با مراحل تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در استارتاپ آشنا شوید!

با مراحل تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در استارتاپ آشنا شوید!

امروزه کسب‌وکارهای استارتاپی بسیار گسترش یافته است و این امر با بروز مفاهیم جدیدی در حوزه‌های مختلف همراه بوده است. در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از سرمایه‌گذاری‌های جدید و با راندمان بالا محسوب شده و می‌توان شرایط سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را تا حدی توافقی دانست. اکثر کارآفرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان […]

امروزه کسب‌وکارهای استارتاپی بسیار گسترش یافته است و این امر با بروز مفاهیم جدیدی در حوزه‌های مختلف همراه بوده است. در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از سرمایه‌گذاری‌های جدید و با راندمان بالا محسوب شده و می‌توان شرایط سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را تا حدی توافقی دانست. اکثر کارآفرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان فکر، ایده و تخصص آنهاست که اگرچه سرمایه اصلی یک استارتاپ است اما یکی از مهم‌ترین نیازهای تمامی استارتاپ‌ها برای شروع و توسعه فعالیت‌های خود و تجاری‌سازی ایده‌ها و جذب سرمایه‌گذار و منابع مالی است.

انواع قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپی کدام است؟

۱-قراردادهای سرمایه‌گذاری سهامی (Equity)

۲- قابل تبدیل به سهام (Convertible)

مراحل تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ کدامند؟

مرحله نخست:  تأمین مالی پیش از کشت ایده /The Pre-seed Funding

این مرحله که اولین مرحله است به قدری زود رخ می‌دهد و اغلب به‌عنوان یک مرحله مجزای تأمین مالی در نظر گرفته نمی‌شود. در این مرحله عملاً چیزی برای عرضه به سرمایه‌گذار وجود ندارد، به جز یک ایده منحصربه‌فرد. از این رو این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران حتی در عوض داشتن سهام، حاضر به سرمایه‌گذاری و تأمین مالی استارت‌آپ نشوند.

این مسئله، به ماهیت استارت‌آپ و هزینه‌های اولیه‌ای بستگی دارد که بایستی در حین توسعه مدل کسب‌وکار در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، این مرحله ممکن است یک بازه زمانی طولانی را در بر بگیرد یا این‌که فوراً و با موفقیت کامل انجام شود.

مرحله دوم: سطح کشت ایده یا سرمایه‌گذاری بذر/Seed Funding Stage

این سطح اولین مرحله از سطوح رسمی تأمین مالی استارت‌آپ می‌باشد.

این مرحله سرمایه‌گذاری بذر، به استارت‌آپ این امکان را می‌دهد تا:

۱- هزینه‌های عرضه محصول اولیه را تأمین نموده

۲- از طریق بازاریابی توجه‌ها را به خود جلب کرده

۳- استخدام‌های مهم را آغاز نموده

۴- برای توسعه انطباق محصول با بازار، جستجوی بیشتری انجام دهد

از همین رو است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها، بودجه برآورد شده را برابر تمام چیزی در نظر می‌گیرند که برای راه‌اندازی استارت‌آپ خود به آن نیاز دارند.

مرحله سوم: تأمین مالی سری اِی  / ‪‪Series A Funding Stage

این سطح از تأمین مالی را می‌توان نخستین ورود سرمایه‌های خطرپذیر به کسب‌وکار دانست.

در این مرحله، استارت‌آپ یک محصول تولید شده و یک پایگاه مشتری با جریان درآمدی نسبتاً پایدار دارد. اکنون زمان آن فرا رسیده که سرمایه‌گذاری سری «A» صورت گرفته و افزایش مقیاس کسب‌وکار در بازارهای مختلف، آغاز شود.

در دور مالی سری «A»، داشتن یک برنامه عملیاتی برای سود طولانی‌مدت، بسیار مهم و ضروری است. در این مرحله باید دانست که تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذار چگونه انجام می‌شود.

برای این کار، بایستی ارتباطات اولیه با سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر را ایجاد نمود. به این منظور، می‌توانید از قانون «30-10-2» استفاده نمایید.

مطابق این قانون، باید 30 سرمایه‌گذار را پیدا کرد که تمایل به سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکار دارند. از بین این 30 سرمایه‌گذار، 10 سرمایه‌گذار ممکن است به پیشنهاد علاقه نشان دهند و نهایتاً، 2 مورد از آن‌ها واقعاً سرمایه لازم را در اختیار می‌گذارند.

مرحله چهارم: تأمین مالی سری بی / Series B Funding Stage

استارت‌آپ‌ها با پشت سر گذاشتن سطوح قبلی، یک کاربری قابل‌توجه و همچنین یک جریان ثابت سودآوری ایجاد می‌نمایند. آن‌ها خود را در مقابل سرمایه‌گذاران اولیه ثابت نموده و نشان داده‌اند که می‌توانند در سطوح بالاتر نیز به موفقیت برسند.

سرمایه‌گذاران در این سطح می‌توانند به استارت‌آپ‌ها کمک نمایند تا با تأمین بودجه برای فعالیت‌های دسترسی به بازار، سهم بازار خود را افزایش دهند و با تشکیل تیم‌های عملیاتی مانند بازاریابی، توسعه کسب‌وکار و موفقیت در جذب مشتری، افق کاری خود را گسترش دهند.

از لحاظ فرآیندها و فعالیت‌های اصلی، این سطح از سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاری اِی شباهت‌های فراوانی دارد، با این تفاوت که سرمایه‌گذاران کلیدی شما، فرایند تأمین مالی را رهبری نموده و به شما کمک می‌کنند تا سرمایه‌گذاران جدیدی جذب نمایید.

مرحله پنجم: تأمین مالی سری سی / ‪‪Series C Funding Stage

استارت‌آپ‌های موفق، به دنبال جذب سرمایه‌های بیشتری بوده تا محصولات جدیدی تولید نموده و به بازارهای جدید دست یابند. آن‌ها حتی در فکر این هستند که استارت‌آپ‌های دیگر را تحت تملک خود درآورند.

در سطح تأمین مالی سری سی ، سرمایه‌گذاران با کمال میل سرمایه لازم برای استارت‌آپ‌های موفق را تأمین می‌کنند. آن‌ها امید خواهند داشت که سودی به مراتب بیشتر از سرمایه‌گذاری صورت گرفته به دست می‌آورند. اگر بخواهیم هدف از سرمایه‌گذاری سری را خلاصه بگوییم، می‌توان چنین گفت که این سطح سی از تأمین مالی، بر افزایش مقیاس یک استارت‌آپ در سریع‌ترین زمان ممکن تمرکز دارد.

مرحله ششم: تأمین مالی سری دی و فراتر از آن / ‪Series D Funding Stage and Beyond

استارتاپ‌های زیادی نیازی به رفتن به این سطح از سرمایه‌گذاری را ندارند. سرمایه‌گذاری سری دی به کارآفرینان این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌هایی را برای یک وضعیت خاص جمع‌آوری نمایند.

یک استارت‌آپ حاضر در سرمایه‌گذاری سری دی هنوز عمومی نشده است و به فکر ادغام با یک رقیب با شرایط مساعد می‌باشد.

مرحله هفتم: عرضه اولیه سهام /Initial Public Offering -IPO

عرضه اولیه سهام، آخرین مرحله از تأمین مالی استارتاپ‌ها است که به آن‌ها امکان می‌دهد تا از طریق فروش سهام، قسمتی یا کل مالکیت خود را به علاقه‌مندان واگذار نمایند ابن در شرایطی است که موارد ذیل را پیش‌تر انجام داده باشد.

  • شکل‌گیری یک تیم عرضه عمومی خارجی، متشکل از وکلا، حسابداران مجرب و متخصصین اوراق بهادار؛
  • گردآوری اطلاعات استارتاپ، شامل عملکرد مالی و همچنین عملیات آتی مورد انتظار؛
  • حسابرسی اظهارنامه‌های مالی استارتاپ؛
  • تعیین تاریخ برای عرضه اولیه سهام

درباره سرمایه‌گذاری در استارتاپ سوالی دارید؟

در آخر باید بیان کرد که پیمودن صحیح مراحل شروع استارتاپ و سرمایه‌گذاری در استارتاپ بسیار خطرپذیری است، اما در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده همراه با سود و منفعت باشند می‌تواند بسیار ارزشمند واقع گردد.

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها مراحل و سطوح متفاوتی دارد و سطوح سرمایه‌گذاری با یک فاز سرمایه‌گذاری اولیه شروع می‌شوند و با سرمایه‌گذاری‌های سری B، A و سپس C و D ادامه می‌یابند نهایتاً به عرضه اولیه سهام ختم می‌شود.

اگر نیاز به راهنمایی درباره موضوع سرمایه‌گذاری استارتاپ دارید، ما در وینداد آماده ارائه راهنمایی درباره موضوع سرمایه‌گذاری در استارتاپ هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط