حقوق مصرف کنندگان خودرو

حقوق مصرف کنندگان خودرو + نکات قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

در ایران، مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف، به حکم قانون دارای حقوقی هستند که به حقوق مصرف‌کننده مشهور است. خریداران خودرو نیز به طور خاص دارای حقوقی هستند که حقوق مصرف کنندگان خودرو نامیده می‌شود و در راستای حمایت از خریداران خودرو تدوین شده است. در این مطلب قصد داریم به حقوق مصرف کنندگان خودرو بپردازیم و […]

در ایران، مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف، به حکم قانون دارای حقوقی هستند که به حقوق مصرف‌کننده مشهور است. خریداران خودرو نیز به طور خاص دارای حقوقی هستند که حقوق مصرف کنندگان خودرو نامیده می‌شود و در راستای حمایت از خریداران خودرو تدوین شده است.

در این مطلب قصد داریم به حقوق مصرف کنندگان خودرو بپردازیم و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو چه مفادی دارد؟

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در سال ۱۳۸۶ در ۱۱ ماده به تصویب رسید و برخی از مهم‌ترین حقوق مصرف کنندگان خودرو در ایران را تصریح کرد.

لازم به ذکر است که مقصود از خودرو در این قانون هر نوع وسیله نقلیه موتوری تولید داخل یا خارج برای استفاده در معابر عمومی برای حمل سرنشین و بار تا ظرفیت مجاز است.

همچنین مصرف کننده نیز هر شخص حقیقی یا حقوقی که خودرو را برای استفاده شخصی یا عمومی در اختیار دارد، تعریف شده است.

ضمنا، هر شخص حقیقی یا حقوقی که با موافقت عرضه‌کننده عهده‌دار فروش و خدمات پس‌از فروش خودرو در طول مدت ضمانت است، نمایندگی مجاز تلقی می‌شود.

در ادامه با بررسی سند مذکور، به مهم‌ترین حقوق مصرف کنندگان خودرو مطابق این قانون اشاره می‌کنیم.

عرضه کنندگان خودرو موظف به رعایت چه نکاتی هستند؟

برای تضمین حقوق مصرف کنندگان خودرو، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودرو موظف به رعایت نکات مختلفی هستند. عمده این نکات در مواد ۲ تا ۹ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو تصریح شده است.

در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که تولید کنندگان و عرضه کنندگان خودرو باید به آن توجه داشته باشند، می‌پردازیم:

– عرضه کنندگان خودرو باید استانداردهای ایمنی، کیفیت و سلامت خودرو را رعایت کنند.

– عرضه کنندگان باید دوره تضمین حداقل یکساله (یا کارکرد سی هزار کیلومتر) را برای تامین امنیت و کیفیت خودرو برای مصرف کنندگان در نظر بگیرند.

– عرضه کنندگان تعهد دارند حداقل ده سال پس از تحویل خودرو به مصرف کننده به تامین قطعات و خدمات فنی استاندارد بپردازند.

– عرضه کنندگان موظف‌اند که در طول دوره ضمانت هر نوع عیب و نقص ناشی از طراحی، مونتاژ، تولید و یا حمل خودرو را رفع کنند. با این شرط که عیوب ظاهر شده ناشی از عدم استفاده صحیح مصرف کننده نباشد.

– هزینه رفع نقص و تعمیر و نگهداری خودرو در تعمیرگاه و… با عرضه کنندگان است و حق دریافت هیچ گونه وجهی از مصرف کننده را ندارند.

– اگر در اثر عدم رفع نقص خودرو، خسارتی مالی یا جانی به مصرف کننده یا اشخاص ثالث وارد شد، عرضه کننده موظف است خسارت مذکور را جبران کند.

– عرضه کننده موظف است برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، در طول دوره رفع نقص خودرو، خودروی جایگزین در اختیار مصرف کننده بگذارد تا در مدت تعمیر، مصرف کننده بدون خودرو نباشد.

– عرضه کنندگان وظیفه دارند از طریق ایجاد شعب و نمایندگی‌های مجاز و آموزش لازم به آنها، خدمات‌رسانی در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان را در سراسر کشور تسهیل کنند.

– عرضه کنندگان باید در تمام شعب و نمایندگی‌های خدمات‌رسانی کنند و نمی‌توانند مصرف کننده را به مجبور به مراجعه به شعبه خاصی کنند.

– اگر نقص و عیب به موجود در خودرو پس از سه باز تعمیر توسط مصرف کننده همچنان پابرجا ماند و یا فرآیند تعمیر خودرو بیش از یک ماه شد و یا نقص و عیب خطرناک پس از یک بار تعمیر باقی ماند، عرضه کننده خودرو موظف است خودروی مصرف کننده را با خودروی جدید جایگزین کند و یا بهای خودرو را به وی برگرداند.

– عرضه کننده نمی‌تواند خودروی در حال تعمیر یا معیوب را بدون رضایت مصرف کننده خودرو، به شخص دیگری واگذار کند.

– عرضه کنندگان باید در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، پس از هر بار تعمیر، فاکتور مخصوصی که در آن به موارد رفع نقص‌ها و عیوب، اقدامات انجام شده و تعمیر و تعویض قطعات اشاره شده است، به مصرف کننده ارائه کنند.

– عرضه کننده یا شعبات و نمایندگی‌های آن نباید از قطعات غیراستاندارد در تعمیرات خودرو استفاده کنند.

– عرضه کنندگان خودرو تعهد دارند هنگام تحویل خودرو به خریدار، کلیه حقوق مصرف کنندگان خودرو را در اسناد ضمانت‌نامه درج کنند.

– عرضه کنندگان نمی‌توانند با ایجاد توافق و تبانی با شعب و نمایندگی‌ها از انجام تعهدات قانونی خود سر باز بزنند و باید مطابق با مفاد ضمانت نامه و قانون به مشتریان خدمات ارائه کنند.

– اگر خدمات رسانی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به دلایل غیرمترقبه (فورس ماژور) مانند زلزله، جنگ و… ناممکن شد، مدت تعلیق خدمات رسانی به دوره ضمانت افزوده می‌شود.

درباره قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو سوالی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا مهم‌ترین نکات حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در ایران بررسی شود. قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان اگر چه تا حد زیادی به حمایت از مصرف کننده خودرو پرداخته است اما نباید فراموش کرد که استفاده از حقوق درج شده در این قانون نیازمند داشتن آگاهی‌های حقوقی است.

به همین خاطر اگر نیاز دارید تا حقوق خود را به عنوان مصرف کننده استیفا کنید، می‌توانید به خدمات متنوع وینداد اعتماد کنید.

تیم حقوقی ما با داشتن وکلای دادگستری باتجربه در حوزه حقوق خودرو می‌تواند خدمات تنظیم اوراق قضایی، پیگیری دعاوی تخصصی و مشاوره حقوقی را به بهترین شکل به شما ارائه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر