سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی

چگونه از سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی استفاده کنیم؟

برای ورود به سامانه ابلاغ، ضروری است که ابتدا متقاضیان در سامانه ثبت نام الکترونیک ثنا، اقدام به ثبت نام نمایند. در مرحله بعد، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت ابلاغ  و با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، به سامانه وارد شده و ابلاغیه‌های مربوط به خود را مشاهده نمایند. برای خواندن سریع […]

برای ورود به سامانه ابلاغ، ضروری است که ابتدا متقاضیان در سامانه ثبت نام الکترونیک ثنا، اقدام به ثبت نام نمایند. در مرحله بعد، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت ابلاغ  و با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، به سامانه وارد شده و ابلاغیه‌های مربوط به خود را مشاهده نمایند.

معرفی سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی

تا پیش از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید در سال 1392، کلیه اوراق قضایی مربوط به مراجع قضایی به شکل کاغذی و از طریق مامورین ابلاغ و پست قضایی به طرفین دعوا و سایر اشخاص مرتبط با دادرسی ابلاغ می‌گردید.

در سال 1392 و با تصویب قانون مذکور، نوع جدیدی از ابلاغ یعنی ابلاغ الکترونیکی مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفت.

ماده 175 این قانون و تبصره مربوطه در این رابطه مقرر داشته‌اند:« استفاده از سامانه‏‌‌‌های رایانه‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار ( ایمیل )، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.»

تبصره- شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‌‏‌‌های رایانه‏‌‌‌ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین‏‌نامه‌‏‌‌‌ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه‌ می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه‌ می‌رسد.

مطابق این ماده، قوه قضاییه موظف به راه‌اندازی سامانه‌ای در جهت انجام امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی گردید.

قانون آیین کیفری در سال 1394 لازم الاجرا شد و متعاقبا در سال 1395 قوه قضاییه با راه‌اندازی سامانه ابلاغ eblagh موسوم به ثنا زمینه اجرایی شدن ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری جدید را فراهم نمود.

سامانه ابلاغ به نشانی eblagh.adliran.ir وب سایتی است که اشخاص می‌توانند با ورود به آن، کلیه ابلاغیه‌های صادر شده در دعاوی مربوط به آن‌ها را مشاهده نموده و در صورت نیاز، اقدام به دانلود و پرینت این ابلاغیه‌ها نمایند.

به این ترتیب لیستی از کلیه دعاوی مطرح شده توسط شخص، علیه دیگران و دعاوی مطرح شده توسط دیگران علیه شخص، در کلیه مراجع قضایی در سرتاسر کشور، در این سایت قابل رویت می‌باشد.

نتیجه مثبت این مساله آنست که اشخاص می‌توانند با مراجعه به سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی، از کلیه دعاوی مطروحه و مختومه علیه خود کسب اطلاع نموده و در صورت لزوم، با ورود به دعوا و دفاع از حقوق قانونی خود، از صدور آرای غیابی و تضییع حقوق قانونی خود جلوگیری نمایند.

چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم؟

برای ورود به سامانه ابلاغ و پیگیری پرونده قضایی با کد ملی در قدم اول ضروری است که متقاضیان با ورود به سامانه ثبت نام الکترونیک ثنا به نشانی  sana.adliran.ir، اقدام به ثبت نام نمایند.

پس از انجام ثبت نام، مراجعه به سایت ابلاغ الکترونیک قضایی و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی صادر شده، امکان‌پذیر می‌باشد.

پس از ثبت نام، متقاضیان می‌توانند با طی کردن مراحلی، وارد سایت ابلاغ قوه قوه قضاییه بشوند.

در ادامه مقاله، مراحل ورود به سامانه ابلاغ eblagh را ملاحظه می‌فرمایید:

  1. آدرس سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی نشانی eblagh.adliran.ir  را در مرورگر دستگاه خود تایپ کرده تا وارد صفحه اصلی سایت ابلاغ بشوید. در صفحه اصلی، کد ملی و رمز شخصی خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
  2. یک کد 6 رقمی به شماره همراهی که در زمان ثبت نام اعلام نموده‌اید، پیامک می‌گردد. این رمز موقت را در کادر مربوطه در صفحه جدید که مشاهده می‌فرمایید، واردنماید.
  3. در مرحله بعد، واردصفحه اصلی سامانه ابلاغ eblagh می‌شوید. اکنون می‌توانید کلیه ابلاغیه‌های جدید و مشاهده شده مربوط به خود را ملاحظه نموده و در صورت نیاز آن ها را دانلود و چاپ نمایید

مشاهده نامه‌های قضایی در سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی

در بخش قبل در مورد نحوه ورود به سامانه ابلاغ صحبت کردیم که در دعاوی مختلف مثل طرح دعاوی حقوقی شرکت‌ها و اشخاص می‌توانید از این سامانه استفاده کنید. در این بخش به توضیح نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه ابلاغ ثنا می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که کاربران، تنها پس از انجام ثبت نام سامانه ابلاغ و طی کردن مراحل مربوط به احراز هویت، قادر به مشاهده ابلاغیه در سایت ابلاغ​  و همچنین مشاهده ابلاغیه با موبایل، می‌باشند.

پس از ثبت نام در سامانه ابلاغ و دریافت نام کاربری و رمز شخصی، و با وارد کردن این دو گزینه طبق توضیحات بخش قبل، کاربر سایت ابلاغ وارد صفحه‌ای می‌گردد.

بر روی یکی از گزینه‌های ابلاغیه‌های جدید و ابلاغیه‌های مشاهده شده، کلیک کرده و ابلاغیه مورد نظر خود را انتخاب نمایید، مشاهده می‌نمایید که در انتهای صفحه، کادری به شما نشان داده می‌شود.

اکنون می‌توانید با انتخاب گزینه (مشاهده نسخه چاپی ابلاغیه)، متن ابلاغیه الکترونیکی سامانه ابلاغ‌ را ملاحظه نموده و با اتخاب گزینه ( دریافت نسخه چاپی ابلاغیه) نیز ابلاغیه مورد نظر خود را چاپ نمایید.

سایر امکانات سامانه ابلاغ قضایی الکترونیکی

سامانه ابلاغ، در جهت تسهیل و تسریع ابلاغ اوراق قضایی اعم از اخطار وقت دادرسی، دادنامه، قرار نهایی دادسرا، تبادل لوایح، تعیین مهلت انجام کار و… امکاناتی را برای کاربران خود فراهم نموده است.

مهم‌ترین و پرکاربردترین این امکانات که مربوط به مشاهده و دریافت ابلاغیه‌های جدید و مشاهده شده می‌باشد، در بخش قبل توضیح داده شد. در این بخش به توضیح سایر امکانات سایت ابلاغ می‌پردازیم.

پس از ورود به سایت سامانه ابلاغ الکترونیکی، علاوه بر ابلاغیه‌های جدید و مشاهده شده، سه گزینه دیگر نیز پیش روی کاربر قرار می‌گیرد. این گزینه‌ها عبارتند از:

  1. دریافت ابلاغیه با رمز در سامانه

چنانچه متقاضی دریافت ابلاغیه، در جستجوی ابلاغیه مربوط به دعوای خاصی بوده و رمز پرونده را نیز در اختیار داشته باشد، به جای مرور لیست ابلاغیه‌های مشاهده شده که فرآیندی وقت‌گیر می‌باشد، می‌تواند از این قسمت، اقدام به جستجو و یافتن آن ابلاغیه خاص نماید.

  1. دریافت ابلاغیه با شماره در سایت ابلاغ

این قسمت همانند قسمت قبل می‌باشد، با این تفاوت که جستجوی ابلاغیه مورد نظر کاربر با استفاده از شماره ابلاغیه مورد نظر انجام می‌گیرد.

  1. سامانه آگهی الکترونیک سامانه ابلاغ

در قسمت سامانه آگهی الکترونیک، دو گزینه در اختیار کاربران قرار گرفته است:

  1. آگهی اوراق قضایی

در این بخش، تمام ابلاغیه‌های آگهی شده از سوی مراجع قضایی از جمله، اخطار وقت رسیدگی، دادنامه‌ها، اجراییه‌ها، اخطار انجام مهلت جهت انجام کار و… که مخاطب آن (یعنی کاربر) مجهول‌المکان اعلام شده، قابل مشاهده و پیگیری می‌باشد.

  1. آگهی اعلامی

در این بخش، کلیه آگهی‌های صادر شده در رابطه با موضوعاتی از قبیل اعلان ورشکستگی، موت فرضی، انحصار وراثت، تحریر ترکه، مزایده، کشف جسد مجهول‌الهویه و… قابل نمایش بوده که ممکن است ارتباطی با دعاوی مربوط به کاربر نداشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و