ثبت شرکت نفت و گاز چه شرایط و مجوزهایی دارد؟

ثبت شرکت نفت و گاز چه شرایط و مجوزهایی دارد؟

در ایتدا باید بیان نمود که پس از آب، نفت فراوان‌ترین مایع در بخش‌های بالایی پوسته زمین است و ایران به لحاظ حجم ذخایر گاز طبیعی در دنیا در رتبه دوم بوده و از جهت ذخایر نفت، دارای رتبه چهارم می‌باشد. وجود نفت برای بسیاری از صنایع حیاتی است، و دنیای صنعتی برای بقای خود […]

در ایتدا باید بیان نمود که پس از آب، نفت فراوان‌ترین مایع در بخش‌های بالایی پوسته زمین است و ایران به لحاظ حجم ذخایر گاز طبیعی در دنیا در رتبه دوم بوده و از جهت ذخایر نفت، دارای رتبه چهارم می‌باشد. وجود نفت برای بسیاری از صنایع حیاتی است، و دنیای صنعتی برای بقای خود به آن وابسته است، بدین ترتیب نفت دارای اهمیت ویژه‌ای برای بسیاری از کشورها است. درصد بالایی از مصرف انرژی جهان را نفت تشکیل می‌دهد. بیشترین حجم محصولات نفتی را مازوت و بنزین تشکیل می‌دهند. همچنین، نفت ماده خام برای محصولات شیمیایی بسیاری از جمله دارو، کود، آفت کش ها و…  است. از این رو به لحاظ گستردگی فعالیت‌ها در این زمینه، ثبت شرکت نفت و گاز نیز افزایش یافته است و نکته قابل توجه آن است که وفق قانون ملی شدن صنعت نفت و گاز، فعالیت در زمینه‌های استخراج، اکتشاف و بهره برداری از معادن پتروشیمی، انجام فعالیت‌های بالادستی در صنعت نفت و گاز مستلزم اخذ مجوز از وزارت نفت و شرکت ملی نفت است. لکن صنایع پایین دستی مثل لوله کشی نفت و گاز، مهندسی نفت و گاز و غیره نیازی به اخذ مجوز از نهاد مذکور را ندارد. ما در این بخش برانیم تا به مراحل، مدارک مورد نیاز و… ثبت شرکت مذکور بپردازیم. پس همراه ما باشید.

زمینه فعالیت شرکت‌های نفت و گاز در چه بخش‌هایی است؟

شرکت‌های نفت و گاز فعالیت در زمینه‌های گوناگونی دارند که مهمترین آن‌ها عبارت است از:

استخراج و اکتشاف و بهره برداری از معادن نفت و گاز پتروشیمی

ثبت شرکت نفت و گاز به چه صورت است؟

هماهنطور که پیش‌تر بیان شد، باید توجه نمود که انجام فعالیت بالادستی، صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و حاکمیتی نفت مستلزم اخذ مجوز از وزارت نفت و یا شرکت ملی نفت می‌باشد. شرکت نفت و گاز را می‌توان در قالب‌های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت رسانید.

ثبت شرکت نفت و گاز در قالب شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت نفت و گاز در قالب شرکت سهامی خاص شما به حداقل ۳ عضو نیاز دارید و علاوه بر اعضای مذکور، ۲ بازرس جدای از اعضا نیز نیاز می‌باشد.
در ابتدای تأسیس شرکت، حداقل  ۳۵ درصد سرمایه نقداً پرداخت شود و حداقل سرمایه ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال می‌باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در قالب شرکت سهامی خاص

۱-کپی کارت ملی و شناسنامهٔ کلیه اعضا
۲-امضای اقرارنامه
۳-اصل گواهی عدم سوپیشینه
۴-اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
۵-تنظیم وکالتنامه بنام وکیل (چنانچه امور توسط وکیل انجام می‌شود)

ثبت شرکت نفت و گاز در قالب شرکت بامسئولیت محدود

ثبت شرکت نفت و گاز در قالب شرکت بامسئولیت محدود به حداقل ۲ عضو نیاز است و حداقل سرمایه ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده و از طرفی تعهد با پرداخت کل سرمایه نیاز می‌باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در قالب شرکت بامسئولیت محدود

۱-کپی شناسنامه و کارت ملی کلیهٔ اعضا
۲-اصل گواهی عدم سوء پیشینه
۳-امضای اقرارنامه
۴-مجوز در صورت نیاز
۵- اقدام نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه و اساسنامه

سخن آخر

شرکت‌های نفت و گاز شرکت‌هایی هستند که به طور تخصصی در زمینه نفت و گاز مانند حفاری در حوزه نفت و گاز، لوله کشی خطوط نفت و گاز، بهینه سازی مصرف سوخت، طراحی و نصب مخازن نفت و گاز، تأمین تجهیزات و مواد مورد نیاز صنایع نفت و گاز فعالیت دارند.

وفق قانون ملی شدن صنعت نفت و گاز، فعالیت در زمینه‌های استخراج، اکتشاف و بهره برداری از معادن پتروشیمی، انجام فعالیت‌های بالادستی در صنعت نفت و گاز مستلزم اخذ مجوز از وزارت نفت و شرکت ملی نفت است. لکن صنایع پایین دستی مثل لوله کشی نفت و گاز، مهندسی نفت و گاز و غیره نیازی به اخذ مجوز از نهاد مذکور را ندارد.

همچنین شرکت نفت و گاز را می‌توان در قالب‌های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود و طبق قانون تجارت به ثبت رسانید.

چگونگی ثبت شرکت نفت و گاز در مراحل فوق ذکر گردید و درصورتی که نسبت به ثبت شرکت مذکور سؤال و یا ابهامی دارید، می‌توانید با بخش مشاوره تلفنی وینداد ارتباط برقرار نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت