کپی رایت فروشگاه اینترنتی

شرایط کپی رایت فروشگاه اینترنتی برای انتشار عکس

با پیشرفت تکنولوژی رقیب جدیدی برای بازارها و فروشگاه‌های سنتی به وجود آمده است. خرید از وبسایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی نظیر عدم نیاز به حضور فیزیکی، سرعت در خرید، ارائه خدمات به تعداد بالایی از مشتریان، عدم نیاز به وجود مکان فیزیکی برای معرفی کالا […]

با پیشرفت تکنولوژی رقیب جدیدی برای بازارها و فروشگاه‌های سنتی به وجود آمده است. خرید از وبسایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی نظیر عدم نیاز به حضور فیزیکی، سرعت در خرید، ارائه خدمات به تعداد بالایی از مشتریان، عدم نیاز به وجود مکان فیزیکی برای معرفی کالا و فعالیت شبانه روزی فروشگاه اشاره نمود. با وجود این مزایا اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و استفاده از عکس محصولات را دارید باید نسبت به قانون کپی رایت فروشگاه اینترنتی اطلاع کافی داشته باشید.

در این مقاله با بیان نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به کپی رایت وب سایت و همچنین شرایط کپی رایت فروشگاه اینترنتی اشاره خواهیم کرد.

قانون کپی رایت فروشگاه اینترنتی

برای استفاده از عکس در رسانه‌های اجتماعی، کسب‌وکار آنلاین یا فروشگاه اینترنتی دقت زیادی داشته باشید تا ناخواسته مرتکب نقض مقررات کپی رایت نشوید.

از جمله مقررات کپی رایت عکس‌های اینترنتی بر اساس پیمان برن است. در این پیمان پدیدآورندگان آثار نسبت به اثر خود حق اختصاصای دارند. یعنی می‌توانند اثر خود را منتشر یا حق استفاده از ان را به دیگری واگذار کنند.

بر اساس قانون “استفاده منصفانه” امکان استفاده از تمام یا بخشی از یک مطلب یا یک عکس برای خبر رسانی، تحقیق، بدون اجازه مالک استثنائا مجاز است اما اگر این استفاده به غیر از این موارد باشد غیر قانونی است.

برای مثال اگر از عکس یک مجله یا روزنامه در وب سایت، برای نوشتن سفرنامه خود استفاده کنید، این موضوع غیر قانونی است. اما اگر دقیقاً آن عکس را به منظور انتشار مقاله تحقیقی با ذکر منبع منتشر کنید، مشکلی قانون وجود ندارد. علاوه بر این بر مبنای قانون کپی رایت، کپی کردن اطلاعاتی که در سایر وب سایت‌ها وجود دارد، بدون ذکر منبع، به هر دلیلی غیرقابل قبول است.

صفر تا صد راه اندازی فروشگاهای اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی مراحلی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مرحله اول- تعریف درست محصول

در مرحله اول، باید تصمیم بگیرید که قصد دارید چه کالایی را بفروشید. برای این منظور بهتر است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا محصولات شما فیزیکی هستند و باید برای مشتری ارسال شوند؟
  • آیا در خصوص نحوه تحویل محصول به مشتری، تصمیم‌گیری کرده‌اید؟
  • آیا برای تمامی محصولات خود باید یک انبار داشته باشید؟
  • قصد دارید انواع متنوعی از محصولات را به فروش برسانید، یا اینکه بر روی محصولات خاصی فعالیت می‌کنید؟
  • مشتریان شما از چه گروهی هستند؟

مرحله دوم- انتخاب نام تجاری مناسب

بر اساس موضوع فعالیت خود یک نام تجاری انتخاب کرده و آن را به ثبت برسانید تا توسط سایر افراد کپی نشود.

مرحله سوم- انتخاب عنوان مناسب برای وبسایت یا فروشگاه اینترنتی

در این مرحله پس از اینکه مبادرت به بررسی موارد اولیه و تعریف محصول و خدمات نمودید، نوبت به راه‌اندازی سایت می‌رسد که اولین قدم برای آن راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، ثبت دامنه و هاست است.

مرحله چهارم- طراحی وبسایت

وب سایت یا فروشگاه نمای اصلی و ویترین اصلی فروشگاه شما است. بدین منظور برای داشتن وبسایتی جذاب باید بر نوع طراحی سایت حساسیت داشته باشید. ضمناً در کنار طراحی سایتی جذاب حتماً به سادگی آن هم دقت کنید. زیرا در طراحی موردی که اهمیت دارد، تمرکز بر مزیت خرید آنلاین است و تا حد ممکن باید خرید را برای مشتریان ساده شود.

برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود لزوما نباید آن را به یک طراح واگذار کنید. زیرا امروزه دیگر ضرورتی به طراحی سایت از صفر نیست و این امکان وجود دارد که با استفاده از یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا و قالب‌های آماده، سایت را طراحی کنید. در این راستا باید اشاره نمود که سیستم‌های مدیریت محتوای گوناگونی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به وردپرس، پرستاشاپ، اپن‌کارت و غیره اشاره نمود.

مرحله پنجم- اخذ مجوزهای قانونی و تأسیس درگاهی برای پرداخت

برای اینکه فعالیت فروشگاه کامل شود و از درگاه‌های پرداخت آنلاین استفاده کنید، حتماً نیاز به طی کردن مراحل قانونی دارید.

مرحله ششم- تبلیغات

بعضی از استارتاپ‌ها، این تصور اشتباه را دارند که با تأسیس و راه اندازی فروشگاه اینترنتی، دیگر کاری باقی نمانده است. اما حتماً توجه کنید که پس از راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی، کار اصلی شما آغاز شده و باید تبلیغات گسترده‌ای برای آن نمایید. به عبارت دیگر پس از اینکه فروشگاه آنلاین را راه‌اندازی کردید، زمان آن رسیده که آن را به همه معرفی کنید.

در این راستا روش‌های متفاوتی وجود دارد:

برخی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی فروشگاه و برخی با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی تبلیغ می‌کنند.

جمع‌بندی

راه اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی، برخلاف سایر سایت‌های اینترنتی، دارای حساسیت بیشتری است در نتیجه تمامی مراحل و موارد مربوط به آن از جمله طراحی، تبلیغات و استفاده از عکس و حتی انتشار مطالب در آن دارای اهمیت به‌سزایی است و بایستی بر مبنای قوانین و مقررات موجود صورت گیرد.

با این توضیح  اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی با قالب و طراحی مشخص و استفاده از عکس مشخصی در آن دارید، حتماً موافقت مالک قالب سایت یا عکس را جلب نمایید.

سوالات متداول

آیا امکان استفاده از عکس در فروشگاه اینترنتی بدون اجازه صاحب اثر وجود دارد؟

اگر از عکس یک مجله یا روزنامه در وب سایت، برای نوشتن سفرنامه خود استفاده کنید، این موضوع غیر قانونی است. اما اگر دقیقاً آن عکس را  با ذکر منبع منتشر کنید، مشکلی قانون وجود ندارد.

آیا فروشگاه‌های اینترنتی هم باید قوانین کپی رایت را رعایت کنند؟

بله تمامی فروشگاه‌ها ملزم به رعایت قانون کپی رایت در زمینه استفاده از هر نوع محتوا اعم از عکس، متن و فیلم هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی مالکیت فکری خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات وینداد برای شما

درخواست دعاوی مالکیت فکری خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و