نحوه انتخاب نام شرکت بازرگانی

شرایط و نحوه انتخاب نام برای شرکت بازرگانی 

برای این که شرکت بازرگانی به ثبت برسد باید مدیران از نام‌هایی که قانون آن را مشخص کرده‌اند؛ استفاده کنند. انتخاب نام برای شرکت بازرگانی به معنای انتخاب هویت برای شرکت است و نیاز است که نحوه انتخاب نام، شرایط قانونی برای انتخاب اسم مناسب، محدودیت‌های قانونی و سایر شرایط و مقررات را به‌طور کامل […]

برای این که شرکت بازرگانی به ثبت برسد باید مدیران از نام‌هایی که قانون آن را مشخص کرده‌اند؛ استفاده کنند. انتخاب نام برای شرکت بازرگانی به معنای انتخاب هویت برای شرکت است و نیاز است که نحوه انتخاب نام، شرایط قانونی برای انتخاب اسم مناسب، محدودیت‌های قانونی و سایر شرایط و مقررات را به‌طور کامل رعایت کنید. برای انتخاب اسم به این نکته توجه داشته باشید که اگر نام منتخب شرکت بازرگانی از سوی کارشناسان اداره ثبت شرکت تایید نشود، امکان ثبت شرکت وجود نخواهد داشت.  به همین منظور در این مقاله تمامی موارد قانونی نام شرکت بازرگانی برای ثبت بررسی می‌کنیم تا به عنوان موسسین شرکت بتوانید ضوابط انتخاب نام را به خوبی انجام دهید.

چه نامی برای شرکت بازرگانی مناسب است؟ 

هنگامی که صحبت از شرکت بازرگانی می‌شود برخی این سوال برایشان پیش می‌آید که شرکت بازرگانی چیست؟ این نوع از شرکت‌ها یک شرکت برای خرید و فروش کالا و صادرات و واردات است اما باید توجه داشته باشید که شرکت بازرگانی مانند سایر انواع شرکت‌های تجاری و حتی موسسات، بدون نام اعتباری ندارد. انتخاب نام به قدری مهم است که قانون در این باره قوانینی را وضع کرده است. در انتخاب نام یکی از مهمترین مواردی که مدیران باید به آن توجه داشته باشند؛ غیرتکراری بودن است. انتخاب نام برای شرکت بازرگانی به معنای انتخاب هویت برای شرکت است به همین دلیل یکی از اختیارات و وظایف مدیران شرکت بازرگانی است که در انتخاب آن دقت کنند. 

به عبارتی دیگر بعد از این که شرایط لازم برای ثبت شرکت را فراهم کردید؛ حال باید شرایط مورد نیاز انتخاب اسم مناسب را هم فراهم کنید. با توجه به این شرکت‌های بازرگانی در زمینه خرید و فروش و صادرات و واردات فعالیت دارد؛ نامی مناسب بازرگانی است که نشان دهنده فعالیت شرکت باشد. از ویژگی‌های دیگر نام‌های مناسب برای شرکت بازرگانی، این است که محدودیت‌های قانونی ایجاد نکند. در واقع نمونه اسم شرکت بازرگانی باید بدون محدودیت قانونی باشد. مواردی که محدودیت قانونی ایجاد می‌کند در ادامه بیان می‌شود. 

محدودیت‌های قانونی انتخاب نام برای شرکت بازرگانی 

برای این که یک نام مناسب برای بازرگانی انتخاب نمایید، نیاز است که با محدودیت‌های قانونی آشنایی داشته باشید تا با رعایت آن‌ها نام منتخب شما توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها رد نشود. 

  • وجود برخی از کلمات در نام شرکت از لحاظ قانونی ممنوع است. این کلمات شامل موارد زیر است: هدف، باور، کشور، ملت، فیتر، سپاه، انجمن، کانون، بنیاد، ملی، ایران و غیره.
  • به کاربردن نام یکی از شرکا برای شرکت‌های بازرگانی به صورت مسئولیت محدود و سهامی خاص محدودیت دیگری است که در قانون گذاشته شده است. به عبارتی دیگر اگر نام یکی از شرکا در نام شرکت آورده شود آن شریک مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
  • هنگامی مدیران برای شرکت بازرگانی نام انتخاب می‌کنند باید دقت کنند که موازین شرعی را رعایت کنند و از به کار بردن کلمات مستهجن خودداری نمایند. همچنین نباید از اسامی بیگانه در ترکیب نام شرکت و انتخاب نام شرکت بازرگانی استفاده شود. 
  • اگر اسامی دانشمندان و شاعران در نام شرکت بازرگانی آورده شود؛ کارشناسان به این خاطر که به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها توجه نشده‌ است، نام را رد می‌کنند.
  • اسامی که از عناوین شاهد و ایثارگران و موارد دیگری مانند نام شهدا یا ائمه باشد که در انتخاب نام ممنوعیت ایجاد می‌کند. 

ویژگی انتخاب نام برای شرکت بازرگانی 

مهمترین ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب نام بازرگانی در هنگام نوشتن نام در اساسنامه شرکت بازرگانی و هنگام بارگذاری در اداره ثبت بدانید؛ در ادامه بیان شده است: 

  • نام باید حتما 3 سیلابی باشد. به این معنا که از 3 کلمه با معنی تشکیل شود. همچنین می‌توان نام‌هایی 4 سیلابی را هم انتخاب کرد.
  • خاص بودن نام شرکت بازرگانی ویژگی مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. برای تشخیص خاص بودن یا نبودن می‌توانید به این نکته توجه داشته باشید که اسامی خاص معمولا جمع بسته نمی‌شوند. به کار بردن اسم انسان مانند امیر در نام شرکت بازرگانی جایز نیست.
  • نام باید جدید باشد پس از انتخاب نام تکراری اجتناب کنید. برای این که از جدید بودن نام شرکت بازرگانی مطلع شوید؛ می‌توانید استعلام نام را در سامانه ثبت شرکت بازرگانی بگیرید. این قانون از مهمترین قوانین ثبت شرکت بازرگانی و انتخاب نام است. 
  • وجود عبارت سهامی خاص و سهامی عام در ترکیب نام شرکت بازرگانی ضروری است. به عبارتی دیگر اگر شرکت شما به صورت شرکت بازرگانی سهام خاص است باید این عبارت در ترکیب نام آورده شود. 
  • فردی که متقاضی انتخاب نام برای شرکت بازرگانی است باید از مدیران یا نمایندگان شرکت باشد در غیر اینصورت به درخواست او توجهی نمی‌شود. 

نحوه ثبت نام برای شرکت بازرگانی 

برای ثبت نام منتخب در هنگامی که شرکت را به ثبت می‌رسانید کافی است که وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شوید. برای وارد کردن نام باید ابتدا در کادر مربوطه 5 نام را که قبلا با رعایت شرایط و مقرراتی که بیان شد، وارد کنید. نام‌های منتخب شما بررسی می‌شود و اگر مورد تایید بودند باید سایر مراحل را طی کنید. در نهایت شرکت شما با ارسال مدارک حضوری و پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به آگهی روزنامه رسمی به ثبت می‌رسد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که ممکن است برخی از نام‌ها نیاز به مجوز داشته باشد که در این صورت نیاز است ابتدا مجوز لازم را دریافت کنید. 

علت انتخاب 5 نام برای شرکت بازرگانی به این دلیل است که اگر نام اول تایید نشد نام‌های بعدی بررسی شوند. کارشناس اداره ثبت ابتدا نام اول را بررسی می‌کند و اگر این نام مشکل قانونی نداشت، آن را تایید می‌کند. اگر نام اول تایید نشد نام دوم را بررسی می‌کند و به همین ترتیب این روند ادامه دارد تا یکی از نام‌هایی که بارگذاری شده است؛ تایید شود. این مراحل برای انواع شرکت بازرگانی به صورت یکسان انجام می‌شود. 

جمع‌بندی

برای این که نام یک شرکت را به ثبت برسانید باید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی را رعایت کنید. انتخاب برخی از اسامی در ترکیب نام شرکت غیرقانونی است و در هنگام انتخاب نام جلسه باید از به کار بردن این کلمات اجتناب کنید. ضمن اینکه به خاطر داشته باشید که برخی از نام‌ها نیاز به مجوز دارد. 

برای ثبت یک نام در اداره ثبت شرکت‌ها و تغییر نام بهتر است که از کارشناسان ثبت شرکت مشاوره دریافت کنید. همان طور که انتخاب نام برای انسان‌ها مهم است؛ برای شرکت‌ها هم اهمیت دارد. به همین منظور می‌توانید همراه با سایر مراحل ثبت شرکت، انتخاب نام را نیز به کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها بسپارید. 

سوالات متداول

آیا امکان تغییر نام شرکت بازرگانی وجود دارد؟ 

بله در صورتی که قصد تغییر نام بازرگانی را دارید، کافی است که صورتجلسه تغییرات شرکت بازرگانی را به امضای تمامی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت برسانید. 

آیا امکان درج نام یکی از شرکا در اسم شرکت وجود دارد؟

خیر، در این صورت شریکی که نام او در اسم شرکت درج شده، مسئولیت تضامنی پیدا می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.