نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی و نحوه تدوین آن

نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی به‌عنوان یک سند جامع برای شرکت کاربرد دارد که در آن علاوه‌بر تمامی اطلاعات شرکت و شرکا، دستورالعمل‌ها، نحوه اداره شرکت، نحوه تقسیم سود و زیان، صلاحیت‌ها و غیره مشخص می‌شود. این سند باید دقیق و کاربردی تنظیم شود تا بتواند تمام نیازهای شرکت را پوشش دهد. در این مقاله ضمن […]

نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی به‌عنوان یک سند جامع برای شرکت کاربرد دارد که در آن علاوه‌بر تمامی اطلاعات شرکت و شرکا، دستورالعمل‌ها، نحوه اداره شرکت، نحوه تقسیم سود و زیان، صلاحیت‌ها و غیره مشخص می‌شود. این سند باید دقیق و کاربردی تنظیم شود تا بتواند تمام نیازهای شرکت را پوشش دهد. در این مقاله ضمن تعریف کامل اساسنامه و نحوه تنظیم آن، در رابطه با پیش نویس اساسنامه شرکت بازرگانی، نکاتی که باید در آن ذکر شود و همچنین نکاتی که باید برای تنظیم آن رعایت کنید را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اساسنامه شرکت بازرگانی چیست؟

شرکت‌های بازرگانی نیز مانند سایر شرکت‌ها در حین تاسیس باید اساسنامه تنظیم کنند. اگر می‌خواهید بدانید اساسنامه شرکت بازرگانی چیست باید بگوییم که این اساسنامه حکم سند شرکت را دارد که تمامی اطلاعات لازم در رابطه با شرکا، شرکت و نحوه اداره آن به‌طور کامل درج می‌شود.

نکته‌ای که باید در رابطه با اساسنامه‌ها به‌خاطر داشته باشید، این است که اگر موضوع شرکت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد،‌ پیش از اینکه بتوانید مراحل ثبت را شروع کنید باید مجوزهای لازم را از نهادهای مربوط دریافت نمایید.

این دسته از شرکت‌ها، از نمونه اساسنامه‌ای که توسط مرجع صادرکننده مجوز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، استفاده می‌کنند. اما در این مقاله ما شرکت‌هایی را بررسی خواهیم کرد که نمونه اساسنامه توسط اعضای آن تنظیم می‌شود.

ذکر این نکته هم ضروری است که موضوع انواع شرکت بازرگانی مانند سایر موضوعات مثل تولیدی یا خدماتی نمی‌تواند اینقدر کلی باشد و باید به‌صورت جزئی مشخص شود که شرکا دقیقا چه فعالیت‌هایی را در چه محدوده‌ای انجام می‌دهد. در نتیجه ممکن است یک شرکت بازرگانی با توجه به موضوعات انتخابی خود نیاز به اخذ مجوز داشته باشد ولی شرکت دیگری بتواند بدون مجوز فعالیت کند. 

اساسنامه توسط کدام اعضا تنظیم می‌شود؟

نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی باید در ابتدای تاسیس، تدوین شود. از این‌رو شرکایی که قصد ثبت شرکت را دارند، در قالب مجمع عمومی موسس که اولین مجمع رسمی شرکت است، تشکیل جلسه داده و مواد اساسنامه را تنظیم می‌کنند.

پس از تاسیس شرکت وظایف مجمع عمومی موسس به مجمع عمومی عادی واگذار می‌شود. در نتیجه این نهاد صرفا در هنگام ثبت شرکت کاربردی است و پس از آن به‌طور کامل از بین می‌رود.

اعضای مجمع عمومی موسس نیز تمام شرکا هستند که امور دیگری مثل انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت را به‌عهده دارند که این مورد یکی از مزایای ثبت شرکت بازرگانی به شمار می‌رود.

چه مواردی باید در اساسنامه قید شوند؟

در نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی نیز مانند سایر شرکت‌ها باید موارد مهمی درج شود که در ادامه به هر یک از آن‌ها به‌طور کامل اشاره خواهیم کرد که در راهنمای ثبت شرکت نیز می‌توانید به همه آن‌ها دسترسی داشته باشید. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان آن‌ها را شامل اطلاعات مربوط به شرکت و شرکا، نحوه اداره و مدیریت شرکت و در نهایت نحوه تغییر مواد اساسنامه دانست:

نام شرکت

اولین قدم برای تاسیس یک شرکت هویت دادن به آن، با نام است. شرکت‌ها نیز باید مانند اشخاص حقیقی یک نام اختصاصی داشته باشند. این نام پس از تایید توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها باید در اساسنامه شرکت قید شود.

موضوع شرکت

دومین موردی که باید در اساسنامه ذکر شود، موضوع شرکت بازرگانی است. این موضوع باید به‌صورت جزئی و کامل باشد تا محدوده فعالیت‌ها و اختیارات مدیران را به‌طور کامل مشخص کند.

برای مثال شرکت بازرگانی می‌تواند در حوزه، ترخیص کالا از گمرک، شرکت در مناقصات و مزایدات، گشایش اعتبارات اسنادی و ال‌سی برای شرکت و غیره فعالیت کند.

مدت شرکت

شرکت‌ها برای مدت محدود یا نامحدودی تاسیس می‌شوند که این مدت باید در اساسنامه ذکر شود. به‌ویژه اگر شرکت شما برای مدت محدود و مشخصی ثبت شده باشد، این مورد اهمیت دو چندانی دارد.

آدرس و نشانی شرکت

آدرس یا مرکز اصلی شرکت، محلی است که به‌عنوان اقامتگاه شرکت در قانون شناخته می‌شود. آدرس برای ابلاغ اوراق و اطلاع اشخاصی که با شرکت در ارتباط هستند بسیار ضروری است و در نتیجه باید دقیق باشد و کد پستی آن نیز با آدرس به‌طور کامل حتی با توجه به هر طبقه نیز باید مطابقت داشته باشد.

میزان سرمایه

شرکت‌های تجاری با یک میزان سرمایه مشخصی تاسیس می‌شوند که به سرمایه ثبتی شناخته می‌شود. این سرمایه یکی از مواردی است که به‌صورت سرمایه نقدی و غیرنقدی در اساسنامه درج می‌شود. در ابتدای تاسیس نیز با افتتاح حساب بانکی برای شرکت بخشی از سرمایه اولیه یا تمام آن واریز شود.

اطلاعات مربوط به سهام و مبلغ اسمی آن‌ها

بیشتر شرکت‌های بازرگانی در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت می‌رسند،‌ از این رو باید اطلاعات مربوط به سهام آن‌ها در اساسنامه قید شود. انواع سهام با نام و بی‌نام، تعداد هر یک از آن‌ها، اطلاعات مربوط به سهام ممتاز (با ذکر تعداد و مزایای آن) ضروری است. اگر شرکت سهام تضمینی برای مدیران در نظر گرفته باشد، باید به‌طور کامل در رابطه با آن در اساسنامه توضیح داده شود.

پرداخت مبلغ سهام پرداخته‌شده

مبلغ پرداخت‌شده هر سهم و نحوه اخذ مابقی آن نیز باید به‌طور کامل قید شود. مطابق قانون تجارت پرداخت مابه‌التفاوت نباید بیش از پنج سال باشد.

شرایط انتقال و تبدیل سهام

از مواد دیگری که در اساسنامه شرکت قید می‌شود، می‌توان به نحوه انتقال سهام با نام شرکت اشاره کرد. اگر شرکتی، شرایط خاصی در این رابطه دارد باید به‌صورت کامل بیان شود.

همچنین قواعدی و ضوابطی که برای تبدیل سهام بانام بی سهام بی‌نام یا بالعکس نیز به‌کار می‌رود باید کاملا تشریح شود.

تغییر در سرمایه شرکت

تقریبا تمامی شرکت‌ها در طول فعالیت خود، نیاز به ایجاد تغییراتی در سرمایه خود پیدا می‌کنند، گاهی این تغییرات در قالب افزایش سرمایه و گاهی در قالب کاهش سرمایه انجام می‌شود که ترتیبات آن‌ها باید در اساسنامه مشخص شود.

شرایط دعوت از مجمع عمومی و حد نصاب آن‌ها

تصمیمات و مدیریت شرکت با برگزاری مجامع شرکت انجام می‌شود. این مجامع در شرکت‌ها شامل مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و مجمع عمومی فوق‌العاده است. شرایط دعوت از این مجامع باید به‌طور کامل در اساسنامه مشخص شده و تشریفات آن تعیین شود.

همچنین باید اعلام شود که هر یک از این مجامع با چه حد نصابی می‌توانند تشکیل شوند و تصمیم‌گیری کنند.

تعیین مدیران شرکت و وظایف آن‌ها

مدیران شرکت برای مدت مشخصی انتخاب می‌شوند که این مدت قانونی ۲ سال در نظر گرفته شده است. در اساسنامه باید تعداد مدیران، نحوه انتخاب آن‌ها، مدت مأموریت و همچنین نحوه انتخاب اعضای علی‌البدل مشخص شود.

همچنین محدوده اختیارات و وظایف مدیران شرکت به‌صورت جزئی و دقیق مشخص خواهد شد. 

نحوه انتخاب بازرسان

شرکت‌های سهامی یک یا چند بازرس دارند که مواردی مثل تعداد بازرسان، نحوه انتخاب و حدود وظایف آن‌ها در اساسنامه شرکت تعیین خواهد شد.

تعیین سال مالی شرکت

سال مالی شرکت برای مورادی مثل رسیدگی به حساب و کتاب‌ها و تشکیل مجمع سالیانه و غیره، ضروری است که باید آغاز و پایان سال مالی در اساسنامه مشخص می‌شود. در کنار سالی مالی مواردی مثل موعد تنظیم ترازنامه، حساب سود و زیان شرکت و مواعد دعوت از مجمع عمومی نیز تعیین خواهد شد.

نحوه انحلال اختیاری یا خاتمه شرکت

شرکت ممکن است به‌صورت اجباری یا اختیاری منحل شود. شرایط انحلال اختیاری باید به‌طور کامل در اساسنامه تشریح شود و در صورتی که شرکت بخواهد منحل شود، باید در چارچوب اساسنامه باشد.

 تغییر اساسنامه

در نهایت باید ماده‌ای در اساسنامه در رابطه با نحوه تغییر مواد مختلف آن پیش‌بینی شود. چرا که ممکن است، مواردی مثل نام، موضوع، آدرس یا سایر مواردی که در اساسنامه در مورد آن صحبت شده،‌ تغییر کند، در این صورت خود اساسنامه نیز نیاز به تغییر دارد.

نکات مهم اساسنامه

نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی یا سایر شرکت‌ها نکات کلیدی دارد که در هنگام تنظیم باید به آن توجه کنید.

  • تدوین اساسنامه در شرکت سهامی ضروری است و سایر شرکت‌ها از سندی به‌عنوان شرکتنامه استفاده می‌کنند. اما بر اساس روال قانونی شرکت‌های دسته دوم نیز باید اساسنامه تدوین کنند.
  • نمونه اساسنامه شرکت‌های بازرگانی که باید مجوز دریافت کنند، از سوی نهاد صادرکننده مجوز ارائه می‌شود و این شرکت‌ها ملزم به استفاده از همان خواهند بود.
  • در تدوین اساسنامه اداره ثبت شرکت‌ها هم‌زمان با ورود اطلاعات یک نمونه اساسنامه در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید از آن استفاده کرده یا اساسنامه تدوین شده خود را بارگذاری کنید.

مراحل ثبت اساسنامه برای ثبت شرکت بازرگانی 

اساسنامه یکی از مهم‌ترین مدارک و شرایط لازم برای ثبت شرکت بازرگانی به‌شمار می‌رود که تدوین آن باید با دقت زیادی انجام شود. ضمن اینکه در مرحله بارگذاری در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها نیز باید تجربه کافی داشته باشید. با این توضیح که در هنگام ورود اطلاعات، پیش نویس اساسنامه شرکت بازرگانی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید آن را تکمیل کنید و تمامی مراحل باید بدون هیچ‌گونه ایرادی انجام شود تا با مشکلی مثل رفع نقص یا برگشت خوردن در هر مرحله مواجه نشوید. 

از این‌رو می‌توانید فرآیند ثبت شرکت و همچنین تدوین اساسنامه را به کارشناسان متخصص ثبتی بسپارید تا با کمترین ریسک و کوتاه‌ترین زمان و با اطلاع از این فرآیند را برای شما انجام دهند.

مجموعه حقوقی و ثبتی وینداد نمونه اساسنامه حرفه‌ای شرکت بازرگانی را به‌عنوان یکی از خدمات ثبتی برای شما تدوین می‌کند.

جمع‌بندی

در نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی موارد لازم در رابطه با شرکت، شرکا، نحوه اداره و حتی خاتمه شرکت درج می‌شود. این اساسنامه حکم سند شرکت را دارد که برای اداره آن به‌کار می‌رود و یک راهنمای همه‌جانبه است.

برای تدوین متن اساسنامه شرکت بازرگانی باید دقت کافی به خرج دهید تا تمامی موارد و شرایط را به‌طور کامل بیان کنید.

سوالات متداول

آیا امکان تغییر اساسنامه شرکت بازرگانی وجود دارد؟

بله، هر یک از مواد اساسنامه می‌تواند طی تشریفات قانونی تغییر کند که ترتیبات آن در خود اساسنامه ذکر شده است.

پیش‌نویس اساسنامه چیست؟

متنی است که در هنگام ورود اطلاعات شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت