خلافی خودرو

خلافی خودرو چیست؟ + نحوه استعلام و اعتراض به خلافی

یکی از اصطلاحاتی که در معاملات خودرو به گوش می‌خورد، خلافی خود‌رو است. اطلاع از خلافی خودرو، استعلام خلافی، پرداخت آن و اعتراض به آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مراحل نقل و انتقال خودرو نقش‌آفرینی می‌کند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم تا موضوع خلافی خودرو، نحوه استعلام و اعتراض […]

یکی از اصطلاحاتی که در معاملات خودرو به گوش می‌خورد، خلافی خود‌رو است. اطلاع از خلافی خودرو، استعلام خلافی، پرداخت آن و اعتراض به آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مراحل نقل و انتقال خودرو نقش‌آفرینی می‌کند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم تا موضوع خلافی خودرو، نحوه استعلام و اعتراض به آن را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

منظور از خلا‌فی خودرو چیست؟

خلافی خودرو به معنای میزان جریمه‌های ناشی از تخلفاتی است که یک خودرو با پلاک مشخص مرتکب شده است و در سامانه پلیس راهور ناجا به ثبت رسیده است.

هنگام نقل و انتقال خودرو، یکی از هزینه‌هایی که باید پرداخت شود تا تعویض پلاک انجام شود، پرداخت خلافی خودرو است.

خلافی خو‌درو باید توسط فروشنده خودرو پیش از شروع معامله یا انتقال حواله خودرو، پس از تنظیم مبایعه نامه خودرو و یا نهایتا در مراکز تعویض پلاک خودرو انجام شود.

در ادامه به انواع جریمه و خلافی خو‌درو اشاره می‌کنیم.

جریمه خودرو چه انواعی دارد؟

خلافی خودرو ممکن است از چند نوع جریمه تشکیل شود:

۱. قبض جریمه

همان برگ جریمه‌های سنتی است که گاه به شیشه ماشین الصاق می‌شود و گاه به شکل تسلیمی به راننده متخلف تحویل داده می‌شود.

۲. نمره منفی گواهینامه

گاهی همراه با جریمه تخلف رانندگی، نمره منفی گواهینامه نیز برای راننده متخلف لحاظ می‌شود. این نمره منفی اگر به حد خاصی برسد می‌تواند موجب توقیف سه ماهه، شش ماهه گواهینامه و یا حتی ابطال گواهینامه شود.

۳. توقیف خودرو

گاه تخلف خودرو به قدری سنگین است که موجب توقیف خودرو می‌شود که در این حالت علاوه بر پرداخت خلافی خودرو، راننده متخلف باید هزینه حمل و پارکینگ و سایر خدمات مرتبط با توقیف خودرو را نیز بپردازد.

استعلام خلافی خو‌درو چگونه انجام می‌شود؟

استعلام خلافی خودرو برای مالکان خودرو در ایران اهمیت زیادی دارد و سبب پیشگیری از اضافه شدن به جریم دیرکرد پرداخت می‌شود. همچنین یکی از موضوعات مهم و دغدغه‌های اساسی بسیاری از خریداران خودروی دست دوم، اطلاع از میزان خلا‌فی خودروی مورد معامله است.

برای استعلام خلافی خو‌درو راه‌های مختلف حضوری و الکترونیکی وجود دارد. در حال حاضر می‌توان برای استعلام خلافی خود‌رو و پرداخت آن از طریق روش‌های زیر عمل کرد:

– استعلام و پرداخت خلا‌فی خودرو از طریق مراجعه به دفاتر پلیس به اضافه ده

– استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی

–  استعلام و پرداخت خلا‌فی خودرو از طریق سامانه‌های پیامکی و USSD

– استعلام از طریق نرم‌افزارهای مختلف با امکان پرداخت خلا‌فی خودرو

در مجموع و بنا به تجربه موجود، به نظر می‌رسد پرداخت از طریق مراجعه به پلیس به اضافه ده و از طریق سامانه راهنمایی و رانندگی سرعت و دقت بیشتری را به همراه دارد.

برای این منظور لازم است متقاضی استعلام خلا‌فی خودرو، با استفاده از اطلاعات کارت ماشین مانند شماره بارکد پستی و شماره VIN خودرو میزان خلافی خود را متوجه بشود و برای پرداخت همه یا بخشی از آن اقدام کند.

اعتراض به خلافی خود‌رو چگونه است؟

گاهی ممکن است یک راننده ادعا کند که بخشی از خلا‌فی خودرو به اشتباه به نام وی ثبت شده است و در واقع راننده در زمان و مکان وقوع تخلف حضور نداشته است.

در این موقعیت راننده می‌تواند از امکان اعتراض به خلا‌فی خودرو استفاده کند.

برای اعتراض به خلافی خودرو، مالکان خودرو می‌توانند با داشتن کارت شناسایی، کارت ملی، کارت ماشین یا اصل سند مالکیت خودرو به روش‌های زیر عمل کنند:

– مراجعه به پلیس به اضافه ده و تکمیل فرم و ثبت اعتراض

– مراجعه به اجراییات پلیس راهور و طرح شکایت

– مراجعه به واحدهای متعدد رسیدگی به تخلفات رانندگی

آیا امکان پرداخت ا‌قساطی خلافی خودرو وجود دارد؟

گاهی ممکن است حجم بالای خلا‌فی خودرو (در جریمه‌های میلیونی) سبب شود بسیاری از مالکان خودرو برای معامله خودرو مردد شوند.

در چنین وضعیتی، مالکان خودرو می‌توانند از امکان تقسیط مبلغ خلا‌فی خودرو استفاده کنند و خلافی خودرو را به شکل اقساطی پرداخت کنند.

پرداخت اقساطی خلافی غالبا در عرض یکسال انجام می‌شود و البته منوط به تایید پلیس راهور است چرا که امکان اقساط خلا‌فی خودرو برای همه خودروها فراهم نیست.

به طور مثال خودروی متقاضی باید شرایط فنی مناسبی داشته باشد (فرسوده نباشد)، شکایت قضایی از پلاک خودرو صورت نگرفته باشد، تخلفات ارتکابی از نوع حادثه‌ساز نباشند و… تا بتوان از مزایای پرداخت اقساطی استفاده کرد.

درباره ابعاد حقوقی پردا‌خت خلا‌فی خودرو سوالی دارید؟

معامله خودرو در ایران مراحل و نکات حقوقی خاصی دارد که لازم است خریداران و فروشندگان نهایت توجه را به آنها داشته باشند. یکی از نکات حقوقی مهم در این میان، مربوط به خلافی خودرو، استعلام، پرداخت و نحوه اعتراض به آن است.

در این مطلب کوشش شد مهم‌ترین نکات مرتبط با خلا‌فی خودرو پوشش داده شود و برخی فرآیندها و ظرافت‌های این موضوع اطلاع‌رسانی شود. با این حال تردیدی نیست که ممکن است برخی نکات حقوقی دیگر در این حوزه، در مطلب ما مورد تاکید قرار نگرفته باشد.

به همین خاطر اگر برای معامله خودرو نیاز به مشاوره حقوقی دارید و یا برای اعتراض به خلافی خودرو نیاز به طرح شکایت دارید، می‌توانید به امکانات تنظیم اوراق قضایی و دعاوی تخصصی وینداد اعتماد کنید.

تیم حقوقی وینداد متشکل از مشاوران حقوقی باتجربه و مطلع و وکلای پایه یک دادگستری قادر است خدمات حقوقی مرتبط با حقوق خودرو را با بیشترین کیفیت و دقت، بالاترین سرعت و به‌صرفه‌ترین هزینه ارائه دهد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر