حقوق مسافران پروازهای داخلی

از حقوق مسافران پروازهای داخلی باخبرید؟ + حقوق مسافر

سالانه بسیاری از افراد در ایامی خاص، به ویژه تعطیلات نوروز، تصمیم به سفر کردن می‌گیرند. عده زیادی از این افراد ترجیح می‌دهند به دلایل مختلفی سفرهای داخلی انجام دهند. از این میان نیز عده‌ای سفر با هواپیما را به نسبت سایر روش‌ها بیشتر می‌پسندند. در این مطلب قصد داریم تا به حقوق مسافران پروازهای […]

سالانه بسیاری از افراد در ایامی خاص، به ویژه تعطیلات نوروز، تصمیم به سفر کردن می‌گیرند. عده زیادی از این افراد ترجیح می‌دهند به دلایل مختلفی سفرهای داخلی انجام دهند. از این میان نیز عده‌ای سفر با هواپیما را به نسبت سایر روش‌ها بیشتر می‌پسندند. در این مطلب قصد داریم تا به حقوق مسافران پروازهای داخلی بپردازیم و نکات حقوقی این موضوع را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

حقوق مسافران پروازهای داخلی توسط چه نهادی تعیین می‌شود؟

سازمان هواپیمایی کشوری ایران، به عنوان سازمانی زیرمجموعه وزارت راه، وظیفه تنظیم مقررات هوانوردی را بر عهده دارد. این سازمان با تدوین مقررات و استانداردهای مختلف سعی می‌کند تا امنیت پروازها را تا حد ممکن تامین کند.

یکی از حوزه‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات را دارد، موضوع حقوق مسافران پروازهای داخلی است.

در ادامه به مهم‌ترین حقوق مسافران پروازهای داخلی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری تدوین شده است، اشاره می‌کنیم.

عدم تبعیض میان مسافران در خدمات‌رسانی

مطابق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین‌های داخلی موظف هستند از نظر خدمات‌رسانی بین مسافران تبعیضی قائل نشوند. به بیان دیگر تفاوت‌های جنسیتی، قومیتی و… نباید منجر به تبعیض در خدمات‌رسانی شوند.

جبران عدم امکان پرواز برای مسافر

چنانچه شرکت هواپیمایی به هر دلیل مرتبط با امکانات خود، نتواند مسافری را که بلیت تهیه کرده است، سوار کند، بایستی مبلغ بلیت را به او برگرداند و همچنین بلیت رایگان مشابه از نظر مسیر و کلاس پرواز و… را در اختیار او بگذارد.

جبران کنسلی پرواز و ابطال بلیت

در صورتی که به دلایل نقص فنی یا مشکلات قانونی، یک پرواز نتواند انجام شود و در واقع بلیت آن سفر خاص باطل اعلام شود، شرکت هواپیمایی ملزم به جبران است. اگر این اعلام کنسلی در بازه‌ای بیش از یک هفته از تاریخ پرواز انجام شود، شرکت باید مبلغ بلیت را به طور کامل به مسافر بپردازد. چنانچه اعلام کنسلی و ابطال بلیت کمتر از یک هفته به تاریخ پرواز صورت بگیرد، علاوه بر عودت مبلغ بلیت، خسارت خاصی نیز باید به مسافر پرداخت شود.

جبران تاخیر در پر‌واز

وقوع تاخیر در پرواز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. وظیفه اولیه شرکت‌های هواپیمایی در صورت وقوع تاخیر عذرخواهی و اطلاع‌رسانی پیرامون دلایل تاخیر و گزینه‌های جایگزین است.

همچنین اگر تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت باشد، شرکت باید نسبت به در اختیار گذاشتن میان‌وعده برای مسافران اقدام کند. اگر تاخیر بیش از دو ساعت و کمتر از چهار ساعت باشد، شرکت علاوه بر پذیرایی، باید امکانات تماس تلفنی را برای مسافران فراهم آورد و همچنین امکان تغییر پرواز و یا انصراف از پرواز و عودت کامل وجه بلیت را برای مسافران مهیا کند.

اگر تاخیر به وجود آمده مربوط به دلایل امنیتی یا بدی آب و هوا باشد و تاخیر بیش از دو ساعت ادامه پیدا کند هم شرکت باید علاوه بر پذیرایی از مسافران، مبلغ بلیت را نیز به طور کامل برگرداند.

جبران تغییر مسیر اضطراری پر‌واز

در صورتی که به دلایل فنی یا مشکلا آب و هوایی، شرکت صلاح بداند که مسیر پرواز از مسیر اصلی خود منحرف شود، شرکت باید مسافران پرواز ره به مبدا یا مقصد درج شده در بلیت برگرداند. همچنین اگر مسافر درخواست کند که از طریق زمینی، مثلا با استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری، به مقصد خود برسد، شرکت باید با پرداخت هزینه، امکان سفر مذکور را فراهم آورد.

جبران آسیب به وسایل مسافر و یا گم شدن بار او

مفقود شدن یا آسیب دیدن بار و چمدان‌های مسافران موضوعی است که گهگاه اتفاق می‌افتد. در صورت بروز چنین موضوعی، مسافر باید قبل از ترک فرودگاه، موضوع را گزارش کند. اگر به هر دلیل به چمدان‌ها و وسایل مسافری که آنها را به قسمت بار سپرده است، لطمه‌ای وارد شود و یا قسمتی یا تمام بار مسافر مفقود شود، شرکت باید رضایت خاطر مسافر را در آن زمینه به دست آورد.

این جلب رضایت مسافر می‌تواند از طریق پرداخت خسارت، فراهم کردن وسایل گم شده، در نظر گرفتن بلیت رایگان و یا هر شیوه دیگری انجام شود.

فراهم کردن امکانات پروازی برای همه افراد

شرکت‌‌های هواپیمایی وظیفه دارند که بهره‌مندی از خدمات سفرهای هوایی را برای تمامی افراد فراهم کنند. به همین دلیل اگر مسافری بنا به شرایط خاصی مانند کم‌بینایی و یا اختلالات جسمی و حرکتی، نیاز به دریافت خدمات ویژه در طول سفر خود داشته باشد، شرکت هواپیمایی موظف به فراهم کردن امکانات مذکور برای مسافر خواهد بود.

توصیه می‌شود در صورت وجود شرایط خاص، این موضوع پیش از تهیه بلیت به اطلاع شرکت هواپیمایی برسد.

درباره حقوق مسافران پروازهای داخلی سوالی دارید؟

تاخیرهای چندین ساعته در پرواز و یا آسیب به وسایل و بار مسافران، موضوعاتی هستند که ممکن است برای هر مسافری در پروازهای داخلی اتفاق بیافتد. اطلاع داشتن از حقوق مسافران پروازهای داخلی کمک می‌کند که در صورت بروز این موارد، مسافران بتوانند نسبت به احقاق حقوق خود از طریق دعاوی مالی اقدام کنند.

اما نباید فراموش کرد که اقدام در راستای حقوق مسافران پروازهای داخلی به راحتی هم صورت نمی‌گیرد. جمع‌آوری مدارک تضییع حقوق، اثبات نقض حقوق و اقدام به موقع و از راه قانونی درست، اموری هستند که با همراهی حقوقدان‌ها و مشاوران حقوقی، تا حد زیادی تسهیل می‌شوند.

به همین خاطر اگر نیاز به دریافت مشاوره حقوقی در زمینه حقوق مسافران داخلی دارید و یا در مسیر شکایت از یک شرکت هواپیمایی هستید، می‌توانید به خدمات حقوقی وینداد در این زمینه اعتماد کامل داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و