وستینگ (Vesting) چیست و چرا برای استارتاپ من اهمیت دارد؟

آیا می‌دانید وستینگ چیست؟ یکی از بزرگترین اشتباهاتی که موسسین کسب و کارها و استارتاپ‌ها در ابتدای کار انجام می‌دهند این است که به افرادی در تیم سهام و ارزش می‌دهند، اما این افراد به اندازه این سهام فعالیت و تلاش نمی‌کنند و این افراد در آینده کسب و کار مشکلاتی را بوجود می‌آورند و […]

آیا می‌دانید وستینگ چیست؟
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که موسسین کسب و کارها و استارتاپ‌ها در ابتدای کار انجام می‌دهند این است که به افرادی در تیم سهام و ارزش می‌دهند، اما این افراد به اندازه این سهام فعالیت و تلاش نمی‌کنند و این افراد در آینده کسب و کار مشکلاتی را بوجود می‌آورند و خواستار سهام خود هستند در صورتی که به اندازه کافی در کسب و کار دخیل و فعال نبودند و در واقع سهام و ارزش اولیه که به آنها تخصیص داده شده حق آن‌ها نبوده است. تقسیم سهام بر پایه فعالیت‌های صورت گرفته در ابتدای کار استارتاپ، درست نیست!
برای جلوگیری از این اتفاق معمولا از برنامه زمانی رهن سهام یا وستینگ (Vesting Schedoul) استفاده می‌کنند، این برنامه زمانی به این صورت عمل می‌کند که هر فرد بنا به زمان و معیارهای مربوطه می‌تواند سهام خود را دریافت کند.

وستینگ چیست؟

در واقع سهام بنیانگذاران و افراد کلیدی، سهامی است که طی چندین سال فعالیت و تلاش در شرکت به مالکیت قطعی آنها در می‌آید که در اصطلاح به آن وستینگ می‌گویند.

بنیانگذاران استارتاپ از شروع کار تمام سهم شرکت را بین خود تقسیم می‌کنند اما اگر بنیانگذاری بخواهد که از شرکت جدا شود، شرکت حق این را دارد که درصد معینی از سهم را از او بازخرید کند. این به این معنی است که اگر شریک شما بعد از چند ماه از کار روی استارتاپ کنار بکشد، نمی‌تواند بعدها درخواست ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد داشته باشد، چون هنگام کنار کشیدن، شرکت درصدی از سهم او را خریده است.

وستینگ، بنیانگذاران را از هم محافظت می‌کند، ریسک را کمتر می‌کند و اجازه می‌دهد که تنها نگرانی شما پیشرفت استارتاپ و کسب و کارتان باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکارتان انجام دهید این است که نمونه قرارداد وستینگ را حتما تهیه کنید.

ساز و کار اجرایی نمودن وستینگ در قوانین ایران

با توجه به چارچوب و ضوابط قانونی تعریف شده در حقوق ایران و محدودیت‌های موجود، امکان پیاده‌سازی این قرارداد به شکل مرسوم وجود ندارد. از این رو، سازوکاری که کارشناسان حقوقی مجرب وینداد در نظر گرفته‌اند این است که همه شرکا در ابتدا به نسبت مورد توافق سهام‌دار شرکت شده ولی با این تفاوت که سهام بنیان‌گذاران در رهن شرکت قرار می‌گیرد. در صورتی که بنیان‌گذاران به تعهدات خود در بازه زمانی مشخص عمل نمودند، از سهام مذکور فک رهن صورت گرفته و آن‌ها تماماً مالک سهام می‌شوند، در غیر این صورت شرکت با توجه به حقی که در اختیار دارد اقدام به انتقال سهام به خود و یا سهام داران می‌نماید.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد وستینگ کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد وستینگ که مطابق قانون تجارت ایران تنظیم شده است را دریافت کنید.

دانلود نمونه قرارداد وستینگ

چرا باید قرارداد وستینگ را تنظیم کرد؟

تنظیم قراردادهای وستینگ مانند سایر قراردادهای حقوقی کسب و کارهای نوپا، اتفاق جدیدی‌ است بنابراین تدوین این قراردادها امری است کاملاً تخصصی که باید توسط کارشناس امور قراردادها یا وکیلی که تسلط به امور قراردادها دارد، با ساز و کار کسب و کارهای نوپا مسلط می‌باشد و آشنایی کامل به قوانین تجارت دارد تنظیم شود.

سامانه خدمات حقوقی وینداد، با در اختیار داشتن بهترین کارشناسان متخصص در امور قراردادها و استارت‌آپ‌ها، مفتخر به ارائه کلیه خدمات حقوقی به کسب و کارهای نوپا می‌باشد. همین الان درخواست تنظیم قرارداد وستینگ خود را ثبت کنید.

در مورد قرارداد وستینگ نیاز به راهنمایی دارید؟

اگر طریقه نوشتن متن قرارداد وستینگ را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید، آیا شرایط خروج به‌گونه­‌ای هست که شما بتوانید سرمایه­‌تان را برگردانید؟ (به عنوان مثال، آیا بندی را در قرارداد درباره زمان خروج از آن و برگرداندن سرمایه­‌تان تنظیم کرده‌­اید؟). اگر طرف دیگر به برند و یا شهرت شما آسیب زد، می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می­‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ آیا در دیگر موضوعات هم چنین محافظتی وجود دارد؟ آیا از برند و مالکیت معنوی شما محافظت می‌گردد؟  پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که برای استارتاپ خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

دانلود نمونه قرارداد وستینگ

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط