مدیریت منابع انسانی (HR) و کارکرد آن در یک مجموعه

مدیریت منابع انسانی (HR) و کارکرد آن در یک مجموعه موفق!

یکی از موضوعات مهم امروزه در کسب و کارها و جریان پر تلاطم کسب و کارها و رقابتی شدن آن‌ها موضوع مدیریت منابع انسانی است. موضوعی که لزوم توجه به آن می‌تواند در بردارنده نتایج فوق العاده‌ای باشد. در این نوشتار قصد داریم درباره مفهوم این موضوع صحبت کنیم. اگر این موضوع برایتان چالشی را […]

یکی از موضوعات مهم امروزه در کسب و کارها و جریان پر تلاطم کسب و کارها و رقابتی شدن آن‌ها موضوع مدیریت منابع انسانی است. موضوعی که لزوم توجه به آن می‌تواند در بردارنده نتایج فوق العاده‌ای باشد. در این نوشتار قصد داریم درباره مفهوم این موضوع صحبت کنیم. اگر این موضوع برایتان چالشی را ایجاد کرده ادامه مطلب را از دست ندهید.

مدیریت منابع انسانی به چه معناست؟

فضای رقابتی موجود امروزه خالق مفاهیمی نوین و مهم است که توسل به آن‌ها در فضای رقابتی کسب و کارها بسیار اهمیت دارد از جمله این موضوعات منابع انسانی است.

در واقع منابع انسانی به عنوان یک نوع از مزیت رقابتی در سازمان‌ها، مهم‌ترین دارایی کسب و کارها محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد این مفهوم برای حفظ این دارایی حائز اهمیت است. در سازمان‌ها امروزه اهمیت خلاقیت، نوآوری و درخشش در انگیزه‌های بالا در مبحث نیروی انسانی قطعاً مهم است.
در واقع اصطلاح منابع انسانی اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شد چرا که این اصطلاح به موضوعاتی جذاب مانند رفتار انسانی و ارزیابی عملکرد و انگیزه در روابط کاری می‌پردازد.
این که بدانیم منابع انسانی به چه معناست در واقع می‌تواند شامل تمامی افرادی باشد که در سطوح مختلف یک سازمان و در جایگاه شغل‌های مختلف مشغول به انجام کار هستند.

چگونه می‌توانیم به مدیریت منابع بپردازیم؟

مدیریت منابع انسانی فرایندی است که متدها، وظایف و بسترهای رفتاری و کلیدی یک سازمان را مشخصاً در رابطه با دارایی‌های اصلی خود یعنی کارمندان پوشش می‌دهد.
در واقع این مفهوم موضوعاتی از جمله آموزش، ارزیابی عملکرد، استراتژی‌ها و سیاست‌های حفظ کارمندان را پوشش می‌دهد.

مدیریت منابع انسانی به منظور توصیف مدیریت و توسعه کارمندان در یک سازمان به کار می‌رود که وظیفه اصلی آن چگونگی نظارت بر تمامی امور مربوط به مدیریت سرمایه‌های انسانی سازمان است. این مفهوم در بردارنده توسعه و اجرای برنامه‌هایی است که به منظور افزایش راندمان و تأثیر گذاری یک سازمان یا کسب و کار طراحی شده‌اند.

اهمیت تیم منابع انسانی در چیست؟

اهمیت مدیریت منابع انسانی طی سالیان اخیر بسیار چشمگیر شده است چرا که نقش این موضوع از زمان شروع به استخدام، مصاحبه، تعیین حقوق و دستمزد وفق قانون کار ، برای حفظ و پاسداشت منابع انسانی قابل چشم پوشی نیست.

تیم منابع انسانی در حصول به اهداف کاربردی و بنیادین سازمان با کمک به توسعه فردی کارمندان، ارزیابی عملکرد و توسعه فرهنگ سازمانی نقش مهمی دارد.

گروه منابع انسانی امروزه انجام کارهای بیشتری را نسبت به کارمندان سنتی به عهده می‌گیرند. در واقع آنان می‌توانند با انجام هر چه صحیح‌تر وظایف اصلی خود در به کارگیری درست همراه با بهره‌وری بالای کارکنان مفید واقع شوند.

تیم منابع انسانی به جذب و استخدام بهترین نیروهای انسانی می‌پردازند و در مرحله بعد آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها می‌گذارند. همچنین با رصد چگونگی و ارزیابی عملکردشان و تشویق آن‌ها فضا را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که با ایجاد آن بتوانند به پویایی بیشتر محیط کار و بالاتر بردن مباحث انگیزشی کارمندان خود اقدام کنند.

در حقیقت به نظر می‌رسد با توجه به آنچه گفته شد تیم منابع انسانی دارای چنان پتانسیلی است که انتظار می‌رود همواره سیال و در جریان باشد و بتواند با قدرت هر چه بیشتر در ایجاد ارزش‌های مهم در توسعه روابط کاری در یک سازمان الهام بخش و خالق باشد.

در مورد وظایف مدیریت منابع انسانی چه می‌دانید؟

۱_ جذب کارمندان جدید:
تیم منابع انسانی در فرایند استخدام با توجه به ملاحظاتی که در نظر دارند مانند توجه به بررسی‌های اولیه، فقدان سوء پیشینه و آزمایش اعتیاد به جذب افراد مناسب می‌پردازند.
۲_ رسیدگی به دغدغه‌های کارکنان از جمله دیگر وظایف منابع انسانی است:
واحد منابع انسانی با رسیدگی به نگرانی‌های متفاوتی که کارمندان دارند مانند حقوق و دستمزد، مزایا، برنامه‌های بازنشستگی و رشد و توسعه آنان می‌توانند به بالا بردن توان و انرژی کارکنان کمک بسیار زیادی کنند.
۳_ افزایش و حفظ انگیزه کارمندان چالشی مهم برای گروه منابع انسانی است:
تیم‌های پرتلاش منابع انسانی به گونه‌ای کارآمد عمل می‌کنند تا کارمندان شرکت را ترغیب به به کارگیری تمام تلاششان برای انجام وظایف خود کنند. تیم منابع انسانی در واقع با تمام قدرت سعی دارند فضای کاری کارمندان را جذاب و پر نشاط حفظ کنند با انجام کارهایی مانند ایجاد تسهیلات رفاهی و ایجاد حمایت‌های مناسب برای کارمندان.
۴_ طراحی سیستم ارزیابی عملکرد در وظایف منابع انسانی وجود دارد:
از جمله وظایف دیگر تیم منابع انسانی طراحی سیستمی برای ارزیابی عملکرد کارمندان است. چرا که بدین ترتیب می‌توانند به ایجاد پیوندی نزدیک میان عملکرد کارمندان و اهداف سازمان بپردازند.
۵_ برنامه ریزی به منظور ارتقا شغلی کارمندان در تیم مدیریت منابع انسانی مهم است:
تیم مدیریت منابع انسانی به منظور ارتقا کارمندان در شرایطی که نیاز است اقدام به شناسایی این دسته از کارمندان می‌کند و سعی می‌کند اقداماتی را برای ارتقا آنان در نظر بگیرد.

به این نکات در مدیریت منابع انسانی توجه کنید؟

۱_ به شفاف سازی وظایف در محیط کاری بپردازید:
بهتر است شرح وظایف کارمندان به درستی شفاف شود و کارمندان شناخت و آگاهی درستی از کارهای خود داشته باشند.
۲_ سعی کنید محیط کاری مناسبی ایجاد کنید:
این فرایند آنچنان در ایجاد و بالا بردن انگیزه‌های کارمندان شما مؤثر خواهد بود به گونه‌ای که می‌تواند نتایج بسیار حیرت انگیزی داشته باشد مانند آن که کارمندان شما تمایل داشته باشند که با انرژی بالایی در محیط کارشان وارد شوند. شاید در اختیار داشتن بعضی از امکانات برای کارمندان در محیط کار بسیار سود آور باشد.
۳_ سعی کنید به توانمندسازی اهمیت بدهید:
بدون شک روی آوردن شما به تقسیم کار تا سپردن بعضی از کارها نتایج خاصی دارد و این فرایند به تدریج و در طول زمان شکل می‌گیرد به این ترتیب که در ابتدا مسئولیت‌های محدود و در ادامه اختیارات کارمندان را بیشتر کنید و نتایج آن را مشاهده کنید.
۴_ استانداردهای کاری را برای کارمندان تشریح کنید:
بهتر است برای تمام مراتب و سطوح کاری استانداردهای مناسب و واضحی را طراحی کنید و آن‌ها را به روشنی با کارمندان خود مطرح کنید.
۵_ عملکرد افراد را بررسی و ارزیابی کنید.
۶_ به کارمندان احترام بگذارید:
وقتی به کارمندان احترام می‌گذارید نیاز آن‌ها را به دریافت احترام بالا می‌برید.

برای جذب یک مدیر منابع انسانی حتما با او قرارداد منعقد کنید!

در هر شرکت و سازمانی، مدیر منابع اسنانی از ارکان اصلی آن شرکت به حساب می­‌آید چرا که علاوه بر داشتن مسئولیت‌­های مدیریتی از دیدگاه حقوقی نیز دارای مسئولیت‌های متعدد است. از آنجایی که شرکت نیازمند خدمات شخصی به عنوان مدیر منابع انسانی میباشد حدود وظایف و نقش مدیر بایستی در قالب یک قرارداد کامل و قانونی تعیین شود و به رسمیت درآید. در این نوع از قرارداد کاری درصورتی که شرکتی بخواهد از خدمات تخصصی مدیر در مجموعه خود استفاده نماید بر اساس ضوابط و مقررات و به موجب حکم یا قرارداد در مجموعه، آن شخص به عنوان مدیر پذیرفته می‌شود.
اگر شما هم برای جذب مدیر منابع انسانی مجموعه‌تان دست به کار شده‌اید و نیاز به قرارداد دارید پیشنهاد می‌کنیم درخواست تنظیم قرارداد با مدیر منابع انسانی را ثبت کنید تا کارشناسان ما قراردادی اصولی و حرفه‌ای را برای شما تنظیم کنند.

سخن آخر

مدیریت منابع انسانی از جمله آن موضوعاتی است که می‌تواند به بهترین شکل به نیازهای کسب و کارها پاسخ بدهد فضایی پویا و پرارزشی که دستاوردهای زیادی را برایتان به دنبال می‌آورد. اگر هنوز در مورد این موضوع ابهامی دارید با کارشناسان حقوقی وینداد جهت مشاوره تلفنی در ارتباط باشید مطرح کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط