد با مشاوران حقوقی مشورت شود.

امضای موسسین

پس از تنظیم این اوراق، تمام صفحات باید به امضای مؤسسین برسد و یک نسخه از آن باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. سامانه ثبت آنلاین سپس یک پیش‌نویسی ثبتی برای مؤسسین ارسال می‌نماید. سپس مؤسسین شرکت باید تمام مدارک را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنند و تأییدیه لازم را دریافت نمایند.

آگهی ثبت شرکت

در مرحله آخر، اگر تمام مراحل به‌صورت صحیح طی شده باشد، آگهی ثبت شرکت در سامانه نمایش داده می‌شود و مؤسسین شرکت باید مبلغ و هزینه ثبت شرکت را بپردازند.

سخن پایانی

در این مقاله، در ارتباط با شرایط ثبت شرکت و قوانین مربوط به آن صحبت کردیم. ثبت شرکت مهم‌ترین گام در تأسیس یک شرکت تجاری است و بدون انجام فرایند قانونی ثبت شرکت، فعالیت شرکت در ادامه با موانعی روبه‌رو خواهد شد. درنتیجه، اشخاصی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری در قالب یک شرکت تجاری دارند، باید بدانند طی کردن این مراحل نیاز به آگاهی کافی از قوانین و مقررات ثبت شرکت‌ها دارد. به این موارد در قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها اشاره شده است.
توصیه ما به شما این است که برای انجام این مراحل به‌صورت صحیح، پیش از اقدام، حتماً از مشاوره حقوقی ثبت شرکت که کارشناسان و مشاوران حقوقی ارائه می‌دهند، استفاده کنید. می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات قراردهید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

سوالات متداول

فرآیند ثبت شرکت چه‌قدر زمان می‌برد؟

ثبت شرکت در یک محدوده زمانی هفت تا ده روزه انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید که اگر خود اقدام به ثبت شرکت نموده و از کمک مؤسسات حقوقی که در این حوزه فعال هستند استفاده نکنید، ممکن است این زمان طولانی‌تر شود.

پس از ثبت شرکت، آیا می‌توان تغییراتی در آن انجام داد یا خیر؟

بله؛ پس از اتمام فرایند ثبت شرکت، در صورتی که مایل به تغییر در مشخصات یا جزئیات آن داشته باشید، می‌توانید اقدامات مربوط به ثبت تغییرات شرکت را انجام دهید. نحوه ثبت تغییرات شرکت به آسانی انجام می‌شود. این تغییر ممکن است تغییر در نام شرکت، نوع شرکت، محدوده فعالیت یا مشخصات شرکا باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت