مزایا-و-معایب-ثبت-شرکت-بازرگانی

آشنایی با مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی 

در حال حاضر شرکت‌های زیادی برای فعالیت در امور مختلف به‌ویژه برای فعالیت‌های بازرگانی به ثبت می‌رسند. اما تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی چیست؟ برای فعالیت در این زمینه نیاز به ثبت شرکت داریم یا می‌توانیم بدون ثبت شرکت نیز فعالیت خود را آغاز کنیم؟ کدام […]

در حال حاضر شرکت‌های زیادی برای فعالیت در امور مختلف به‌ویژه برای فعالیت‌های بازرگانی به ثبت می‌رسند. اما تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی چیست؟ برای فعالیت در این زمینه نیاز به ثبت شرکت داریم یا می‌توانیم بدون ثبت شرکت نیز فعالیت خود را آغاز کنیم؟ کدام روش برای فعالیت بهتر است؟ در این مقاله در رابطه با اهمیت ثبت شرکت بازرگانی نکاتی را بیان می‌کنیم سپس مزایای تاسیس شرکت بازرگانی و همچنین معایب آن را بررسی خواهیم کرد. در نهایت نحوه ثبت شرکت و مزایای ثبت شرکت بازرگانی در سال ۱۴۰۱ را توضیح می‌دهیم.

شرکت بازرگانی چیست؟

برای توضیح مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی، ابتدا بهتر است با شرکت بازرگانی آشنا شویم. شرکت بازرگانی، شرکتی است که در زمینه بازرگانی مثل واردات و صادرات کالا، ترخیص کالا از گمرک، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اموری از این دست فعالیت می‌کند.

البته زمینه فعالیت آن‌ها گسترده‌تر بوده و محدود به همین موارد نمی‌شود اما نکته‌ای که باید این شرکت‌ها حتما در زمان ثبت رعایت کنند، این است که موضوع فعالیت خود یعنی اموری که می‌خواهند انجام دهند را به‌صورت دقیق و جزئی در اساسنامه ذکر کنند. در غیر این صورت اگر فعالیت در خارج از موضوعات ذکر شده انجام دهند، آن فعالیت غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می‌شود. (این نکته در مورد تمامی شرکت‌ها صادق است)

چرا شرکت بازرگانی ثبت کنیم؟

فعالیت‌های بازرگانی را می‌توان در قالب اشخاص حقیقی (به‌عنوان تاجر) یا اشخاص حقوقی (به‌عنوان شرکت) انجام داد. پس چرا بیشتر افراد برای انجام امور بازرگانی شرکت ثبت می‌کنند؟

پاسخ این سوال مربوط به مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی است. 

در واقع حوزه فعالیت شرکت نسبت به اشخاص حقیقی گسترده‌تر بوده و امکان فعالیت با سرمایه بیشتر و در قالب یک تیم بزرگتر که اعضای شرکت هستند را دارد. این در حالی‌ست که تاجر فقط با ظرفیت یک نفر فعالیت می‌کند و در نتیجه محدودیت‌های بیشتری دارد.

بنابراین در ادامه مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی را به‌طور کامل بیان خواهیم کرد.

مزایای ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

ثبت شرکت نسبت به فعالیت‌های تک نفره مزایای زیادی را در اختیار اعضای آن قرار می‌دهد. در مورد شرکت‌های بازرگانی، این مزیت‌ها شاید خود را بیشتر و بیشتر نشان دهد. از جمله این مزایا می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • اولین و مهم‌ترین مزیت این است که شرکت با مجموعه‌ای از اعضا فعالیت می‌کند، در نتیجه امکان فعالیت گسترده‌تری دارد.
  • تمامی اعضایی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با ثبت شرکت یک شخصیت واحد را ایجاد می‌کنند. این شخصیت دارای نام، موضوع فعالیت و سرمایه مستقل است و توسط اعضای آن اداره می‌شود. 
  • شرکت‌ها می‌توانند در انواع مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت کنند ولی در این زمینه محدودیت‌هایی برای اشخاص حقیقی وجود دارد.
  • بر اساس روال بانک‌ها، امکان دریافت تسهیلات برای شرکت‌ها (به‌ویژه شرکت‌های سهامی خاص) ساده‌تر است.
  • با ثبت شرکت، فعالیت‌های آن در چارچوب قانونی قرار می‌گیرد و در نتیجه از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند.
  • به دلیل داشتن یک شخصیت حقوقی مستقل، اعتبار بیشتری دارند و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعتماد بیشتری برای تعامل یا عقد قرارداد با شرکت دارند.
  • تمامی مشخصات و نحوه اداره شرکت، تقسیم سود و زیان و هر آنچه مربوط به فعالیت شرکت است در سندی به نام اساسنامه تدوین می‌شود و در نتیجه اعضا می‌توانند از آن در امور مختلف استفاده کنند که اختلافات را به حداقل می‌رساند.

معایب ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

با وجود اینکه مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی دو بخش اصلی این نوع شرکت‌ها به شمار می‌روند ولی بخش مزایا آنقدر سنگین‌تر است که شاید معایب آن چندان به چشم نیاید. اما برای آشنایی بیشتر معایب ثبت شرکت را نیز بیان می‌کنیم:

  • از شاخص‌ترین مواردی که به‌عنوان یکی از معایب ثبت شرکت معرفی می‌شود، پرداخت مالیات است. شرکت‌ها موظف هستند هر سال اظهارنامه مالی خود را به اداره دارایی ارائه دهند. البته توجه داشته باشید که اشخاص حقیقی نیز معاف از مالیات نبوده و موظف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند.
  • دومین مورد در رابطه با پرداخت حق بیمه و حقوق و دستمزد کارکنان است که بر اساس قانون کار و بیمه تامین اجتماعی محاسبه می‌شود و یکی از تکالیف، مدیران شرکت به‌عنوان کارفرما به‌شمار می‌رود.
  • سومین مورد را نیز می‌توان مربوط به تامین محل فعالیت دانست که باید کاربری اداری یا تجاری داشته باشد که این مورد نیز مستلزم هزینه‌هایی برای شرکت است. البته در این رابطه اشخاص حقیقی نیز به محلی برای فعالیت نیاز دارند و مختص به اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌ها نمی‌شود.

اهمیت ثبت شرکت بازرگانی 

بیان مزایای تاسیس شرکت بازرگانی به‌خوبی نشان دهنده اهمیت ثبت این نوع شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که برای فعالیت نیاز به یک سازوکار مشخص دارند تا علاوه‌بر اینکه دارای اعتبار و سرمایه کافی برای فعالیت باشند، بتوانند امور خود را به بهترین نحو پیش ببرند.

شرکت‌های بازرگانی همچنین برای شروع فعالیت خود نیاز به اخذ مجوزی به نام کارت بازرگانی دارند. شرایط صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی یعنی شرکت‌ها به مراتب ساده‌تر از دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی است که این مساله نیز اهمیت ثبت شرکت بازرگانی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

نحوه ثبت شرکت بازرگانی

اگر شما نیز برای انجام فعالیت‌های بازرگانی تصمیم به ثبت شرکت گرفته‌اید، باید مراحل قانونی ثبت شرکت را انجام دهید. شرکت‌های تجاری در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسند. از این‌رو پس از انتخاب یکی از قالب‌های شرکت که معمولا شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود برای موضوعات مختلف از جمله شرکت بازرگانی انتخاب می‌شوند، باید فرآیند ثبت را آغاز کنید.

این مراحل شامل انتخاب نام و تایید آن‌ها در سامانه، انتخاب موضوع شرکت بازرگانی، معرفی آدرس و محل فعالیت، معرفی اعضا و مدیران شرکت (همچنین بازرسان، در صورتی که بازرس داشته باشد)، تدوین اساسنامه شرکت بازرگانی، تنظیم اظهارنامه شرکت بازرگانی، بارگذاری مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی و غیره است.

مجموعه وینداد با حضور کارشناسان متخصص ثبتی و حقوقی علاوه‌بر امکان مشاوره با کارشناسان، فرآیند کامل ثبت شرکت بازرگانی و سایر شرکت‌ها را به‌عنوان یکی از خدمات خود به شما ارائه می‌دهد. مزیت این خدمات، سرعت و دقت بالا به دلیل تخصص و تجربه تیم کارشناسان و همچنین کم‌ریسک و به‌صرفه بودن هزینه‌ها است. چرا که شما همان ابتدای کار هزینه ثبت شرکت بازرگانی مشخص شده را پرداخت خواهید کرد و در طول فرآیند ثبت شرکت هیچ هزینه دیگری را متحمل نخواهید شد.

جمع‌بندی

مزایا و معایب ثبت شرکت بازرگانی دو کفه ترازوی ثبت این شرکت‌ها هستند که همیشه کفه مزایای تاسیس شرکت بازرگانی نسبت به معایب آن سنگینی می‌کند. 

برخی از این مزایا را می‌توان اعتبار بیشتر شرکت، داشتن ظرفیت و سرمایه بیشتر برای فعالیت، امکان دریافت تسهیلات و شرکت در مزایده و مناقصه، داشتن سازوکار مشخص، داشتن اساسنامه برای مدیریت بهتر، حمایت‌های قانونی بیشتر و غیره اشاره کرد.

سوالات متداول

امتیازات شرکت بازرگانی چیست؟

این شرکت‌ها امکان دریافت تسهیلات بانکی، شرکت در مزایده و مناقصه، امکان دریافت کارت بازرگانی و غیره را دارند.

چرا باید شرکت بازرگانی را ثبت کنیم تا فعالیت خود را آغاز کنیم؟

ثبت شرکت بازرگانی اعتبار زیادی دارد و مزایای مختلفی مثل ایجاد یک شخصیت مستقل و امکان فعالیت گسترده‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد

2/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر