قرارداد پرستاری از کودک

قرارداد پرستاری از کودک در خانه و نکات مهمی که باید درنظر بگیرید!

نیاز به داشتن شغل تمام وقت برای گذران زندگی سبب شده است تا بسیاری از والدین زمان کافی برای رسیدگی به برخی امور نظیر نگهداری و مراقبت از فرزندان خود را نداشته باشند. به همین خاطر برخی از والدین ترجیح می‌دهند تا نگهداری از فرزندان خود را به مهدکودک‌ها یا پرستارهای خانگی بسپارند. برای استفاده […]

نیاز به داشتن شغل تمام وقت برای گذران زندگی سبب شده است تا بسیاری از والدین زمان کافی برای رسیدگی به برخی امور نظیر نگهداری و مراقبت از فرزندان خود را نداشته باشند. به همین خاطر برخی از والدین ترجیح می‌دهند تا نگهداری از فرزندان خود را به مهدکودک‌ها یا پرستارهای خانگی بسپارند.
برای استفاده از خدمات پرستاری، تنظیم قرارداد پرستاری از کودک در خانه راه حل مطمئنی محسوب می‌شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، قصد داریم تا به قرارداد پرستاری از کودک در خانه بپردازیم و نکات حقوقی تنظیم قرارداد مذکور را بررسی کنیم.

چرا تنظیم قرارداد پرستاری از کودک ضروری است؟

نگهداری و مراقبت از فرزندان، حساسیت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد. این حساسیت هرچه سن کودک کمتر باشد، بیشتر هم می‌شود. به همین خاطر اگر والدینی تصمیم به استخدام پرستار برای نگهداری از کودک خود دارند، باید حداکثر دقت را داشته باشند.

نباید فراموش کرد که استخدام پرستار خانگی، تابع رابطه قانون کار (کارفرما و کارگر) بوده و از این جهت تنظیم قرارداد می‌تواند وجاهت قانونی بیشتری به رابطه والدین و پرستار ببخشد و در نهایت هم نظارت بیشتری را بر این رابطه حاکم کند.

به نظر می‌رسد نوع قرارداد کار در زمینه قرارداد پرستاری از کودک، قرارداد کار موقت باشد که طی آن در مدت مشخصی پرستار به استخدام والدین در می‌آید.

استخدام پرستاری می‌تواند به طور مستقیم و با تنظیم قرارداد میان والدین و پرستار محقق شود و یا قرارداد پرستاری از کودم، میان والدین و یک موسسه یا شرکت ارائه خدمات پرستاری از کودک منعقد شود.

در ادامه به نکات حقوقی قرارداد پرستاری از کودک می‌پردازیم.

قرارداد پرستاری از کودک چه نکاتی دارد؟

همانطور که ذکر شد، قرارداد پرستاری از کودک از نوع قراردادهای کار موقت بوده و بندهای عمومی این قرارداد و برخی نکات اختصاصی را شامل می‌شود.

مشخصات طرفین قرارداد

مشخصات کامل طرفین قرارداد نظیر نام و نشانی و تلفن و… باید در این بند قید شود. توصیه می‌شود برای اطمینان کافی از هویت پرستار کودک، مدارک شناسایی رسمی وی را بررسی کنید و مشخصات را مطابق با آن در این بنویسید.

موضوع قرارداد

در این بند باید شرح وظایف کامل پرستار کودک را درج کنید. انجام امور شخصی و نگهداری کامل از کودک، تعویض و شست‌وشوی لباس‌های کودک، استحمام، توجه به تغذیه منظم کودک، انجام بازی و سرگرمی‌های مورد علاقه کودک و… بخشی از موضوع قرارداد محسوب می‌شوند.

توجه داشته باشید اگر وظیفه خاص دیگری را نیز از پرستار انتظار دارید. در بند موضوع قرارداد و یا بند تعهدات پرستار قید کنید. مثلا ممکن است آموزش زبان، ریاضی، نقاشی و یا وظیفه ایاب و ذهاب کودک به مدرسه نیز بر عهده پرستار قرار بگیرد.

مدت قرارداد

اصولا مدت قرارداد از زمان امضای آن تا تاریخی است که طرفین بر آن توافق دارند. از آنجایی که این قرارداد غالبا در قالب قرارداد کار موقت قرار می‌گیرد، معمولا مدت ۶ ماهه یا نهایتا یکساله را مبنای مدت قرارداد می‌گذارند.

مبلغ قرارداد

دستمزد پرستار و حقوق و مزایای وی باید مطابق با قانون کار پرداخت شود. همچنین شیوه پرداخت مبلغ قرارداد (ماهانه، هفتگی، چک، نقد و…) نیز نیاز به تصریح دارد.

تعهدات والدین کودک (کارفرما)

تعهد اولیه کارفرما در این قرارداد پرداخت به موقع مبلغ قرارداد است. همچنین فراهم کردن وسایل مورد نیاز برای ایفای وظیفه پرستاری از جمله خوراک پرستار، مکان استراحت، وسایل خاص مانند اسباب‌بازی مورد نیاز کودک، کتاب‌های آموزشی و… بر عهده کارفرما است.

همچنین اگر کارفرما، نیاز داشته باشد شیفت پرستار افزایش یابد، باید دستمزد و اضافه کار مورد نظر را پرداخت کند.

فراموش نکنید که به دلیل شمول قانون کار بر قرارداد پرستاری از کودک، پرداخت حق بیمه پرستار نیز بر عهده کارفرما خواهد بود.

اگر پرستار از سوی موسسه‌ای خاص ارسال شده باشد، والدین کودک باید در خصوص پرداخت وجوه تابع موسسه باشند و وجه اضافی به پرستار پرداخت نکنند.

تعهدات پرستار کودک

مهم‌ترین تعهد پرستار کودک، رعایت اصول حرفه‌ای، کاری، بهداشتی و… در مراقبت از کودک است. همچنین تعهداتی نظیر غذا دادن به کودک، خواباندن به موقع، آموزش به او، کتاب خواندن، عدم ترک کودک پیش از تحویل به والدین و در واقع عمل کامل به موضوع قرارداد، تعهدات مهم پرستار کودک محسوب می‌شوند.

فسخ قرارداد

معمولا عدم پرداخت به موقع دستمزد پرستار، یکی از رایج‌ترین دلایل فسخ قرارداد است. همچنین غیبت غیرموجه یا تاخیرهای متوالی پرستار، عدم رعایت نظامات قراردادی و… نیز دلایل دیگر فسخ قرارداد هستند.

اغلب، اگر والدین اقدام به تغییر محل زندگی خود کنند و پرستار برای ادامه همکاری به مشکل بر بخورد، حق فسخ برای پرستار وجود خواهد داشت.

ضمانت قرارداد

در اکثر موارد برای آنکه والدین از حسن نیت و حسن رفتار پرستار اطمینان حاصل کنند، اقدام به دریافت سفته یا سایر ضمانت‌های قراردادی از پرستار می‌کنند. در صورتی که پرستار خسارتی به منزل یا کودک وارد آورد، ضمانت‌های مذکور محل جبران خسارات خواهد بود.

محرمانگی

در مواردی ممکن است والدین ترجیح دهند تا اطلاعات خانوادگی و سایر موضوعات شغلی آنها از سوی پرستار فاش نشوند. به همین خاطر تنظیم بند محرمانگی و حفظ اسرار و اطلاعات، تدبیر مهمی محسوب می‌شود.

حل‌وفصل اختلافات

در این بند باید روش حل اختلافات بین والدین و پرستار مشخص شود. اغلب روش اولیه مذاکره و در درجه دوم استفاده از داور منتخب خواهد بود. در مواردی که پرستار از سوی یک شخص حقوقی (مثل یک موسسه) پیشنهاد شده باشد، وظیفه حل اختلاف بر عهده موسسه خواهد بود.

درباره قرارداد پرستاری از کودک سوالی دارید؟

قرارداد پرستاری از کودک به دلیل حساسیت خاص امور مراقبت از کودک، نیازمند دقت زیادی در تنظیم است. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از استخدام پرستار کودک، از راهنمایی‌های کارشناسان حقوق قراردادها بهره‌مند شوید و نکات حقوقی خسارت و مسئولیت پرستار و… را در قرارداد تصریح کنید.

ما در وینداد با ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد، قادر هستیم تا قرارداد پرستاری از کودک، متناسب با وضعیت خاص شما، چه در جایگاه کارفرما و چه در جایگاه پرستار کودک، تنظیم کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز