حداقل-سرمایه-ثبت-شرکت-بازرگانی

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین نکات برای ثبت شرکت بازرگانی، تعیین سرمایه شرکت است. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی در اساسنامه درج می‌شود و با توجه به نوع شرکت متفاوت است. ضمن اینکه نمی‌توان کمتر از مبلغ مشخص شده در قانون تعیین کرد. در این مقاله حداقل سرمایه برای ثبت در انواع شرکت بازرگانی و نحوه […]

یکی از مهم‌ترین نکات برای ثبت شرکت بازرگانی، تعیین سرمایه شرکت است. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی در اساسنامه درج می‌شود و با توجه به نوع شرکت متفاوت است. ضمن اینکه نمی‌توان کمتر از مبلغ مشخص شده در قانون تعیین کرد. در این مقاله حداقل سرمایه برای ثبت در انواع شرکت بازرگانی و نحوه درج آن در اساسنامه و سایر نکاتی که  به آن نیاز دارید را بیان خواهیم کرد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت 

هر یک از انواع شرکت بازرگانی در هنگام ثبت شرکت باید میزان مشخصی سرمایه را ارائه دهند. بیشتر شرکت‌های بازرگانی از نوع سهامی خاص و با مسئولیت محدود هستند که حداقل سرمایه ثبتی آن‌ها در قانون ۱۰۰ هزار تومان است. اما با توجه به اینکه قانون تجارت بیش از ۹۰ سال پیش به تصویب رسیده و قیمت‌های آن به روز نیستند، بهتر است در هنگام ثبت شرکت بازرگانی، حداقل سرمایه خود را با توجه به فعالیت‌های شرکت برآورده کنید.

انواع سرمایه در شرکت‌های بازرگانی

سرمایه ثبت شرکت بازرگانی می‌تواند به‌صورت نقدی یا غیرنقدی باشد. نحوه پرداخت هر یک از این سرمایه‌ها نیز در شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود متفاوت است که در ادامه هر یک از آن‌ها را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

سرمایه شرکت سهامی

اگر شرکت بازرگانی از نوع سهامی خاص باشد، سرمایه شرکت به سهام‌هایی با قیمت یکسان تقسیم می‌شود. برای مثال ممکن است، سرمایه ثبتی یک شرکت ۱۰۰ میلیون تومان باشد که به ۱۰۰۰ سهام ۱۰۰ هزار تومانی تقسیم می‌شود.

هر یک از سهامداران شرکت سهامی خاص با توجه به میزان سرمایه‌ای که وارد شرکت کرده‌اند، سهام دریافت می‌کنند که در طول فعالیت شرکت، ارزش هر برگ سهام می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند.

نکته دیگر در رابطه با این شرکت‌ها، در رابطه با نحوه پرداخت سرمایه به عنوان یکی از مراحل ثبت شرکت بازرگانی است. به‌طور کلی پرداخت سرمایه ثبتی شرکت یکی از مراحل ثبت آن به‌شمار می‌رود. شرکت‌های سهامی خاص در هنگام ثبت باید ۳۵ درصد از کل سرمایه را در حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس واریز کنند و پس از ثبت شرکت باقی سرمایه را پرداخت کنند. ارائه این گواهی در زمان تاسیس شرکت ضروری است. 

سرمایه نقدی این شرکت‌ها به حساب شرکت واریز خواهد شد ولی سرمایه غیرنقدی باید توسط کارشناس ارزیابی و سند آن به شرکت تحویل داده شود.

سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

سرمایه ثبتی این شرکت‌ها اصطلاحا به سهم‌الشرکه شناخته می‌شود و به قطعات مساوی سهام تبدیل نخواهد شد. از این‌رو هر یک از شرکا، میزان مشخصی از سرمایه نقدی یا غیرنقدی را وارد شرکت خواهد کرد. سرمایه نقدی به حساب شرکت واریز خواهد شد و سرمایه غیرنقدی که می‌تواند ماشین، زمین، ملک یا هر مال غیرمنقول دیگری باشد باید قیمت روز آن توسط کارشناس ارزیابی یا اصطلاحا تقویم شود و در اختیار شرکت قرار بگیرد.

نحوه ثبت سرمایه شرکت در اساسنامه

نکته دیگری که در رابطه با سرمایه شرکت بازرگانی، نحوه ثبت آن در نمونه اساسنامه شرکت بازرگانی است. در واقع یکی از مواد اساسنامه شرکت بازرگانی مبلغ سرمایه شرکت است که میزان نقد و غیر نقد آن نیز به‌طور کامل قید شود. در نتیجه میزان سرمایه و نقد و غیرنقد بودن آن باید به‌طور کامل مشخص باشد.

اما با توجه به این که تمامی شرکت‌ها در طول فعالیت خود به سوددهی می‌رسند یا در اثر زیان‌های وارده دچار ضرر می‌شوند، نیاز به اعمال تغییرات در سرمایه پیدا می‌کنند. این تغییرات می‌تواند در قالب افزایش سرمایه یا کاهش سرمایه باشد.

اگر شرکت به میزان سرمایه بیشتری برای فعالیت‌های خود نیاز داشته باشد تا بتواند آن را توسعه داده و به سود بیشتری برسد باید صورتجلسه افزایش سرمایه تنظیم کرده و به ثبت برساند.

در عین حال اگر شرکتی به دلیل ضررهای وارده میزان زیادی از سرمایه ثبتی خود را از دست بدهید، ناچار به تنظیم صورتجلسه کاهش سرمایه تا میزان ضررهای وارده است.

ثبت تغییرات شرکت بازرگانی نیز پس از تنظیم صورتجلسه مربوطه باید در اداره ثبت شرکت‌ها انجام شود که فرآیندی مانند ثبت شرکت دارد.

ثبت شرکت بازرگانی با مجموعه وینداد

انتخاب نوع شرکت بازرگانی، انتخاب نام و تایید آن‌ها، انتخاب نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی، برآورد حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی در ایران، تدوین اساسنامه و غیره فقط بخشی از مراحل ثبت شرکت بازرگانی به‌شمار می‌روند که هر یک از آن‌ها باید با دقت و تخصص کافی انجام شوند تا تمام فرآیند در کم‌ترین زمان و با کم‌ترین ریسک انجام شود.

با وجود اینکه بسیار از افراد اطلاعات حقوقی کافی دارند اما فرآیند ثبت شرکت علاوه‌بر اطلاعات حقوقی و ثبتی نیاز به تجربه زیادی دارد تا بتوانید بدون هیچ‌گونه مشکلی شرکت خود را به ثبت برسانید و متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

مجموعه وینداد با حضور کارشناسان متخصص ثبتی امکان مشاوره با کارشناسان را به شما می‌دهد تا بتوانید با اطلاع از هزینه ثبت شرکت بازرگانی تمامی فرآیند آن به مجموعه بسپارید. کلیه فرآیند ثبت با قیمت ثابت و کمترین ریسک انجام خواهد شد.

جمع‌بندی

برای ثبت شرکت بازرگانی یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت بازرگانی است. چرا که این سرمایه نه تنها در میزان فعالیت و محدوده آن تاثیر گذار است بلکه یکی از شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی به‌شمار می‌رود.

میزان سرمایه همچنین در اساسنامه شرکت درج می‌شود و در صورتی که بخواهید پس از یک دوره فعالیت تغییری در سرمایه شرکت ایجاد کنید، باید پس از تنظیم صورتجلسه کاهش یا افزایش سرمایه، تشریفات ثبت آن را رعایت نمایید.

سوالات متداول

حداقل سرمایه ثبت شرکت بازرگانی در ایران چقدر است؟

این مبلغ با توجه به نوع شرکتی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. برای مثال حداقل سرمایه ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص و مسئولیت محدود ۱۰۰ هزار تومان است.

آیا سرمایه شرکت در اساسنامه قید می‌شود؟

بله، مبلغ سرمایه و میزان نقد و غیرنقدی بودن آن به تفکیک در اساسنامه ذکر می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر