ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری چه مراحلی دارد؟

ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری چه مراحلی دارد؟

شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری، همواره ممکن است به تغییر در اساسنامه خود و یا شرایط مدیریت کسب‌وکار خود نیاز پیدا کنند. در چنین زمانی نیاز است تا فرآیند ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری یا شرکت‌ها طی شود. ما در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به سراغ موضوع مهم ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری، نکات، مراحل […]

شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری، همواره ممکن است به تغییر در اساسنامه خود و یا شرایط مدیریت کسب‌وکار خود نیاز پیدا کنند. در چنین زمانی نیاز است تا فرآیند ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری یا شرکت‌ها طی شود.

ما در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به سراغ موضوع مهم ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری، نکات، مراحل و قوانین مرتبط با آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از موسسات غیرتجاری چیست؟

به جز شرکت‌های تجاری که در راستای کسب سود و منفعت تشکیل می‌شوند، یکی دیگر از موجودیت‌های مهم در نظام‌های حقوقی، موسسات غیرتجاری هستند.

به طور کلی، نهادها و موسسات غیرتجاری، موسساتی هستند که با اهداف غیرتجاری مانند امور علمی، هنری، خیریه و…  تشکیل می‌شوند. فارغ از آنکه موسسین موسسات غیرتجاری قصد انتفاع و کسب سود هم داشته یا نداشته باشند.

آیا همه تغییرات موسسات غیرتجاری نیاز به ثبت دارند؟

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که اصولا همه تغییرات موسسات غیرتجاری نیاز به ثبت رسمی ندارند. یعنی مثلا ممکن است شرکا نیاز داشته باشند تا برخی تغییرات در نیروی انسانی خود ایجاد کنند و واحدهای سازمانی جدیدی برای رفع و رجوع امور شرکت تشکیل دهند و یا نیاز داشته باشند تا برخی از کارمندان خود را تعدیل کنند. در این حالات نیازی به ثبت تغییرا‌ت موسسات تجاری نیست.

با این حال، ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری در بعضی موارد الزامی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

– هر نوع تغییر موسسات که مستلزم تغییر و اصلاح اساسنامه باشد.

به طور خلاصه تغییراتی که نیازمند اصلاح اساسنامه هستند، شامل تغییر نام، آدرس، موضوع فعالیت، سرمایه، ورشکستگی، تصفیه و… هستند.

– تغییر مدت زمان فعالیت موسسات غیرتجاری

در مواردی که مدت فعالیت موسسه غیرتجاری در اساسنامه قید شده باشد اما شرکا مایل باشند آن را تمدید کنند، نیاز است تا ثبت تغییرات موسسات غیرتجاری انجام شود

– تصمیم به انحلال یا انحلال قهری آن

شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در موارد مختلفی به مرز انحلال می‌رسند. انحلال ممکن است با اراده شرکا باشد و یا تحت تاثیر موضوعات خارج از اراده شرکا صورت بگیرد. مثلا ممکن است انحلال موسسه با انقضای مدت آن به وقوع بپیوندد. در هر صورت، ثبت تغییرا‌ت موسسات غیرتجاری در زمینه انحلال، مطابق مقررات ضروری است.

– تغییر مناصب مدیران

هر گونه تغییری که در سمت و منصب و یا طول مدت فعالیت مدیران موسسات غیرتجاری انجام می‌شود بایستی به طور رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

– ورود و خروج شرکای تجاری

گاهی شرکا بنا به دلایل خاصی از موسسه خارج می‌شوند. همچنین ممکن است سایر شرکا توافق کنند که شریک جدیدی به موسسه اضافه کنند. در چنین مواردی تغییر در زمینه ورود و خروج شریک باید به ثبت برسد.

ثبت تغییرا‌ت موسسات غیرتجاری در کدام مرجع انجام می‌شود؟

همانطور که پیشتر در وینداد به آن پرداختیم، مرجع اصلی ثبت شرکت‌ها  موسسات غیرتجاری در نظام حقوقی ایران، سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها است. لازم به تاکید است که ثبت تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری نیز از طریق سامانه مذکور انجام می‌شود.

سخن پایانی

فعالیت شرکت خود را با اقدام به ثبت آن آغاز کنید. متخصصان وینداد در تمام مراحل ثبت شرکت و نیازهای حقوقی بعدی کسب‌وکار شما در کنار شما خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.