ثبت شرکت سبدگردانی و شرایط اعطای مجوز ثبت شرکت سبدگردان

ثبت شرکت سبدگردانی و شرایط اعطای مجوز ثبت شرکت سبدگردان

امروزه با داغ ترشدن بازار بورس و سرمایه، تمایل افراد جهت سرمایه گذاری بسیار افزایش یافته است و از این رو بسیاری از سهامداران به جهت عدم تخصص، عدم وقت کافی و … تمایل دارند امر سبدگردانی سهام‌هایشان را به افراد متخصص در بازار سرمایه بسپارند. از طرفی شرکت سبدگردانی یکی از حرفه‌ای‌ترین و تخصصی‌ترین […]

امروزه با داغ ترشدن بازار بورس و سرمایه، تمایل افراد جهت سرمایه گذاری بسیار افزایش یافته است و از این رو بسیاری از سهامداران به جهت عدم تخصص، عدم وقت کافی و … تمایل دارند امر سبدگردانی سهام‌هایشان را به افراد متخصص در بازار سرمایه بسپارند. از طرفی شرکت سبدگردانی یکی از حرفه‌ای‌ترین و تخصصی‌ترین شرکت‌هایی است که به ثبت می‌رسد و برای به ثبت رسیدن به مجوزهای متعددی نیاز دارد. ما در این مطلب برانیم تا به بیان مفهوم سبدگردانی، ثبت شرکت سبدگردانی و مجوزهای مربوطه بپردازیم. پس همراه ما باشید.

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی وفق قانون بازار اوراق بهادار ایران عبارت است از: تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه گذار معـین توسـط سـبدگردان در قالـب قراردادی مشخص، به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار است. به عبارت دیگر، در سبدگردانی چنین است که شخصی سرمایه‌اش را به فردی به نام سبدگردان که او مسئولیت مدیریت سهام سرمایه گذار را بر عهده می‌گیرد، می‌سپارد. همچنین در ادامه سبدگردان با استفاده از دانش و تجربه‌اش سهام متعددی را خرید و فروش می‌کند.

نحوه ثبت شرکت سبدگردان

در ابتدا شما برای ثبت شرکت سبدگردانی به ۲ نوع مجوز نیاز دارید:

۱– مجوز تأسیس یا تبدیل

مجوزی است که توسط سازمان بازار اوراق بهادار صـادر شده و به متقاضی اعطا می‌شود.

این مجوز اعلامیه مبنی بر موافقت با ثبت شرکت سبدگردان یا تبدیل یـک شرکت موجود به شرکت سبدگردان، شرایط تأسیس یا تبدیل می‌باشد.

۲– مجوز فعالیت

مجوزی است که توسط سازمان بازار اوراق بهادار صـادر شده و به متقاضی اعطا می‌شود. در مجوز مذکور، آن با فعالیت در زمینه سبدگردان موافقت می‌گردد.

شرایط اعطای مجوز ثبت شرکت سبدگردان چیست؟

۲ راه برای داشتن شرکت سبدگردانی وجود دارد:

۱-ثبت شرکت سبدگردانی

۲-تبدیل شرکت موجود به شرکت سبدگردانی

برای دریافت مجوز ثبت شرکت سبدگردان یا تبدیل شرکت موجود به شرکت سبدگردان، متقاضی باید حسـب مـورد مدارک ذیل را جهت بررسی به سازمان تسلیم نماید:

۱-فرم تکمیل شده تقاضای صدور مجوز ثبت شرکت سبدگردان

۲ -طرح اساسنامه که تمامی صفحات آن به امضای متقاضی رسیده است.

۳ -طرح تجاری شامل اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های شرکت برای سه سال پس از تأسـیس، و ترازنامـه و صـورت سود و زیان پیشبینی شده برای یکسال کامل شمسی پس از تأسیس که تمامی صفحات آن به امضای متقاضی رسیده است؛.

۴ -پرسشنامه تکمیـل شـده مشخصـات داوطلـب سـمت مـدیرعاملی یـا عضـویت در هیـأت مـدیره شـرکت سبدگردان، مطابق دستورالعمل تائید صلاحیت حرفهای مدیران نهادهای مالی.

متقاضی مجوزهای ثبت شرکت سبدگردانی چه ویزگی هایی باید داشته باشد؟

شخصی است که درخواست دریافت مجوز تأسیس یا تبدیل یا مجـوز فعالیـت را بـه سـازمان ارائـه داده است، یکی از اشخاص زیر می‌باشد:

الف) درخصوص درخواست مجوز تأسیس جهت ثبت شرکت سـبدگردان، منظـور نماینـده مؤسسین شرکت سبدگردان در شرف تأسیس است.

ب) درخصوص درخواست مجوز تبدیل یک شـرکت موجـود بـه شـرکت سـبدگردان، شـرکت مـورد نظـر تقاضا دهنده می‌باشد

ج) درخصوص درخواست مجوز فعالیت سبدگردانی، منظور شـخص حقـوقی درخواسـت کننـده دریافـت مجوز فعالیت سبدگردانی است.

نکته:

تأسیس هر نوع شخص حقوقی که در نام خود از یک یا هر دو کلمه “سبدگردانی” و “سبدگردان” استفاده نمایـد یـا تغییر نام یک شخص حقوقی تأسیس شده به نامی که در آن از یک یا دو کلمه مذکور استفاده شود، منوط به دریافت مجوز تأسیس از سازمان است.

مدارک لازم برای مجوزهای ثبت شرکت سبدگردانی کدامند؟

۱- اساسنامه شرکت

۲- تصویر آگهی مشخصات مدیران و صاحبان امضای مجاز شرکت و حدود اختیارات آنها در روزنامه رسمی کشور

۳- نام ثبت شده، تاریخ ثبت، محل ثبت و شماره ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها

۴- تصویر آگهی تأسیس یا تغییرات شرکت مندرج در روزنامه رسمی کشور

۵- مبلغ سرمایه ثبت شده، فهرست شرکاء و میزان سرمایه پرداخت شده و تعهد شده

۶- سایر مدارکی که نشان دهنده احراز شرایط تعیین شده در مجوز مربوطه باشد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که  تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه گذار معـین توسـط سـبدگردان در قالـب قراردادی مشخص، به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار است را سبدگردانی گویند.

امروزه به جهت سودهای کلان بازار بورس و سرمایه، افراد زیادی تمایل به فعالیت در این بخش داشته، لکن به دلایل مختلفی اعم از عدم تبحر کافی، نداشتن وقت کافی و … این امر را در اختیار شرکت‌های سبدگردانی قرار داده و از این رو ثبت شرکت سبدگردانی براساس تقاضای سهامداران بسیار بحث برانگیز و با اهمیت می‌باشد.

درصورتی که نسبت به ثبت شرکت فوق طبق قانون تجارت ، مجوزهای مربوطه و مراحل آن سؤال و یا ابهامی دارید، می‌توانید با بخش مشاوره تلفنی وینداد ارتباط برقرار نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت