چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها

چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها چیست؟

صاحبان کسب‌وکارها و شرکای شرکت‌های تجاری به خوبی می‌دانند که بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای حقوقی، نقش پررنگی در موفقیت تجاری آنها دارد. به همین خاطر شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق استخدام وکلا و یا همکاری با موسسات حقوقی، نیازهای حقوقی خود را مرتفع کنند. با این حال چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها […]

صاحبان کسب‌وکارها و شرکای شرکت‌های تجاری به خوبی می‌دانند که بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای حقوقی، نقش پررنگی در موفقیت تجاری آنها دارد. به همین خاطر شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق استخدام وکلا و یا همکاری با موسسات حقوقی، نیازهای حقوقی خود را مرتفع کنند. با این حال چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها موضوعی است که نباید به راحتی از آن عبور کرد.

به همین دلیل، در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

چالش‌های مالی و هزینه‌های خدمات موسسه حقوقی

با آنکه موسسات حقوقی می‌توانند منبع خوبی برای حل معضلات حقوقی شرکت‌ها باشند اما نباید فراموش کرد که استفاده از خدمات آنها برای بسیاری از کسب‌وکارها صرفه اقتصادی ندارد. اصولا هزینه اداره موسسات حقوقی و پرداخت حقوق وکلا و اجاره محل اسکان موسسه و… سبب می‌شود که نرخ هزینه‌ خدمات این موسسات به چالشی جدی برای شرکت‌های تجاری تبدیل شود.

همچنین طیف خدماتی که یک موسسه حقوقی ارائه می‌کند با وجود تنوع، نیازمند پرداخت هزینه‌های مضاعف برای شرکت‌ها است. به طور مثال ممکن است یک موسسه حقوقی با یک شرکت تجاری صرفا در حوزه حقوق بانکی همکاری کند و زمانی که شرکت به مشاور تنظیم قرارداد احتیاج دارد، موسسه مذکور مبلغ بالاتری را برای پوشش دادن این نیاز طلب کند.

به همین خاطر مسئله مالی از مهم‌ترین چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها به ویژه شرکت‌های کوچکتر محسوب می‌شود.

چالش پشتیبانی و پاسخگویی منظم

موسسات حقوقی به دلیل داشتن مشتریان و موکلان فراوان غالبا قادر به پشتیبانی منظم و پاسخگویی مستمر به تمام موکلان خود نیستند. به همین خاطر شرکت‌های تجاری در اکثر موارد نمی‌توانند سیر رسیدگی موسسات حقوقی به پرونده‌ها و مشکلات حقوقی را به دقت و پیوسته رصد کنند.

علاوه بر آن، موسسات حقوقی در ایران اکثرا فاقد سیستم‌های پاسخگویی مجازی موثر هستند و معمولا از معدود روش‌هایی که می‌توان برای برقراری ارتباط با آنها به کار برد، مراجعه حضوری است که چنین وضعیتی سبب اتلاف وقت چشمگیری برای کسب‌وکارها می‌شود و ممکن است صدمات مالی زیادی به همراه داشته باشد.

به همین خاطر موضوع پشتیبانی و پاسخگویی مستمر و جزئی، از چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

چالش زمینه فعالیت عمومی و غیرتخصصی موسسه حقوقی

غالب موسسات حقوقی شامل تعدادی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی با تخصص‌های گوناگون هستند و در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، مالکیت فکری، خانواده، ارث و… فعالیت می‌کنند. به همین دلیل تمرکز خاص موسسات حقوقی لزوما بر چالش‌های کسب‌وکار و حقوق تجارت نیست.

این واقعیت موجب می‌شود چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها شامل چالشهای فنی و تخصصی هم شود.

به این معنا که یک شرکت تجاری زمانی که با موسسات حقوقی همکاری می‌کند مایل است تا موسسه مذکور در راستای نیازهای تجاری و حقوق کسب‌وکار فعالیت تخصصی ارائه دهد حال آنکه این احتمال وجود دارد که به دلیل تنوع زمینه‌های فعالیت و عدم تمرکز خاص در زمینه حقوق کسب‌وکارها، کیفیت خدمات حقوقی موسسه در زمینه مورد نظر کاهش یابد.

تردیدی نیست که شرکت‌های تجاری و تمام کسب‌وکارها برای حل مشکلات حقوقی خود، به منبعی نیاز دارند که به طور عمیق و خاص بر چالش‌های حقوقی کسب‌وکارها متمرکز باشد.

چالش زمان‌بندی و عدم انعطاف زمانی

نکته دیگری که درباره موسسات حقوقی و چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها مطرح می‌شود عدم انعطاف زمانی موسسات حقوقی برای ارائه خدمات به کسب‌وکارها است.

به این معنا که هر شرکتی ممکن است در همه ایام هفته، حتی در روزهای تعطیل نیاز و احتیاجات حقوقی خاصی داشته باشد.

موسسات حقوقی در اکثر موارد نمی‌توانند زمان‌بندی منعطف و مورد تقاضای شرکت‌های تجاری را در اختیار آنها بگذارند چرا که مانند سایر دفاتر و ادارات ساعات کاری مشخص و معینی دارند.

چالش ناشناخته بودن وکیل و مشاور

یکی دیگر از چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها می‌تواند عدم امکان شناسایی کامل شخصی باشد که موسسه حقوقی، امور موکل را به او می‌سپارد.

شیوه کار معمول موسسات حقوقی به این شکل است که پرونده مورد اختلاف شرکت را جذب کرده و اقدام به رسیدگی و طی مراحل دادرسی آن به وسیله وکیل می‌کنند.

با این حال، کسب‌وکارها غالبا نمی‌توانند در انتخاب وکیل مورد نظر و یا نظارت کافی بر عملکرد وی، اعمال قدرت کنند. چنین موضوعی می‌تواند چالش مهمی برای شرکت‌های تجاری باشد و همواره فضای نگران‌کننده‌ای را برای آنها به وجود بیاورد.

چالش قطع همکاری به دلیل پایان فعالیت موسسه حقوقی

زمانی که شرکت‌ها برای حل مشکلات حقوقی خود قراردادی طولانی مدت با موسسه حقوقی تنظیم می‌کنند، قصد دارند که همکاری مداومی با موسسه مذکور داشته باشد.

با این حال ممکن است هر موسسه حقوقی، هر چند باتجربه و معتبر، به دلایل مختلفی به مرز تعطیلی برسد. چنین مسئله‌ای از مهم‌ترین چالشهای کار با موسسه حقوقی برای کسب‌وکارها به حساب می‌آید چرا که ممکن است حل و فصل مشکلاتی که نیازمند رسیدگی فوری دارند، معلق مانده و سبب ورود خسارت فراوانی به کسب‌وکار شود.

سخن پایانی

چالشهای کار با موسسه حقوقی و استفاده از وکلا برای کسب‌وکارها محدود به موارد گفته شده در این مطلب نیست. اگر با احاطه به نکاتی که ذکر شد احساس نیاز به راه‌حل موثر دیگری برای حل مشکلات حقوقی کسب‌وکار خود دارید، می‌توانید به خدمات وینداد با هزینه پایین، کیفیت بالا، پشتیبانی مستمر و… اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط