قرارداد استخدام صندوقدار ؛ قراردادی مناسب فروشگاه‌ها

قرارداد استخدام صندوقدار را قبل از شروع به کار در فروشگاه تنظیم کنید!

حتماً شما نیز می‌دانید که صندوقدار یا همان Cashier به شخصی می‌گویند که در بخش دریافت و پرداخت فعالیت دارد. امروزه صندوق داری یکی از مشاغلی است که بسیار توسعه و رواج یافته است و تقریباً تمامی مجموعه‌ها، اعم از کوچک و بزرگ به آن نیاز دارند. در این راستا در این مطلب برانیم تا […]

حتماً شما نیز می‌دانید که صندوقدار یا همان Cashier به شخصی می‌گویند که در بخش دریافت و پرداخت فعالیت دارد. امروزه صندوق داری یکی از مشاغلی است که بسیار توسعه و رواج یافته است و تقریباً تمامی مجموعه‌ها، اعم از کوچک و بزرگ به آن نیاز دارند. در این راستا در این مطلب برانیم تا به اهمیت و جایگاه صندوقداری، وظایف او، نکات حقوقی قرارداد استخدام صندوقدار و همچنین نمونه قرارداد استخدام صندوقدار و نکات مهم تنظیم قرارداد مربوطه بپردازیم.

چرا به صندوقدار نیاز داریم؟

صندوقدار فردی است که مسئول محاسبه قیمت کالا و دریافت پول از مشتری و همچنین صدور فیش می‌باشد. به خاطر داشته باشید که صندوقدار یکی از ارکان مهم مالی است و نحوه کار صندوقدار تأثیر مستقیم بر سطح رضایت مشتریان دارد.

نحوه کار صندوقداری در عین سادگی به دقت فراوانی نیاز دارد.

شغل صندوقداری در تمامی مجموعه‌ها کاربرد دارد اما عموماً آن‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکتٰ‌ها مشغول به کار می‌شوند.

باید در نظر داشت که این شغل از مشاغلی است که در ارتباط با مردم است و لازمهٔ ورود به آن داشتن روابط عمومی بالا است و فردی که بتواند به‌درستی با مردم ارتباط برقرار کند و با آن‌ها با روی خوش رفتار کند می‌تواند در این شغل موفق باشد.

همچنین برای داشتن این شغل نیاز است که شخص به صورت پیوسته در مجموعه حضور داشته باشد و با خوش‌رویی با مشتریان برخورد نماید فلذا صاحبان مجموعه این امر را خود شخصاً انجام نمی‌دهند و آن را به دیگری می‌سپارند.

مهم‌ترین وظیفه صندوقدار چیست؟

باید دقت نمود که صندوقدار وظایف متعددی دارد که شرح دقیق آن در قرارداد استخدام صندوقدار درج می‌گردد. لکن به طور کلی، از مهمترین وظایف صندوقدار می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱-ثبت هزینه‌ها و عملیات در دفتر حسابداری

۲-سند‌زدن در انتهای شیفت کاری

۳-نوشتن گزارش روزانه برای مدیریت در انتهای شیفت کاری

۴-کار با دستگاه کارت‌خوان

۵-حفظ و نگهداری اموال با ارزش و رعایت نکات ایمنی

۶-بایگانی اسناد و مدارک به‌صورت روزانه

۷-انتقال وجوه دریافتی به حساب‌های بانکی و ارائهٔ فیش‌های دریافتی از بانک‌ها به واحد امور مالی

۸-نوشتن گزارش روزانه برای مدیریت در انتهای شیفت کاری

۹-کار با دستگاه بارکد خوان

و….

قرارداد با صندوقدار چه نوع قراردادی است؟

قراردادی که در یک مجموعه با صندوقدار بسته می‌شود، یک قرارداد استخدامی است.

قرارداد استخدام صندوقدار مانند تمامی قراردادهای استخدامی دیگر، انواع مختلفی مانند قرارداد دائمی، موقت و کار معین داردو برحسب نیاز کارفرما با جزییات در قرارداد مذکور، ذکر می‌گردد.

نمونه قرارداد استخدام صندوقدار

۱- مشخصات طرفین

۲- نوع قرارداد

۳- نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه‌ای که صندوقدار به آن اشتغال می‌یابد

۴- محل انجام کار

۵- تاریخ انعقاد قرارداد

۶- مدت قرارداد

۷- ساعات کار

۸- حق‌السعی

۹- حقوق و مزایا

۱۰- بیمه

۱۱- عیدی و پاداش سالانه

۱۲- حق سنوات یا مزایای پایان کار

۱۳- شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد

۱۴- سایر موضوعات

۱۵- نسخ قرارداد

محل امضاء و اثر انگشت کارفرما و یا نماینده قانونی ایشان

محل امضاء و اثر انگشت صندوقدار

به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز به دنبال انعقاد قرارداد استخدام صندوقدار هستید، می‌توانید به بخش درخواست ثبت تنظیم قرارداد استخدام صندوقدار مراجعه کرده تا قراردادی مختص خودتان با در نظر داشتن جمیع شرایطتان داشته باشید.

دو نکته حقوقی مهم قرارداد استخدام صندوقدار

۱-در قرارداد استخدام صندوقدار باید مواردی چون حفظ حسن امانتداری، رعایت محرمانگی توسط صندوقدار درج گردد.

یکی از این مهم‌ترین مسائل حفظ حسن امانتداری یا رعایت محرمانگی توسط صندوقدار است. دلیل این امر دسترسی صندوقدار به اطلاعات یک یا چند صندوق است. فلذا توجه به محرمانه دانستن این اطلاعات و قید آن در قرارداد حائز اهمیت است.

۲-یکی دیگر از نکات بسیار مهم در قرارداد استخدام صندوقدار باید درج شود حدود مسئولیت صندوقدار است. یکی از مهمترین موارد آن است که در مدت زمان حضور در محل کار و بخش مربوطه، به هیچ وجه صندوقدار نباید که صندوق را ترک نماید، و تمامی مسئولیت صندوق با صندوقدار است. البته در صورت الزام با اطلاع سرصندوقدار یا رئیس بخش مربوطه اقدام به این کار نماید.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که در هر مجموعه‌ای که محصولی (کالا و یا خدمات) ارائه می‌شود، وجود یک یا چند فرد به عنوان صندوقدار جهت محاسبه قیمت‌ها، دریافت مبلغ از خریداران و به طورکلی تسهیل فرآیند خرید مشتریان ضروری است.

صندوقداری از شغل‌های بسیار سخت محسوب می‌شود زیرا اندکی یکنواخت است و ماهیت شغل صندوقداری مبنی بر ارتباط با مردم و به خصوص تلاش در جهت جلب رضایت مشتری، است.

باید در نظر داشت که قرارداد استخدام صندوقدار که میان کارفرمای مجموعه و صندوقدار منعقد می‌گردد دارای نکات حقوقی فراوانی است خاصتا اینکه به جهت استخدامی بودن از قانون کار پیروی می‌نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز