چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها

چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها چیست؟ + ۶ چالش عمده

هر کسب‌وکاری دیر یا زود در آغاز کار خود یا مسیر توسعه، نیاز به دریافت خدمات حقوقی پیدا می‌کند. به همین خاطر شرکت‌ها غالبا به روش‌های مختلفی سعی در حل مشکلات حقوقی خود دارند و از خطرات عدم استفاده از مشاوره حقوقی به خوبی آگاه‌اند. یکی از روش‌های رایج در این زمینه استخدام وکیل دادگستری […]

هر کسب‌وکاری دیر یا زود در آغاز کار خود یا مسیر توسعه، نیاز به دریافت خدمات حقوقی پیدا می‌کند. به همین خاطر شرکت‌ها غالبا به روش‌های مختلفی سعی در حل مشکلات حقوقی خود دارند و از خطرات عدم استفاده از مشاوره حقوقی به خوبی آگاه‌اند. یکی از روش‌های رایج در این زمینه استخدام وکیل دادگستری برای شرکت است. با این حال چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها آشنا کنیم و تا حد ممکن توصیه‌هایی در این زمینه ارائه دهیم.

با ما همراه باشید.

مسئله دستمزد و هزینه‌های مالی

استخدام وکلای پایه یک دادگستری در شرکت‌های تجاری، موضوعی است که هزینه زیادی به شرکت تحمیل می‌کند. وکلای دادگستری بنا به میزان تخصص و تجربه خود دستمزدهای بالایی درخواست می‌کنند که ممکن است حتی برای شرکت‌های بزرگ نیز سنگین باشند. این دستمزد بالای وکلا، برای شرکت‌های کوچک و کسب‌وکارهای خرد همواره تا سطح یک چالش به شدت جدی ظهور می‌کند.

در نتیجه حقوق و دستمزد وکلا چه به صورت ماهانه و ثابت باشد و چه به شکل ساعتی، از چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

به همین خاطر برخی شرکت‌ها به جای استخدام تمام‌وقت وکلا، ترجیح می‌دهند به استخدام پاره‌وقت آنها روی بیاورند که این مسئله نیز به همراه خود چالش‌ها و مشکلات دیگری می‌آورد.

مسئله هزینه‌های سربار و اضافی استخدام وکیل

یکی دیگر از چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها، این است که با استخدام یک وکیل، شرکت قانونا موظف به پرداخت هزینه‌های اضافی دیگری، مازاد بر دستمزد وکیل خواهد شد.

یکی از هزینه‌های رایج کار با وکیل، پرداخت مالیات ده درصدی مازاد بر حقوق وکیل دادگستری است که این هزینه نیز بر دوش کارفرما قرار می‌گیرد.

گاهی نیز ممکن است که یک وکیل دادگستری همکاری خود با کسب‌وکار را منوط به پرداخت هزینه‌های اضافی دیگری مانند هزینه ایاب و ذهاب، مالیات و یا وعده‌های غذایی نیز کند.

به همین خاطر باید به یاد داشت که به جز دستمزد، سایر هزینه‌های اضافی و سربار نیز از چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

مسئله حوزه تخصصی محدود وکیل

تردیدی نیست که وکلا هر قدر هم ماهر و باتجربه باشند، عموما در یک یا دو حوزه خاص تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند.

به همین خاطر چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها می‌تواند به حوزه فنی و حقوقی نیز سرایت کند.

به طور مثال، فرض کنید یک کسب‌وکار برای حل مشکلات مالیاتی خود به سراغ یک وکیل دادگستری متخصص در امور بانکی و حوزه مالیات می‌رود.

غالبا در حوزه مورد نظر چیز به خوبی پیش می‌رود تا اینکه کسب‌وکار به موضوع تغییر نوع و قالب شرکت یا افزایش و کاهش سرمایه برمی‌خورد. در چنین موقعیتی، وکیل استخدام شده مذکور، در حوزه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت تخصص خاصی ندارد و از این جهت نمی‌تواند شرکت را به خوبی تغذیه کند.

چاره کار برای شرکت‌ها در این زمان استخدام وکیل یا مشاور حقوقی دیگری با تخصص در حقوق تجارت و حقوق شرکت‌ها است که به وضوح این مسئله، مسئله از جهت هزینه‌های مالی سرسام‌آور، شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مسئله خدمات‌رسانی بهینه و متمرکز

همانطور که در ابتدای این مطلب تاکید شد، گاهی شرکت‌ها برای اجتناب از پرداخت دستمزد بالای وکلا، اقدام به استخدام پاره‌وقت و ساعتی آنها می‌کنند.

در چنین موقعیتی، وکیل دادگستری به شکل محدود و موردی به شرکت رجوع می‌کند و در واقع شرکت وی را به شکل پاره وقت در اختیار دارد.

چنین موضوعی سبب می‌شود که بهینه و متمرکز بودن وکیل و احاطه وی بر مشکلات حقوقی شرکت تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار بگیرد چرا که تجربه نشان داده‌ است استخدام وکیل به شکل ساعتی و پاره‌وقت نمی‌تواند به خوبی نیازهای حقوقی کسب‌وکار را تامین کند.

مسئله دسترسی به وکیل و پشتیبانی

احتمالا تایید می‌کنید که وکلای دادگستری یکی از پرمشغله‌ترین اقشار جامعه به حساب می‌آیند. این افراد به دلیل تخصص خود معمولا در دو یا چند شرکت فعالیت حقوقی دارند و اکثرا نیز علاوه بر موارد گفته شده، در دفتر کار شخصی خود به جذب پرونده و وکالت مشغول هستند.

چنین وضعیتی موجب شده است تا دسترسی تمام وقت کارفرما به وکلای استخدام شده در شرکت‌ها چندان تضمینی نداشته باشد. به همین خاطر همواره یکی از چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها عدم دسترسی به موقع و موثر به وکلا برای رفع و رجوع مشکلات حقوقی شرکت است.

این مسئله نه تنها در استخدام پاره‌وقت ظهور زیادی دارد بلکه در مواردی که وکلا تمام‌وقت نیز در استخدام شرکت هستند هم ایجاد چالش می‌کند چرا که چالش‌های حقوقی شرکت می‌تواند در هر لحظه و با هر شدتی بروز کند.

فراموش نکنید که برخی وکلا به دلایل شخصی مختلف حاضر به پاسخگویی در سطح شبکه‌های اجتماعی نیستند و یا لزوما از پیام‌رسان‌های مجازی استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر مشغله بالای وکلا در این موارد به حدی است که که گاهی کارفرمایان حتی نمی‌توانند به شکل تلفنی و غیرحضوری نیز از وکلا مشورت به موقع و موثر دریافت کنند.

مسئله شفافیت و پاسخگویی

برخی کارفرمایان، یکی از چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها را مسئله شفافیت عنوان می‌کنند. به این معنا که وکلا به دلیل شیوه کاری خاص خود و یا مشغله کاری فراوان، غالبا قادر نیستند موکل خود را از مراحل رسیدگی به پرونده‌ها و گام‌های مختلف دادرسی باخبر کنند.

این موضوع سبب می‌شود که کسب‌وکارها به دلیل عدم وجود شفافیت در روند رسیدگی به مشکلات حقوقی خود توسط وکیل، همواره با نوعی تشویش و تنش دست‌به‌گریبان باشند.

سخن پایانی

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین چالشهای کار با وکیل برای کسب‌وکارها را مرور کنیم. اگر با خواندن این مطلب به این نتیجه رسیده‌اید که لزوما استخدام وکیل برای کسب‌وکار همواره بهترین راه‌حل نیست، می‌توانید به خدمات مقرون به صرفه، تخصصی، متنوع، بهینه و سریع تیم حقوقی وینداد اعتماد کنید.

فراموش نکنید که استخدام وکیل تنها راه‌حل شرکت‌ها نیست و تیم حقوقی وینداد با تجربه و تخصص بالا در زمینه حقوق کسب‌وکارها قادر است همراه مطمئنی برای حل مشکلات شما باشد.

ارائه مشاوره، خدمات تنظیم و بررسی قرارداد، بانک قرارداد، تنظیم صورتجلسات شرکت، استخدام وکیل متخصص در حوزه مورد نظر، پشتیبانی مستمر و… بخشی از خدمات متنوع وینداد برای کارفرمایان و کسب‌وکار به شمار می‌رود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط