مشاور حقوقی چک

مشاور حقوقی چک + مشاور حقوقی سفته و چک برگشتی

در دنیای امروز پرداخت اعتباری جایگاه ویژه‌ای پیداکرده است. این موضوع تا آنجا پیش رفته است که می‌توان گفت همه‌ی افراد در طول حیات خود حداقل برای یک‌بار مجبور به استفاده از پرداخت‌های اعتباری شده‌اند. مهم‌ترین این ابزارهای پرداخت چک و سفته است. در همین راستا برای جلوگیری از مشکلات حقوقی که هر یک از […]

در دنیای امروز پرداخت اعتباری جایگاه ویژه‌ای پیداکرده است. این موضوع تا آنجا پیش رفته است که می‌توان گفت همه‌ی افراد در طول حیات خود حداقل برای یک‌بار مجبور به استفاده از پرداخت‌های اعتباری شده‌اند. مهم‌ترین این ابزارهای پرداخت چک و سفته است. در همین راستا برای جلوگیری از مشکلات حقوقی که هر یک از این موارد ممکن است برای شما ایجاد کند بهتر است از مشاور حقوقی چک یا مشاور حقوقی سفته استفاده کنید.

ما در این مطلب در خصوص هر یک از این ابزارها به شما اطلاعاتی می‌دهیم تا به شناختی اجمالی از مشاور حقوقی چک و سفته دست پیدا کنید.

مشاور حقوقی چک و سفته

مشاور حقوقی چک یا مشاور حقوقی سفته کسی است که از قوانین و مقررات مربوط به مسائل حقوقی چک و سفته کاملاً آگاه بوده و با داشتن تجربه کافی در موضوع از قدرت تحلیل بالایی برای حل مسائل مختلف برخوردار است و با داشتن تجربه و دانش می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد؛ بنابراین مشاور حقوقی ابزارهای اعتباری پرداخت با داشتن درک درستی از قوانین و برخورداری از تجربه کافی می‌تواند گره از کار هر فردی اعم از حقیقی یا حقوقی بردارد.

مشاور حقوقی چک یا سفته می‌تواند در انواع شیوه‌های مشاوره، مانند مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین فعالیت داشته باشد.

مشاور حقوقی چک

مهم‌ترین مسائلی که در رابطه با چک و مشاور حقوقی چک مطرح می‌شود به‌صورت خلاصه عبارت است از:

  1. تفاوت چک کیفری با چک حقوقی:

برای فهم تفاوت چک حقوقی و چک کیفری در مرحله نخست باید بدانید چک چیست. چک در حقیقت سندی است که بر طبق آن دارنده چک به بانک دستور می‌دهد که وجهی را که در برگه‌ی چک بیان‌شده است در حق خود یا شخص دیگری که اسمش در برگه چک نوشته‌شده است کارسازی کند.

تفاوت چک کیفری با چک حقوقی در مسئولیت صادرکننده چک خودنمایی می‌کند. به عبارت بهتر چک کیفری چکی است که علاوه بر وصول مبلغ چک می‌توان صادرکننده آن را تحت تعقیب کیفری قرارداد و او را بازداشت کرد. هم‌چنین درصورتی‌که چک کیفری باشد سرعت و نحوه رسیدگی آن متفاوت و سریع‌تر از چکی است که تنها جنبه‌ی حقوقی دارد.

  1. ویژگی‌هایی که چک کیفری باید داشته باشد:

برای اینکه بتوان چک را ازلحاظ کیفری پیگیر کرد باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • رجوع به بانک تا شش ماه از تاریخ صدور
  • شکایت ظرف شش ماه از تاریخ گواهی عدم پرداخت
  • چک سفید امضا و بدون تاریخ نباشد
  • چک بابت تضمین نباشد
  • با علم به بسته بودن حساب چک صادر نشده باشد.
  • ترتیبات پرداخت قبل از شکایت فراهم نشده باشد
  • عدم انتقال چک بعد از شکایت
  1. روش حقوقی وصول چک:

برای دریافت وجه چک از صادرکننده آن می‌توان از اجرای ثبت‌اسناد اجراییه گرفت ولی اگر به دنبال پیگیری حقوقی علیه ظهر نویسان یا ضمانت کننده آ هستید باید از طریق دادگاه‌های حقوقی اقدام گنبد.

سؤالات مشاوره حقوقی چک برگشتی

همان‌طور که همیشه بیان‌شده پیشگیری بهتر از درمان است. در همین راستا بهتر است شما نیز در هنگام استفاده از چک از مشاور حقوقی چک بهره ببرید تا اینکه بعد از برگشت خوردن چک در دام مسائل حقوقی آن بیافتید و برای حل آن‌ها مجبور به استفاده از مشاوره حقوقی شوید. در ادامه مهم‌ترین سؤالاتی که ممکن است در خصوص مشاور حقوقی چک برگشتی برای شما ایجاد شود مطرح می‌گردد.

  1. آیا چک را شخص ثالث می‌تواند پاس کند؟

بهترین کار برای این‌که شخص ثالث چک را پاس کند، این است که پشت چک توسط شخص ثالث ظهر نویسی شده باشد.

  1. آیا چک برگشتی قدیمی قابل‌پیگیری است؟

بله شما برای پیگیری این موضوع می‌توانید اقدام به ثبت دادخواست نمایید و علاوه بر مبلغ چک خسارت عدم پرداخت را نیز دریافت کنید؛ اما توجه داشته باشید که اگر در تاریخ چک مبلغ در حساب صادرکننده بوده باشد نمی‌توانید خسارت را دریافت دارید.

  1. آیا امکان جلب صادرکننده درصورتی‌که از طریق اداره ثبت اجراییه صادرشده باشد وجود دارد؟

خیر شما برای دریافت حکم جلب تنها می‌توانید از طریق دادگاه اقدام کنید.

  1. آیا چک برگشتی سبب سو سابقه می‌شود؟

در صورت پرداخت و رضایت شاکی ثبت نمی‌گردد.

  1. برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی چه‌کار باید کرد؟

با مراجعه به شعبه دادگاهی که حکم انسداد حساب را داده است می‌توانید پیگیری کنید.

مشاوره حقوقی سفته:

سفته نیز مانند چک سندی است که به‌موجب آن امضاکننده باید وجه سند را در موعد مقرر به صاحب سفته پرداخت کند. ازآنجایی‌که سفته نیز دارای ابعاد حقوقی است بهتر است پیش از استفاده از آن از مشاور حقوقی سفته که در این زمینه متخصص است استفاده نمایید. هم‌چنین در صورت گرفتار شدن در دام مشکلات ناشی از استفاده از سفته بهتر است پیش از هر اقدامی از مشاور حقوقی سفته متخصص در این زمینه استفاده نمایید.

رایج‌ترین سؤالات حقوقی در مورد سفته:

در این قسمت مهم‌ترین و رایج‌ترین سؤالات در خصوص سفته مطرح می‌شود.

  1. خسارت تأخیر تأدیه در سفته چگونه است؟

بر اساس ماده 302 و 309 قانون تجارت خسارت تأخیر تأدیه برای مبلغ اصلی سفته از روز اعتراض محاسبه می‌شود و منظور از روز اعتراض تاریخ ثبت واخواست نامه در دفتر دادگاه است.

  1. منظور از تاریخ در سفته‌های عندالمطالبه چه زمانی است؟

زمان مطالبه در سفته‌های عندالمطالبه زمان ابلاغ اظهارنامه به بدهکار است.

  1. آیا دادن سفته به کارفرما به‌عنوان ضمانت‌نامه درست است؟

درصورتی‌که از صحت‌وسقم شرکت مطمئن هستید می‌توانید اقدام به دادن سفته کنید اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در روی سفته و در قرارداد حتماً قید کنید که سفته برای ضمانت و حسن انجام کار است و یک نسخه کپی از آن را نیز نزد خود نگه‌دارید.

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که بیان شد با تخصصی شدن کارها نیاز به متخصص هر زمینه بیشتر خودنمایی کرد. در همین راستا برای آشنایی با مسائل حقوقی اسناد تجاری بهترین کار مراجعه به مشاور حقوقی چک و مشاور حقوقی سفته است. وینداد به‌عنوان یک مجموعه تخصصی حقوقی آماده ارائه مشاوره حقوقی و خدمات درخواست وکیل دادگستری به شما عزیزان است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط