قراردادهای مالکیت فکری

قراردادهای انتقال مالکیت فکری برای کسب‌وکارها

در حوزه مالکیت فکری می‌توانید از قراردادهای مختلفی به منظور محافظت از حقوق، انتقال آن‌ها، اجازه استفاده از حقوق مالکیت فکری را به سایر اشخاص بدهید. قراردادهای انتقال مالکیت فکری کسب‌وکارها انواع مختلفی دارند که در راستای محافظت از حقوق قانونی شما تنظیم می‌شوند. چرا که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نوین […]

در حوزه مالکیت فکری می‌توانید از قراردادهای مختلفی به منظور محافظت از حقوق، انتقال آن‌ها، اجازه استفاده از حقوق مالکیت فکری را به سایر اشخاص بدهید. قراردادهای انتقال مالکیت فکری کسب‌وکارها انواع مختلفی دارند که در راستای محافظت از حقوق قانونی شما تنظیم می‌شوند. چرا که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نوین همواره‌ در معرض مخاطراتی هستید که بی‌توجهی به آن‌ها خسارات مالی و معنوی زیادی در پی دارد.

در این مقاله با بررسی نقش حقوق مالکیت فکری در کسب‌وکارها، به معرفی انواع قراردادهای کاربردی در این زمینه می‌پردازیم.

چرا توجه به مالکیت فکری در قراردادهای کسب‌وکار ضروری است؟

اصولا آنچه سبب پیشبرد و مطرح شدن کسب و کار شما به عنوان نمونه‌ای موفق و مطرح در بین کسب‌وکارهای مختلف می‌شود، دارایی‌های معنوی یا به عبارت دیگر حقوق مالکیت فکری شما است.

از اصول کاری بسیار مهم در ایجاد و زمینه‌سازی هرچه  قوی‌تر در بازاریابی فروش محصولات شما آنچه ضروری است لزوم توجه شما به مفهوم مالکیت فکری و کارکرد آن در تنظیم قراردادهای کسب‌وکار است.

بنابراین شما نیز به عنوان صاحب کسب و کار موظف به حمایت و محافظت از دارایی‌ها فکری خود هستید تا بتوانید مانع استفاده سودجویان و رقبا از نقض کپی رایت و حقوق مالکیت فکری خود شوید.

در عین حال ممکن است، اشخاص یا کسب‌وکارهای دیگر بخواهند از حقوق مالکیت فکری و کپی رایت شما به نوعی استفاده کنند، می‌توانید با استفاده از قراردادهای کاربردی مالکیت فکری آن را به‌صورت قانونی و تحت نظارت خود در اختیار آن‌ها قرار دهید.

قراردادهای انتقال مالکیت فکری در کسب‌وکارها
 

قراردادهای انتقال مالکیت فکری کسب‌وکارها

با توجه به اینکه انواع حقوق مالکیت فکری بسیار گسترده هستند، برای واگذاری یا اجازه استفاده از هر یک نیاز به قرارداد جداگانه‌ای خواهید داشت. برای مثال قرارداد واگذاری حق اختراع با قرارداد انتقال برند با یکدیگر متفاوت هستند.

از جمله قراردادهای کاربردی در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرارداد اعطای لیسانس – این قرارداد برای واگذاری حق اختراع، طرح صنعتی و سایر انواع مالکیت فکری کاربردی است.
  • قرارداد فرانشیز – برای مثال جهت استفاده از برند از این نوع قرارداد استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

مالکیت فکری و مهم‌تر نحوه محافظت و امکان بهره‌برداری از آن اهمیت زیادی دارد. تا جایی که می‌توانید از این نوع دارایی‌های خود نیز کسب درآمد کنید. در عین حال مانع از سوءاستفاده از آن‌ها توسط سایر اشخاص شوید.

چرا که در حال حاضر آنچه به عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شود به طریق و تعریف سنتی خود تنها اموال فیزیکی و ملموس نیست. بلکه دارایی در مفهوم مدرن و امروزی خود شامل ایده‌ها، طرح‌ها، اختراعات، برندها و غیره می‌شود که ارزش اقتصادی بالایی دارند.

برای محافظت از این دارایی‌ها و انتقال آن‌ها به روش قانونی می‌توانید از قراردادهای انتقال مالکیت فکری استفاده کنید که مهم‌ترین آن‌ها قرارداد اعطای لیسانس و قرارداد فرانشیز است.

برای تنظیم قرارداد و همچنین دریافت مشاوره‌های لازم در رابطه با حقوق مالکیت فکری و محافظت از آن می‌توانید با وکلای مالکیت فکری در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا حقوق مالکیت فکری مانند اختراع، برند و غیره قابل انتقال هستند؟

بله، در صورتی که این موارد را ثبت کرده باشید، می‌توانید حقوق مادی آن را از طریق قرارداد به سایر اشخاص به‌صورت جزئی یا کلی واگذار کنید.

چه نوع قراردادهایی برای انتقال حقوق مالکیت فکری تنظیم می‌شوند؟

از جمله قراردادهای رایج برای انتقال برند، طرح صنعتی، اختراع و غیره، قرارداد فرانشیز و قرارداد اعطای لیسانس است.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و