قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید و نکات حقوقی آن چیست؟

قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید و نکات حقوقی آن چیست؟

انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید به نوعی حکم پیروزی در جذب سرمایه‌گذاری را دارد. اصولاً وقتی طرفین قراردادی را امضا می‌کنند به این معنا است که همه‌‌شان به اصول و حرف‌هایی که در آن قرارداد نوشته شده است باور دارند. بنابراین اجرای هر یک از بندهای قرارداد حائز اهمیت بوده و عدم عملی نشدن حتی […]

انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید به نوعی حکم پیروزی در جذب سرمایه‌گذاری را دارد. اصولاً وقتی طرفین قراردادی را امضا می‌کنند به این معنا است که همه‌‌شان به اصول و حرف‌هایی که در آن قرارداد نوشته شده است باور دارند. بنابراین اجرای هر یک از بندهای قرارداد حائز اهمیت بوده و عدم عملی نشدن حتی یکی از آن‌ها می‌تواند به برهم خورد شراکت یا اخراج مسئول مرتبط منجر شود. با این تفاسیر نحوه‌ عقد قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید بسیار بااهمیت است. این قراردادها نکات حقوقی خاصی دارند که بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از آن‌ها مطلع باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم و درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه دهیم.

تقسیم سود و زیاد در سرمایه‌گذاری در تولید چگونه است؟

یکی از نتایجی که نوشتن قرارداد در پی دارد تقسیم سود و زیاد بین شرکا است. این تقسیم باید به گونه‌ای باشد که هر دو طرف (چه تولیدکننده و چه سرمایه‌گذار) از کار خود راضی باشند. بنابراین هر یک از آن‌ها طبق توافقی که می‌کنند در همه یا بخشی از سود و زیان (با توجه به میزان سرمایه‌گذاری) در تولید بهره می‌برند. پس منطقی است کسی که سرمایه بیش‌تری را با خود دارد از سهم بالاتری برخوردار شود. اما باید توجه داشت که در مواقع ضرر هم او خسارت سنگین‌تری را تجربه می‌کند. به همین دلایل در هنگام نوشتن قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید باید درباره این موارد به توافق رسیده باشید.

آیا شرکا حق حذف سرمایه‌گذار را دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. شرکا با توجه به قوانینی که پیش‌تر در قرارداد ذکر کرده‌اند می‌توانند نسبت به حذف یکی از سرمایه‌گذارها اقدام کنند. این کار به دلایل مختلفی ممکن است صورت بگیرد. در بعضی قراردادها طرفین متعهد می‌شوند که در صورت ارتکاب هرگونه تخلفی سودشان به عنوان جریمه‌ آن کار بین دیگر سرمایه‌گذارها تقسیم شود. بنابراین حذف یک سرمایه‌گذار در تولید به طور کامل و بدون هیچ‌گونه حقوقی امکان پذیر نیست. همه‌چیز مطابق با قراردادی که همه‌ طرفین آن را امضا کرده‌اند صورت می‌گیرد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در هنگام عقد قرارداد با یک وکیل مشورت کنید و یا از مشاورین حقوقی تیم وینداد برای این کار کمک بخواهید. ما آماده‌ ارائه انواع قراردادهای سرمایه‌گذاری در تولید برای شما هستیم.

آیا سرمایه‌گذاری در تولید بدون ضرر ممکن است؟

ذات یک قرارداد سرمایه‌گذاری ایجاد شراکت در میان آن‌ها است. اگر شرطی در قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید باشد که بگوید یک یا چند نفر از سرمایه‌گذاران در ضرر شرکت سهیم نیستند مخالف با قانون شراکت مدنی است. در واقع همان‌طور که خودتان متوجه شدید چنین شرطی در تضاد با ذات «قرارداد» است. به همین دلیل طبق ماده ۵۷۵ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران استفاده از آن برابر است با نقض قانون و شامل جریمه و گاهاً از بین رفتن تولید می‌شود.

هنگام سرمایه‌گذاری در تولید مسئولیت‌ها با چه کسی است؟

در واقع منظور از «مسئولیت‌»ها تمامی وظایف و تعهداتی است که تولید کننده باید انجام دهد. اما حالا که بین سرمایه گذار و تولید کننده قرارداد بسته است انجام این کارها بر عهده‌ی کیست؟ و مهم‌تر از همه در صورت بروز مشکل چه کسی باید پاسخگو باشد؟

شما می‌توانید در قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید جزئیاتی را درباره نحوه انتخاب مدیر و وظایف او قرار دهید. مدیر شرکت به نوعی زبان بقیه‌ سرمایه گذاران است. بنابراین باید در انتخاب او دقت زیادی به خرج داد. به طور معمول در اکثر شراکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در تولید روال کار بر این است که سهامدار ارشد را به عنوان مدیر منصوب می‌کنند. از آنجایی که ممکن است خود این شخص تمایلی به انجام این مسئولیت نداشته باشد و بخواهد فرد دیگری این کار را انجام دهد باید درباره شیوه انتخاب مدیر و رأی‌گیری بین اعضا قوانینی را در نظر بگیرید.

دیگر سرمایه‌گذاران چه اختیاراتی دارد؟

وقتی شخصی را در قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید به عنوان مدیر اصلی انتخاب کردید بدیهی است که حجم مسئولیت‌های بسیاری از دوش دیگر سرمایه گذاران برداشته می‌شود. اما آیا این بدان معنا است که آن‌ها دیگر حق دخالت در امور تولیدی را ندارند؟

باید بگوییم که سرمایه‌گذاران در تولید و شراکت همیشه از حقوقی برخوردار هستند که در هر شرایطی واجب الاجرا هستند. از جمله‌ این‌ها می‌توان به حق انتصاب و عزل مدیر اشاره کرد. مدیر منتخب ممکن است به هر دلیلی نتواند از پس وظایفی که دارد بربیاید یا دچار تخلفاتی شود که حقوق دیگر سرمایه‌گذاران را در خطر بیندازد. بنابراین بقیه‌ شرکا می‌توانند طبق نکاتی که در قرارداد ذکر کرده بودند درباره سرنوشت کار او تصمیم گیری کنند. با این حال توجه داشته باشید که قانونی درباره حق شرکا به ویژه در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی خصوصی وجود ندارد. بنابراین هنگام انعقاد قرارداد و نوشتن اساسنامه‌ به طور حتم به ذکر این موارد اقدام فرمایید. انجام این کار شما را در برابر اتفاقاتی که ممکن است در آینده پیش بیایند به نوعی تضمین می‌کند.

سخن پایانی

یکی از انواع قراردادهای سرمایه‌گذاری ، قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید است که می‌تواند دارای جزئیات فراوانی باشد. در هنگام ذکر این جزئیات که خود شامل مواردی درباره نحوه محاسبه سود و زیان، مدیریت و حقوق هر یک از سرمایه گذاران است باید بسیار مراقب بود. در هنگام انعقاد این قرارداد بهتر است درباره مسائل قانونی و حقوقی آن با یک وکیل مشورت کنید. همچنین مشاورین مجرب ما در گروه وینداد آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره قراداد سرمایه‌گذاری در تولیدی و نکات آن هستند. همچنین برای آماده‌سازی و تنظیم یا بررسی قرارداد سرمایه‌گذاری در تولید هم می‌توانید از خدمات ما بهره‌مند شوید. مواردی که در بالا مطرح شدند بخشی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در هنگام سرمایه‌گذاری در تولید و بستن قرارداد باید در ذهن داشته باشید.
شما هم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی