مجازات توهین در فضای مجازی

مشاور حقوقی جرایم رایانه ای + راهنمایی‌های مشاور حقوقی جرایم اینترنتی

همواره لزوم وجود مشاور حقوقی متخصص در حوزه جرایم رایانه ای برای بسیاری از کسب‌‌وکارها و اشخاص حقیقی احساس می‌شود. مشاور حقوقی جرایم رایانه ای می‌تواند با داشتن تخصص و دانش حقوقی، بسیاری از خطرات و چالش‌های جرایم اینترنتی را رفع و رجوع کند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ فواید و […]

همواره لزوم وجود مشاور حقوقی متخصص در حوزه جرایم رایانه ای برای بسیاری از کسب‌‌وکارها و اشخاص حقیقی احساس می‌شود. مشاور حقوقی جرایم رایانه ای می‌تواند با داشتن تخصص و دانش حقوقی، بسیاری از خطرات و چالش‌های جرایم اینترنتی را رفع و رجوع کند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ فواید و کارکرد مشاور حقوقی جرایم رایانه ای رفته‌ایم و مهم‌ترین نکات مشاور حقوقی جرایم اینترنتی را مرور کردیم.

با ما همراه باشید.

منظور از مشاور حقوقی چیست؟

هر کسب و کاری فارغ از اندازه آن، نیازمند استفاده از خدمات مشاوران و متخصصان مختلف است. مشاوران در حیطه‌های مختلفی اعم از مشاور منابع انسانی، مشاور فناوری، مشاور حسابداری، متخصص طراحی وب، مشاور روانشناسی سازمانی، مشاور حقوقی و… قادر به ارائه خدمات هستند.

یکی از مهم‌ترین انواع مشاور در فضای کسب‌وکارها، مشاور حقوقی است. مشاور حقوقی شخصی است که با داشتن دانش و تخصص در حوزه‌های مختلف حقوق، قادر است توصیه‌ها و راهنمایی‌های مختلفی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دهد.

عمده فعالیت مشاوران حقوقی در زمینه‌های مشاور حقوقی اداره کار (قراردادهای استخدامی و…)، مشاور حقوقی مالیاتی، مشاور حقوقی ثبت شرکت، مشاور حقوقی اسناد تجاری مانند چک و سفته، مشاور حقوق کسب‌وکار و مشاور حقوقی جرایم رایانه ای است.

در ادامه با بررسی جرایم رایانه‌ای، به وظایف و کارکرد مشاور حقوقی جرایم اینترنتی برای کسب‌وکارها اشاره می‌کنیم.

جرایم رایانه ای چه جرایمی هستند؟

پیش از ورود به بحث، لازم است به این موضوع بپردازیم که اصولا جرایم رایانه ای چه ویژگی‌هایی دارند؟

جرایم رایانه‌ای آن دسته از جرایم هستند که در بستر سایبری و مجازی و با استفاده از وسایل الکترونیکی انجام می‌شوند. این جرایم غالبا مصداقی از جرایم سنتی در جوامع هستند اما ممکن است تنها مختص فضای مجازی هم باشد (مثل هک و اخلال در داده).

جرایمی مانند سرقت رایانه ای، جعل رایانه ای، کلاهبرداری، هک و اخلال در داده، شنود غیرمجاز، دسترسی غیرمجاز و… رایج‌ترین جرایم رایانه‌ای هستند.

جرایم رایانه‌ای ممکن است برای هر شخصی، اعم از حقیقی و حقوقی، و در هر مکان و زمانی اتفاق بیافتند. به همین خاطر لازم است تا کسب‌‌وکارهای مختلف، به ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی، از خدمات مشاور حقوقی جرایم رایانه ای حداکثر استفاده را داشته باشند.

نقش مشاور حقوقی جرایم رایانه ای در پیشگیری از جرایم چیست؟

مشاور حقوقی جرایم رایانه‌ای شخصی است که می‌تواند از چند جهت به اشخاص و کسب و کارها کمک کند.

دو مرحله اصلی که مشاور حقوقی جرایم رایانه‌ای قادر به خدمات‌رسانی است عبارتند از:

۱. پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای

۲. حل و فصل اختلافات ناشی از جرایم رایانه‌ای

یک مشاور حقوقی جرایم اینترنتی با احاطه و تسلط کامل بر قوانین و مقررات حقوق تجارت الکترونیکی، حقوق قضای مجازی، قانون جرایم رایانه‌ای و… قادر است تا تهدیدات بالقوه اینترنتی را از نظر حقوقی به حداقل برساند.

به طور مثال ممکن اشخاصی با عدم آگاهی، اقداماتی در فضای مجازی انجام دهند که مصداق جرایم رایانه‌ای مانند نشر اکاذیب، توهین و افترا، جعل و… باشد.

مشاور حقوقی جرایم اینترنتی می‌تواند تا حد بسیار زیادی به کسب‌وکارها آگاهی‌بخشی کند و به طور مثال وبسایت‌ها، صفحات مجازی، تبلیغات محیطی یا مجازی و… را از جهت بروز جرایم رایانه‌ای رصد کند.

نباید فراموش کرد که نمونه‌ها و مصادیق جرایم رایانه‌ای ممکن است از دایره شناخت اشخاص عادی جامعه بیرون باشد و بسیاری از اعمال و اقدامات از لحاظ حقوقی جرم محسوب بشود اما اشخاص نسبت به آن آگاهی نداشته باشند.

مشاور حقوقی چه نقشی در حل مشکلات دارد؟

علاوه بر نقش پیشگیرانه که ذکر شد، مشاور حقوقی جرایم رایانه ای می‌تواند هنگام وقوع جرایم اینترنتی نیز همراه کسب وکارها باشد.

بروز جرایم رایانه ای ممکن است هم به شکلی باشد که یک کسب و کار آن را مرتکب شده باشد و هم به گونه‌ای رقم بخورد که خود کسب‌وکار قربانی و طعمه جرایم رایانه‌ای شود.

در هر دو حالت، مشاور حقوقی جرایم رایانه ای می‌تواند در حل اختلافات حقوقی ناشی از جرایم رایانه‌ای خدمات حقوقی مختلفی ارائه دهد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

– ارائه مشاوره حقوقی درباره اختلافات جرایم اینترنتی

– تنظیم اوراق قضایی مانند دادخواست، شکواییه، لایحه، اظهارنامه و…

– پیگیری دعاوی در محاکم و دادگاه‌های صالح (در صورت داشتن پروانه وکالت)

نیاز به مشاور حقوقی جرایم رایانه‌ای دارید؟

در این مطلب به موضوع مهم مشاور حقوقی جرایم اینترنتی پرداختیم و عمده وظایف و کاربردهای مشاور حقوقی این حوزه را برای کسب‌وکارها تشریح کردیم.

با علم به اهمیت مشاور حقوقی جرایم رایانه ای، گزینه‌های مختلفی پیش روی کسب‌وکارها وجود دارد. استخدام وکیل یا مشاور حقوقی دائمی و یا کار با موسسات حقوقی، از راه‌های متداولی است که بسیاری از کسب‌وکارها آن را انتخاب می‌کنند.

با این حال باید توجه داشت که این کار متضمن صرف هزینه بسیار بالا و درگیر شدن با چالش‌های متعددی است و ممکن است برای کسب‌‌وکارهای استارتاپی و جوان به صرفه و منطقی نباشد.

در واقع استخدام وکیل تنها راه حل برای چالش‌های حقوقی شرکت‌ها نیست. توصیه ما استفاده از خدمات حقوقی وینداد است که می‌تواند نقش مشاور حقوقی جرایم رایانه ای را برای کسب و کار شما ایفا کند.

ما در وینداد با داشتن وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی متخصص در حوزه جرایم رایانه ای قادر هستیم در زمینه تنظیم قرارداد، تنظیم اوراق قضایی، ارائه مشاوره حقوقی و پیگیری دعاوی تخصصی جرایم رایانه‌ای خدمات متنوع، به صرفه، سریع و با کیفیتی ارائه کنیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط