برای صادرات به عراق به چه مجوزها و قراردادهایی نیاز است؟

برای صادرات به عراق به چه مجوزها و قراردادهایی نیاز است؟

صادرات به عراق در گذشته با کمترین نظارت بر روی کالاها و به راحتی صورت می‌گرفت. اما اخیرا طبق اعلام سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفی عراق، دستورالعمل تجاری واردات به این کشور تدوین و اجرایی شده و مدارک لازم جهت صادرات به عراق به آن پیوست شده است و شرکای تجاری بین‌المللی می‌بایست طبق […]

صادرات به عراق در گذشته با کمترین نظارت بر روی کالاها و به راحتی صورت می‌گرفت. اما اخیرا طبق اعلام سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفی عراق، دستورالعمل تجاری واردات به این کشور تدوین و اجرایی شده و مدارک لازم جهت صادرات به عراق به آن پیوست شده است و شرکای تجاری بین‌المللی می‌بایست طبق آن عمل کنند.
ما در این مطلب مجوزها و قراردادهای قانونی موردنیاز جهت صادرات به عراق را توضیح می‌دهیم.

مزایای صادرات به عراق در چیست؟

عراق کشوری در همسایگی ایران است و همین نزدیکی بین این دو کشور از لحاظ جغرافیایی و داشتن مرز مشترک، فرصت‌های بسیاری را برای معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بین المللی بین دو کشور بوجود آورده است. به‌همین دلیل صادرات به این کشور می‌تواند با هزینه‌های کمتری در حمل‌ونقل و ترخیص کالا صورت پذیرد.
از طرفی عراق دارای چهار منطقه آزاد تجاری در بصره، نینوا، الانبار و سلیمانیه است. برحسب قانون سازمان مناطق آزاد، کالاهای وارداتی به این مناطق یا کالاهای صادراتی از آن مناطق از پرداخت هر نوع مالیات و عوارض معاف است، مگر کالاهایی که به داخل منطقه گمرکی وارد شوند. همچنین سرمایه، سود و درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری در پروژه‌های این مناطق -مادامی‌که این پروژه‌ها پابرجا هستند، از پرداخت هرنوع مالیات و عوارض معاف می باشند.
طبق قانون فعالیت‌های صنعتی اعم از تولیدی یا مصرفی، مونتاژ، بسته‌بندی و صادرات مجدد، فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای و … در این مناطق مجاز است.

نحوه صادرات به عراق چگونه است؟

در معاملات بین‌المللی برای صادرات به هر کشوری شرایط خاصی وجود دارد.
دستورالعمل‌های صادرشده، ورود محصولات بی‌کیفیت را که سطح کیفی قابل قبولی ندارند به بازار عراق نمی‌دهد. یعنی اخذ مجوز تطبیق کالا با استانداردهای وارداتی عراق، یک تأییدیه اجباری جهت واردات کالا به عراق مسحوب می شود که باید از طرف واردکنندگان و صادرکنندگان کالا به عراق رعایت شود.
صادرکنندگان علاوه بر اینکه مدرک لازم برای صادرات به عراق را نیز می‌بایست فراهم نمایند، مراحلی را که در ادامه می‌گوییم را نیز باید رعایت کنند.

برای صادرات به عراق به چه قراردادهایی نیاز است؟

امروزه با توسعه روابط بین‌­المللی اقتصادی و تجاری، بیش از هر زمان دیگری شاهد انعقاد قراردادهای بازرگانی بین­‌المللی هستیم. از این رو برای صادرات به عراق ممکن است به چند نمونه قرارداد در این خصوص نیاز پیدا کنید مانند قراردادهای بین‌­المللی خرید و فروش کالا، قراردادهای بین­‌المللی حمل و نقل،‌ قراردادهای بین‌­المللی بیمه . اگر در تنظیم قراردادهای بازرگانی بین‌­المللی نیازمند مشاوره و راهنمایی هستید، تیم حقوقی وینداد، تمام مراحل نگارش یک قرارداد دقیق و کامل را برای شما تضمین می­‌کند. برای این منظور کافی است که در سامانه وینداد، درخواست تنظیم قرارداد ثبت کنید تا در سریع‌­ترین زمان، کارشناسان حقوقی ما قرارداد موردنیازتان را تنظیم نمایند.

مجوزهای لازم جهت صادرات به عراق کدامند؟

۱-فاکتور فروش به زبان عربی یا انگلیسی

در فاکتور فروش می‌بایست نام شخص یا شرکت صادرکننده، نام شخص یا شرکت تولیدکننده، نام واردکننده یا خریدار، نام و سمت مدیرعامل یا شخص امضاکننده، نوع و مقدار کالا و قیمت آن می‌لایست درج شود.

کلیه ارقام و اعداد مدارک لازم برای صادرات به عراق بایستی به انگلیسی نوشته و ممهور به مهر شرکت یا شخص صادرکننده باشد.

۲- گواهی مبدأ (به زبان انگلیسی و عربی)

در گواهی مبدأ هم می‌بایست آدرس تولیدکننده، آدرس صادرکننده و آدرس خریدار یا واردکننده به‌طور کامل قید گردد.

یکسان بودن اطلاعات کالا در فاکتور فروش و گواهی مبدأ نیز لازم و اجباری است.

۳- گواهی بهداشت از سازمان نظارت بر سلامت برای محصولات غذایی

۴- گواهی‌نامه انطباق با استاندارد مورد تقاضای کشور عراق COC

۵- لیست اظهار کالا ( که شامل نام و مقدار کالا و اطلاعات جامعی درمورد کالای صادراتی می‌باشد).

در هنگام آماده‌سازی مدارک لازم برای صادرات به عراق باید بدانید که سفارت عراق به هیج‌وجه پیش‌فاکتور را قبول ندارد و حتما باید فاکتور فروش قطعی ارائه شود.

۶- نامه از درخواست‌کننده واردات (اگر مشتری خریدار انحصاری کالا باشد)

مثلا اگر وزارت بازرگانی عراق نیاز به واردات برنج داشته باشد، شرکت بازرگانی باید از وزارت بازرگانی نامه داشته باشد تا بتواند این مقدار برنج را برای وزارت بازرگانی وارد کند.

۷- تهیه برچسب‌های کالا به زبان انگلیسی و عربی

۸- گزارش تست، نمونه‌برداری و بازرسی کالا

۹- اخذ استاندارد محیط زیست

۱۰- تأییدیه ساخت کالا از سازمان استاندارد

۱۱- تهیه پکینگ لیست برای صادرات کالاهایی که شامل چند نمونه جنس متفاوت هستند.

۱۲- سپردن پیمان یا تعهد ارزی

۱۳- قرارداد حمل و بیمه

لیست کالاهای صادراتی به عراق

صادرات به عراق دارای اولویت‌بندی در نوع کالا است که به ترتیب عبارتند از:

  • صادرات ماشین آلات صنعتی
  • صادرات دارو و لوازم درمانی
  • صادرات محصولات غذایی
  • صادرات مواد بهداشتی و آرایشی
  • صادرات پارچه و محصولات نساجی
  • صادرات فراورده‌های پتروشیمی و نفتی فرآوری شده
  • صادرات مصالح ساختمانی
  • صادرات لوازم برقی خانگی
  • قادرات فراورده‌های سلولزی
  • صادرات مواد شیمیایی و مواد معدنی
  • صادرات میوه‌جات و صیفی‌جات
  • صادرات محصولات دامی

موضوع مهمی که در خصوص صادرات به عراق وجود دارد، صادرات خدمات فنی، مهندسی و بهداشتی و سلامت است. با توجه به سپری شدن یک دوره جنگ، این کشور بیش از پیش نیازمند ساخت و ساز در بخش‌های مختلف مسکونی، تجاری، زیرساختی و صنعتی و نیز ارتقای سلامت و رفاه عمومی است.

سخن پایانی

با توجه به ظرفیت‌های موجود عراق برای فعالان تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانی؛ به نظر می رسد که عراق می‌تواند نقش یک پایگاه و سکوی پرتاب محصولات ایرانی به کشورهای همسایه نیز تلقی گردد. عراق بخاطر شرایط حساسی که دارد مقصد خوبی برای شرکت‌های ایرانی می‌باشد که می‌خواهند در یکی از این مناطق سرمایه‌گذاری کرده و محصولات خود را فرآوری و صادر کنند، بخصوص در حوزه‌های صنایع غذایی، مصالح ساختمانی و بهداشت.
اگر در زمینه صادرات به عراق و قراردادهای بین المللی نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد جهت بهره‌مندی در زمینه تنظیم یا بررسی قراردادهای بین المللی خود استفاده کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
سیدمحمدرضاطاهانژاد
سیدمحمدرضاطاهانژاد
4 سال پیش

دوست دارم به صورت مسافری کالا به کردستان بفروش برسانم سپاس

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط