شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی

رونق واردات و صادرات افرادی زیادی را به ثبت شرکت بازرگانی ترغیب می‌کند. شرکت‌هایی که می‌توانند در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند و تمامی امور آن‌ها تجاری محسوب می‌شود. اما این شرکت‌ها چگونه ثبت می‌شود و به عبارت دیگر شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی چیست؟ آیا این نوع شرکت‌ها نیاز به مجوز دارند؟ […]

رونق واردات و صادرات افرادی زیادی را به ثبت شرکت بازرگانی ترغیب می‌کند. شرکت‌هایی که می‌توانند در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند و تمامی امور آن‌ها تجاری محسوب می‌شود. اما این شرکت‌ها چگونه ثبت می‌شود و به عبارت دیگر شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی چیست؟ آیا این نوع شرکت‌ها نیاز به مجوز دارند؟ در این مقاله با پاسخ به این سوالات، اطلاعات جامعی در رابطه با ثبت شرکت بازرگانی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چگونه شرکت بازرگانی ثبت کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید در رابطه با ثبت شرکت بازرگانی مطرح کنیم، این است که «بازرگانی» بودن یک شرکت، نشان‌دهنده موضوع فعالیت آن است. در واقع اگر شما عنوان «شرکت بازرگانی x» را در تابلو یا سربرگ شرکتی مشاهده می‌کنید یعنی این شرکت به فعالیت‌های بازرگانی مشغول است. اما زمانی که بخواهید در اداره ثبت شرکت‌ها، چنین شرکتی را به ثبت برسانید ابتدا باید یک قالب شرکت برای خود انتخاب کنید.

قالب‌های شرکت نیز در قانون تجارت بیان شده که ۷ نوع هستند. گرچه در حال حاضر همه آن‌ها کاربردی نیستند و بیشترین شرکت‌های ثبت شده که برای موضوعات مختلف مثل بازرگانی مناسب باشند، شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود هستند.

در نتیجه با انتخاب یکی از این قالب‌های شرکت، اولین قدم برای ثبت شرکت را برمی‌دارید. در گام بعدی باید شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی را داشته باشید که در ادامه آن را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

شرایط لازم جهت ثبت شرکت بازرگانی

با تاسیس شرکت بازرگانی فعالیت شما فقط محدود به واردات و صادرات نخواهد بود؛ چرا که می‌توانید در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنید.

این نکته را به‌خاطر داشته باشید که موضوع شرکت، یک کلمه کلی مثل «بازرگانی»، «تولیدی» یا غیره نیست بلکه به‌صورت جزئی در اساسنامه شرکت بازرگانی ثبت می‌شود. در نتیجه باید کاملا مشخص کنید که شرکت شما در چه زمینه‌هایی اجازه فعالیت دارد. اگر شرکت خارج از موارد تعیین شده، فعالیتی داشته باشد، غیرقانونی است و مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

از جمله موضوعاتی که شرکت‌های بازرگانی می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترخیص کالا از گمرک
  • شرکت در مناقصات و مزایدات
  • اخذ و اعطای نمایندگی‌های مجاز بازرگانی
  • بازاریابی قانونی و غیر هرمی و غیرشبکه‌ای
  • ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج از کشور
  • گشایش اعتبارات اسنادی و ال‌سی برای شرکت

شرط دیگر برای تاسیس این نوع شرکت‌ها، دریافت مجوز شرکت بازرگانی است. این مجوزها شامل دو دسته هستند:

مجوز ثبت- اگر موضوع شرکت شما نیاز به اخذ مجوز از مرجع خاصی داشته باشد. باید پیش از تاسیس آن را دریافت و به‌عنوان یکی از مدارک ثبت شرکت بازرگانی ارائه دهید.

مجوز فعالیت- اما برای فعالیت شما نیاز به کارت بازرگانی خواهید داشت. این کارت برای اشخاص حقیقی و همچنین اشخاص حقوقی صادر می‌شود که شرکت‌ها موظف هستند در بدو تاسیس، کارت بازرگانی اشخاص حقوقی را دریافت کنند.

مجموعه وینداد علاوه‌بر خدمات حقوقی و ثبتی، دریافت و تمدید کارت بازرگانی را نیز به‌عنوان یکی از خدمات خود ارائه می‌دهد که می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان، از نحوه دریافت و مدارک لازم اطلاع پیدا کنید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت بازرگانی

پس از اینکه تصمیم به ثبت شرکت خود گرفتید، حالا باید مدارک ثبت شرکت بازرگانی را تکمیل کنید. 

این مدارک با توجه به اینکه چه قالب شرکتی را برای ثبت انتخاب کرده‌اید، کمی متفاوت است.

مدارک ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

برای مثال اگر بخواهید شرکت سهامی خاص ثبت کنید، نیاز به مدارک زیر خواهید داشت:

  • تصویر مدارک هویتی تمامی شرکا، اعضای هیات مدیره و بازرسان
  • ارائه مجوز (اگر موضوع فعالیت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد)
  • آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (برای اشخاص حقوقی)
  • گواهی بانک (برای واریز ۳۵ درصد از ۲۰ درصد کل سرمایه به حساب شرکت در شرف تاسیس)
  • معرفی محل کار دارای کد پستی مستقل 
  • ثبت نام اعضای شرکت در سامانه ثنا 
  • معرفی حداقل ۳ شریک و ۲ بازرس

مدارک ثبت شرکت بازرگانی مسئولیت محدود

  • تصویر مدارک هویتی شرکا و اعضای هیات مدیره
  • ارائه مجوز (اگر موضوع فعالیت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد)
  • آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (برای اشخاص حقوقی)
  • معرفی محل کار دارای کد پستی مستقل 
  • ثبت نام اعضای هیات مدیره در سامانه ثنا

در صورتی که برای تهیه و ارائه هر بخش از مدارک با مشکل مواجه شوید، می‌توانید از تیم متخصص حقوق و ثبتی وینداد کمک بگیرید تا تمام فرآیندهای ثبت شرکت در کوتاه‌ترین زمان و با نتیجه بهتری انجام شود.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

تاسیس شرکت مراحل ثابتی دارد که با توجه به قالب‌های مختلف شرکت‌ها (سهامی خاص، با مسئولیت محدود و غیره) متفاوت خواهد بود. اما به‌طور کلی می‌توان این مراحل را به‌صورت زیر بیان کرد:

  1. انتخاب قالب شرکت
  2. شروع مراحل در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها (شامل انتخاب موضوع، دریافت مجوز در صورت نیاز، انتخاب نام، تدوین اساسنامه، ارائه مدارک و احراز شرایط، معرفی آدرس، معرفی اعضا و انتخاب هیئت مدیره، تنظیم اظهارنامه و غیره)
  3. دریافت کارت بازرگانی

البته توجه داشته باشید، مرحله دوم ثبت یعنی هنگامی که می‌خواهید در اداره ثبت شرکت‌ها فرآیند ثبت را آغاز کنید، حساسیت زیادی دارد و تمامی مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی به‌صورت کامل آماده و شرایط شما احراز شده باشد. در غیر این صورت در بخش‌های مختلف آن با ایراد رفع نقص یا رد مواجه می‌شوید. 

در نتیجه صرف داشتن دانش حقوقی یا ثبتی برای تاسیس شرکت و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها کافی نخواهد بود و این امر نیازمند تجربه و تخصص به‌صورت هم‌زمان است. مجموعه ثبتی و حقوقی وینداد با حضور کارشناسان متخصص و با تجربه، خدمات ثبتی و حقوقی مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد. پیش از ثبت شرکت نیز می‌توانید به‌طور کامل مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

جمع بندی

ثبت شرکت بازرگانی برای اموری مثل واردات و صادرات، انجام می‌شود ولی منحصر به این موضوع نخواهد بود و این شرکت‌ها می‌توانند در محدوده گسترده‌ای فعالیت کنند. اگر سوال شما هم این است که شرکت بازرگانی چگونه ثبت می‌شود، باید بگوییم که برای ثبت شرکت بازرگانی ابتدا باید یکی از قالب‌های شرکت تجاری در قانون را انتخاب کنید که رایج‌ترین آن‌ها شرکت سهامی خاص و شرکت بامسئولیت محدود هستند. سپس با تهیه مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی و احراز شرایط می‌توانید اقدام به ثبت این شرکت‌ها کنید.

 سوالات متداول

آیا شرکت بازرگانی نیاز به دریافت مجوز دارد؟

خیر عموما این شرکت‌ها برای ثبت نیاز به دریافت مجوز ندارند. مگر اینکه موضوع آن‌ها نیاز به اخذ مجوز داشته باشد.

آیا شرکت بازرگانی می‌تواند بدون کارت بازرگانی فعالیت کند؟

خیر، مجوز فعالیت این شرکت‌ها، دریافت کارت بازرگانی است.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت