نقش مشاور حقوقی در حل و فصل چالش‌های حقوقی شرکت‌ها

نقش مشاور حقوقی در حل و فصل چالش‌های حقوقی شرکت‌ها

امروزه همگام با روند رو به رشد تشکیل و ثبت شرکت‌های تجاری، غالبا شرکت‌ها با مسائل حقوقی متعددی مواجه می‌شوند. مسائلی که حل و فصل آن‌ها محتاج دقت نظر و تسلط یک فرد آگاه و خبره می‌باشد و مشاور حقوقی همان فردی است که در این راه به کمک حل مسائل شرکت می‌آید. در این […]

امروزه همگام با روند رو به رشد تشکیل و ثبت شرکت‌های تجاری، غالبا شرکت‌ها با مسائل حقوقی متعددی مواجه می‌شوند. مسائلی که حل و فصل آن‌ها محتاج دقت نظر و تسلط یک فرد آگاه و خبره می‌باشد و مشاور حقوقی همان فردی است که در این راه به کمک حل مسائل شرکت می‌آید. در این نوشتار قصد بر ارائه توضیحاتی در مورد برخی از معضلات پیش رو شرکت های تجاری و نقش مشاور حقوقی در برابر مشکلات کسب‌وکارها داریم.

یک شرکت تجاری ممکن است با چه مسائلی مواجه شود؟

یک شرکت تجاری ممکن است در طول حیات خود با مسائل بی شماری مواجه شود مسائلی که ظرافت‌های خاص حقوقی بعضا پیچیده و ویژه‌ای دارد و محتاج تسلط یک فرد آگاه و مشاور در زمینه حل و فصل این مسائل می‌باشد در ادامه توجه شما را به این مسئله و نقش مشاور حقوقی جلب می‌کنیم‌:

یکی از مباحث در مورد شرکت‌های سهامی یعنی آن دسته از شرکت‌هایی که در آن سرمایه به سهام تقسیم شده و مسولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام ایشان می‌باشد موضوع ارکان متفاوت شرکت‌های سهامی می‌باشد. از جمله ارکان شرکت‌های سهامی مجامع عمومی صاحبان سهام، هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرس است. آنچه در این میان ایجاد می‌شود بروز و ظهور مسائل و مشکلاتی در رابطه با چگونگی اداره این مشکلات می‌باشد. در واقع از جمله موضوعات و معضلات در رابطه با ارکان شرکت‌های سهامی در ارتباط با این موارد باعث ایجاد چالش‌های حقوقی می‌شود.
_ در ارتباط با مجمع عمومی موسس که چه زمان و در چه مرحله‌ای شرکت تشکیل و ثبت می‌گردد؟ آیا صرف برگزاری و دعوت از موسسین و پذیره‌نویسان در مجمع عمومی موسس موید تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام است یا آن که به مراحل و اعمالی بیشتر احتیاج است؟ آیا امکان دارد با وجود ایجاد شخصیت حقوقی شرکت، شرکت به مرحله ثبت نرسد؟

_ یا آن که اگر شرکتی در دوره حیات و فعالیت خود تصمیم به افزایش سرمایه بگیرد چگونه می‌تواند سرمایه خود را افزایش دهد؟ چه مقرراتی در مورد افزایش سرمایه وجود دارد؟اصلا چه ارکانی در شرکت باید دست به دست هم برای افزایش سرمایه بدهند؟

_ در مورد رکن اداره‌کننده شرکت یعنی هیئت مدیره حق انتخاب و عزل اعضای هیئت مدیره با چه فرد یا افرادی است؟ یا آن که مدیر عامل شرکت در برابر معاملات متفاوتی که برای شرکت انجام دهد و در فرضی که معاملات باطل باشد نتایج این معامله در برابر افراد ثالث و خارج از شرکت چگونه است؟

_ در مورد بازرس شرکت‌های سهامی آیا بازرس علی البدل در هر حالتی جایگزین بازرس اصلی می شود یا خیر؟

این ابهام ها و سوالات بخشی از چالش‌های حقوقی شرکت‌ها است. کارشناسان حقوقی ما می‌توانند نقش مشاور حقوقی را برای شما داشته باشند.

مهم‌ترین چالش‌های حقوقی شرکت‌ها شامل چه مواردی است؟

۱_ چگونگی تغییرات سرمایه‌ای در شرکت‌ها (کاهش یا افزایش سرمایه) مهم است.

۲_ ورود و خروج سهامداران به شرکت چگونه انجام می‌شود.

۳_ چگونگی و نحوه نقل و انتقال سهام مورد پرسش است.

۴_ چگونگی ثبت شرکت‌ها حائز اهمیت است.

۵_ ثبت صورت جلسات تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهام و هیئت مدیره چگونه انجام می‌شود.

۶_ نحوه و چگونگی انحلال شرکت‌ها و تعیین مدیر تصفیه مهم است.

۷_ نحوه و چگونگی دعوت از مجامع عمومی صاحبان سهام و حد نصاب‌های تشکیل تابع چه مقرراتی است؟

۸_ مسئولیت‌های دارندگان حق امضا در برابر شرکت و اشخاص ثالث چگونه است؟

نقش مشاور حقوقی در رفع این مشکلات حقوقی چیست؟

مشاور حقوقی فردی است که با بهره‌مندی و تسلطی که بر موارد قانونی و حقوقی دارد در رفع بسیاری از معضلات به طور قطع مفید خواهد بود.

در اشاره به مهم‌ترین موارد کمک گرفتن از مشاور حقوقی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱_ سرعت حل و فصل مشکلات بالا می‌رود:

مشاور حقوقی به دلیل تسلطی که به مباحث حقوقی دارد با سرعت بیشتری مسائل حقوقی شرکت شما را حل می‌کند.

۲_ منافع مهم و پر ارزش شرکت با حضور مشاوره حقوقی حفظ می‌شود:

در صورت حضور و کمک‌ از یک مشاور حقوقی با اعتماد و ریسک کم تر به کار خود ادامه می‌دهید.

۳_ کاهش ورود خسارات غیر قابل جبران و پر دردسر حقوقی:

بعضی از خسارات وارد شده به شرکت شما به سختی جبران خواهند شد نقش مشاور حقوقی در بسیاری از این موانع و چالش ها این است که آنها را از سر راه شرکت بر داشته و با قدرت بیشتری به فعالیت های مهم شرکت پرداخته می‌شود.

۴_ از ورود ضرر و زیان مالی به شرکت جلوگیری می‌شود.

۵_ رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی مطرح شده علیه شرکت:

مشاور حقوقی با توجه به تسلطی که موارد و مقررات قانونی دارد می‌تواند به دعاوی شرکت رسیدگی کند.

۶_ ارائه مشاور و راهکارهای حقوقی مناسب و اعضای هیئت‌ مدیره و مجامع عمومی صاحبان سهام

۷_ آگاهی به نقاط قوت و ضعف شرکت‌:

مشاور حقوقی به دلیل ارتباط نزدیک با شرکت به نقاط ضعف و قوت شرکت آگاه است و بهتر می‌تواند مسائل را از میان بر دارد.

هنوز در مورد اهمیت نقش مشاور حقوقی در مورد مسائل حقوقی شرکت‌ها سوال دارید؟

مسائل حقوقی شرکت ها بازتاب و برآیندی از حساسیت امور موجود در شرکت‌های تجاری می‌باشد که انقدر متنوع و دردسر ساز هستند که هیچ شرکتی نمی‌تواند در امور حل و فصل این معضلات خود را بی نیاز از نقش مشاور حقوقی بداند. وینداد برای ارائه مشاوره حقوقی در کنار شماست با ما همراه باشید.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط