مدت اعتبار شرکت‌های بازرگانی

مدت اعتبار شرکت بازرگانی چقدر است؟

شرکت‌ها برای مدت محدود یا نامحدودی به ثبت می‌رسند که این مدت در اساسنامه ذکر می‌شود. ممکن است شرکتی برای موضوع مشخصی تشکیل شود و پس از انجام موضوع منحل شود. در عین حال شرکت‌ها می‌توانند برای یک دوره طولانی فعالیت داشته باشند و حتی مدت اعتبار خود را تمدید کنند. در این مقاله با […]

شرکت‌ها برای مدت محدود یا نامحدودی به ثبت می‌رسند که این مدت در اساسنامه ذکر می‌شود. ممکن است شرکتی برای موضوع مشخصی تشکیل شود و پس از انجام موضوع منحل شود. در عین حال شرکت‌ها می‌توانند برای یک دوره طولانی فعالیت داشته باشند و حتی مدت اعتبار خود را تمدید کنند. در این مقاله با بررسی مدت اعتبار شرکت بازرگانی، شرایط تغییر مدت شرکت بازرگانی را بررسی خواهیم کرد. در نهایت نیز نکات لازم برای تعیین مدت بازرگانی در اساسنامه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مدت اعتبار شرکت بازرگانی چیست؟ 

یکی از عناصر اساسی برای ثبت شرکت بازرگانی مدت آن است. مدت به این معناست که شرکت برای چند وقت می‌تواند فعالیت داشته باشد. هنگامی که شرکت به ثبت می‌رسد؛ باید در رابطه با مدت اعتبار بازرگانی با مدیران و موسسان توافق شود. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در رابطه با ثبت شرکت وجود دارد این است که مدیران گاهی اوقات مدتی برای فعالیت‌های شرکت تعیین نمی‌کنند. 

مدت اعتبار شرکت بازرگانی می‌تواند هم به صورت محدود و هم به صورت نامحدود تعیین شود (در صورتی که موضوع شرکت بازرگانی معین باشد.)

انواع مدت شرکت بازرگانی 

مدیران شرکت‌های بازرگانی می‌توانند مدت اعتبار شرکت را به دو صورت در اساسنامه بنویسند که در ادامه بیان می‌شود:

  • مدت بازرگانی با مدت نامحدود

برخی از مدیران در شرکت‌های بازرگانی با یکدیگر توافق می‌کنند که یک مدت نامحدود برای شرکت در نظر بگیرند. در چنین مواردی شرکت یک موضوع معین دارد و می‌تواند تا زمانی که سوددهی دارد به فعالیت خودش ادامه دهد. اگر مدت شرکت به صورت نامحدود باشد نیازی نیست که برای تمدید مدت اقدام کرد.

  • شرکت‌های بازرگانی با مدت محدود

گاهی بنا به اختیارات و وظایف مدیران شرکت‌ بازرگانی ممکن است، توافق کنند که شرکت را برای مدت محدودی به ثبت برسانند. برای مثال ممکن است یک شرکت برای مدت فقط 3 سال فعالیت داشته باشد و در پایان 3 سال فعالیت شرکت هم تمام می‌شود. البته امکان تمدید مدت شرکت بازرگانی هم وجود دارد. هنگامی که شرکت بازرگانی به صورت محدود است، یعنی برای انجام یک فعالیت معین به وجود آمده است که جنبه پروژه ای دارد.

شرایط خاصی برای انواع مدت بازرگانی وجود ندارد و مدیران با توافقاتی که انجام می‌دهند می‌توانند مدت را کم یا زیاد کنند. 

مدت اعتبار شرکت بازرگانی چرا اهمیت دارد؟ 

هنگامی که شرکت بازرگانی ثبت می‌شود و پس از یک دوره، اعتبار مدت فعالیت آن به پایان می‌رسد باید مدیران در خصوص ادامه فعالیت شرکت یا اعلام انحلال آن تصمیم بگیرند. در واقع اگر شرکت برای مدت محدودی تشکیل شده باشد و بعدا مدت آن منقضی شود، به صورت خود به خود منحل می‌شود و مدیران باید اعلام کنند که شرکت منحل شده است و در صورتجلسه انحلال یکی از دلایل انحلال شرکت بازرگانی را انقضای مدت آن درج کنند. 

گاهی اوقات با انقضای مدت، مدیران شرکت بازرگانی تصمیم می‌گیرند که هنوز می‌توانند برای سود دهی بیشتر بازرگانی را تمدید کنند. در این صورت نیاز است که مدت تمدید شود. 

آیا مدت شرکت بازرگانی قابل تغییر است؟ 

پس از این که مدت اعتبار شرکت بازرگانی تمام شد باید تصمیم گیری اصلی برای تمدید آن انجام شود. برای این منظور باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و البته نیاز است که مقررات اساسنامه تمدید مدت را منع نکرده باشد. همچنین در کنار تمدید مدت امکان کاهش یا افزایش مدت هم وجود دارد. در این خصوص باید ابتدا مدارک لازم را  برای تمدید و همچنین تغییر مدت آماده کرد که در زیر آمده است: 

  • یک صورتجلسه مبنی بر تغییر و تمدید مدت شرکت بازرگانی تهیه کنید سپس این صورتجلسه به امضای افراد حاضر در جلسه برسانید. 
  • لیستی از حاضرین در مجمع عمومی فوق‌العاده تهیه کنید و این لیست هم باید به امضای اعضای حاضر در جلسه برسانید.
  • اگر خود سهامداران در جلسه حاضر نیستند باید نمایندگان آن‌ها در جلسه شرکت کنند و گواهی نمایندگی را هم ارائه بدهند. 
  • ممکن است تمدید مدت شرکت بازرگانی نیاز به مجوز داشته باشد که باید این مجوز قبل از هر چیزی اخذ شده باشد. 

برای تمام تغییراتی که در اساسنامه رخ می‌دهد باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل داده و صورتجلسه مرتبط با آن را تنظیم کنید. از آنجایی که تغییر و تمدید مدت شرکت بازرگانی از تغییرات در اساسنامه است باید حتما در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود. 

جمع‌بندی 

برای ثبت یک شرکت بازرگانی باید در خصوص مدت اعتبار بازرگانی تصمیمات لازم را اتخاذ کنید. در واقع علت اصلی اتخاذ تصمیم در رابطه با مدت اعتبار بازرگانی این است که انحلال و انقضای مدت رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. 

برای تنظیم یک اساسنامه و شرکت نامه مناسب باید دقت کنید که ماده مربوط به مدت اعتبار شرکت به صورت واضح نوشته شود تا بعدا برای شرکا و سهامداران اختلافی از این جهت به وجود نیاید. در این زمینه برای تنظیم اساسنامه شرکت بازرگانی به‌صورت دقیق می‌توانید با کارشناسان ثبت شرکت مشورت کنید و صفر تا صد امور ثبتی را به آن‌ها بسپارید. 

سوالات متداول 

برای تشکیل شدن مجمع عمومی فوق‌العاده چند نفر از سهامداران باید حاضر باشند؟ 

باید نصف افرادی که صاحب بیشترین سهام و دارای حق رای هستند در مجمع عمومی فوق‌العاده حضور داشته باشند. 

در صورتی که مجمع عمومی فوق‌العاده به حد نصاب نرسد چگونه امکان تغییر مدت شرکت وجود دارد؟ 

در این صورت باید برای نوبت دوم از اعضای این مجمع دعوت کنید. پس از تشکیل باید حتما دعوت نامه نوبت دوم هم به عنوان مدارک تغییر و تمدید شرکت بازرگانی لازم است. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.