فرصت‌های سرمایه گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نکات آن

فرصت‌های سرمایه گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نکات آن

فرصت‌های سرمایه گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور و تاسیس فروشگاه‌های جدید اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور است زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ایجاد عقد قراردادهای بلند‌مدت با تامین‌کنندگان، برندسازی فروشگاه، کاهش سرانه نیروی انسانی به‌ازای میزان فروش، ایجاد امکانات رفاهی، ایجاد امکانات حمل و نقل برای تامین‌کنندگان، یکپارچه کردن شبکه توزیع و استفاده از مدرن‌ترین […]

فرصت‌های سرمایه گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور و تاسیس فروشگاه‌های جدید اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور است زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ایجاد عقد قراردادهای بلند‌مدت با تامین‌کنندگان، برندسازی فروشگاه، کاهش سرانه نیروی انسانی به‌ازای میزان فروش، ایجاد امکانات رفاهی، ایجاد امکانات حمل و نقل برای تامین‌کنندگان، یکپارچه کردن شبکه توزیع و استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌های ارتباطی، تجمیع تقاضا‌های خرد و سیاست‌های تخفیفی موجب افزایش بهره‌وری فروش و تقویت تولید خواهند شد.
ما در ادامه شما را با سرمایه‌گذاری در این حوزه آشنا می‌کنیم.

تعریف فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، بازارهای خرده‌فروشی‌ هستند که اغلب از طریق به اشتراک گذاشتن یک نام تجاری و با استفاده از مدیریت مرکزی، کسب‌و‌کار خود را راه می‌اندازند و معمولا روش‌های تجاری و شیوه‌های مدیریتی آنها مطابق با استانداردهای کسب‌و‌کار جهانی است. امروزه این فروشگاه‌های بزرگ در جهان کاملا شناخته شده هستند و یکی از کسب‌و‌کارهای موفق جهانی به شمار می‌روند و در چند سال اخیر در ایران ما شاهد احداث و توسعه این گونه از فروشگاه‌ها بوده‌ایم.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران

تا چند سال قبل در ایران مفهوم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در فروشگاه‌های تعاونی مصرف خلاصه می‌شد که مشتریان اغلب برای دریافت کالاهای کوپنی و خرید کالا به قیمت‌های تعاونی قدم در آنها می‌گذاشتند، ولی امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سمبل زندگی مدرن در ایران تبدیل شده‌اند. 

ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا به سبک و سیاق امروزی آن، به اواسط قرن ۱۹ میلادی و به کشور آمریکا برمی‌گردد که به تدریج کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها از خواروبار و ارزاق به حوزه‌های دیگر تسری پیدا کرد.

در ایران هم نخستین فروشگاه‌ زنجیره‌ای یعنی تعاونی مصرف سپه در سال ۱۳۲۸ تاسیس شد و بعدها فروشگاه‌های کوروش، تعاونی مصرف شهر و روستا، رفاه، شهروند و… هم وارد عرصه فعالیت شدند و هم‌اکنون در حالی که پای سرمایه‌گذاران خارجی هم به این عرصه باز شده است، ۵۲ فروشگاه زنجیره‌ای با ۱۴۰۰ شعبه در کشور فعال هستند.

در حالی که در برخی از کشورهای دنیا ۸۰ تا ۹۰ درصد کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، در ایران ۴ تا ۵ درصد کالاهای تولید داخل در این فروشگاه‌ها ارائه می‌شود.

فرصت‌های سرمایه گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران

تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری افراد و واحدهای صنفی است که می‌خواهند فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای خود ایجاد کنند و صنوف مختلف می‌توانند در این موضوع مشارکت داشته باشند و به ‌انجام رسیدن چنین رسالتی زمینه‌های اشتغال بسیاری را فراهم می‌کند. در این راستا چهار رویکرد تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اصلاح و دانش‌بنیان کردن شبکه‌های توزیع، حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات و بهبود فضای کسب‌وکار باید مدنظر قرار گیرد.

راه‌های سرمایه‌ گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران فروشگاه‌هایی هستند که با نام و نشان تجاری واحد و تحت مدیریت متمركز و با حداقل دو شعبه تأسیس می‌شوند و به عرضه خدمات مبادرت می‌كنند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا چند منظوره هستند و همه نوع گروه‌های کالایی یا خدماتی را ارائه می‌دهند یا اینکه یک گروه کالای همگن را عرضه می‌کنند.
سرمایه‌گذاری در زمینه تأسیس
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به احساس نیازی که در سطح جامعه وجود دارد و رشد روزافزون تمایل افراد و خانواده‌ها به خرید و تأمین مایحتاج خود از این فروشگاه‌ها از توجیه اقتصادی برخوردار است. ظاهراً علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زمینه تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم راه کوتاه و آسانی را پیش‌رو دارند و می‌توانند به آسانی مجوزهای لازم را دریافت کنند.
در حال حاضر عرصه فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران حدود ۲۱۰ هزار متر مربع است. هرچند که میزان سرمایه لازم برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بنا به گروه‌های کالایی مختلف فرق می‌کند، اما به‌طور میانگین به ازای هر متر مربع عرصه فروش حدود ۶ میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است و این فروشگاه‌ها به ازای هر شعبه به مساحت ۲۰۰ متر مربع، به‌طور میانگین برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی دارند.

اخذ مجوز راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

برای اخذ مجوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو حالت وجود دارد:
۱- در شرایطی که مکان موردنظر سرمایه‌گذاران آماده باشد، می‌توانند به اتاق اصناف استان محل استقرار دفتر مركزی مراجعه و پروانه كسب دریافت کنند.
۲-ولی چنانچه مكان آماده نباشد و مجری قصد احداث یا آماده‌سازی مكان را داشته باشد، می‌تواند به مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و جواز تأسیس دریافت کند و پس از تكمیل کار برای بهره‌برداری نسبت به دریافت پروانه كسب اقدام کند.

به منظور بهبود فضای كسب و كار، جواز تأسیس در مركز امور اصناف و بازرگانان طی ۲۴ ساعت صادر می‌شود.

چالش‌های سرمایه گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یکی از دلایل پایین بودن درصد حضور فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران، نهادینه نشدن فرهنگ این موضوع و آماده نبودن زیرساخت‌ها اعم از زیرساخت‌های اجرایی و قانونی است و برای آماده شدن این زیرساخت‌ها و نهادینه شدن این موضوع به زمان نیاز داریم. همچنین دلیل دیگر این است که حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت نگرفته است.
سرمایه گذاری برای راه انداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مفهوم امروزی آن نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی می‌باشد و در صورتی که سرمایه‌گذار نتواند سرمایه کافی در این زمینه به کار بگیرد، سرمایه‌گذاری در این بخش برای وی مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

صرف ایجاد و توسعه ‌ی فروشگاه‌ها برای رونق اقتصادی کافی نیست و این جریان توزیع مدرن مانند دیگر ساختارهای نو نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد زیرساخت‌های لازم و حمایت دارد تا در جهت منافع اقتصادی و اجتماعی کشور پیش برود. در شرایط بحرانی اقتصاد و نیاز به گسترش فرهنگ مصرف کالای داخلی، فروشگاه‌ها ابزار قوی و موثری هستند که می‌توانند با مدیریت تقاضا، فروش کالای داخلی را تضمین کنند. این مهم نیاز به سیاست‌های حمایتی دولت از کالای ایرانی و ایجاد قوانین محکم درخصوص فروش کالای خارجی دارد.

سرمایه گذاری خارجی در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امروزه سرمایه گذاری خارجی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین مالی در دنیا شناخته می‌شود، لذا سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان وسیله‌ای برای انتقال فناوری ، دانش ، مهارت ، نوآوری عمل می‌کند. در دنیای کنونی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش های مختلف اقتصادی ازجمله خدمات به دلیل افزایش تقاضا برای آن افزایش سطح درآمد سرانه مردم و به تبع آن خلق نیازهای جدید برای بشر و همچنین ارتقای فناوری تولید و سرازیر شدن نیروی کار به بخش خدمات از اهمیت چشمگیری برخوردار گردیده و بدین ترتیب آن سرمایه‌گذاری خارجی نیز در شبکه توزیع کالا و خدمات از اهمیت زیادی برخوردار شده است .

این در حالی است که اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز بیست ساله در ایران، این امکان را فراهم می آورد که برنامه‌های مهمی از قبیل نوین سازی شبکه‌های توزیع از طریق جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی مورد تاکید قرارگیرد. در زمینه نوین‌سازی شبکه‌های توزیع باید گفت که این امر بدون بهره‌مندی از روش‌هایی از قبیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی در راستای ایجاد فروشگاه های زنجیره‌ای و به تبع آن استفاده از ابزارهای توزیع کالابه راحتی امکان پذیر نمی‌باشد.

یکی از شرایط ایجاد و شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تامین مالی از طریق سرمایه گذاری های لازم در این زمینه می‌باشد.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خارجی در راه‌انداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر برطرف کردن کمبود منابع مالی موجبات انتقال فناوری، توسعه مهارت و مدیریت برای ارتقای توان کیفی نیروی کار داخلی ، افزایش استاندارد تولیدات داخلی، افزایش بهره وری، تشویق فعالیت‌های بخش خصوصی، دسترسی به کالاهای با کیفیت‌تر و در عین حال ارزان تر و در نهایت حرکت به سوی اقتصاد بازار را برای کشور میزبان به همراه دارد.
جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شبکه توزیع اغلب موجب تغییر رفتار اعضای زنجیره تامین می‌شود برای مثال با سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای،‌خرده‌فروشان دیگر نیز جهت رقابت با این فروشگاه مجبور به کاهش قیمت‌های خود شده و کاهش قیمت ها، باعث حفظ منابع بیشتر برای هزینه بابت خرید سایر کالاها توسط مصرف‌کنندگان می‌شود و در نتیجه این امر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و رضایت‌مندی آن‌ها افزایش‌یافته و به تبع آن موجبات افزایش
رفاه اجتماعی فراهم خواهد شد.

در ایران نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف به این موضوع گرایش نشان داده‌اند.

با توجه به حساسیت موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، در کشورهای مختلف برای ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی، قوانین و شروطی قرار داده می‌شود تا حضور این شرکت‌ها مانع آسیب به تولید داخلی و اشتغال درآن کشور شود. 

سخن آخر

اگر در زمینه عمده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال می‌باشید و یا علاقمند به سرمایه‌گذاری در بازار فروشگاه‌ها هستید می‌توانید برای شروع و ادامه سرمایه‌گذاری‌تان از خدمات وینداد بهره‌مند شوید.
وینداد با ارائه خدمات حقوقی آنلاین و ارائه خدماتی همچون بانک قراردادهای پرکاربرد ، تنظیم و بررسی قرارداد و مشاوره حقوقی ویژه کسب و کارها در فرآیند سرمایه گذاری، راهگشای حفاظت از کسب و کارهای شما و همچنین موفقیت در روند و فرآیند سرمایه گذاری در کسب و کارها می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی