سرمایه گذاری در صنعت ساختمان ، ریسک ها و قراردادهای لازم

سرمایه گذاری در صنعت ساختمان ، ریسک ها و قراردادهای لازم

در ابتدا باید بیان نمود که مهمترین دلیلی که افراد را به سوی سرمایه گذاری سوق می‌دهد عبارت است از کسب سود، افزایش دارایی و همچنین جلوگیری از بی ارزش شدن پول. سرمایه گذاری در صنعت ساختمان یکی از مهمترین سرمایه گذاری‌هایی است که افراد زیادی بدان تمایل دارند و لکن این موضوع دارای نکات […]

در ابتدا باید بیان نمود که مهمترین دلیلی که افراد را به سوی سرمایه گذاری سوق می‌دهد عبارت است از کسب سود، افزایش دارایی و همچنین جلوگیری از بی ارزش شدن پول. سرمایه گذاری در صنعت ساختمان یکی از مهمترین سرمایه گذاری‌هایی است که افراد زیادی بدان تمایل دارند و لکن این موضوع دارای نکات حقوقی بسیاری است و از ریسک بالایی برخوردار است.

از این رو ما در این مطلب برانیم تا به مزایای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان و نکات و قراردادهای مورد نیاز در این حوزه بپردازیم. پس همراه ما باشید.

چرا سرمایه گذاری در صنعت ساختمانی اهمیت دارد؟

مهم‌ترین شاخصه در تعیین قیمت ملک و ساختمان، مانند سایر بازارها عبارت است از: نظام عرضه و تقاضا.

ساختمان در حقیقت از اساسی‌ترین نیازهای افراد بوده و به جهت تمایل افراد به تنوع مکان زندگی، این بازار همواره دارای رونق بوده و از کسب و کارهای مهم در کشور بحساب می‌آید.

علاوه بر مورد مذکور، دلایل بسیاری وجود دارد که سرمایه گذاری در صنعت ساختمان را اهمیت می‌بخشد، مانند:

وجود ریسک کم در سرمایه گذاری در حوزه ساختمان نسبت به سایر بازارها

عموماً افراد برای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان، تسهیلاتی را دریافت می‌کنند و اگر ملک افزایش پیدا کند سرمایه افزایش می‌یابد  در حالیکه تسهیلاتی که برای سرمایه گذاری دریافت کرده‌اید ثابت خواهند ماند.

بطور کلی مزایای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

۱-به جهت کم بود ریسک در سرمایه گذاری در حوزه ساختمان، انتظاراتی که از سرمایه گذاری داریم بسیار با سرعت برآورده می‌شود.

۲-یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان می‌توان به قابلیت نقد شدن بالای آن اشاره نمود.

هرچند که نقدینگی سرمایه گذاری در حوزه ساختمان نسبت به بازار طلا و ارز دشوارتر است لکن نسبت به سایر بازارها، نقدینگی بسیار بالایی دارد.

۳-در اصل سرمایه گذاری در حوزه ساختمان و املاک همواره برای دولت ارزشمند بوده و از این رو عموماً تسهیلات و وام‌های مناسبی به افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تعلق می‌گیرد.

از نمونه وام‌ها و تسهیلات به موارد ذیل می‌توان اشاره نمود:

  • وام مسکن اول
  • وام مسکن با خرید اوراق بهادار
  • وام جعاله مسکن
  • وام مسکن برای بافت فرسوده

قراردادهای سرمایه گذاری در صنعت ساختمان چیست؟

قراردادهای مرتبط با سرمایه گذاری در صنعت ساختمان بسیارند و مهمترین آن قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری می‌باشد.

قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری در دسته قراردادهای مشارکت مدنی و طبق قانون مدنی قرار دارد و به همین خاطر لازم است ابتدا قرارداد مشارکت مدنی توضیح داده شود.

مشارکت مدنی به معنای تلفیق سرمایه نقدی یا غیرنقدی اشخاص برای انجام اقدامی تجاری است که در نتیجه آن سود به نسبت مشارکت اشخاص میانسان تقسیم می‌گردد.

قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری نیز قراردادی است که در آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه مادی یا غیرمادی خود را برای انجام فعالیتی تجاری گردآوری می‌کنند.

باید در نظر داشت که موضوع قرارداد باید به طور کامل مشخص گردد و مدت مشارکت در سرمایه گذاری در صنعت ساختمان به طور کامل تصریح شود.

همچنین در قرارداد مذکور میزان سهام هر سرمایه‌گذار به میزان مشارکت مالی او بستگی دارد و باید تمام آورده‌های نقدی به طور شفاف مشخص شده باشد.

در ادامه روش پرداخت و مواعد پرداخت سود مشارکت بایستی در قرارداد تصریح شود و تاکید بر حفظ حقوق مادی و مالکیت فکری طرح تجاری نیز اهمیت زیادی دارد و نباید مورد غفلت قرار گیرد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که سرمایه گذاری در صنعت ساختمان با اهداف متعددی که مهمترین آن افزایش سرمایه اولیه و دست یابی به سود است اتفاق می افتند.

سرمایه گذاری در صنعت ساختمان از اساسی‌ترین زمینه‌های سرمایه گذاری تلقی می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشته باشید، جایی سرمایه گذاری را انجام دهید که نقدینگی آن بالا باشد، هرچند که سرمایه گذاری در صنعت ساختمان نسبت به طلا و ارز از نقدینگی پایینی برخوردار است لکن نسبت به دیگر سرمایه گذاری‌ها بسیار قدرت نقد شوندگی بالایی دارد و از سرمایه گذاری‌های امنی است که همواره توصیه می‌شود.

به همین منظور شما می‌توانید به تیم حقوقی وینداد، متشکل از کارشناسان حقوق سرمایه‌گذاری و مشاوران قراردادها، در راستای تنظیم و بررسی قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری اعتماد کنید.

و همچنین در صورتی که نسبت به سرمایه گذاری در صنعت ساختمان سؤال و یا ابهامی دارید نیز می‌توانید با بخش مشاوره تلفنی وینداد ارتباط برقرار نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی