قرارداد مدیر بازرگانی

چه نکات قانونی در قرارداد مدیر بازرگانی وجود دارد؟

  معمولا یکی از بخش‌هایی که در تعریف ساختار سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری وجود دارد، بخش بازرگانی است. راهبری و هدایت این بخش بر عهده مدیربازرگانی می‌باشد که اولین قدم برای همکاری با او انعقاد قرارداد مدیر بازرگانی است. مدیربازرگانی با طراحی و تنظیم و عملیاتی کردن اهداف تجاری سازمان و سیاست‌های فروش نقش مهمی […]

 

معمولا یکی از بخش‌هایی که در تعریف ساختار سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری وجود دارد، بخش بازرگانی است. راهبری و هدایت این بخش بر عهده مدیربازرگانی می‌باشد که اولین قدم برای همکاری با او انعقاد قرارداد مدیر بازرگانی است.

مدیربازرگانی با طراحی و تنظیم و عملیاتی کردن اهداف تجاری سازمان و سیاست‌های فروش نقش مهمی را در توسعه و افزایش فروش، حفظ مشتریان و در نتیجه بهره‌وری سازمان یا شرکت ایفا می‌کند.

از طرفی مدیربازرگانی به جهت نوع فعالیت و وظایفی که بر عهده دارد غالبا از سیاست‌های کلی سازمان و اسرار آن مطلع می باشد؛ از این رو یکی از دغدغه‌های مهم کارفرما در استخدام مدیر بازرگانی انعقاد قراردادی دقیق و اصولی است به نحوی که علاوه بر تعریف واضح و مشخص از حقوق و تعهدات هریک از طرفین، حفظ محرمانگی اسرار سازمان چه در طول قرارداد و چه پس ازآن صورت بگیرد.

حال در صورت تمایل می‌توانید از نمونه قرارداد مدیر بازرگانی وینداد استفاده کنید، هم چنین توصیه می کنیم به منظور آشنایی با مهم ترین نکات قرارداد مدیر بازرگانی تا اخر این مقاله با ما باشید.

 

مدیربازرگانی چه کسی است؟

مدیربازرگانی امور مرتبط با بازرگانی از جمله خرید، فروش، ارزیابی تامین‌کنندگان، پیگیری قراردادها،مدیریت مالی پروژه‌ها، ارزیابی ریسک‌ها، معرفی اصولی محصول و خدمات، تدوین سیاست‌های جذب و حفظ مشتری و رسیدگی به امور مشتریان، تعیین شرح وظایف پرسنل واحد بازرگانی را بر عهده دارد. میزان وظایف و مسئولیت‌های مدیر بازرگانی متناسب با هر سازمان ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.

 

قرارداد مدیر بازرگانی چه نکاتی دارد؟

قرارداد مدیر بازرگانی نوعی قرارداد کار است و از این حیث تحت شمول قوانین و مقررات قانون‌ کار قرار دارد.

مطابق قانون‌کار، قراردادکار قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

هم‌چنین کارگر در این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

از این رو تنظیم و نگارش قرارداد مدیر بازرگانی با توجه به مواد و اصول قانون کار صورت می‌گیرد. بخشی از مهم ترین نکات قرارداد مدیر بازرگانی عبارت است از :

 

مشخصات طرفین قرارداد

دراین ماده مشخصات و اطلاعات دقیق و جزئی طرفین قرارداد باید ذکر گردد. اطلاعاتی از قیبل :

نام و نام‌ خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس و نشانی محل سکونت هم‌چنین در صورتی که کارفرما در این قرارداد شخص حقوقی باشد درج شماره ثبت آن نیز لازم است.

 

موضوع قرارداد

در قرارداد مدیر بازرگانی با توجه به هدفی که از به کارگیری مدیر بازگانی در سازمان و شرکت وجود دارد موضوع قرارداد یا همان وظایف، نوع کار و حرفه مدیر بازرگانی تعیین و مشخص می‌گردد.

ذکر دقیق و جزئی موضوع قرارداد از مهم ترین مواردی که می‌تواند در شکل گیری یک رابطه کاری صحیح و مناسب و به دور از اختلاف موثر باشد. مثال‌هایی از موضوع قراردادمدیربازرگانی عبارت است از : تهیه پیش نویس قرارداد، انعقاد قرارداد، مذاکره با مشتریان، تهیه و تدوین شرح وظایف پرسنل واحد بازرگانی، برنامه‌ریزی تولید و پیگیری ارسال محموله‌ها، ارزیابی برنامه‌های تبلیغاتی و بررسی میزان اثرگذاری آن‌ها بر مخاطب، بازاریابی و…

 

مدت قرارداد

قراردادکار به لحاظ مدت به قرارکار مدت موقت، غیر موقت و معین تقسیم می‌گردد، معمولا قرارداد مدیر بازرگانی به صورت قرارداد مدت موقت منعقد می‌شود، در این شکل از قرارداد، قراردادکار دارای تاریخ مشخص شروع و پایان می‌باشد.

البته برخی سازمان‌ها و یا شرکت‌ها ممکن است در به کارگیری و انعقاد قرار داد مدیربازرگانی مدتی را با عنوان دوره آزمایشی در قراردادکار در نظر بگیرند که با توجه به قانون مدت دوره آزمایشی باید در قراردادکار مشخص شود . حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا، سه ماه می‌باشد.

 

مبلغ و زمان و نحوه پرداخت

مبلغ قرارداد یا دستمزد در قرارداد مدیربازرگانی باید مشخص باشد، این مبلغ نمی‌تواند از حداقل دستمزد قانونی کمتر باشد. علاوه براین بهتر است میزان دستمزد به ازای هر ساعت کار نیز مشخص گردد.

زمان و نحوه پرداخت دستمزد مانند اینکه اول، آخر یا نیمه هر ماه باشد و سایر جزئیات مرتبط با نحوه محاسبه اضافه کاری، ماموریت و غیره باید در قرارداد معین گردد.

 

محرمانگی اطلاعات

مدیربازرگانی با توجه به نوع حرفه و وظایفی که در شرکت به عهده دارد معمولا ازاطلاعات و اسرار تجاری شرکت مطلع می‌باشد، بنابراین درج شرط محرمانگی اسرار تجاری شرکت در طول مدت قرارداد و حتی پس از آن، کمک زیادی به برطرف شدن یکی از بزرگترین نگرانی‌های کارفرمایان در مورد به کارگیری مدیر بازرگانی می‌کند.

 

محل کار و ساعات کار

تعیین محل کار از مواردی که در قرارداد مدیر بازرگانی باید مشخص گردد، چرا که نوع وظایف مدیربازرگانی در سازمان‌ها و شرکت‌ها بعضا ایجاب می‌کند که مدیربازرگانی به منظور انجام وظایف در محل‌های مختلف  حضور داشته باشد، بنابراین توافق در مورد این موضوع و درج آن در قرارداد به منظور جلوگیری از اختلافات احتمالی ضروری می‌باشد، علاوه بر این بهتر است تعداد ساعات کار نیز تعیین گردد.

 

آیا به تنظیم قراردادمدیر بازرگانی نیاز دارید؟

استخدام مدیربازرگانی از نیازهای مهم سازمان ها و شرکت ها برای سازماندهی و توسعه بخش تجاری است،  حال با توجه به نقش اساسی که مدیربازرگانی در پیشبرد امور تجاری ایفا می کند.

تنظیم دقیق و اصولی قرارداد مدیر بازرگانی بسیار مهم است. به گونه‌ای که هم اهداف سازمان از استخدام مدیربازرگانی تامین گردد، و هم حقوق طرفین قرارداد حفظ گردد.

بدین منظورکارشناسان حقوقی وینداد در امورقراردادها ضمن ارائه نمونه قرارداد مدیربازرگانی آماده ارائه مشاوره و راهنمایی برای تنظیم قرارداد مدیربازرگانی متناسب با سازمان شما می‌باشند.

برای پوشش تمام امور حقوقی کسب و کارتان نیز وینداد پیشنهادات ویژه‌ای تحت عنوان اشتراک حقوقی برای شما دارد که یک تیم حقوقی را به جای یک وکیل مسئول امور حقوقی شما قرار می‌دهد. برای اطلاع بیشتر از این موضوع به این صفحه مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز