۴ سندی که نباید بدون آن دست به راه‌اندازی استارتاپ بزنید!

4 سندی که نباید بدون آن دست به راه‌اندازی استارتاپ بزنید!

اگر ایده و سرمایه‌تان آماده است و تیم خوبی در کنارتان دارید وقت آن است که کسب و کارتان را راه بیاندازید، شاید به نظر ساده بیاید اما واقعا برای شروع به راه‌اندازی استارتاپ به چیزی فراتر از این سه فاکتور نیاز ندارید. ایده، سرمایه و تیم خوب هر سه حاضرند، تعلل نکنید و به دنبال […]

اگر ایده و سرمایه‌تان آماده است و تیم خوبی در کنارتان دارید وقت آن است که کسب و کارتان را راه بیاندازید، شاید به نظر ساده بیاید اما واقعا برای شروع به راه‌اندازی استارتاپ به چیزی فراتر از این سه فاکتور نیاز ندارید. ایده، سرمایه و تیم خوب هر سه حاضرند، تعلل نکنید و به دنبال اقدامات اداری و حقوقی مربوط به راه اندازی استارتاپتان بروید.

هر استارتاپ برای شروع کارش به اسناد و مدارک زیادی نیاز دارد، پنج سند حقوقی زیر از اسناد الزامی برای راه‌اندازی استارتاپ هستند که اگر آن ها را زودتر آماده کنید سریع تر به هدفتان می‌رسید.

توافق­نامه سهامداران یک سند مهم در راه‌اندازی استارتاپ

توافق‌نامه سهام‌داران ( Shareholders Agreement ) که مخفف آن SHA می‌باشد، یک قرارداد راه‌اندازی استارتاپ الزام‌‌آور است که در واقع برای کنترل و مدیریت روابط میان سهام‌داران شرکت و برای مشخص کردن تعهدات و وظایف هر یک از آن‌ها تنظیم می‌شود. این توافق‌نامه در صورت بروز اختلاف نظرهای احتمالی می‌تواند از حقوق سهامداران حمایت نماید.

برای راه‌اندازی یک استارتاپ معمولا چند فرد با خرید سهام یا روی هم گذاشتن اندوخته مادی خود سرمایه مورد نیاز استارتاپ را فراهم می­‌کنند و به نوعی در مالکیت شرکت سهیم می‌شوند به همین دلیل برای جلوگیری از بروز اختلاف میان سرمایه‌­گذاران بهتر است پیش ازراه‌اندازی استارتاپ بر سر موارد زیر در شرکت توافق نامه ای میان سرمایه‌گذاران و مدیران ایجاد شود.

  • حقوق، تعهدات و مسئولیت‌های سهامداران و مدیران
  • نحوه تصمیم‌گیری در استارتاپ
  • چگونگی حل اختلافات
  • الزامات مورد نیاز برای انتشار سهام جدید یا فروش سهام
  • مقررات خروج از شرکت

تهیه یک پیش نویس اصولی از توافقنامه سهامداران و مدیران و به تایید رساندن آن به کم شدن سوتفاهمات و بهبود عملکرد شرکت کمک زیادی می­‌کند.

توافقنامه وستینگ

برخی از سهام‌هایی که در استارتا‌پ‌ها منتشر یا اعطا می‌­شوند دارای زمان وستینگ هستند، به این معنی که سهامدار پس از طی زمانی که به آن زمان وستینگ گفته می‌­شود تبدیل به سهامدار اصلی می‌­شود. این نوع از سهام معمولا برای تشویق کارمندان کلیدی شرکت و برای وفادار ماندن آن ها در نظر گرفته می­‌شود. این نوع سهام مقررات خاصی دارد که باید در شرکت به توافق سهامداران اصلی و مدیران برسد. اصولی مانند بازه زمانی وستینگ، نوع رفتار با سهمداری که قبل از رسیدن به زمان وستینگ از شرکت خارج می­شود، میزان سهام و غیره. از آن جایی که هر سهامدار اصلی به نوعی مالک استارتاپ محسوب می‌­شود دوره وستینگ و تعداد سهام اهمیت زیادی برای سرمایه­‌گذاران دارد. توافق بر سر این موضوع انتشار سهام و افزایش سرمایه در استارتاپ را راحت‌تر می‌­کند.

اگر برای راه‌اندازی استارتاپ خود نیاز به مشاوره دارید همین الان می‌توانید با مشاورین حقوقی استارتاپ‌ها در ارتباط باشید.

تفاهم‌نامه بنیان‌گذاران

اولین قرارداد راه‌اندازی استارتاپ در شروع هر کسب و کاری انعقاد تفاهم‌نامه بنیان‌گذاران می‌باشد. امکان اینکه کسی به تنهایی و بدون کمک کسب و کاری را راه اندازی کند بسیار ضعیف است، پس شما نیاز به همراهانی در فرآیند ایجاد کسب و کار در قالب شریک، کارمند و یا موسس دارید. حال نکته مهم در این میان این است که باید از همان ابتدا امکان اینکه زمانی شرکت منحل بشود را پیش‌بینی کرده و طی این تفاهم‌نامه در مورد این قبیل موضوعات تصمیم‌گیری شود.

تفاهم‌نامه بنیان‌گذاران، بین موسسین یک کسب و کار نوپا منعقد می‌شود و از طریق آن وظایف، میزان مشارکت و درصد سهام هریک از موسسین مشخص می‌شود.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد موسسین استارتاپ دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه تفاهم نامه بنیانگذاران را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

توافقنامه عدم افشا یا حفظ محرمانگی

هر شرکت و استارتاپ اطلاعاتی دارد که محرمانه ماندن آن‌ها اهمیت زیادی برای شرکت و اعضای آن دارد به همین دلیل هر زمان که نیاز باشد باید افراد این توافقنامه را برای تضمین عدم افشا اطلاعات شرکت امضا کنند. هنگام بحث و گفت و گو با سرمایه­گذاران احتمالا مجبورید اطلاعات زیادی را برای جلب اعتماد و توضیح کارتان در اختیارشان قراردهید؛ می‌­توانید قبل از شروع بحث از آن ها بخواهید که این توافقنامه را امضا کرده و متعهد شوند که اطلاعات استارتاپ شما را افشا نخواهند کرد. حتی هنگام استفاده از خدمات افرادی مثل طراحان، پیمانکاران و غیره ممکن است ناگزیر از افشا بعضی اطلاعات شوید، قبل از این کار مطمئن شوید اولا آن فرد قابل اطمینان است و دوما توافقنامه را امضا می­‌کند.

افشا شدن اطلاعات شرکت و افتادن این اطلاعات به دست افراد اشتباه ممکن است به شرکت های دیگر برای رقابت با شما و استفاده از ایده‌های شما کمک کند که قطعا این موضوع برای یک کسب و کار نوپا می‌­تواند فاجعه بار تلقی شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما قرارداد محرمانگی اطلاعات را از قبل تنظیم کنید.

برای تهیه اسناد راه‌اندازی استارتاپ نیاز به کمک دارید؟

علاوه بر این ۴ سند به اسناد حقوقی و اداری زیادی برای راه‌اندازی استارتاپ نیاز دارید که بسته به نوع استارتاپتان متفاوتند؛ اما دقت کنید که برای دوری از هرگونه دردسر و برای درگیر نشدن با پیچ و خم‌های اداری و حقوقی بهتر است قبل از راه اندازی استارتاپتان از در اختیار داشتن اسناد لازم، اطمینان حاصل کنید. بهترین راه برای تهیه و ضبط این اسناد کمک گرفتن از مشاوران حقوقی متخصص در حوزه استارتاپ است این مشاوران با داشتن تجربه و دانش کافی در زمینه کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها به شما در تهیه اسناد و طی کردن این راه کمک می­‌کنند.

وینداد با در اختیار داشتن مشاوران متخصص در حوزه استارتاپ می­‌توانند شما را در هر مرحله از راه اندازی کسب و کارتان یاری دهند پس با ما در تماس باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط