قرارداد وستینگ چگونه یک استارتاپ و بنیانگذاران آن را حفظ و حمایت می‌کند؟

بیایید لزوم قرارداد وستینگ را با یک مثال شروع کنیم؛ تصور کنید شما به تازگی مبادرت به برپایی کسب و کار جدیدی نموده‌اید و قرار است به عنوان مدیر اجرایی این کسب و کار مشغول به فعالیت شوید و بخشی از خدمات و تصمیمات مرتبط با کسب و کار را بر عهده بگیرید و در […]

بیایید لزوم قرارداد وستینگ را با یک مثال شروع کنیم؛ تصور کنید شما به تازگی مبادرت به برپایی کسب و کار جدیدی نموده‌اید و قرار است به عنوان مدیر اجرایی این کسب و کار مشغول به فعالیت شوید و بخشی از خدمات و تصمیمات مرتبط با کسب و کار را بر عهده بگیرید و در کنار شما بنیانگذار دیگری که نقش کلیدی هم در پیشبرد کسب و کار دارد به شما ملحق می‌شود و قرار است بخشی از فعالیت‌هایی که از اهمیت زیادی هم برخوردار هستند را بر عهده بگیرد.

در ابتدای کار هر دو نسبت به کسب و کار متعهد هستید و مسئولیت‌های هر روزه را بر عهده می‌گیرید و بر این اساس شما تصمیم به تقسیم سهام می گیرید و این تقسیم را به صورت ۶۰ به ۴۰ انجام می‌دهید.

اما باید توجه داشت در هر کسب و کاری به موازات اعتمادی که میان افراد وجود دارد، افراد خواستار حصول اطمینان در این خصوص هستند که همکاران یک کسب و کار برای مدت طولانی در آن کسب و کار بمانند و مسئولیت‌هایی که بر عهده آن‌ها می‌باشد را به سرانجام برسانند. خوشبختانه فرآیندی وجود دارد که در قالب آن صاحبان کسب و کار می‌توانند سهام خود را بعد از گذشت مدت زمان مشخص دریافت نمایند. این فرآیند وستینگ (Vesting) نام دارد که سهام افراد در آن موضوع فرآیند قرار می‌گیرد.

قرارداد وستینگ ۲ مزیت دارد:

۱- تشویق کننده افراد حاضر در یک کسب و کار است که آن کسب و کار را رها نکنند.

۲- حمایت کننده کسب و کار زمانی که افرادی آن کسب و کار را رها می‌کنند.

قرارداد وستینگ ، بنیانگذاران را از هم محافظت می‌کند، ریسک را کمتر می‌کند و اجازه می‌دهد که تنها نگرانی شما پیشرفت استارتاپ و کسب و کارتان باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکارتان انجام دهید این است که نمونه قرارداد وستینگ را حتما تهیه کنید.

اما  تعریف وستینگ چیست؟

قرارداد وستینگ مکانیسمی است که به بنیانگذاران و کارکنان این اجازه را می‌دهد که سهام خود را بعد از گذشت دوره زمانی مشخصی که در ابتدای کار تعیین می شود، دریافت نمایند.

اساساً کارکنان پس از به سر‌انجام رساندن فعالیت‌های مشخصی سهام دریافت می‌نمایند و یا در قالب قرارداد وستینگ مبتنی بر دوره زمانی خاصی و مانند یک برنامه زمانی عمل به سهام خود دست پیدا می‌کنند.

دانلود نمونه قرارداد وستینگ

مدت زمان وستینگ معمولا به چه میزان است؟

رایج‌ترین برنامه زمانی وستینگ برای کسب و کارهای نوپا اصولاً ۴ ساله می‌باشد که بخشی از سهام موضوع قرارداد به گرو کسب و کار گذاشته شده و هر ماه به واسطه بازخرید شرکت از این قرارداد خارج می‌شود. نکته قابل ذکر این است که نسبت به حضور صرف در سال نخست سهامی تعلق نمی‌گیرد و آغاز این فرآیند لزوماً با تاریخ اعطای سهام یکی نمی‌باشد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد وستینگ کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد وستینگ که مطابق قانون تجارت ایران تنظیم شده است را دریافت کنید.

کمی بالاتر اشاره کردیم که وستینگ ۲ مزیت برای کسب و کار شما به همراه دارد:

۱- قرارداد وستینگ از شرکت و کسب و کار شما حمایت می‌کند:

اصلی‌ترین دلیل ایجاد قرارداد وستینگ و مهم‌ترین مزیت آن حمایت از کسب و کار می‌باشد. هر چند تمام کسانی که وارد مسیر آشنایی با هم‌بنیانگذاران به ویژه راه اندازی کسب و کار می‌شوند اصل را بر درستی و صداقت افراد و اعتماد به آن ها قرار می‌دهند. با این حال هم شرایط کسب و کار و هم خلقیات افراد تغییرپذیر بوده و بدون قرارداد وستینگ اگر برای کسب و کار در دوره برپایی مشکلاتی به وجود بیاید، این احتمال وجود دارد که برخی از بنیانگذاران یا کارکنان کسب و کار با کل سهام خود از شرکت خارج گردند که این امر می تواند ضربه بزرگی برای کسب و کار باشد. نکته دیگر اینکه در موضوع خروج یکی از همکاران تنها موضوع سهام مطرح نیست بلکه حق رای سهامداران را نیز در بر می‌گیرد. بدین ترتیب در مثال ابتدای این متن چنانچه یکی از بنیانگذاران با حق سهام ۶۰ درصدی از شرکت خارج شود، از آن جایی که قدرت تصمیم گیری زیادی نیز دارد، خروج وی می تواند کلیه عملیات اجرایی شرکت را متوقف نماید. حتی اگر بنیانگذاری کمتر از ۵۰ درصد نیز حق سهام داشته باشد، باز هم نقش حیاتی و مهمی در رای گیری ایفا می‌نماید که خروج آن می‌تواند مشکل ساز باشد.

سامانه خدمات حقوقی وینداد، با در اختیار داشتن بهترین کارشناسان متخصص در امور قراردادها و استارت‌آپ‌ها، مفتخر به ارائه کلیه خدمات حقوقی به کسب و کارهای نوپا می‌باشد. همین الان درخواست تنظیم قرارداد وستینگ خود را ثبت کنید.

سرمایه‌گذاران عموماً برای سرمایه‌گذاری روی یک شرکت نسبت به آگاهی از نحوه اداره کسب و کار کنجکاو و مشتاق هستند و ارائه قرارداد وستینگ شفاف منطقی، نحوه اداره کسب و کار را مشخص می‌کند می‌تواند پاسخگوی کنجکاوی سرمایه گذاران باشد.

بدون قرارداد وستینگ و در صورت قطع همکاری یکی از بنیانگذاران شما ملزم به پاسخگویی به سوالات سرمایه‌گذاران هستید. ابهاماتی نظیر اینکه چرا کسی بعد از یک سال کار کردن و با داشتن حق سهام ۴۰ درصدی تصمیم به ترک کسب و کار گرفته است و لازم است شما این موضوع را اثبات نمایید که با وجود شرایط به وجود آمده آیا واقعا شما مدیر لایقی برای کسب و کار هستید؟

در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به استفاده از قراردادهای کسب‌وکار داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

۲- با قرارداد وستینگ افراد متعهد‌تر و مشتاق‌تر می‌شوند:

قرارداد وستینگ همچنین می‌تواند مشوق اعضای تیم باشد تا در شرایط سخت و بحرانی یک کسب و کار به فعالیت خود در آن ادامه دهند. در واقع در این شرایط تنها وجود سهامی که در گرو شرکت است می‌تواند فرد را در شرکت ماندگار و نسبت به ادامه فعالیت مشتاق نماید. این امر در مورد کارکنان نیز مصداق خواهد داشت. زمانی که مدیر کسب و کار وعده سهامی را به کارکنان خود بعد از طی مدت زمانی مشخص می‌دهد، در واقع آن پروژه برای افراد شخصی تر شده و نسبت به درست انجام شدن آن حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند.

[irp posts=’178′]

نیاز به قرارداد وستینگ دارید؟

با در نظر داشتن مزیت‌هایی که ذکر شد به این نتیجه می رسیم که عدم اعطای سهام برای به تاخیر انداختن مدت زمانی که طول می‌کشد تا سهام از آن افراد و بنیانگذاران شود نیست بلکه هدف واقعی از این امر این است که کسب و کار در اولویت قرار بگیرد و افراد حاضر در آن طی مدت زمانی مشخص به طور مثال ۴ سال یا بیشتر، نسبت به آن متعهد باشند و در نهایت سهام به آن ها تعلق بگیرد.

تیم حقوقی وینداد با بهره مندی از تجربه و اطلاعات وکلا و مشاورین حقوقی مجرب در زمینه مسائل حقوقی کسب و کارها نوپا، پاسخگوی تمامی سوالات و نیازهای شما در زمینه قرارداد وستینگ می‌باشد. برای حمایت از کسب و کار خود می توانید همین حالا قرارداد وستینگ را از بانک قرارداد دریافت کرده و با افراد کلیدی خود منعقد نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که برای استارتاپ خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

دانلود نمونه قرارداد وستینگ

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط