چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی کسب‌و‌کار خود را ارسال کنم؟

چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی کسب‌و‌کار خود را ارسال کنم؟

اظهارنامه مالیاتی از آن دسته عباراتی است که بارها به گوشتان خورده است؛ اگر که مشغول حرفه و کسب‌وکاری باشیم به‌صورت مستقیم با اظهارنامه مالیاتی درگیر بوده‌ایم و اگر تابه‌حال با آن سروکار نداشته‌ایم هم حتماً این کلمه را از اطرافیان و به‌خصوص در رسانه‌ها شنیده‌ایم. ما در این مطلب به سوال‌های رایج در خصوص […]

اظهارنامه مالیاتی از آن دسته عباراتی است که بارها به گوشتان خورده است؛ اگر که مشغول حرفه و کسب‌وکاری باشیم به‌صورت مستقیم با اظهارنامه مالیاتی درگیر بوده‌ایم و اگر تابه‌حال با آن سروکار نداشته‌ایم هم حتماً این کلمه را از اطرافیان و به‌خصوص در رسانه‌ها شنیده‌ایم. ما در این مطلب به سوال‌های رایج در خصوص اظهارنامه مالیاتی پاسخ می‌دهیم.

سوالاتی مثل اینکه سال مالیاتی چیست؟ چه کسانی موظف‌اند که اظهارنامه‌ مالیاتی را تنظیم کنند؟ نحوه‌ تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی به چه صورت است؟ در صورت عدم تنظیم اظهارنامه‌ مالیاتی یا عدم تسلیم آن چه اتفاقی می‌افتد؟
ادامه مطلب را بخوانید تا به جواب سوالات خود برسید.

مالیات چیست؟                       ‍

مالیات، سهمی است که به موجب اصل قانونی و مقررات، هر یک از سکنه کشور موظفند از ثروت و درآمد خود به منظور تامین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی کشور با توجه به میزان قدرت و توانایی خود به دولت پرداخت نماید.

در نظام حقوقی ایران مالیات به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از خوداظهاری یا علی الرأس.
در روش خوداظهاری شخص اعم از حقیقی یا حقوقی شخصا میزان درآمد خود را اعلام می‌کند و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی‌آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند.

خوداظهاری به این معناست که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند.

برای این منظور اظهارنامه‌ای تکمیل می‌کند که شامل کل درآمدها و کل هزینه و استهلاک و حقوق کارمندان و غیره می‌باشد و پس از کسر معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه می‌گردد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و غیره آن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت می‌کنند.

امروزه نظام‌های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه‌ علی‌الرأس که در آن مأموران اداره‌ مالیات به تعیین میزان مالیات می‌پردازند، خوداظهاری را جایگزین کنند.

اگر در مورد مالیات نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان وینداد بهره‌مند شوید.

مالیات در ایران چگونه اعمال می‌شود؟

مالیات‌ها یا به طور مستقیم اعمال می‌شوند یا به صورت غیر مستقیم. در مالیات‌های مستقیم درآمد و دارایی در نظر گرفته می‌شود و در مالیات غیر مستقیم بیشتر مصرف و محدود کردن واردات مورد نظر قرار می‌گیرد.

مالیات‌های مستقیم:

مالیات‌های مستقیم به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه می‌شوند.

مالیات بر درآمد در واقع آن است که هنگام دریافت هرنوع درآمدی (شامل حقوق، املاک، کشاورزی و …) مبلغی به عنوان مالیات از آن کسر می‌شود و مبلغی که تحت عنوان درآمد به دست شما می‌رسد، با کسر مالیات است.

مالیات بر دارایی مانند املاک و مستغلات، مالیات بر ارث ( مالیاتی که پس از مرگ فرد بر دارایی او که به ورّاث وی می‌­رسد تعلق می‌­گیرد) ، حق تمبر (مالیاتی که از راه چسباندن و باطل کردن تمبرها برای مثال بر روی سندها برای رسمیت بخشیدن به آن‌­ها، از شخص پرداخت‌کننده (مودی) دریافت می‌­شود.)  و … به صورت سالانه بر تمام دارایی‌های یک فرد وارد می‌شود.

اگر از مالیاتی که به کسب‌وکارتان تعلق می‌گیرد اطلاعی ندارید کارشناسان حقوقی ما می‌‌توانند شما را راهنمایی کنند.

مالیات‌های غیرمستقیم

رایج‌ترین نوع مالیات غیر مستقیم مالیات بر مصرف است که هنگام خرید کالاها و محصولات آن را می‌پردازیم. از انواع دیگر مالیات‌های غیرمستقیم مالیات بر ارزش افزدوه و مالیات‌های گمرکی است. برای محدود کردن واردات و تقویت تولید داخلی برخی مالیات‌های سنگین بر کالاهای گمرکی وارد می‌شود.

سال مالیاتی به چه معناست؟

سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی، که از اول فروردین شروع می‌شود و در پایان اسفند آن سال خاتمه می‌یابد. ولی در رابطه با اشخاص حقوقی که سال مالی آنها به موجب اساسنامه‌شان با سال مالیاتی تطبیق نمی‌کند، ملاک تعیین میزان مالیات، سالِ مالی آن شرکت است.

ممکن است بسیاری از افراد اشتباه کنند که سال مالی و سال مالیاتی یکسان هستند. درحالی که سال مالی آغاز و پایان یک سال شمسی است که در اساسنامه مشخص می‌شود. مثلا ممکن است شرکتی سال مالی خود را تیر ماه قرار بدهد. در حالی که سال مالیاتی توسط اداره مالیات اعلام می‌شود.

در صورتی که سال مالی یک شرکت با سال مالیاتی تطابق نداشته باشد، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای تعیین مالیات قرار می‌گیرد.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تکمیل آن در پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی حداکثر تا پایان چهارماه شمسی پس از پایان سال مالی است.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

همان‌طور که گفتیم یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. تاجران این اطلاعات را باید در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.

از آن‌جا که تاجران به هزینه‌ها و سود و زیان خود آگاه‌تر هستند، توصیه می‌شود حتما در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال کنید. نکته مهم درخصوص اظهارنامه مالیاتی ۹۸ این‌جاست که اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه ۹۸ فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی ۹۷ را تکمیل کرده و ارسال نمایند. پس نتیجه می‌گیریم که اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می‌کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند‌ها تحت سامانه متمرکز انجام می‌شود.

اگر درخصوص پر کردن اظهارنامه مالیاتی نیاز به راهنمایی داشتید همین الان می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی را ثبت کنید.

چه کسانی باید اظهارنامه‌ مالیاتی را تنظیم کنند؟

در ماده‌ یک قانون مالیات‌های مستقیم از اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای نام‌ برده شده است که موظف به پرداخت مالیات هستند. با توجه به قصد نظام مالیاتی کشور ما مبنی بر استفاده از روش خوداظهاری در تعیین میزان مالیات، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی نامبرده در ماده‌ یک قانون مالیات‌های مستقیم، موظف به تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی هستند.

این اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند:

  • کلیه شخصیت‌های حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.
  • کلیه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند (مثل ناشران).
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.
  • کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران، درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

اشخاصی که موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی نیستند شامل این افراد می‌باشند:

  • شهرداری‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه در ۳۱ استان کشور
  • کلیه سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند
  • کلیه موسسات و وزارت خانه‌ها
  • کارگران، صیادان، عشایر، شرکت‌های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان.

اظهارنامه مالیاتی چگونه تنظیم می‌شود؟

تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی اظهارنامه‌های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری می‌کردند و نسیت به تکمیل و ارسال آن اقدام می‌نمودند. خریداری و تکمیل و ارسال اظهارنامه‌های کاغذی علاوه بر زمان‌بر بودن هزینه زیادی هم داشت. به منظور تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت و تحلیل اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری دریافت کنید. اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر هم، فرآیندها در سامانه‌های مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و کلیه مؤدیان اعم از حقیقی، حقوقی و تشکل‌های حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir از خدمات غیر حضوری این سامانه استفاده نمایند.

در اظهارنامه مالیاتی اطلاعات شخص و یا شرکت باید به صورت دقیق وارد شود. از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرم الکترونیکی اظهارنامه تکمیل و ارسال می‌شود.

سپس شرکت‌ها یا تاجران حقیقی فرصت دارند در فاصله زمانی که به ‌آن‌ها داده می‌شود، دفاتر قانونی شرکت خود را نیز به اداره مالیاتی ارائه کنند. درصورتی که اطلاعات به صورت صوری وارد شده باشد و دفاتر با اظهارنامه مالیاتی مطابقت نداشته باشد، ممکن است جریمه‌هایی برای تاجر در نظر گرفته شود.

مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

۱- پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری

۲- تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری

۳- ثبت‌نام شماره اقتصادی

۴- تأیید اطلاعات ثبت‌نام

۵- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک

۶- ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

۷- دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک.

کارشناسان حقوقی و مالیاتی می‌توانند گزینه خوبی برای راهنمایی شما در جهت تکمیل اظهارنامه الکترونیکی‌ مالیاتی‌تان باشند.

اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی چه زمانی بررسی می‌شود؟

اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات‌های مستقیم، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند. برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می‌توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.

در صورت عدم تنظیم اظهارنامه‌ مالیاتی یا عدم تسلیم آن چه اتفاقی می‌افتد؟

اظهارنامه مالیاتی باید در پایان سال مالیاتی یا چهار ماه بعد از پایان سال مالی مطابق با اساس نامه شرکت‌ها ارسال گردد. اگر مودیان در زمان‌های مقرر شده اظهارنامه را تنظیم و تقدیم نکنند تا ۳۰ درصد مبلغ مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه شده و این جریمه غیر قابل بخشش است .

اشخاص حقیقی و حقوقی باید توجه داشته باشند حتی اگر موسسه یا شرکت آن‌ها هیچگونه فعالیت مالی نداشته باشد حتما باید اظهارنامه را ارسال کنند و فقدان فعالیت مالی دلیل بر عدم ارسال نبوده و باید در این حالت اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سفید به همراه سایر مدارک ارائه کنند تا مشمول جریمه نگردند.

پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی امکان اصلاح آن وجود دارد.

در صورتی‌که مودیان پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی متوجه شوند که ایراداتی در آن وجود دارد که باید حتما اصلاح شود می‌توانند تا یک ماه بعد از تاریخ تحویل آن اقدام به اصلاح کرده و ایرادات را رفع نمایند.

بهتر است مودیان قبل از تاریخ تعیین شده برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی کارهای مربوط به آن را انجام داده تا در صورت نیاز به اصلاح وقت کافی برای آن داشته باشند.

درمورد اظهارنامه مالیاتی نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب تلاش کردیم تا به سوالات مهم و کلیدی اظهارنامه مالیاتی جواب دهیم. اگر شما تجربه‌ای درخصوص تکمیل و ارسال اظهارنامه دارید می‌توانید با ما و دیگر کابران به اشتراک بگذارید. همچنین سوالات خود را حتما در قسمت پرسش حقوقی پرسیده تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

6 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
امیر
امیر
3 سال پیش

سلام ببخشید من بهمن 99 تو سامانه مالیاتی ثبت نام کردم و سال مالی زده 1 فروردین الان من باید خرداد 1400 اظهارنامه پر کنم یا یک سال بگذره و بشه 1401؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به مختصر بودن و ابهام در توضیحات شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و نسبت به راهنمایی کامل، اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

سید ارحام تدین
سید ارحام تدین
3 سال پیش

با سلام و ادب
چون در حال حاضر ایران نیستم، لطفا راهنمایی بفرمایید
طبق قانون مالیاتی ، زمان پرداخت مالیات مستغلات سال ۹۸ خورشیدی چه زمانی می‌باشد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سید ارحام تدین
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به مختصر بودن و ابهام در توضیحات شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و نسبت به راهنمایی کامل، اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

مهستی
مهستی
4 سال پیش

به عنوان کسی که تو اینستاگرام فروشگاه انلاین فروش لباس دارم و لباس هام رو هم خودم تو خونه و کارگاه خودم تولید میکنم بازم باید اظهارنامه مالیاتی پر کنم؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مهستی
3 سال پیش

باسلام و احترام؛

بله شما به عنوان یک فعال اقتصادی که به شکل حقیقی فعالیت می‌کنید باید اظهارنامه مالیاتی پر کنید.

پیروز باشید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه