قوانین و جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای + آشنایی با جرایم رایانه‌ای بازی

قوانین و جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای + آشنایی با جرایم رایانه‌ای بازی

جرائم رایانه‌ای دسته‌ای از جرائم جدیدی در نظام حقوقی ایران محسوب شده که دربردارنده قوانین و مقررات خاصی همانند قانون جرائم رایانه‌ای می‌باشند. این دسته از جرائم به حدی گستره وسیعی دارد که حتی می‌توان بخش از آنها را نسبت به بازی‌های رایانه‌ای تعمیم داد و موضوعی تحت عنوان جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای را […]

جرائم رایانه‌ای دسته‌ای از جرائم جدیدی در نظام حقوقی ایران محسوب شده که دربردارنده قوانین و مقررات خاصی همانند قانون جرائم رایانه‌ای می‌باشند. این دسته از جرائم به حدی گستره وسیعی دارد که حتی می‌توان بخش از آنها را نسبت به بازی‌های رایانه‌ای تعمیم داد و موضوعی تحت عنوان جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای را مورد بررسی قرار داد.

به لحاظ افزایش میزان جرائم رایانه‌ای و همچنین جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای قصد داریم تا در این مطلب به مبحث جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای بپردازیم.

فراموش نکنید که وینداد بستری را آماده کرده است تا به راحتی بتوانید وکیل متخصص برای مشکل ‌حقوقی خود در حوزه دعاوی جرائم رایانه‌ای را انتخاب کنید. برای این کار کافی است که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی دعوای مطرح شده، وکیل متخصص برای دعوا را به شما معرفی کنیم تا با هزینه‌ای معقول دفاع از پرونده‌شما را در کلیه مراحل دادرسی در دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی صلاح برعهده بگیرد.

سابقه قوانین مرتبط با جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای

در این راستا قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۸۸ به تصویب رسید و عمده موضوعات مربوط به حوزه فضای مجازی در آن قانون مقرر شده است؛ فلذا دیگر مانند گذشته هر فرد نمی‌تواند به صورت آزادانه هر کار خلاف قانونی را در فضای مجازی انجام دهد و در صورت ارتکاب جرائم رایانه‌ای در حوزه بازی‌های رایانه‌ای یا جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای، اتهام وی در دادگاه‌های جرائم رایانه‌ای رسیدگی می‌شود.

قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ برای تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

کلیات لایحه قانون جرائم رایانه‌ای در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ با ۱۷۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع به تصویب رسید. پس از رفع ایراداتی که شورای نگهبان به این قانون وارد کرده بود. در ۷ تیر ۱۳۸۸ قانون جرائم رایانه‌ای به تأیید شورای نگهبان رسید و رئیس‌جمهور ۱۰ تیر آن را برای اجرا ابلاغ کرد. قانون جرائم رایانه‌ای در ۵ بخش و ۵۵ ماده تنظیم شده‌است. حبس و جریمه نقدی یا هر دو مجازات‌هایی است که برای مرتکبین این جرائم وضع شده‌است.

جرایمی که در این قانون جرم انگاری شده‌اند شامل موارد ذیل می‌گردد:

دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، جعل داده‌های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده‌ها و تغییر داده‌ها یا علایم موجود در کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده‌ها یا علایم به آن‌ها، تخریب و اخلال در داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی دیگری، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، تولید، ارسال، انتشار، توزیع یا معامله داده‌های محتویات مستهجن، تحریک، ترغیب، تهدید، دعوت، فریب یا آموزش ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی دیگری بدون رضایت او و انتشار مطالب دروغ به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی.

تولید یا انتشار یا توزیع یا معامله داده‌ها یا نرم‌افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌روند.

همانطور که ملاحظه نمودید قانون جرائم رایانه‌ای طیف وسیعی از جرائم رایانه‌ای را جرم انگاری کرده است که هرکدام از انها ممکن است در بستر بازی‌های رایانه‌ای انلاین نیز محقق شود و موضوعی را تحت عنوان جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای مطرح نماید که در ادامه بدان می‌پردازیم.

آشنایی با مصادیق جرائم رایانه‌ای در حوزه بازی

سرقت رایانه‌ای

اولین مورد از جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای، سرقت رایانه‌ای است. این نوع از سرقت تحت عنوان فصل سوم «سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه» و در ماده 12 قانون جرائم رایانه‌ای مورد جرم انگاری قرار گرفته است.

ماده 12 قانون جرائم رایانه‌ای مقرر نموده است که هرکس که به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در نتیجه سارق رایانه‌ای ممکن است در بازی رایانه‌ای مبادرت به سرقت داده‌های دیگری نماید و وفق ماده 12 قانون جرائم رایانه‌ای، بسته به اینکه عین داده‌ها در اختیار صاحب و مالک آنها باشد یا خیر، به مجازات متفاوتی محکوم می‌شود. یعنی اینکه اگر عین داده‌ها در اختیار صاحب و مالک آنها باشد، سارق رایانه‌ای به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال محکوم می‌شود. در مقابل اگر عین داده‌ها در اختیار صاحب و مالک آنها نباشد به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

توهین رایانه‌ای

دومین مورد از جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای، توهین رایانه‌ای است. تعیین عنوان مجرمانه جرم توهین رایانه‌ای در ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای مقرر شده است.

ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای مقرر داشته است که:

«هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بنابراین امکان دارد در فضای بازی‌های آنلاین که امکان چت دارند فردی مبادرت به عمل فوق نماید که در این صورت عمل وی تحت عنوان جرم توهین رایانه‌ای به عنوان یکی از جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

علاوه بر موارد فوق ممکن است هر یک سایر جرائم رایانه‌ای مقرر در قانون جرائم رایانه‌ای در بستر بازی‌های رایانه‌ای محقق شوند که در این صورت تمام جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای قابلیت پیگیری داشته و قابل تعقیب می‌باشند.

سخن آخر

اگر قصد شکایت در دادگاه‌های جرائم رایانه‌ای یا دادسرا نسبت به تمام جرائم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای را دارید، ما در وینداد آماده ارائه خدمات متنوع حقوقی نظیر تنظیم شکایت کیفری، پیگیری حقوقی این جرائم به وسیله وکلای باتجربه حقوق فضای مجازی و سایر مشاوره‌های مورد نیاز شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط