قرارداد سرایداری

قرارداد سرایداری چیست و چه نکات قانونی دارد؟

امروزه با گسترش شهرها و پیشرفته شدن نوع زندگی انسان‌ها شاید یکی از مهم‌ترین خواسته‌های انسان حفظ زمان و نگهداری از اموال و دارایی‌ها در کنار فعالیت‌های خود است، همه‌ی انسان زمان مناسبی برای انجام چندین کار در طول روز را ندارند و یا بسیاری از آن‌ها با توجه به نوع شغل خود از محل […]

امروزه با گسترش شهرها و پیشرفته شدن نوع زندگی انسان‌ها شاید یکی از مهم‌ترین خواسته‌های انسان حفظ زمان و نگهداری از اموال و دارایی‌ها در کنار فعالیت‌های خود است، همه‌ی انسان زمان مناسبی برای انجام چندین کار در طول روز را ندارند و یا بسیاری از آن‌ها با توجه به نوع شغل خود از محل زندگی خود برای مدت موقتی دور می‌شوند یا حتی در صورت داشتن وقت کافی، تخصصی برای انجام بعضی امور را ندارند، به همین علت در این مقاله سعی داریم شما را با شغل و مفهوم سرایدار و قرارداد سرایداری آشنا کنیم. شغلی که بر خلاف گذشته امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته و تقریبا هر مجموعه ای به آن نیازمند است.

قرارداد سرایداری نیز قراردادی است که برای همکاری با سرایدار تنظیم می‌شود و منافع طرفین را در زمان همکاری تضمین می‌کند.

سرایدار کیست؟

سرایداری یکی از مشاغل مهم در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ و کوچک تجاری و غیر تجاری محسوب می‌شود که بدون وجود او ممکن است اختلافات بسیاری میان اعضای یک مجموعه به وجود بیاید و آن موقع است که اداره و مدیریت چنین مجموعه‌ای بسیار مشکل و غیر قابل انجام است.
در تعریفی ساده، سرایدار کسی است که به نمایندگی از طرف اعضای یک مجموعه تجاری یا غیر تجاری برای انجام برخی امور مربوط به آن مجموعه و حفظ امنیت و بهتر انجام دادن کارهای آن مجموعه انتخاب می‌شود.
معمولا در شهرهای بزرگ وقتی از سرایداری حرف میزنیم توجه ما به مسائل آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ مسکونی جلب می‌شود و برعکس وقتی در شهرهای کوچک این شغل برسی می شود معمولا به مدرسه و شرکت‌های کوچک تجاری و غیرتجاری جلب می‌شویم.

سرایدار چه وظایفی دارد؟


برای اینکه با وظایف سرایداری آشنا شویم لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که متاسفانه برخلاف عرف موجود در جامعه و میان مردم، سرایداری یک شغل ساده و غیر تخصصی نیست که به راحتی هرکس با هر ویژگی و توانایی از عهده‌ی آن بربیاید در ادامه خواهیم دید که در مواردی سرایدار مورد نظر باید با بسیاری از موارد عملی و نیمه حرفه‌ای اشنایی داشته و توانایی انجام دقیق و منظم آن امور را داشته باشد.
برای وظایف سرایدار نمی‌توانیم یک فهرست محدود را نام ببریم چرا که با توجه به واحدها و مجتمع های گوناگون با کاربری مختلف به تبع آن سرایدار مجموعه دارای وظایف مختلفی است و این بدیهی است که سرایدار یک مدرسه با سرایدار یک مجتمع آپارتمانی و یا یک شرکت تجاری وظایف یکسانی ندارند.
اما درکل می‌توان میان تمامی سرایدارها و هدف از استخدام و انتخاب آنها معمولا چند ویژگی و چند وظیفه که خواست افراد یک مجموعه است را بیان کرد. برای مثال همانطور که می دانیم از سرایدار با عنوان نگهبان مجتمع هم یاد می شود پس یکی از وظایف مهم آن ها حفظ امنیت ساختمان و واحدها است که باید در تامین این امر مهم بسیار توانا و سالم باشند. انجام امور بهداشتی و نظافتی یکی دیگر از وظایف مشترک سرایداری است که با توجه به نوع توافق مجموعه در قرارداد با آنها مصادیق نظافت مختلف است.

افراد مناسب سرایداری باید چه ویژگی هایی  داشته باشند


قبل از ذکر نکات قراردادی برای انتخاب یک سرایدار، بررسی صلاحیت او واجب به نظر می‌رسد چرا که خواهیم گفت اگر در این امر دقت کافی را نداشته باشیم ممکن است در نگارش یک قرارداد مربوط به سرایداری با مشکلاتی ناخواسته روبه رو بشویم، به همین دلیل نکاتی که ما در اینجا بیان می‌کنیم صرفا پیشنهاداتی است که همه‌ی آنها از دعاوی ناشی از این نوع قرارداد در مراجع قضایی با تجربه به دست آمده و توجه به آنها مقدمه‌ی انعقاد یک قرارداد سالم و کم خطر است.

سن سرایدار بسیار زیاد و یا خیلی کم نباشد این مورد را از جهت توانایی برای انجام امور مجموعه در نظر داشته باشید که سرایدار سلامتی و توانایی کافی را برای انجام امور را داشته باشد.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و همچنین  عدم اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات می تواند در انتخاب یک سرایدار خوب به شما کمک کند. سلامت جسمی و روانی که در بالا هم به آن اشاره کردیم برای انجام کارها با ارامش و به درستی بسیار ضروری است. و نکته‌ی بسیار مهم سرایدار شما باید با بعضی از امور ضروری آشنا باشد مثل روش‌های مقابله با آتش سوزی و امداد رسانی و …

نکات قرارداد سرایداری


در ابتدا باید بگوییم در قوانین موضوعه برای شغل سرایداری قانون خاصی وجود ندارد اما باتوجه به اینکه به موجب این قرارداد باعث به کار گرفتن یک انسان می‌شود، این قرارداد را مستند به ماده‌ی ۷ قانون کار، یک قرارداد کار دانست و بسیاری از امور مربوط به این شغل را باید در قانون کار پیدا کنیم و هنگام تنظیم قرارداد به آن توجه کافی داشته باشیم.

طرفین قرارداد:

براساس این قرارداد، شخصی به عنوان سرایدار به کار گرفته می‌شود. سرایدار یک شخص حقیقی است که تمایل به استخدام شدن برای کار مورد نظر را دارد و کارفرمای این قرارداد مالک ساختمان، یا نماینده‌ای از جانب مالک و ساکنان ساختمان است.

موضوع قرارداد:


موضوع  قرارداد بسته به نوع مجمتع متفاوت است. برای مثال قرارداد سرایدار ساختمان مسکونی یا قرارداد سرایدار ساختمان تجاری و اداری را شامل می‌شود و همچنین نوع و ماهیت قرارداد می‌تواند قرارداد دائم یا قرارداد موقت یا قرارداد با موضوع معین باشد.

ساعت کار:


ساعت شروع به کار سرایدار و پایان ساعت کار ذکر شود همچنین اضافه کاری مازاد بر ساعت کار قانونی می‌تواند تابع قانون کار باشد یا تابع اراده طرفین قرارداد.

مدت قرارداد:

مدت قرارداد با نوع قرارداد کار ارتباط دارد. در قراردادهای دائم، تعهدات کاری به صورت بلند مدت است اما برای قراردادهای موقت یا قراردادهایی با موضوع معین که باید در بازه زمانی مشخصی انجام می‌شود، تعیین مدت قرارداد بسیار مهم است. لازم است در این بخش به طور دقیق، تاریخ شروع و پایان قرارداد نوشته شود.

وظایف سرایدار:


• نظافت کامل پارکینگ، حیاط، راه پله‌ها، پشت بام، اسانسور و سایر بخش‌ها با توجه به توافق طرفین
• گزارش مشکلات موجود به کارفرما و در غیاب او به یکی از اعضای ساختمان
• هوشیاری و نظارت کامل بر فرایند رفت و آمد اشخاص ثالث به محل مورد نظر
• اشراف کامل بر نحوه‌ی استفاده از ابزار و وسایل ایمنی مانند کپسول آتش نشانی

تعهدات کارفرما:

• تهیه مکان مناسب برای سکونت سرایدار بسته به توافق طرفین
• نحوه و پرداخت حقوق در تاریخ معین
• پرداخت عیدی و پاداش سالانه
• پرداخت بیمه

می توانید برای جلوگیری از خلل قانونی و یا موارد بیان نشده در قرارداد یک بند را با عنوان احاله به قانون کار در قرارداد ذکر کنید به این معنی که در موارد سکوت و عدم ذکر برخی موارد در جهت حل اختلاف ناشی از این موارد به قانون کار ارجاع شود. یا به عبارتی دیگر موارد مطرح در روابط کارفرما و سرایدار مانند روزهای تعطیل، حق اولاد و غیره، به قانون کار واگذار می‌گردد تا طبق این قانون انجام شود.

وینداد مرجع تنظیم قرارداد شما

برای تنظیم قرارداد سرایداری یا هر نوع قرارداد دیگر نیاز به رعایت اصول قانونی و نکاتی است که در صورت نبود آن‌ها طرفین دچار مشکل خواهند شد.

اگر شما هم نیاز به تنظیم قرارداد دارید می‌توانید این کار را بر عهده کارشناسان حقوقی وینداد بسپارید و یا سری به بانک قراردادهای وینداد بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

6 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
یونس
یونس
1 سال پیش

اگه سرایداری که قراردادنداشته باشه تکلیفش چیه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  یونس
1 سال پیش

با سلام و احترام
سرایدار مشمول قانون کار است و حتی در صورت نداشتن قرارداد کتبی، قرارداد او شفاهی محسوب شده و تمامی حقوق و تکالیف قانون کار به او تعلق می گیرد.
کارشناس حقوقی وینداد

محمد مهدی نوری راد
محمد مهدی نوری راد
1 سال پیش

۱- آیا محل سکونت با آب و برق و گاز ارائه شده میتواند جزء مزایای ارائه شده به سرایدار باشد . یا جزء وسایل سرایداری میباشد
۲- پرداخت بیمه به خود سرایدار انجام شود و خود سرایدار با پرداخت بیمه خویش فرمائی اقدام کند از لحاظ قانون مشکلی دارد .البته چون ظاهرا برای برج مسکونی کد کارگاه ارائه نمیشود

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد مهدی نوری راد
1 سال پیش

با سلام و احترام
درباره مورد اول باید گفت، امکانات حداقلی جزء ملزومات سرایداری است و درباره مورد دوم باید گفت بله باید از طریق پرداخت بیمه خویش فرمایی اقدام کند.

محمد مهدی نوری راد
محمد مهدی نوری راد
1 سال پیش

1- آیا محل سکونت با آب و برق و گاز ارائه شده میتواند جزء مزایای ارائه شده به سرایدار باشد . یا جزء وسایل سرایداری میباشد
2- پرداخت بیمه به خود سرایدار انجام شود و خود سرایدار با پرداخت بیمه خویش فرمائی اقدام کند از لحاظ قانون مشکلی دارد .

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد مهدی نوری راد
1 سال پیش

با سلام و احترام
در مورد پرسش اول:در صورتی که سرایداری به صورت شبانه روزی باشد باید کلیه ملزومات اولیه مانند محل سکونت و آب و برق و گاز به میزان متعارف برای سرایدار مهیا شود.
در مورد پرسش دوم:این کار غیرقانونی بوده و آمر یا کرفرما موظف به بیمه کردن فردی است که او را به کار گماشته است.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز