ثبت صورتجلسه انتقال سهام

نحوه تنظیم و ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهام 

یکی از تغییرات مهم و رایج در شرکت‌های سهامی نقل و انتقالات سهام است. در واقع به‌عنوان سهام‌دار قبل از این که سهام شرکت را به شخص دیگری انتقال دهید باید تشریفات قانونی آن را رعایت کنید. این تشریفات شامل تشکیل جلسه در شرکت، تصمیم‌گیری در این مورد، رای‌گیری و در نهایت تصویب آن است. […]

یکی از تغییرات مهم و رایج در شرکت‌های سهامی نقل و انتقالات سهام است. در واقع به‌عنوان سهام‌دار قبل از این که سهام شرکت را به شخص دیگری انتقال دهید باید تشریفات قانونی آن را رعایت کنید. این تشریفات شامل تشکیل جلسه در شرکت، تصمیم‌گیری در این مورد، رای‌گیری و در نهایت تصویب آن است. پس از این مرحله باید صورتجلسه نقل و انتقالات سهام را تنظیم و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. در این مقاله با نحوه تنظیم صورتجلسه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها آشنا خواهید شد.

نحوه نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی 

سهام شرکت‌ها به دو صورت بی نام و با نام هستند. به ‌علاوه نوع دیگری از سهام در قانون معرفی شده که به نام سهام ممتاز معروف است و یک نوع سهام با نام به‌شمار می‌رود. با این توصیف شرایط و مراحل نقل و انتقال هر یک از آن‌ها نیز با هم متفاوت است. انتقال سهام ممتاز فقط به افراد خاصی امکان پذیر است که مزایا و امتیازات خاص را داشته باشد. همچنین در شرکت‌های سهامی عام برای انتقال سهام بی‌نام نیازی به موافقت تمامی مدیران و اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده نیست. 

این نکته را در نظر داشته باشید که انتقال سهام فقط در شرکت‌های سهامی امکان پذیر است و سایر شرکت‌ها مانند شرکت‌های با مسئولیت محدود انتقال سهم‌الشرکه دارند.

  • انتقال سهام بی نام 

این دسته از سهام‌ها به صورت ورقه‌ای هستند که بدون نام صادر می‌شوند و فردی که آن را در دست دارد مالک آن محسوب می‌شود. برای انتقال این دسته از سهام‌ها کافی است که ورقه سهام را به شخص دیگر واگذار کنید و نیازی نیست که تشریفات قانونی خاصی مانند تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص رعایت شود. 

  • سهام‌های با نام و انتقال این دسته از سهام‌ها

برای این که سهام با نام را انتقال دهید باید تشریفات قانونی آن را رعایت کنید. یعنی ابتدا جلسه هیئت مدیره یا جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده را تشکیل دهید.

تشکیل جلسه هیئت مدیره: اگر در اساسنامه شرکت سهامی محدودیتی برای نقل و انتقال سهام وجود نداشته باشد و هیئت مدیره در این زمینه صلاحیت دار باشد، باید از پس از دعوت از اعضای هیئت مدیره جلسه آن تشکیل شود. در این جلسه در رابطه با انتقال سهام تصمیم‌گیری شده و در صورت به حد نصاب رسیدن آرا، صورتجلسه آن تنظیم می‌شود. برای این که نقل و انتقال صورت بگیرد باید بیشتر اعضای هیئت مدیره در جلسه حضور داشته باشند و با رای اکثریت اعضا امکان نقل و انتقال سهام وجود دارد. 

تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده: شرکت‌هایی که قانون خاصی برای انتقال سهام در اساسنامه وضع نکردند یا این که تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده را ضروری می‌دانند، باید درخواست تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده را داشته باشند. بنابراین اگر قصد دارید که سرمایه گذاران شرکت را با انتقال سهام تغییر دهید نیاز است که صورتجلسه نقل و انتقال را در این جلسه تصویب نمایید. در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده باید سهامدارانی که نصف بیشتر سرمایه شرکت را دارند در جلسه حاضر باشند و اگر شرکت شما به صورت سهامی خاص است؛ با رای دو سوم از سهامداران صورتجلسه تصویب می‌شود. 

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام 

برای این که صورتجلسه نقل و انتقال را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید باید مدارکی لازم را نیز ارائه دهید. مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص شامل موارد زیر است: 

  •  کپی مدارک شناسایی اعضای جدید و قدیم و بازرسین
  •  کپی کارت پایان خدمت اعضای جدید و قدیم و بازرسین
  •  لیست تمامی اعضایی که حق امضاء دارند و سمت اعضای جدید و قدیم
  •  آدرس و کدپستی شرکت
  •  تمامی اسناد مربوط به شرکت
  •  کپی آخرین آگهی مربوط به ثبت تغییرات شرکت یا ثبت شرکت

تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهام

بعد از این که تشریفات لازم را انجام دادید و مدارک مورد نیاز را تهیه کردید نوبت به تنظیم صورتجلسه می‌رسد. صورتجلسه با حضور اکثریت سهامداران یا اعضای هیئت مدیره تنظیم شده و به امضای تمامی این افراد می‌رسد. 

در مرحله بعد باید تمامی مدارکی را که از قبل تهیه کردید به همراه صورتجلسه در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. توجه کنید که برای انتقال سهامی خاص نیاز به پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص است. 

تنظیم صورتجلسه را می‌توانید خودتان یا توسط وکیل انجام دهید. با توجه به اینکه تنظیم صورتجلسه باید با دقت کافی انجام شود و همچنین به ثبت برسد هرگونه اشتباه می‌تواند باعث رد آن توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها شود. از سوی دیگر هزینه وکیل نیز ممکن است برای شرکت شما مقرون به‌صرفه نباشد.

مجموعه وینداد تنظیم انواع صورتجلسه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها را با هزینه مقرون به‌صرفه و همچنین با دقت و سرعت بالا توسط کارشناسان ثبت متخصص انجام می‌دهد.

جمع‌بندی 

انتقال سهام در شرکت‌های سهامی فقط با رعایت تشریفات قانونی و تنظیم از صورتجلسه تغییرات امکان پذیر است. برای این منظور نیاز به تشکیل جلسات هیئت مدیره یا جلسات مجمع عمومی فوق‌العاده دارید. توجه داشته باشید که تنظیم صورتجلسات نیاز به مهارت کافی دارد و با رد شدن صورتجلسه نیاز به طی مجدد تشریفات است. در این زمینه همکاری با کارشناسان ثبت شرکت ریسک نقص صورتجلسه را به حداقل می‌رساند. 

سوالات متداول

نقل و انتقالات سهام نیاز به پرداخت مالیات دارد؟ 

بله، برای نقل و انتقال سهام قبل از تنظیم صورتجلسه نیاز به پرداخت مالیات و دریافت گواهی مفاصا حساب است. این فرآیند توسط سهامدار اولیه انجام می‌شود. 

آیا انتقال سهام باید در دفتر ثبت سهام شرکت هم ثبت شود؟

بله برای این منظور باید نقل و انتقالات در دفتر نقل و انتقالات نوشته شود. 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت