اختیارات و وظایف شرکت بازرگانی

اختیارات و وظایف مدیران شرکت بازرگانی چیست؟

پس از ثبت شرکت بازرگانی یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در اساسنامه درج کنید، مشخص کردن وظایف و اختیارات مدیران شرکت است. چرا که انجام هر کاری خارج از آن ممنوع است. در واقع این اختیارات، نشان‌دهنده محدوده وظایفی است که به آن‌ها محول می‌شود و برای مدیریت و انجام امور اجرایی شرکت و برخی تصمیم‌گیری‌ها باید انجام دهند. در این مقاله با وظایف مدیران شرکت بازرگانی، اختیارات و مسئولیت‌های قانونی آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

مدیران شرکت بازرگانی چه کسانی هستند؟

شرکت‌هایی که به صورت بازرگانی تشکیل می‌شوند علاوه‌بر هیئت مدیره دارای مدیرعامل نیز هستند. در واقع افرادی که به عنوان مدیران یک شرکت بازرگانی فعالیت دارند کسانی هستند که در مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی موسس انتخاب شده‌اند. گاهی اوقات مدیران یک شرکت بازرگانی توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود. 

اختیارات و وظایف مدیران شرکت بازرگانی هم شامل اختیارات هیئت مدیره و هم شامل مدیرعامل و سایر مدیران ارشد است که در ادامه به‌طور کامل آن را توضیح خواهیم داد.

وظایف مدیران شرکت بازرگانی چیست؟

اگر بخواهیم وظایف یک مدیر را در انواع شرکت بازرگانی بیان کنیم لازم است که موارد زیر را به طور کلی در نظر داشته باشیم: 

  • مدیران باید بتوانند که تمامی اهداف یک شرکت بازرگانی را تعیین و تمامی کارکنان را برای این اهداف آماده کنند. در واقع تعیین یک هدف برای پیشرفت شرکت بازرگانی از اولین مواردی است که باید توسط هیئت مدیره شرکت بازرگانی و مدیران شرکت انجام شود.
  • مدیران شرکت بازرگانی باید برای بازاریابی و جذب مشتری خط مشی خاصی داشته باشند. در واقع شرکت بازرگانی به این خاطر در خرید و فروش کالا فعالیت دارند باید بتوانند یک خط مشی خاصی در بازاریابی داشته باشند و این از اختیارات و وظایف مدیران شرکت بازرگانی است که باید این خط مشی‌ها را تعیین کنند. 
  • در کنار تمامی این موارد، مدیران بازرگانی باید درباره سوددهی شرکت و امور مالی و مدیریت مالی شرکت بازرگانی بهترین راهکار را ارائه بدهند.
  • یکی از مهمترین وظایف مدیران شرکت بازرگانی کنترل و نظارت بر کالاهای تولید، کنترل کیفیت و خدماتی است که برای مشتری ارائه می‌شود. 

وظایف مدیران در انواع شرکت‌های بازرگانی

مهمترین نکته‌ای که باید درباره یک شرکت بازرگانی توجه داشته باشید؛ ثبت یک شرکت بازرگانی در قالب انواع شرکت‌های تجاری است. در هر کدام از این شرکت‌ها اختیارات و وظایف مدیران شرکت بازرگانی متفاوت است که در ادامه بیان می‌کنیم: 

  • شرکت‌های بازرگانی سهامی: در هر کدام از شرکت‌های بازرگانی سهامی باید مدیرعاملی که به عنوان یک مدیر انتخاب می‌شود، قبولی خودش را اعلام کند. پس از آن باید یک سهام تضمینی به شرکت بسپارد. مدیران شرکت باید هر شش ماه درباره وضعیت و صورت دارایی شرکت گزارش تهیه کنند و به بازرسان شرکت ارائه دهند.  اگر یک شرکت بازرگانی بخواهد در زمینه بین‌المللی فعالیت کند حتما باید مجوز آن یعنی کارت بازرگانی را داشته باشد.
  • شرکت‌های بازرگانی با مسئولیت محدود: برای شرکت‌های بازرگانی که به صورت با مسئولیت محدود به ثبت می‌رسند باید ابتدا قوانین و مقررات مربوط به شرکت بازرگانی را رعایت کنند. همچنین باید شرکا توسط مدیران برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت بازرگانی، دعوت شوند. در پایان هر سال اگر شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود، سود ویژه‌ای داشت؛ توسط مدیران شرکت تقسیم می‌شود. همچنین تمامی شرکت‌های بازرگانی با مسئولیت محدود تصمیمات شرکا را بر طبق اساسنامه شرکت بازرگانی عملی نمایند. 

حدود اختیارات مدیران شرکت بازرگانی چقدر است؟

تمامی مدیران می‌توانند در حدود صلاحیت اساسنامه شرکت بازرگانی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است، فعالیت داشته باشند. برای مثال این افراد در سمت مدیریتی خود حق ندارند تصمیم‌گیری به جای مجامع مختلف شرکت را ندارند. اما سایر اقداماتی که در صلاحیت آن‌ها است را می‌توانند اعمال کنند. 

مدیران به این نکته مهم توجه داشته باشند خارج از فعالیت شرکت نباید معامله انجام دهند و در صورتی که این معاملات انجام شود، برای شرکت مسئولیتی ایجاد نخواهد کرد و مدیران مسئول اجرای آن خواهند بود و در واقع یک معامله شخصی به‌شمار می‌رود. علاوه بر این اختیارات، ممکن است که در اساسنامه برای مدیران اختیارات دیگری هم پیش بینی شده باشد که بستگی به اعضا و سهامداران شرکت دارد.

بخش‌های مختلف مدیریتی در یک شرکت بازرگانی

در تمامی شرکت‌های بازرگانی باید نقش‌‌های مدیران مشخص باشد و تمامی وظایف آن‌ها برای او روشن شود تا بلکه بعدا شرکت بازرگانی با مشکلات متفاوت مواجه نشود: 

  • مدیران اداری در شرکت‌های بازرگانی: وجود یک مدیر اداری برای هر کدام از شرکت‌های بازرگانی مفید و ضروری است. از مهمترین وظایف او می‌توان به کنترل و نظارت بر کالاهای مورد نیاز در شرکت بازرگانی، تقسیم وظایف بین کارکنان، ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات درون شرکت و غیره اشاره کرد.
  • مدیر اجرایی شرکت: بالاترین سمت مدیریتی در یک شرکت بازرگانی، مدیریت اجرایی است. این دسته از مدیران به عنوان مدیرعامل هم شناخته می‌شوند و وظایف آن‌ها شامل مشخص کردن جهت عملکرد کارکنان اعضا، نظارت بر عملکرد اجرای درست قوانین و مقررات در شرکت بازرگانی و تهیه گزارش از عملکرد شرکت و ارائه آن به هیئت مدیره است. 

جمع بندی

یکی از مراحل ثبت شرکت بازرگانی تدوین اساسنامه است. اختیارات و وظایف مدیران شرکت بازرگانی نیز در اساسنامه و شرکتنامه تعیین می‌شود و بر این اساس مدیران ملزم به رعایت آن‌ها هستند. در صورتی که مدیران بازرگانی قوانین و مقررات شرکت را رعایت نکنند طبق قانون مسئول هستند و امکان مجازات کردن آن‌ها وجود دارد. 

با این توصیف اگر این وظایف را به صورت صریح و به عنوان قوانین شرکت بیان نکنید علاوه‌بر اینکه ممکن است با نقص اساسنامه مواجه شوید، در امور اجرایی شرکت نیز با چالش‌های زیادی مواجه خواهید شد. یک راهکار ساده مشاوره با کارشناسان ثبت شرکت است که علاوه‌بر استعلام هزینه ثبت شرکت بازرگانی می‌توانید صفر تا صد ثبت شرکت را به آن‌ها بسپارید.

سوالات متداول

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص چقدر است؟

برای ثبت این دسته از شرکت‌ها حداقل سرمایه ثبتی صد هزار تومان است.

آیا شرکت‌‌های بازرگانی نیاز به انتخاب بازرس دارند؟

اگر شرکت در قالب سهامی خاص به ثبت برسد، حتما باید ۲ بازرس انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.