جرائم رایانه‌ای اینستاگرام + شکایت از پیج اینستاگرام

جرائم رایانه‌ای اینستاگرام + شکایت از پیج اینستاگرام

اگر به محیط پیرامون خود با دقت توجه کنید همواره با این جمله مواجه شده‌اید که عصر امروز عصر تکنولوژی و ارتباطات است. همان‌طور که می‌دانید امروزه استفاده از اینترنت و رایانه بسیار گسترده شده است. با پیشرفت تکنولوژی ما شاهد ساخت و طراحی برنامه‌هایی هستیم که ارتباطات اجتماعی را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. ازجمله […]

اگر به محیط پیرامون خود با دقت توجه کنید همواره با این جمله مواجه شده‌اید که عصر امروز عصر تکنولوژی و ارتباطات است. همان‌طور که می‌دانید امروزه استفاده از اینترنت و رایانه بسیار گسترده شده است. با پیشرفت تکنولوژی ما شاهد ساخت و طراحی برنامه‌هایی هستیم که ارتباطات اجتماعی را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. ازجمله ابزارهای ارتباطی می‌توان از اینستاگرام نام برد. این شبکه اجتماعی در کنار مزایای بسیار زیاد ازجمله آموزش، خریدوفروش و … گاهی سبب ایجاد تهدید می‌شود. به عبارت بهتر در کنار فواید گوناگونی که برای این شبکه اجتماعی وجود دارد گاه مضراتی نیز برای افراد درگیر در آن ایجاد می‌کند. به همین سبب و برای شناخت بهتر شما ما در این مطب در گام نخست جرائم رایانه‌ای اینستاگرام را برای شما مطرح و در انتها طریقه شکایت از پیج اینستاگرامدر صورت بروز مشکل را بیان می‌کنیم.

جرائم رایانه‌ای اینستاگرام:

یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی که افراد به‌وفور از آن استفاده می‌نمایند شبکه اجتماعی اینستاگزام است. در کنار فواید و کاربرد بسیار فروان این شبکه اجتماعی ما شاهد حجم بسیار زیاد شکایت از طرف کاربران هستیم. این در حالی است که بسیاری از قربانیان و اهداف این شبکه اجتماعی به هزاران دلیل سکوت کرده و اقدام به طرح شکایت نمی‌کنند. البته باید این نکته را در نظر داشت که برخی از افراد تصور می‌کنند امکان طرح دعوا و شکایت از پیج های اینستاگرامی وجود ندارد. در همین راستا ما در ادامه مهم‌ترین موضوعات مطروحه در رابطه با جرائم رایانه‌ای اینستاگرام را مطرح می‌کنیم.

انواع جرائم اینستاگرامی و مجازات آن:

  1. مزاحمت:

برخی افراد در اینستاگرام با افرادی مواجه می‌شوند که با اکانت فیک و تقلبی ایجاد مزاحمت می‌کنند. این مزاحمت می‌تواند در قالب کامنت، دایرکت و … نمود پیدا کند؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که این مزاحمت‌ها قابل‌پیگیری است و مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی که بیان می‌دارد هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یکتا شش ماه محکوم مشود. این حکم قابل تسری به شبکه‌های مجاری هم هست و قاضی بر مبنای آن می‌تواند مرتکب مزاحمت در ایستا و سایر شبکه‌های اجتماعی را در قالب جرائم رایانه‌ای اینستاگرام مجازات کند.

  1. توهین و فحاشی:

دومین مورد از جرائم رایانه‌ای اینستاگرام عبارتست از توهین رایانه‌‌ای. همان‌طور که فحاشی و توهین در حالت عادی و عمومی مطابق با ماده 608 قانون مجازات اسلامی جرم است، درصورتی‌که محل ارتکاب صفحه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام نیز قابل‌پیگیری و شکایت است. در صورت وقوع این جرم مجازات همان مجازاتی است که در ماده 608 قانون مجازات اسلامی بدین شرح، بیان‌شده است. توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

  1. قذف:

مورد دیگر از جرائم رایانه‌ای اینستاگرام قذف است. قذف نوعی دشنام است و به معنای اتهام زدن به افراد برای انجام زنا و لواط است به نحوی که امکان اثبات آن نباشد. قذف علاوه بر لفظ با نوشتن نیز محقق می‌گردد و این نوشتن اعم از مکتوب و الکترونیک است؛ بنابراین می‌توان گفت این جرم در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل تحقق است و مجازات آن مجازاتی است که در ماده 246 قانون مجازات اسلامی بیان‌شده است.

  1. تهدید:

یکی از مهم‌ترین جرائم ارتکابی در فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای اینستاگرام ، جرم تهدید است. این موضوع در سالیان اخیر گستره بیشتری پیداکرده است. ازجمله مهم‌ترین تهدیدهایی که در سال‌های اخیر نمود پیداکرده است، تهدید به اسیدپاشی است. هر نوع تهدید در اینستاگراماعم از جانی، مالی، آبرویی و یا افشای اسرار قابل‌پیگیری و شکایت از پیج اینستاگرام است و مجازات آن در ماده 699 قانون مجازات اسلامی بدین ترتیب بیان‌شده است: بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای جانی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود و بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا هفتادوچهار ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال  محکوم خواهد شد.

  1. کلاهبرداری:

یکی از جرائمی که در این روزهای کرونایی نمود بیشتری در اینستاگرام پیداکرده است و در زمره جرائم رایانه‌ای اینستاگرام است، کلاه‌برداری است. بسیاری از افراد در این شرایط اقدام به خرید از این پیچ‌ها می‌نمایند درحالی‌که بعد از واریز پول کالای خود را دریافت نمی‌کنند یا حتی ممکن است حسابی که با آن پرداخت صورت گرفته هک و خالی شود.

نحوه شکایت از پیج اینستاگرام:

بسیاری از افراد که در اینستاگرام اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند این تصور را دارند که زمانی که با فیلترشکن به شبکه اجتماعی وصل می‌شوند قابل‌پیگیری نیستند اما این تصور کاملاً غلط است و تمامی جرائم رایانه‌ای اینستاگرام قابلیت پیگیری قضایی دارند.

شما می‌توانید از شخص، پیج و یا اکانت اینستاگرامی کاربری که اقدام به ارتکاب هر یک از جرائم کرده است شکایت نمایید. برای این منظور دو شیوه برای شما وجود دارد:

  1. مراجعه به دادسرا جرائم رایانه‌ای: با مراجعه به دادسرا شما می‌توانید تشکیل پرونده داده و موضوع را رسیدگی نمایید. در این حالت برای انجام تحقیقات تکمیلی پرونده به پلیس فتا ارسال می‌گردد.
  2. مراجعه یا طرح شکایت در سایت پلیس فتا: شما می‌توانید شکایت خود از پیج اینستاگرام را با مراجعه به بخش اطلاعات مردمی پلیس فتا ثبت نمایید.

دادگاه صالح رسیدگی به شکایت از اینستاگرام : دادگاه صالح برای رسیدگی به رجم در این حالت دادگاه محل وقوع جرم یعنی داد کاه محل سکونت شکایت‌کننده است.

نتیجه‌گیری:

با گسترش شبکه‌های اجتماعی جرائمی همانند جرائم رایانه‌ای اینستاگرام نیز ایجاد شدند که ما در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات در خصوص آن‌ها را برای شما بیان کنیم اما این موضوع را در نظر داشته باشید که طرح شکایت و پیگیری آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که بهتر است برای رسیدن به هدف و مقصود خود با وکیل متخصص در این امور مشورت نمایید.

وینداد بستری را آماده کرده است تا به راحتی بتوانید وکیل متخصص برای مشکل ‌حقوقی خود در حوزه جرائم رایانه‌ای انتخاب کنید. برای این کار کافی است که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی دعوای مطرح شده، وکیل متخصص برای دعوا را به شما معرفی کنیم تا با هزینه‌ای معقول دفاع از پرونده‌ شما را در کلیه مراحل دادرسی در دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی صلاح برعهده بگیرد. همین حالا شروع کنید!

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط