5 راه برای محافظت از کسب و کار در برابر حملات سایبری

5 راه برای محافظت از کسب و کار در برابر حملات سایبری

خطرات احتمالی حملات سایبری در دنیای امروز اذهان زیادی را به خود مشغول کرده است. خطر آن در حدی است که می‌تواند کسب و کار کوچکی را در معرض نابودی قرار دهد و خیلی از افراد آمادگی روبه رو شدن با همچین مشکلی را ندارند. در این نوشته راهکارهایی برای مقابله با خطر حملات سایبری […]

خطرات احتمالی حملات سایبری در دنیای امروز اذهان زیادی را به خود مشغول کرده است. خطر آن در حدی است که می‌تواند کسب و کار کوچکی را در معرض نابودی قرار دهد و خیلی از افراد آمادگی روبه رو شدن با همچین مشکلی را ندارند. در این نوشته راهکارهایی برای مقابله با خطر حملات سایبری ارائه می شود تا بتوانید از کسب و کار خود ولو کوچک محافظت کنید.

حملات سایبری در کسب و کار کوچک

در کسب و کارهای کوچک امنیت سایبری باید در اولویت صاحبان آن قرار گیرد تا از استحکام اولیه کافی برخوردار باشد اما کسب و کار های کوچک به دنبال امنیت سایبری نمی روند و فکر می کنند حملات سایبری مختص کسب و کارهای بزرگ است. همین تفکر کافی است تا هکرها به سراغ آن ها بروند و کسب و کار کوچک را قربانی حملات سایبری خود کنند. هکر ها با این هدف که کسب ‌وکارهای کوچک دارای داده‌های ارزشمند و حفاظت‌های امنیتی ضعیف سایبری هستند، داده هایشان را هک می‌کنند و از این طریق به  اهداف اطلاعاتی می رسند. آمار ها نشان می­دهد تقریبا نیمی از حملات سایبری مختص همین کسب و کارهای کوچک است.

احتمالا بارها در اینستاگرام با صفحات فروشگاهی مواجه شده‌اید که به دلیل حمله هکرها مجبور به تغییر صفحه خود شدند و زحمت‌شان برای جذب مخاطب هدر رفته است.

کاری که هکرها می توانند با کسب و کار شما انجام دهند

هکرها با نفوذ به یک کسب و کار کوچک، می توانند آسیب قابل توجهی وارد کنند

  • آن ها می توانند اطلاعات ذخیره شده مانند شماره کارت اعتباری مشتری را بازیابی کنند.
  •  ممکن است از اطلاعات یاد شده برای راه اندازی یک شرکت رقیب استفاده کنند و سود هنگفتی عایدشان شود.
  • هکرها به خوبی دانسته اند که پول بی زحمت و مفتی در بازگرداندن داده های شرکت ها وجود دارد. رویه کار آن­‌ها به این صورت است که آنها فایل های مهم را قفل می کنند و سپس برای بازگرداندنشان و تسهیل دسترسی صاحبان به آن اطلاعات پول هنگفتی را به عنوان باج می خواهند.

 

آثار حملات سایبری

یک حمله سایبری می تواند کسب وکاری را مجبور کند که به طور موقت کارش را تعطیل کند، زیرا برای دسترسی به داده ها و بازگرداندن وب سایت ها و سیستم ها مدت زمان قابل ملاحظه ای نیاز است. همچنین ممکن است مشتریان اعتماد خود را نسبت به شرکت از دست بدهند و در دراز مدت شهرت و سود آن کسب و کار آسیب ببیند. در خصوص هزینه های وارده، یک حمله سایبری می تواند برای یک کسب و کار کوچک تا چندین میلیون تومان هزینه داشته باشد.

با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از کسب و کار کوچک خود در برابر حمله سایبری انجام دهید و در صورت وقوع آن آسیب را به حداقل برسانید. در اینجا پنج مورد از آن­ها را بیان می‌­کنیم.

 

راهکارهای حفاظتی از حملات سایبری

 

نرم افزار خود را به روز کنید

اصل اولیه شروع یک کسب و کار، داشتن نرم افزار ضد ویروس و ضد جاسوس است. در این زمینه استفاده از ابزارهایی نظیر فایروال ها و رمزگذاری داده ها که بهترین گزینه هستند، توصیه می­‌شود اما باید به صورت متناوب مطمئن شد که تهدیدی به دنبال رایانه ها و شبکه ها نیست زیرا این تهدید ها بسیار متغیر هستند و باز هم سراغ سیستمی که حفاظت امنیتی به روز ندارند، خواهد رفت.

در راستای این امر نیاز است تا فردی متخصص در ساز و کار شرکت ها حاضر باشد و در خصوص امنیت سایبری مهارت داشته باشد. عدم حضور این اشخاص آسیب بسیاری به کسب و کارها وارد می‌­سازد.

 

کارمندان خود را آموزش دهید

کارمندان ممکن است بزرگترین خطر امنیتی شرکت باشند از آن جهت که وقتی با ایمیل‌های شخصی و حساب ‌های رسانه‌های اجتماعی خود وارد سیستم های شرکت می‌شوند، از دستگاه‌های شخصی برای کارهای مربوط به کار استفاده می‌کنند و ایمیل‌های فیشینگ( نوعی رمزگیری به روش تله گذاری) را ناخواسته باز می‌کنند یا ممکن است از رمز عبور ناامن یکسان برای همه چیز استفاده می‌کنند و با این اقدامات، خطر را افزایش می‌دهند که هکرها به داده‌های کسب ‌وکار شما راه پیدا کنند.

از این رو آموزش کارمندان اهمیت بسیار دارد .آموزش‌ها اصولا شامل آشنایی با کلاهبرداری‌های سایبری و دفاع از تهدیدات امنیتی است. همچنین، کارمندان گذرواژه  قوی باید داشته باشند. اگر کارمندان از دستگاه‌های خود برای کار استفاده می‌کنند،دسترسی افراد به اطلاعات باید محدود شود .

ذخیره داده های خود را به فضای ابری منتقل کنید

ابر یا کلاود حالتی است که داده ها بر روی اینترنت ذخیره  می شود نه در هارد درایور رایانه! اگر حفاظت‌ های امنیتی نصب نشده باشد،داده‌های ذخیره‌ شده در سرورهای شخصی در معرض حمله سایبری قرار می‌گیرند،. پیشنهاد می‌شود اطلاعات خود را در فضای ایمن ابری ذخیره کنید.

 

استراتژی پاسخ داشته باشد

عاقلانه است که فرض کنیم هر کسب و کاری می تواند قربانی حمله سایبری باشد. برای جلوگیری از این کار یا غافل گیر نشدن در برابر حملات نیاز به توسعه یک طرح برای پاسخ به حملات آسیب زا است. در این راستا تمریناتی را برای آموزش کارکنان شرکت و یا ادمین صفحات خود طراحی کنید.

 

بیمه امنیت سایبری بگیرید

یک حمله سایبری می تواند به اندازه آتش سوزی یا سرقت ویرانگر باشد. همان‌طور که برای جبران خسارت این نوع وقایع بیمه در نظر گرفته می­‌شود، برای حملات سایبری نیز بیمه امنیتی متصور است. ما با طیف گسترده ای از سیاست های امنیت سایبری مواجه هستیم. کارشناسان می گویند به دنبال  پوشش شخص اول و سوم باشید. منظور از پوشش شخص اول، پوششی است که خسارات وارده را پرداخت می کند.

در خصوص پوشش شخص ثالث ، منظور این است که اگر شخصی مانند یک شرکت شریک یا مشتری که اطلاعات کارت اعتباری او به خطر افتاده است به دلیل نقض داده از شما شکایت کند، تحت این پوشش شخص ثالث قرار می گیرد. وجود نهاد بیمه در دنیای سایبری امروز بسیار محسوس است و شرکت‌های مختلفی این نوع بیمه را تحت پوشش قرار می‌دهند.

 

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم که متذکر شویم با افزایش تهدیدات هک، کسب و کارهای کوچک و کارمندان باید امنیت سایبری را در اولویت قرار دهند. شما می‌­توانید با ترکیب مناسبی از نرم افزارها، سیاست ها و رویه ها، ریسک حمله هکر ها را به حداقل برسانید. در این صورت اگر حمله ای رخ داد، آماده پاسخگویی خواهید بود.

شما می توانید برای مدیریت کسب و کار خود از مشاوران وینداد کمک بگیرید. تیم حقوقی وینداد با تسلط به حوزه کسب و کار تجربه زیادی در پوشش دادن مسائل قانونی کسب و کارها دارد و می‌تواند پشتوانه حقوقی شما باشد. در این راستا پکیج‌های حقوقی و پیشنهادات اختصاصی برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید بر اساس نیازهای خود آن را انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط