شرکت پیمانکاری چیست؟

شرکت پیمانکاری چیست ؟ و به چه شرکتی پیمانکاری می‌گوییم؟

یکی از پرطرفدارترین انواع شرکت‌های تجاری، شرکت پیمانکاری است. این نوع شرکت‌ها که می‌توانند فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند، با اهداف مشخصی تاسیس می‌شوند. به همین منظور در این مقاله با مفهوم اینکه شرکت پیمانکاری چیست و به چه شرکتی شرکت پیمانکاری می گوییم ، اقسام، ویژگی‌ها و نحوه ثبت آن‌ها آشنا خواهید شد.  برای […]

یکی از پرطرفدارترین انواع شرکت‌های تجاری، شرکت پیمانکاری است. این نوع شرکت‌ها که می‌توانند فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند، با اهداف مشخصی تاسیس می‌شوند. به همین منظور در این مقاله با مفهوم اینکه شرکت پیمانکاری چیست و به چه شرکتی شرکت پیمانکاری می گوییم ، اقسام، ویژگی‌ها و نحوه ثبت آن‌ها آشنا خواهید شد. 

شرکت پیمانکاری چیست؟ 

برای پاسخ به سوال که شرکت پیمانکاری چیست ؟ می‌توان این گونه بیان کرد که شرکت پیمانکاری، شرکتی است که انجام پروژه‌های مختلف برای اشخاص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) به‌عهده می‌گیرد. 

سوال مهم‌تری که علاوه‌بر شرکت پیمانکاری چیست باید به آن پاسخ دهیم، این است که این شرکت‌ها در چه موضوعاتی فعالیت دارند؟

اشخاصی که شرکت‌های پیمانکاری تاسیس می‌کنند امور مربوط به پیمانکاری مانند نصب، ساخت، حمل و دیگر کارهای مربوطه را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها با توجه به اعتباری که در طول سالیان کسب می‌کنند رتبه بندی می‌شوند. بر این اساس این گونه شرکت‌ها رتبه یک تا پنج را دریافت می‌کنند و هر چه رتبه شرکت‌های پیمانکاری بالاتر باشد اعتبار بیشتری دارد. 

پس به طور کلی در جواب اینکه به چه شرکتی پیمانکاری می گوییم؟ باید گفت که شرکتی است که بر اساس یک قرارداد پیمانکاری برای اشخاص حقیقی یا حقوقی امور مربوط به پیمانکاری را انجام می‌دهد.

انواع شرکت پیمانکاری 

پس از اینکه با جواب شرکت پیمانکاری چیست؟ آشنا شدید لازم است که با انواع آن آشنایی پیدا کنید. در واقع شرکت‌های پیمانکاری به یازده گروه تقسیم می‌شوند و هرکدام از این یازده گروه در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند:

  • شرکت‌های پیمانکاری ساختمان 
  • شرکت‌های پیمانکاری راه و ترابری
  • شرکت‌های پیمانکاری صنعت و معدن 
  • ‌شرکت‌های پیمانکاری کشاورزی
  • شرکت‌های پیمانکاری آب و آبیاری 
  • ‌شرکت‌های پیمانکاری آثار باستانی و مرمت آن‌ها
  • شرکت‌های پیمانکاری مربوط به کاوش زیرزمینی 
  • شرکت‌های پیمانکاری ارتباطات و زیرساخت آن‌ها
  • شرکت‌های پیمانکاری نیرو و انرژی مانند نفت و گاز 
  • شرکت‌های پیمانکاری مربوط به تاسیسات و فراهم کردن تجهیزات 

بنابراین اگر قصد دارید که شرکت خود را به موضوع پیمانکاری ثبت کنید علاوه بر اینکه اطلاع کافی از اینکه شرکت پیمانکاری چیست باید با انواع آن نیز آشنا باشید.

چرا باید شرکت پیمانکاری به ثبت برسانیم؟

ممکن است فردی که قصد دارد یک شرکتی تاسیس کند علاوه بر سوال شرکت پیمانکاری چیست؟ اطلاع کافی از موضوع فعالیت این شرکت‌ها نداشته باشد.

ثبت این گونه از شرکت‌ها مزایای بسیاری برای اشخاصی که به‌صورت پیمانکار فعالیت می‌کنند دارد. با توجه به اینکه پروژه‌های پیمانکاری به ویژه در زمینه ساختمان‌سازی و عمرانی بسیار رونق دارد، انجام این گونه پروژه‌ها سودآوری بالایی برای شرکت‌های پیمانکاری دارد. ضمن اینکه حداقل سرمایه برای ثبت شرکت پیمانکاری ۱۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این در صورتی که پیمانکاری هستید که نمی‌خواهید برای دیگران کار کنید و قصد دارید یک حرفه و شغل مستقل داشته باشید بهتر است که شرکت پیمانکاری خود را به ثبت برسانید.

ویژگی‌های شرکت‌های پیمانکاری

  • یکی از ویژگی‌های شرکت‌های پیمانکاری این است که می‌توانید آن را در قالب انواع شرکت‌های تجاری ثبت کنید. بنابراین این گونه شرکت‌ها را می‌توان در قالب سهامی خاص و با مسئولیت محدود که رایج‌ترین انواع شرکت‌های تجاری هستند، به ثبت رساند.
  •  شرکت‌های پیمانکاری برای افرادی که نیرو و خدمات کافی دارند بهترین گزینه است و همچنین حضور در مناقصات و مزایدات یکی دیگر از خصوصیات شرکت‌های پیمانکاری است.
  •  شرکت‌های پیمانکاری بلافاصله بعد از اینکه به ثبت رسیدند رتبه بندی می‌شوند و همان طور که می‌دانید رتبه شرکت‌های پیمانکاری بیانگر اعتبار این شرکت‌هاست.
  • برای رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری به مواردی چون تجهیزات کارگاهی و ماشین آلات مناسب و داشتن نیروی کار متخصص، پروژه‌های قبلی کارفرما، شرایط کاری و حفاظتی افراد کارگاه و امور بیمه‌ای کارکنان توجه می‌شود.

زمینه فعالیت شرکت‌های پیمانکاری

برای ثبت شرکت‌های پیمانکاری لازم است که در ابتدا مدیران شرکت‌ها زمینه فعالیت شرکت خود را انتخاب کنند. در پاسخ به اینکه زمینه فعالیت شرکت پیمانکاری چیست؟ باید گفت که موضوع فعالیت آن‌ها می‌تواند یک یا چند مورد از موضوعات یازده‌گانه باشد.

برای مثال این شرکت‌ها بیشتر در زمینه انجام کلیه پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و دادن مشاوره به شرکت‌های کارفرما، انجام امور فنی و مهندسی و تعمیرات و نگهداری و بهره برداری، امور مربوط به نقشه برداری و انجام پروژه‌های شهرداری، امور خدماتی و تامین پرسنل خدماتی اداره‌ها و فروشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و این موضوعات نمونه کوچکی از زمینه فعالیت شرکت‌های پیمانکاری به‌شمار می‌روند.

ثبت شرکت پیمانکاری با وینداد

در صورتی که قصد دارید یک شرکت با موضوع فعالیت پیمانکاری به ثبت برسانید می‌توانید فرآیند ثبت شرکت را از طریق اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهید. اما با توجه به اینکه ثبت شرکت، مراحل مختلفی مانند انتخاب موضوع، انتخاب نام، تنظیم اظهارنامه، تنظیم اساسنامه شرکت پیمانکاری و غیره را دارد، هر گونه اشتباه در مراحل ثبت شرکت پیمانکاری باعث صرف هزینه و زمان زیادی خواهد شد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان ثبتی، ثبت شرکت را به متخصص ثبتی وینداد بسپارید.

جمع بندی

اگر می‌خواهید شرکتی به ثبت برسانید و سوال شما این است که شرکت پیمانکاری چیست؟ در ابتدا باید بدانید شرکتی است که بر اساس قراردادی که با اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم می‌کند و اجرای یک پروژه را برعهده می‌گیرد. شرکت‌های پیمانکاری می‌تواند در قالب انواع شرکت‌های تجاری به ثبت برسد و موضوع فعالیت آن‌ها یازده مورد است. رایج ترین نوع ثبت شرکت‌های پیمانکاری در قالب سهامی خاص یا با مسئولیت محدود است.

سوالات متداول 

برای ثبت شرکت‌های پیمانکاری چقدر باید سرمایه داشت؟ 

حداقل سرمایه‌ای که برای ثبت شرکت‌های پیمانکاری لازم است مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است که باید در حساب شرکت گذاشته شود یا تعهد نامه ای از اعضا مبنی بر پرداخت حداقل سرمایه گرفته شود.

شرایط ثبت شرکت‌های پیمانکاری چیست؟

فردی که قصد دارد شرکتی به صورت پیمانکاری ثبت کند باید توجه داشته باشد برای شرکت‌های پیمانکاری سهامی خاص و یا شرکت‌های پیمانکاری با مسئولیت محدود شرایط متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.